Organisera skafferi och kylskåp

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Twihard
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 1 999
Jag har inte plats för att ha sådär oändligt mycket luft i skafferiet, utan tillämpar rektangulära burkar som går att stapla och tetrispacka.

Egentligen tar det ju mer plats att ha burkar eftersom de alltid tar upp (minst) hela volymen av en full förpackning, men jag har kallskafferi med ventil rakt ut så det blir så ofta skadedjur som tar sig in om det inte är riktigt tätt förpackat.

Mjöl, pasta och liknande har jag i burkar från Clas Ohlson, en serie som passar bra att stapla i olika storlekar.

Kryddor bor i finare glasburkar, köpte många av samma sort och de är vida och låga så att de staplar bra och är lätta att stoppa ner ett mått i (hatar att vanliga kryddburkar inte ens går att få ner ett teskedsmått i, jag använder ofta kryddor i matskedsskala).

Kanske är en party pooper men det känns som ett symptom av konsumtionshetsen och kapitalismen vi lever i att vi liksom ska köpa behållare för att ersätta de behållare som produkten redan kommer i?
De är sällan lufttäta. Jag vill iaf ha lufttäta burkar så skadedjur inte kommer åt.
Har man allt i såna burkar så är det även lätt att sanera om det råkar komma med kryp från affären, för då finns de bara i den burken.
Även plastpåsar kan en del kryp gnaga igenom.

Kl

Jag hade glasburkar förut men de tar sån plats (har litet skafferi) plus är tunga att hantera. Nu har jag fyrkantiga plastburkar från Clas Ohlson men har sett att det finns likadana på en del andra butiker. ÖoB kanske det var.

Kanske är en party pooper men det känns som ett symptom av konsumtionshetsen och kapitalismen vi lever i att vi liksom ska köpa behållare för att ersätta de behållare som produkten redan kommer i? Som påpekat leder det ju ändå till problem som att man saknar information som tillagningstid eller bästföredatum, eller att man ändå måste behålla originalförpackningarna eftersom allt inte får plats.

Sen finns det såklart grader av detta och jag tycker det HAR sina användningsområden men jag tycker också att man ska tänka till och fundera på om det verkligen är något som kommer underlätta eller förbättra, eller om man bara vill.. köpa saker typ?

Jag har plastlådor modell större från IKEA till mjöl och ris. Mjöl för att papperspåsarna de kommer i är jobbiga att ta ur och bara går sönder och det "pyser ut" mjöl överallt när man försöker stänga. Ris för att vi köper det i säck om 20 kg och den är inte praktisk att ha tillgänglig i köket. Sen har jag också en plåtburk för florsocker då det på riktigt kan vara den sämsta förpackning som någonsin gjorts. Det är en hård papplåda som är för liten för att få ner ett decilitermått i, helt hopplöst. Där hade jag önskat att de kom i sån papperspåse istället.

För många år sedan hade jag betydligt fler burkar men jag har som sagt insett med tiden att de faktiskt inte är så himla praktiska i de flesta fallen. Plats tar de också!
I mitt fall så började jag med behållare för att jag ville dubbelsäkra allt - dels innanför dörrar, och dels i hårda förpackningar i själva skåpen. Både från möss och tjuviga hundar. Nu har det visserligen inte varit så många möss vintertid de senaste åren, men de första åren var det definitivt ett problem att det kunde finnas möss i köket.

Men, sen är jag också typen av person som vill att allt ska ha sin specifika plats och att allt ska vara organiserat - och just köket kände jag att jag behövde bättre ordning i för att trivas. Så det fick bli behållare till allt, och det är ju inget jag ändrat om de senaste åren utan jag räknar med att behållarna och systemet jag har kommer funka i många år framåt. Så det var en investering, men inte något som jag tänker ska köpas mer av eller ändras, utan jag är nöjd med det som det är nu.

Jag sparar inga originalförpackningar - om det behövs instruktioner så står det på burken, och jag är i princip helt obrydd om bäst före datum på torrvaror (och kan fylla på behållare innan de är helt tomma, dvs blanda). En av de stora grå lådorna/korgarna, den som är längst ner till vänster i min första bild, innehåller allt jag har som är kvar i sin förpackning - t.ex. om jag inte kunde tömma påsen när jag fyllde på, eller om jag har ett extra paket av något (t.ex. om jag köpt socker för att jag tänkte göra sylt/gele, som den inte blev av), eller liknande. Så det är allmänt inte mycket som jag har utöver det som är i behållarna.

I mitt fall föredrar jag definitivt behållarsystemet jag har nu, än när jag flyttade in för 9 år sedan och hade kvar allt i sina originalförpackningar.

Om du har möjlighet att ha dem i ett skåp istället så tipsar jag om att såga av en tavellist i flera lika korta bitar och sätta ihop som en trappstege. Översta trappsteget skruvar du fast i skåpet längst in så den står stadigt. Då syns alla burkar och tar väldigt lite plats. Du kan anpassa antal trappsteg och hur breda de ska vara efter skåpet och antal kryddburkar.

Har tyvärr inga skåp eller bänkyta för en sådan lösning. Det löser inte heller riktigt problemet att behöva scanna av 20-30 etiketter i jakten på den ena kryddan jag letar efter.

Funderar på någon slags färgkodning eller annan typ av sortering (örter, kryddblandningar, användningsområde) 🤔

Lite mörk bild, men jag hade en väggyta i köket bredvid en dörr där jag kunde bygga något som var max 15 cm djupt. Så det blev ett kryddskåp, och små glasburkar för varje krydda (alla står i bokstavsordning). Högre hylla högst upp och längst ner för vinäger, olja, spagetti, tändsaker etc (vedspisen är mitt emot). Dörrarna är sen målade med grön tavelfärg, så att det går att skriva på dem med en krita. (den översta delen går också att vika upp, men det brukar inte behövas - jag, ehm, hade mätt fel när jag fick dörrarna uppsågade :p )

Visa bifogad fil 180817

Bokstavsordning har slagit mig men insåg lika snabbt att det aldrig kommer att hålla i vardagen. Inte för mig och speciellt inte för pojkvännen :rofl: Men någon form av sortering hade varit bra!

Bokstavsordning har slagit mig men insåg lika snabbt att det aldrig kommer att hålla i vardagen. Inte för mig och speciellt inte för pojkvännen :rofl: Men någon form av sortering hade varit bra!

Då tror jag mer på färgkodning för även om kryddan står på fel plats så kanske man vet att till exempel grön tillhör den gruppen kryddor, som örter skulle kunna ha grön till exempel.

Har också haft funderingar på att lägga över i mer "roliga" förpackningar för att få det mer organiserat.
En sak jag dock fastnade vid är hur jag då ska veta tex hur länge ska just den pastan kokas. Eller det riset. För just denna gång köpte jag det märket med den instruktionen osv när jag fyllde på. :angel::rofl:

Har iaf en sockerburk i metall att ha sockerpaketet i och nästan alla kryddburkar står samlade i en korg. Så har påbörjat lite smått. :D
Jag har läst hit så du hart säkert fått svar ;)
Jag har satt instruktionerna i locket när jag har sådant i burkar. På insidan av locket.

Snyggt!
Dock skulle inte jag köpa dessa burkar då jag alltid lyckas göra illa fingrarna när jag ska öppna de där spännena. De få sådana burkar jag inskaffat står tomma ute i förrådet.
Nog för att jag kan vara både klantig och klumpig men jag har då aldrig lyckats göra mig illa på burkarna. Är van att öppna/stänga då jag har haft dem i olika konstellationer i många år.

Jag har lagt över vissa skafferiprodukter i glasburkar. Mitt kök består till 80% av lådor och mjuka förpackningar (mjöl, spagetti, etc) blir snabbt omöjliga att identifiera uppifrån. Burkar märkta med en bit maskeringstejp på locket är mycket mer lättöverskådligt.

Kylskåpet har fått en långsmal låda för tuber av olika sort. Det var mer en fråga om att ge lådan ett syfte, snarare än att kylskåpet hade ett behov.

Något jag inte lyckats lösa en vettig förvaringslösning till är kryddburkar. Jag har dem samlade i en låda. Vid en första anblick så ser det nog så städat ut - en jag hittar ändå aldrig den kryddan jag vill ha! Någon annan med mååånga kryddor som hittat en vettig lösning?
Japp, jag har kryddhylla, den ligger ner,ska ta bild o återkomma

Dom ligger i en låda, tog bort 3e raden så det syns bättre.

20260204_193002.webp

Jag har gjort ordning mitt skafferi med burkar från Clas Ohlson. Tycker det ser jättesnyggt ut med glasburkar, men för min del blir de för otympliga och framförallt tar de för mycket plats.

De burkar jag har köpt är just för förvaring av mat i skafferi och kan enkelt staplas på varandra. Finna i ett flertal olika storlekar. Köpte även etiketter med penna som man enkelt kan sudda och ändra texten (tex utgångsdatum). Har på tex ris, bulgur etc klippt ut instruktionerna för tillagning från ursprungsförpackningen och satt fast det med tejp på baksidan av burken.

Jag har haft problem med fläskänger så jag förvärvar ingen mat alls i sina ursprungsförpackningar i skafferiet om de är gjorda av papper eller så. Det blir mindre konsumtion för min del att förvara maten i plastburkar som är helt tillslutna än att insekter kommer åt maten.

Så här ser det ut:
20260204_193600.webp

Jag har gjort ordning mitt skafferi med burkar från Clas Ohlson. Tycker det ser jättesnyggt ut med glasburkar, men för min del blir de för otympliga och framförallt tar de för mycket plats.

De burkar jag har köpt är just för förvaring av mat i skafferi och kan enkelt staplas på varandra. Finna i ett flertal olika storlekar. Köpte även etiketter med penna som man enkelt kan sudda och ändra texten (tex utgångsdatum). Har på tex ris, bulgur etc klippt ut instruktionerna för tillagning från ursprungsförpackningen och satt fast det med tejp på baksidan av burken.

Jag har haft problem med fläskänger så jag förvärvar ingen mat alls i sina ursprungsförpackningar i skafferiet om de är gjorda av papper eller så. Det blir mindre konsumtion för min del att förvara maten i plastburkar som är helt tillslutna än att insekter kommer åt maten.

Så här ser det ut:
Visa bifogad fil 180842
De burkar jag har köpt på Clas Ohlson är från följande två serier:
IMG_20260204_191756.webp

Om du har möjlighet att ha dem i ett skåp istället så tipsar jag om att såga av en tavellist i flera lika korta bitar och sätta ihop som en trappstege. Översta trappsteget skruvar du fast i skåpet längst in så den står stadigt. Då syns alla burkar och tar väldigt lite plats. Du kan anpassa antal trappsteg och hur breda de ska vara efter skåpet och antal kryddburkar.
Ungefär så har vi gjort. 3 rader i ett dubbelskåp och 3 hyllor. Japp mycket kryddor har vi.

Kul tråd! :)

Vi har i dagsläget mjöl i täta, stora glasburkar och resten i originalförpackning med plastpåse över. Men jag ska kika på att förvara allt i täta burkar istället. Orsaken är just att skydda mot skadedjur - bor i ett äldre lägenhetshus (1958) där det förekommer klädesmal och även enstaka änger som kommer in utifrån. Dessutom är det ju inte helt ovanligt med mjölbagge etc som helt enkelt följer med i förpackningen från affären. Jag har inte utrymme till att ha det lika tjusigt som en del av er (så himla himla fint det ser ut!) men tycker ändå att det ser lite trevligare ut i skåpet också även om jag inte kan ha så mycket "luft".

Kul tråd! :)

Vi har i dagsläget mjöl i täta, stora glasburkar och resten i originalförpackning med plastpåse över. Men jag ska kika på att förvara allt i täta burkar istället. Orsaken är just att skydda mot skadedjur - bor i ett äldre lägenhetshus (1958) där det förekommer klädesmal och även enstaka änger som kommer in utifrån. Dessutom är det ju inte helt ovanligt med mjölbagge etc som helt enkelt följer med i förpackningen från affären. Jag har inte utrymme till att ha det lika tjusigt som en del av er (så himla himla fint det ser ut!) men tycker ändå att det ser lite trevligare ut i skåpet också även om jag inte kan ha så mycket "luft".
Kan nämna att jag brukar ha mer koncerver på mellanhyllan än vad som syns på bilden ovan. Var ett tag sen jag storhandlade så därav är det luftigare på den hyllan än vanligt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Kurvig
  • Hiss & Diss - del 7
  • Vad gör vi? Del CCXXVI

Barn

Hund

• Oseriös avel 2025
  • Annonsera mera hundar 2

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat