Organisera skafferi och kylskåp

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Twihard
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 1 937
Kan nämna att jag brukar ha mer koncerver på mellanhyllan än vad som syns på bilden ovan. Var ett tag sen jag storhandlade så därav är det luftigare på den hyllan än vanligt.

Jag har också ett kallskafferi med ventil utåt. Haken är att när det är riktigt kallt ute på vintern, så blir det verkligen kallt även i skåpet. Har haft både läskburkar och flaskor som exploderat där inne då de frusit, även på hyllorna som inte är direkt vid ventilen (som sitter typ mitt i skåpet) :o . Märker också att vissa torrvaror inte mår toppen av att förvaras där när det blir lite kallare, som om det blir lite fuktigt (majskakor och knäckebröd blir lätt lite segt/mjukt av att förvaras där, och tar jag fram mjukt bröd ur frysen och lägger där så blir det blött om det finns nån iskristall på det - vilket inte blir om jag lägger det i ett annat skåp). Det gör att jag tyvärr inte kan/vågar fylla skåpet riktigt så mycket som jag skulle vilja, utan får tänka efter under vintern.
Har ett högskåp till som funkar som skafferi, utan ventil, men hade ju helst velat nyttja det förstnämnda fullt ut - då hade jag haft betydligt mer plats för skafferivaror!

Har du märkt något sådant i ditt skafferi?

(Jag har ventilen lite mindre öppen på vintern än sommaren. Men tyvärr behöver den hållas öppen för ventilationens skull - äldre lägenhetshus ned självdragsventilation..)

Jag har också ett kallskafferi med ventil utåt. Haken är att när det är riktigt kallt ute på vintern, så blir det verkligen kallt även i skåpet. Har haft både läskburkar och flaskor som exploderat där inne då de frusit, även på hyllorna som inte är direkt vid ventilen (som sitter typ mitt i skåpet) :o . Märker också att vissa torrvaror inte mår toppen av att förvaras där när det blir lite kallare, som om det blir lite fuktigt (majskakor och knäckebröd blir lätt lite segt/mjukt av att förvaras där, och tar jag fram mjukt bröd ur frysen och lägger där så blir det blött om det finns nån iskristall på det - vilket inte blir om jag lägger det i ett annat skåp). Det gör att jag tyvärr inte kan/vågar fylla skåpet riktigt så mycket som jag skulle vilja, utan får tänka efter under vintern.
Har ett högskåp till som funkar som skafferi, utan ventil, men hade ju helst velat nyttja det förstnämnda fullt ut - då hade jag haft betydligt mer plats för skafferivaror!

(Jag har ventilen lite mindre öppen på vintern än sommaren. Men tyvärr behöver den hållas öppen för ventilationens skull - äldre lägenhetshus ned självdragsventilation..)
Det låter alldeles för kallt. Jag har haft kallskafferi med ventil i en äldre lägenhet men fick inte sådana problem eller fuktproblem. Kan du ha den nästan helt stängd, kanske bara en liten liten öppning? Typ sätta något tunt emellan luckan bara.

Jag såg att ÖB har dessa på rea. Tror nu det är bra alternativ? Det var olika sorter men på rea och det är ju alltid bra. Jag har lättare att ta mig till den butiken än Clas Ohlson från där jag bor. 🥰

Bifogade filer

• 612103185_878799745069310_8375145534356501079_n.webp
    612103185_878799745069310_8375145534356501079_n.webp
    84,1 KB · Visningar: 54
Jag såg att ÖB har dessa på rea. Tror nu det är bra alternativ? Det var olika sorter men på rea och det är ju alltid bra. Jag har lättare att ta mig till den butiken än Clas Ohlson från där jag bor. 🥰
De som är näst längst ner på höger sida är såna jag har köpt från Clas Ohlson. Likadan form och mått (3,5 l och 1,6 l). Skulle tro att det är samma tillverkare.
Lite knepiga att öppna innan man vant sig.

De som är näst längst ner på höger sida är såna jag har köpt från Clas Ohlson. Likadan form och mått (3,5 l och 1,6 l). Skulle tro att det är samma tillverkare.
Lite knepiga att öppna innan man vant sig.
Tack för svar. Jag ska åka till stan med mina kompisar på lördag så tänkte kika då om de har sådana. :D

Det låter alldeles för kallt. Jag har haft kallskafferi med ventil i en äldre lägenhet men fick inte sådana problem eller fuktproblem. Kan du ha den nästan helt stängd, kanske bara en liten liten öppning? Typ sätta något tunt emellan luckan bara.

Ja, det blir som sagt rätt ordentligt kallt när det är riktigt kallt ute. Jag kan inte stänga den mer än jag gör, den behöver ju vara lite lite öppen för att ventilen ska fylla sin funktion. Den är nån millimeter öppen nu och det behöver den vara.

Har tidigare haft problem med att det blir lite kondens som fryser till is på fönstren vintertid. Det är löst nu, vi fick extra ventiler i vardagsrummet och i sovrummen, men vi behöver alltså ha de tilluftsventiler som finns för att självdraget ska fungera som det ska. Och den i skåpet är den enda som finns i köket.

Kaffe, te, konserver, pasta och sånt har inte varit några som helst problem att förvara där året runt. Knäckebröd funkar om det äts regelbundet, men blir lite trist om det blir liggandes liksom. Men vätskor och typ socker och mjöl låter vi bli att ha där såhär års!

Jag har lagt över vissa skafferiprodukter i glasburkar. Mitt kök består till 80% av lådor och mjuka förpackningar (mjöl, spagetti, etc) blir snabbt omöjliga att identifiera uppifrån. Burkar märkta med en bit maskeringstejp på locket är mycket mer lättöverskådligt.

Kylskåpet har fått en långsmal låda för tuber av olika sort. Det var mer en fråga om att ge lådan ett syfte, snarare än att kylskåpet hade ett behov.

Något jag inte lyckats lösa en vettig förvaringslösning till är kryddburkar. Jag har dem samlade i en låda. Vid en första anblick så ser det nog så städat ut - en jag hittar ändå aldrig den kryddan jag vill ha! Någon annan med mååånga kryddor som hittat en vettig lösning?

Vi har ett litet kryddskåp på köksväggen :). Hade i skåpet ovanför spisen förut men är ju inte jättebra och tycker det är snyggt med ett skåp för just kryddorna (fick inspiration av grannarna vägg i vägg) :).

Temperaturen i mitt kallskafferi variera, tyvärr, en hel del mellan årstider. Tyvärr för mina vinflaskor som ju mår bäst av en stabil sval temperatur. Men jag har aldrig märkt att någon mat har tagit skada eller blivit dålig. Öppnar man skåpet på vintern så märks det att det är kallare i skåpet än i köket. Vidare är produkter såsom honung och kokosnötsfett stelt i skafferiet under vintern, men mkt mjukare under sommaren.

Fastigheten är från 1920 talet och jar också självdrag. Jag har inte kunnat se om jag kan ändra luftintaget i skafferiet. Vid den senaste OVK så tittade inte inspektörerna i skafferiet utan kontrollerade bara luftventilerna i respektive rum. Men ska nog kolla det och se om jag kan påverka temperaturen något, främst på sommaren.

På tal om kryddor så har jag två system. Ett för "vanliga" kryddburkar i översta lådan bredvid spisen.Visa bifogad fil 180967

Och ett annat system för kryddor som köps i lösvikt. De står i lådan under. Båda systemen står i bokstavsordning.Visa bifogad fil 180969
Även här använder jag mig av Fido-burkar. Ingen plast för matförvaring i mitt kök.
Oj vad mycket kryddor! Jag tror jag har några gamla burkar oregano, svartpeppar, kanel, timjan kanske. Sen minns jag inte fler. Använder typ aldrig kryddor.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Trakealkollaps
  • Hundmage i olag

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka