Har också ett motsvarande ord, nämligen "skekig". Väldigt osäker på eventuell stavning men uttalas med samma ljud som "skev". Ingen aning om ursprung men har aldrig hört det av andra, än.
Jag har aldrig hört "rickig", däremot "racklig" ( I så dåligt skick att den snart går sönder) och "skekig" ( skev, till exempel en vagn som är skekig har skeva hjul etc.). Dialektalt.
 
Precis, det känns som om det inte finns någon rättvis översättning som gör att orden känns bra.
Fast det är väl kanske som ordet Lagom, som inte kan översättas bra på Engelska. :p
Jag gillar @Vinterbad s förslag, även om det är inte en direktöversättning.
"Det verkar vettigt" och så kanske (mitt förslag) "Det verkar inte (riktigt) klokt/vettigt".
 
Sketen :D

Jag drabbas då och då av såna där små ögonblick när man plötsligt börjar snubbla över ett ord i hjärnan och man bara "Vänta, stavas det verkligen så där? Men ... det är så konstigt!" Ordet blir nästan helt främmande för mig i det ögonblicket, nästan så att det blir läskigt. Men det brukar försvinna snabbt tackolov.
Men då har ju flera olika sorters ord dykt upp, de som jag minns (tror jag) är tex kanske, trottoar ... osv.

Jag stör mig lätt på ordet restaurang också. Jag trodde länge att det stavades som det sas, dvs resturang utan a. Tills jag pekade ut en felstavad skylt (trodde jag) till mamma och hon rättade mig, detta var senare i högstadiet får jag erkänna :angel: Men varför har man A där när det borde gå minst lika bra utan som det uttalas :cautious:
 
Sketen :D

Jag drabbas då och då av såna där små ögonblick när man plötsligt börjar snubbla över ett ord i hjärnan och man bara "Vänta, stavas det verkligen så där? Men ... det är så konstigt!" Ordet blir nästan helt främmande för mig i det ögonblicket, nästan så att det blir läskigt. Men det brukar försvinna snabbt tackolov.
Men då har ju flera olika sorters ord dykt upp, de som jag minns (tror jag) är tex kanske, trottoar ... osv.

Jag stör mig lätt på ordet restaurang också. Jag trodde länge att det stavades som det sas, dvs resturang utan a. Tills jag pekade ut en felstavad skylt (trodde jag) till mamma och hon rättade mig, detta var senare i högstadiet får jag erkänna :angel: Men varför har man A där när det borde gå minst lika bra utan som det uttalas :cautious:
Precis så där kan jag känna, att ett alldeles vanligt ord plötsligt blir helt främmande om jag säjer/tänker det flera gånger. Jag börjar nästan tveka om betydelsen och det kan kännas osäkert att använda det så jag kan få byta ut ordet ibland.
 
Precis så där kan jag känna, att ett alldeles vanligt ord plötsligt blir helt främmande om jag säjer/tänker det flera gånger. Jag börjar nästan tveka om betydelsen och det kan kännas osäkert att använda det så jag kan få byta ut ordet ibland.
Exakt sådär! :D Men jag tvekar mera på hur det stavas :o:laugh:
 
Har inte läst hela tråden, så det finns risk för att jag upprepar något som redan är sagt.

Mitt absoluta favoritord är "snippa". :love:
Första gången jag hörde det så blev jag förvånad och glad.
Det känns så oladdat, självklart och neutralt och passar perfekt med "snopp".

Jag växte upp med ord som framstjärt, springa och sen de mer vulgära alternativen också. :yuck:
För killar var ordet snopp en självklarhet. Nu är snippa detsamma.
Jag är jätteglad över det, helt enkelt.
Synd att man inte har en tjej också.

Jag kanske är helskum......O_o men, men, det bjuder jag på. :up:
 
Intressant! Det är första gången jag hör ett exempel på att ordet i modern tid skulle ha använts i den betydelsen.
Enda gången jag hört om det också! Blev ju som sagt en del missförstånd och fniss i klassen.

Bor i den svensktalande delen av finska Österbotten, här är vi rätt bra på att använda ålderdomliga ord och uttryck i vardagligt tal. Dialekter är fantastiskt :D
 
Enda gången jag hört om det också! Blev ju som sagt en del missförstånd och fniss i klassen.

Bor i den svensktalande delen av finska Österbotten, här är vi rätt bra på att använda ålderdomliga ord och uttryck i vardagligt tal. Dialekter är fantastiskt :D

Ett intryck jag har fått är att man i Österbotten värnar om dialekterna. Jag har flera gånger sett att vissa österbottningar använder dialekt även i skrift.
 
Ett intryck jag har fått är att man i Österbotten värnar om dialekterna. Jag har flera gånger sett att vissa österbottningar använder dialekt även i skrift.
Ja det stämmer bra det. Jag gick på universitetet i Umeå och hade en till österbottning på klassen. Även om vi har växt upp endast ca 20-25 km ifrån varandra så har vi helt olika dialekter. Våra klasskompisar tyckte vi var otroligt fascinerande och fattade inte så mycket när vi pratade med varandra på dialekt. :)

Skriver alltid på dialekt i sms och liknande till kompisar och familj. Pratar ju alltid med dem på det sättet, så varför inte skriva det då också? ;)
 
Österbottning här också! Älskar dialekter! Använder bara dialekt när jag sms:ar.

Pratar en blandning själv,men brukar ändra lite beroende på vem jag pratar med. Min man och jag brukar 'bråka' om vad som är rätt:p
 
"anapest" är en ful bokstavskombination, förmodligen för den oundvikliga kopplingen till pest - men det ligger så bra i munnen att jag gillar det ordet ändå. Liksom "autodidakt" som har en skön ljudbild.
 
Österbottning här också! Älskar dialekter! Använder bara dialekt när jag sms:ar.

Pratar en blandning själv,men brukar ändra lite beroende på vem jag pratar med. Min man och jag brukar 'bråka' om vad som är rätt:p
Dialekter och ord, ett av mina lite mer udda specialintressen ;)

Jag är också en språk-kameleont. Anpassar mej jättemycket efter den jag pratar med. Mycket dialekt, lite dialekt eller inte alls. Ibland blir jag nästan irriterad på mej själv, för jag tycker att det ska få höras varifrån man kommer så länge man gör sig förstådd! :)
 

Liknande trådar

Tjatter I flashback forever tog de för en tid sedan upp en flashbacktråd om fikabesvikelser, och nu tänkte jag vi skulle kunna ha en sådan här...
23 24 25
Svar
486
· Visningar
18 903
Senast: Stefffie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 215
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 230
Senast: Kakis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade en skicklig terapeut tyckte jag som jag litade på. Men hon pushade väldigt hårt. Och jag pushade mig själv för jag ville klara...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp