Ordet sommar är varumärkesregistrerat

Jag har dålig koll på juridiken men det finns andra, om än internationella exempel: Apple, Puma. Vi har också det omvända med varumärken som blivit vanliga ord: termos, vaselin, post-it.
 
Skulle alla varumärken behöva konstrueras som hitte-på-ord blev det ju väldigt komplicerat.
Registreringen påverkar väl bara användningar som kan förväxlas, inte allmän användning av ordet.
Så förmodligen kan du inte kalla en pod du gör för sommar, men en glass går bra?
 
Skulle alla varumärken behöva konstrueras som hitte-på-ord blev det ju väldigt komplicerat.
Registreringen påverkar väl bara användningar som kan förväxlas, inte allmän användning av ordet.
Så förmodligen kan du inte kalla en pod du gör för sommar, men en glass går bra?

Då om jag vill trycka det på en tröja, så är det okej?
 
Då om jag vill trycka det på en tröja, så är det okej?
Kanske inte om du använder samma typsnitt, listar ett års namn på sommarpratare på ryggen, och har bild på deras blomsterkrans samtidigt? Jag kan inte detaljer om var gränserna för varumärkesintrång går, men skriver du bara sommar i en egen design så kan det inte vara något problem med det.
 
En vän försökte registrera "absolut x" (alltså inte x som så, men vill inte skriva ut vad). Har absolut inget med dryck att göra, men ni kan nog gissa hur många dagar det tog innan ett visst företags jurister hörde av sig...
 

Liknande trådar

Tjatter Jag älskar listor. Jag vet, det är lite systematiskt och icke-spontant men det hjälper mig att komma ihåg mina idéer och dessutom få...
2
Svar
35
· Visningar
2 336
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 512
Senast: Guldaskig
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 022
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp