Bukefalos 28 år!

Original eller kopia?

coolia

Trådstartare
Tidigare var jag väldigt märkestrogen vid matinköp men sen har jag blivit mer prismedveten och jag har provat butikens egen märken. Men kvaliteten är tydligt sämre tyvärr.
 
Det gäller mest mat. Butikens egen märken eller originalet? Jag har provat de butiksegna märkena men kvaliteten har inte övertygat.
 
Jag håller med till del. Vissa EMV-varor är bedrövliga i kvalitet. Enda problemet jag har med det är om butiken ifråga slutar sälja varumärken till förmån för det egna. Jag har slutat handla på en viss ICA-butik huvudsakligen av den anledningen. Det hjälpte inte att prata med ägaren.

(Värsta exemplet jag kommer ihåg är ICAs räksallad som är i princip oätlig.)

Jag köper ofta efter märke. Då får man ofta ursprung och innehåll på köpet liksom.
 
Det gäller mest mat. Butikens egen märken eller originalet? Jag har provat de butiksegna märkena men kvaliteten har inte övertygat.
Det kan ju variera enormt, går ju inte att generalisera rakt av.
Jag handlar främst på Coop och tycker att Änglamark är väldigt bra, vissa av coops egna är också bra. Men väljer lite olika beroende på vara.
Förr var det ju problem med att det ofta var importerade påvaror i butikernas egna märken men nuförtiden tycker jag det är mest svenskt.
 
Alltså typ makaroner och ris tycker inte jag att det är nån direkt skillnad på. Eller mjöl om det finns tex Icas egna och kungsörnen.
Kakao däremot tycker jag det är kan vara skillnad på men inte så mkt att jag bryr mig.
Så handlar nog oftast butikens egna märke då de är något billigare, om det inte är nåt som varit betydligt "äckligare" än det sk originalet :) (men kommer så klart inte på låt bra exempel just nu)
 
Tidigare var jag väldigt märkestrogen vid matinköp men sen har jag blivit mer prismedveten och jag har provat butikens egen märken. Men kvaliteten är tydligt sämre tyvärr.
Det varierar ju enormt, en hel del EMV tillverkas ju av märkesledande producent och då kan det inte vara någon skillnad.

Däremot är det ju skillnad om man väljer butikens lågprismärke eller det som ska matcha märkesledande.
 
Jag strävar efter att i första hand köpa miljömärk eller närodlat, och (nästan) alltid svenskt när det gäller kött. I andra hand tittar jag på märket. Jag har dock allt mer börjat undvika butikens egna märke efter att vissa butiker (särskilt ICA) har börjat ha endast sitt eget märke på många produkter. Det har gjort att jag i stort sett undviker deras egna märke så ofta det går på allt, i någon slags försök till att få ha kvar ett utbud. Vet inte om det hjälper dock, jag vet att många har klagat på deras strategi men det verkar ju fortgå ändå...
 
Jag handlar i stort sett all min mat på Willys och väljer ofta Garant-produkterna. Tycker att de är bra, och av vissa produkter föredrar jag till och med "butikens egna".

När jag köper diskmaskinstabletter köper jag alltid Eldorado. De är mycket billigare än övriga. Disken blir ren och storleken är perfekt för vår bänkdiskmaskin (övriga tabletter är för stora för facket).
 
Det gäller mest mat. Butikens egen märken eller originalet? Jag har provat de butiksegna märkena men kvaliteten har inte övertygat.

Jo jag förstod att det gällde mat. Tänkte mer vilken sorts mat. Ex krossade tomater kan det ju finnas 5-7 märken av, vilket som är det "riktiga" ursprungliga har jag ingen aning om. Samma med de flesta torrvaror.

Jag kan köpa butikens egna märke om det är eko och passar för dagen. Har nog inte märkt någon stor skillnad mellan det och de 4-5 övriga.

Däremot säg euroshopper eller liknande superbilliga märken - där finns det ju vanligen en orsak till att de kan hålla så låga priser. :)
 
Av princip undviker jag EMV när jag kan, men om det är så att den bästa produkten jag kan hitta råkar vara en EMV så köper jag ju den. Där jag bor är bacon ett bra exempel, alla märkesbacon den butiken tar in innehåller rökarom och socker, men det finns en EMV som är torrsaltad, sockerfri och rökt istället för att ha röksmak genom rökarom. Kvalitet går först men om den är likvärdig så väljer jag märkesprodukten för att slippa vara beroende utav en viss matkedja när jag ska handla mat.
 
Jag köper sällan eller aldrig kedjornas lågprisalternativ, för det är oftast så dåligt att det inte är i närheten av prisvärt även om det är billigt.
I övrigt varierar det en hel del, vissa varor köper jag enbart Icas, andra varor enbart specifika märkesvaror. Och en del saker varierar från gång till gång.

(för övrigt glädjer det mig att Icas förpackade köttfärs packas på vårt lokala slakteri - vilket jag nog haft en aning om, men fick bekräftat när jag läste produktionsplatsnumret på förpackningarna från dem båda...)
 
Jag köper den sort som jag gillar men provar gärna annat om det är extrapris. En hel del blir nog affärens egna märke och speciellt om det är en vara där smakskillnaden troligtvis är marginell. Vilket bakpulver som jag använder är inte direkt viktigt. Har nyligen upptäckt att Coop har ett flertal varor som jag gillar, känns som att det är större andel än vad jag gillar på Ica.
 
Tidigare var jag väldigt märkestrogen vid matinköp men sen har jag blivit mer prismedveten och jag har provat butikens egen märken. Men kvaliteten är tydligt sämre tyvärr.

Jag slutade en gång i tiden att handla på Coop pga alla ”blåvita” varor men nu är nästan Ica värre. Jag vill ha valfrihet och stödja flera olika företag så jag undviker butikens ” egna” varor. Vi har fått en ny butiksägare på mitt lokala Ica och det har blivit en ökad mängd av Icas egna varor och mindre valfrihet, nu finns det ex.vis bara Icas morötter och inga andra att välja på. Tråkig utveckling.
 
Jag slutade en gång i tiden att handla på Coop pga alla ”blåvita” varor men nu är nästan Ica värre. Jag vill ha valfrihet och stödja flera olika företag så jag undviker butikens ” egna” varor. Vi har fått en ny butiksägare på mitt lokala Ica och det har blivit en ökad mängd av Icas egna varor och mindre valfrihet, nu finns det ex.vis bara Icas morötter och inga andra att välja på. Tråkig utveckling.
De egna varorna ger mycket bättre vinstmarginal för butiken.. Förklarar nog ändringen.
 
Jag handlar både och. Ibland är EMV bättre kvalitet och ibland är det ingen skillnad och ibland är EMV värdelösa. Tycker inte man kan säga något generellt utan det som är bra köper jag och det andra struntar jag i.
 
Köper vissa varor som är EMV, tex frukt o grönt på Ica, där ser jag ingen kvalitetsskillnad och vet hur stor kontroll det är på odlingarna som ska få icamärket på sina varor. Finns icas i love eco så väljer jag gärna det.
Sen finns det andra varor där jag gillar vissa märke n bättre än andra, gäller främst läsk, ketchup, bröd etc där jag har klara favoriter.
Och det är inte EMV som gäller då ;)
 
Jag köper svenskt så långt det går, gärna helsvenskt. De halvsvenska kan va t ex Scans bacon som är uppfödd och slaktad i Sverige men packad i Polen. Helsvenskt då är hela proceduren gjord i Sverige.
Köper gärna lokala produkter/varor om det finns för att stödja de lokala bönderna osv.
Vissa varor finns ej svenska och då går jag på de jag vet att jag tycker om.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu blir dethär lite diffust. Tydligen har företagets HR bestämt sig för att arbeta hemifrån dagarna innan påsk. Jag blev informerad av...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 707
Senast: Sassy
·
Mat Tidigare år har vi inte tänkt så mycket på matbudget, men i år har vi gjort det för att ha råd med annat vi gärna vill ha råd med...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 930
Senast: astronaut
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 448
Senast: MiaMia
·
Kultur Lyssnar ju sedan ett bra tag tillbaka nästan enbart på P1 när jag kör bil, och det har aldrig varit några problem. Men, de senaste cirka...
Svar
9
· Visningar
528
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Pysseltråden
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp