Organdonation - hur känner du?

Hela frågan landar väl i hur man ser påkropp och själ efter döden??

Jag tror att när jag blivit ett lik så finns jag inte mer. Tror inte på varken himmel eller helvete. När jag dött är kroppen bara ett kadaver

För mig kokar frågan ner till vad efterlevande vill. Min egen önskan är att kroppen bränns eller komposteras :)
 
Stor och komplicerad fråga. Just nu vet jag inte hur jag vill göra. Känns läskigt med tanken att ha något av mina organ i någon annans kropp och vise versa. Vet inte om jag vill ha någon annan i mig kropp.

Edit:
Sen gillar jag inte att man aktivt måste välja. Hade alla donerat och man aktivt behövde avstå då är det en annan sak. Men varför måste man välja ens. Det för mig blir jobbigt att ta ställning till. Å ena sidan och å andra sidan.
Vad ser du som negativt med att donera då? Jag ser det som att ge bort något jag inte längre behöver, bara win-win, liksom.
 
För mig kokar frågan ner till vad efterlevande vill. Min egen önskan är att kroppen bränns eller komposteras :)
Jag håller med dig när det gäller begravning, gravplats, ceremoni etc - det får de hantera bäst de vill - men när det gäller donation som faktiskt kan rädda liv, då får min önskan att faktiskt donera gå före mina efterlevandes eventuella sentimentala känslor kring min kropp.
 
Jag donerar gärna mina organ efter döden. Får inte bli blodgivare då mitt egna blod består av två blodtyper efter en felaktig blodtransfusion.
 
Man måste passera den gränsen, dvs vara död. Finns det liv kvar, ligger fokus på det. Inte på att kunna skörda organ.
Ja, jo, det var ju det jag började med att säga - att man måste vara död för att någon ska få ta organ. Men så lade @nullo-modo ut det där citatet om att organbevarandet inte får orsaka mer än ringa smärta/skada, vilket ju blir lite märkligt om man redan är död? Frågan är ju kanske exakt NÄR man passerar gränsen - den måste vara passerad när organen tas ut, men det kanske bara måste vara oåterkalleligt nära när man bestämmer sig för organbevarande insatser (dvs fortsatt intensivvård)?
 
Nu blev jag nyfiken på riktigt! Kan en felaktig blodtransfusion göra att man får flera olika blodtyper? Blodkropparna har väl begränsad livslängd ändå eller vad är det som gör att det blir så?
Tror det har med antikroppsbildning att göra vilket uppstår när man tar emot "fel" blod. Ger du då ditt blod till någon annan så kan mottagaren reagera trots att den får på pappret "rätt" blod. Enkelt förklarat.
 
Tror det har med antikroppsbildning att göra vilket uppstår när man tar emot "fel" blod. Ger du då ditt blod till någon annan så kan mottagaren reagera trots att den får på pappret "rätt" blod. Enkelt förklarat.
Ah! Ja, det bildas ju antikroppar om man får "fel" blod - finns de alltså kvar även efter att de "felaktiga" blodkropparna försvunnit?
 
Det hade jag gillat!!! När min pappa gick bort så var han inte medlem i Svenska Kyrkan, han hade gått ur många, många år tidigare och var inte i något avseende troende. Men det fanns liksom inga vettiga alternativ att ordna begravningen, så det blev vanlig svensk kyrkobegravning i alla fall (vi fick bara betala lite extra). Nu blev det en bra och fin begravning ändå (och kapellet på den kyrkogården är i alla händelser en svårslagen lokal, känns nästan som man sitter i skogen), men det hade varit bra med icke-religiösa alternativ!
Har inte Humanisterna en hel del icke-religiösa ritualer? Vet att t ex konfirmation finns...
 
Har inte Humanisterna en hel del icke-religiösa ritualer? Vet att t ex konfirmation finns...
Det är möjligt, jag kollade inte så noga då eftersom pappa också hade en fru (inte vår mamma) som det var onödigt att ställa till ännu ett bråk med, typ. Så det blev mainstream svenska kyrkan.

Hade jag/vi fått välja så hade vi nog bara samlat alla pappas vänner för någon sorts icke-rituell minnesstund där alla fick säga några ord om de ville, och därefter bara åkt ut med båten och spritt pappas aska med vinden... Men det blev ju inte riktigt så.
 
Nu blev jag nyfiken på riktigt! Kan en felaktig blodtransfusion göra att man får flera olika blodtyper? Blodkropparna har väl begränsad livslängd ändå eller vad är det som gör att det blir så?

Precis som @Kirre förklarar så har det bildats antikroppar utifrån det felaktiga blodet.

Jag fick fel blod december 2013 och min dotter som föddes oktober 2021 föddes med svår blodbrist då dessa antikroppar började bryta ner hennes blod. Så hon hamnade på IVA-NEO i Göteborg för det fanns hög risk för blodbyte. Inför varje blodtransfusion hon fick så fick jag ta prover för att de skulle "rensa/filtrera" hennes kommande blod baserat på mina blodprover. När jag får blod så måste det korstestas för att det inte ska uppstå en allvarlig reaktion, och får därmed inte heller ge blod. Detta kommer jag ha livet ut.
 
Precis som @Kirre förklarar så har det bildats antikroppar utifrån det felaktiga blodet.

Jag fick fel blod december 2013 och min dotter som föddes oktober 2021 föddes med svår blodbrist då dessa antikroppar började bryta ner hennes blod. Så hon hamnade på IVA-NEO i Göteborg för det fanns hög risk för blodbyte. Inför varje blodtransfusion hon fick så fick jag ta prover för att de skulle "rensa/filtrera" hennes kommande blod baserat på mina blodprover. När jag får blod så måste det korstestas för att det inte ska uppstå en allvarlig reaktion, och får därmed inte heller ge blod. Detta kommer jag ha livet ut.
Tack, jag förstår! Hängde nog upp mig på formuleringen "olika blodtyper", det där med antikroppar låter helt begripligt! Sen kan man ju tycka att det är ett fullständigt oförlåtligt misstag av vården att ge en patient fel blod?!?
 
Tack, jag förstår! Hängde nog upp mig på formuleringen "olika blodtyper", det där med antikroppar låter helt begripligt! Sen kan man ju tycka att det är ett fullständigt oförlåtligt misstag av vården att ge en patient fel blod?!?

Ja jag kan förstå att det blir rörigt, men det är så jag fått det förklarat. Dvs två blodtyper eftersom mitt blod innehåller antikroppar från en blodgrupp som inte passar med min samt att jag ska vara noga med att upplysa om det.

Jag är mest bara glad att en överläkare har letat upp vad "felet" beror på och dokumenterat det så det har inte blivit några frågor sen dess inom sjukvården.
 
Jag är förövrigt imponerad över hur tidsmässigt passande den här tråden är för mig som faktiskt var in och kollade om jag var officiellt registrerad som organdonator hos socialstyrelsen innan jag såg tråden i morses. Jag hade tydligen registrerat mig i augusti 2007 så när jag precis fyllt 20.
 
Jag förstår faktiskt vad du menar.

Det kommer att hända massor med din kropp när du är död. Spindelfobiker kommer kanske få spindlar krypandes på sitt lik. Klaustrofobiska kommer få sitt lik instängt i en kista.
Jag förstår inte hur det påverkar ditt mående nu, vad ditt lik utsätts för.

Ditt citat är verkligen märkligt, var snäll och applicera inte citat på mig som jag inte skrivit.
Extremt okänsligt! För någon som lider av kraftiga fobier kan det påverka hela ens mående bara av tanken på vad som händer sen. Jag som spruträdd kan våndas i veckor om jag har ett planerat blodprov. Mår fysiskt illa och kan knappt sova. Och om man då inte klarar av tanken på donation och utsätts för de tankarna som far i mitt huvud inför blodprov, nej för fasen då låter man bli.
Och @Shaggy jag hoppas att du inte tog illa upp
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 428
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 543
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp