Orkar inte ha det såhär mer..

Sv: Orkar inte ha det såhär mer..

Kan bara säga att i know the feeling. Jag var sån alldeles för länge att jag låtsades utåt att allt var bra, vägrade må dåligt så folk såg eller visste. Var expert på att le och låtsas. Min vändpunkt kom när jag fick avliva min hund i höstas, det vart för mycket och jag bröt ihop fullständigt, så när jag inte ens orkade låtsas inför främlingar eller på jobbet så insåg jag hur illa jag faktiskt mådde. Men hade inte min chef sett hur dåligt jag mådde och tagit tag i det så hade jag antagligen inte sökt hjälp heller. Kände mig så jäkla värdelös som blev sjukskriven i 2 månader för att jag gått in i väggen. JAG?! väggen?! va?! Det fanns inte i min värld, kände inte igen mig själv.. Men sjukskrivningen räddade mig, för jag gick inte utanför dörren, orkade inte duscha, diskade inte, åt inte.. fixade inte ens dom mest basala rutiner.

Och det var när läkaren sa: "Det är inte konstigt att du mår som du gör, det hade inte vart konstigt om du så bara gått igenom en av alla dessa saker." - att höra det från en helt opartisk läkare kändes så jäkla skönt. Det var då jag började acceptera att jag mådde dåligt och att det var okej.

Har fortfarande vissa dagar, som idag, när jag bara känner att jag orkar inte mer jag vill inte vara med mer. Men jag har kommit så långt och alla saker som hänt är så längesen, så det känns som att det inte är okej att må dåligt längre.

Så jag förstår dig. Men sök hjälp fina du, på ett eller annat sätt. INGEN kommer klandra dig för att du mår dåligt, tror att bara genom att berätta för dom i din närhet så kommer du må bättre, det är tungt att bära allt själv och det är såna här saker som man har sina nära och kära till, dom hjälper oss att bära det som är jobbigt.

Jag finns också här om du behöver någon att prata med, om det så är mitt i natten så är jag tillgänglig! Kram

Du har fått massor av bra råd, men det viktigaste är att Du har tagit er stort steg nu ikväll. Du har berättat för oss och för sig själv och vågat börja sätta ord på smärtan, ångesten och rädslan. Det är mod och styrka att göra det.

Det är inte ditt fel att du mår dåligt, men du är heller inte hjälplös. På samma sätt som någon som får cancer inte är skyldig till sin sjukdom så är inte heller du, din person, den du är skyldig till att du är deprimerad. Men du kan kämpa för att bli frisk och du tog första steget i den kampen för bara en liten stund sedan.

Jag känner igen mig i dina ord, jag som många andra här, och jag är inte en svag eller dålig person och det är inte du heller även om du har gjort dumma saker - det gör vi alla då och då, men man lär sig något på vägen och förr eller senare ligger det bakom en.

Du är inte ensam.

*kl*

Tack för ert stöd och alla fina PM! Jag tog mig hem efter många om och men, känner mig stabilare nu så jag klarar mig till imorgon. Är helt slut nu och ska försöka sova. Än en gång, jättesnällt av er att erbjuda hjälp, det värmer verkligen!

:bow: bra jobbat!!! Försök rida på vågen av bra beslut och personliga vinster och sök vård för vård behövs när man mår så dåligt. Känns det som att du är tokig eller svag, emo/dramaqueen, whatever så håll i tanken att oavsett vad som orsakar en depression så är det en sjukdom som man inte rår för och vården vet det, de kommer inte döma dig.

En till här som mått dåligt. Du märker att du inte är ensam =). Du fixar det här!

Öppnar upp tråden igen..

Var och träffade kurator och läkare för två dagar sedan, har fått medicin utskrivet och ska påbörja samtalsterapi så snart som möjligt.

Känner att jag behöver prata av mig.. Jag känner att jag "gått in i väggen", vet inte alls hur jag ska ta mig ur situationen och är stressad hela tiden. Jag klarar inte av arbetet längre. Klarar knappt föra normala samtal (lyssna). Har koncentrationssvårigheter och tappar minnet. Vaknar jag inte med huvudvärk så får jag det under dagen. Drabbas av väldig trötthet under dagen också. Och på det ångestattacker allt oftare, varje vecka åtminstone, det börjar luta åt varje dag. Och läkaren sa att medicinen kunde/skulle göra det sämre innan det blev bättre. Jag är skiträdd. Jag är rädd för att tappa fotfästet helt. Vad händer då, om det blir värre än nu? Jag har varit nära att tappa fotfästet tidigare, jag kan inte kontrollera mig och är inte kapabel att ringa någonstans. Jag skriker och gråter bara, är inte helt nåbar. Vad händer om det inte finns något att hålla fast i?

Min press på livet gör inte situationen bättre. Jag har hoppat av en kurs och har två kvar. Behöver åtminstone den ena för att kunna ansöka till universitetet i vår så jag kan utbilda mig (och flytta!) till höst. Jag vill verkligen det här. Vill inte bo hos mina föräldrar. Jag tar varje chans jag får att passa lägenhut/hus och känner mig gladare när jag har något eget. Jag känner att jag får motivation att hitta på saker, vara ute och röra mig. När jag är hemma är det tvärtom. Nedstämd, och ingen motivation till mycket alls, sitter mest vid datorn.

Det passar således inte bra att må så dåligt just nu... Jag skulle inte må bra även om jag hoppade av alla mina kurser, det skulle kanske innebära mer press än att studera vidare. Men jag orkar inte! Jag ligger back, försöker få klart läxorna i tid men det lyckas inte. Jag orkar inte engagera mig (trots det har jag rätt bra betyg dock). Jag orkar inte, men vill inte heller hoppa av. Hur tar man sig igenom det här? Blir skitstressad att jag ligger back...

Är stressad alltid, alltid. Eventuellt när jag läser så släpper stressen. Men annars är det en ständig plåga. Jag vet inte hur jag ska göra, hur går jag vidare, hur levet man när man mår så dåligt? Jag måste ta en paus från ridningen också, en hobby som tidigare varit avslappnande innebär nu enbart irritation och stress. Vad ska jag istället göra? Jag kan ju inte bara sitta hemma, måste göra något. Jag blir så rastlös när jag inte orkar göra något. Jag kan verkligen inte hålla liv i ridningen, tycker det är oschysst mot hästen när jag inte har något tålamod alls.

Jag är så trött nu. Har inte haft sömnsvårigheter tidigare, men har knappt sovit alls inatt. Ligger bara och spänner mig, har ångest över skolan och är rädd för att tappa fotfästet...

Hur tar man sig upp igen?

I höstas var jag där du är nu, lyckligtvis är jag inte riktigt där nu..inte än iallafall.

Men det enda jag kan råda dig till är att acceptera att du inte orkar/vill göra saker. Jag gjorde absolut ingenting i början, jag la ner helt och hållet och lät folk ta hand om mig. Och vissa dagar låste jag bara inmig och svarade inte i telefonen.

Känslan med hästar känner jag också igen. Ända sen jag var 5 år gammal så har hästarna varit det viktigaste i mitt liv. Under hela mitt liv så har hästarna vart mitt lugn, stalle har vart min fristad dit jag rymt vad som än hänt. Killproblem, bråk med vänner, bråk med föräldrar osv. Hästarna har ALLTID fått mig att måbättre, men när jag kraschade i höstas så var det inte det längre. Jag älskar min häst över allt annat, men jag mådde inte ens bra i stallet, det var bara jobbigt att jag var tvungen att åka dit varje dag. Och när jag kände att stallet var ett måste så insåg jag hur illa det var och lånade ut min häst. Det är så mycket ångest inblandat där så det är helt sjukt, för jag älskar min häst, han är min bebis. Men fortfarande nu 5 månader senare, så saknar jag honom..men jag saknar inte stallet, det är en jävligt jobbig känsla.

Jag vart också galen och mådde ännu sämre av att jag inte orkade göra nånting. Men tvingades acceptera att man måste släppa alla måsten, man måste vara självisk för att kunna ta sig upp igen. Göra precis vad man känner för. Vill du ligga i sängen en hel dag så gör det, vill du gå ut en promenad så gör det. Du kommer hitta energin igen, men tills du gör det så är det tyvärr bara att acceptera att just nu orkar du inte.

Fokusera på dom enklaste sakerna. Läkaren sa till mig att det enda viktiga är att jag tar mig upp ur sängen varje morgon, äter mat och duschar. Dom tre sakerna var mer än nog för mig.

Du måste på något sätt släppa pressen på dig själv, för så länge du pressar dig själv så kommer du inte kunna må bättre. Det är värdelöst att be om hjälp, att bli en belastning och vara beroende av andra..men ibland måste man.

Jag tänkte försöka skriva några ord här, men OutofService hann före och skrev precis det jag tänkte. Mycket kloka ord!

Så jag skriver väl bara att jag hoppas att det vänder för dig snart och att du får den hjälp du behöver och att du faktiskt känner att det hjälper så att du kan få må bra igen. Och så får du givetvis massor av styrkekramar! Du klarar det här!:)

Jag vet väl innerst inne att det är all stress och pressen jag har på mig själv som fått mig att tippa över kanten, och jag vet att jag borde släppa det, men jag har ingen aning om hur jag ska göra det. Det är verkligen världens sämsta tid att må såhär dåligt. Jag har planerat in en massa för våren/sommaren/hösten, och är inte beredd på att släppa allt. Om jag känner mig rätt skulle det antagligen leda till mer ångest om jag inte kan fullfölja det jag planerar sas. Jag har inget tålamod att vänta ett helt år till. Men... jag vet ju också att jag inte mår bra av all press. En del av mig vill verkligen släppa allt bara för att vara, för att kunna landa och försöka slappna av. Men en annan del vill fortsätta försöka med skolan, för jag vet att jag kommer tycka det är skitjobbigt att hoppa av helt, även om det känns oöverkomligt med allt just nu.

Och stallet, ptja... Känner som du, det har alltid varit roligt, det har fått mig att må bättre. Lite terapi sådär. Men nu är det bara ett måste, jag orkar inte och vill inte heller rida när jag bara blir irriterad på hästen (och mig själv). Det känns också trist att släppa det för att det är i princip min enda "riktiga utevistelse" med fysisk aktivitet, om jag inte kan motivera mig själv att springa, men jag har mer motivation till att stugsitta och proppa i mig choklad just nu :p

Pratade med min kurator innan och hon ska fixa remiss till KBT i alla fall. Nu ska jag bara ringa runt och boka tid någonstans. Och mitt första riktiga samtal med kuratorn börjar på onsdag, om jag inte behöver åka in akut någonstans.

Mår lite bättre nu när jag skriver, så det är ju positivt i alla fall. Tröttsamt när det går upp och ner hela tiden dock.. Jag fixar det säkert, det känns ju helt ok när jag inte gråter, tänker för mycket eller sådär. Det är "bara" resten av tiden som är sunkig.

Hur lång tid tog det för er att "se en ljusning"?

Om det är SSRI du fått så fungerar de ofta precis så: man dippar ännu mer i början, sedan vänder det uppåt. Det gäller bara att ta sig igenom dippen.

Nu är det visserligen snart 20 år sedan jag åt SSRI - men jag tror att det tog ganska exakt 2 veckor innan det vände uppåt. Tror också att det är den tidsrymd som brukar anges för den inledande dippen.

Ja, dom sa det, 2 veckor innan man borde märka någon effekt. Jag har bara tagit ett piller än så länge (igår kväll), vet inte om det går gradvis neråt sas eller om pillrena verkar direkt, om det kan vara därför jag känt mig väldigt nedstämd idag just. Å andra sidan mådde jag likadant igår på dagen.. Jag ser fram emot en positiv effekt om 2 veckor.

Kan du hoppa av den ena kursen du läser men försöka fortsätta med den du minst behövde för att söka vidare till universitet i höst? Hälften så mycket att göra tänkte jag, utan att ge upp framtidsplanerna helt.
När det känns som att man bara står och stampar på samma ställe och väntar på att ta sig vidare är det en annan sorts stress också, jag har full förståelse för att du inte vill lägga ner plugget helt även om det känns jobbigt nu.
Själv bor jag också hemma, pluggar för att söka vidare till universitet i höst så jag vet hur det känns.

Jag skulle prata med lärarna också (du behöver inte berätta allt om du inte vill, räcker med att säga att du har det struligt privat eller mycket i ditt liv eller nåt), många har förståelse för att det kan hända saker i livet så att det är ok att lämna in uppgifter i den mån man hinner/orkar göra dem.

Strunta i stallet om det inte känns bra. Är det din häst? Kan du annars kanske få åka ut när du själv vill bara och pyssla så du slipper krav och stress men kan ha kvar den lugna miljön som stallet ändå innebär när/om du har lust att åka dit?

Det var så länge sen jag började (och slutade) med SSRI att jag inte minns hur det var i början, men jag är en av dem som aldrig kände mig speciellt hjälpt av den sortens medicin så fullt möjligt att jag inte kände vare sig dipp eller ljus.

Bra att du fått kontakt med kurator och tagit de första stegen mot att må bättre, hejja! :)

Ja, jag har funderat mer och mer om jag ska hoppa av ännu en kurs. Tråkigt när jag ändå har fixat rätt bra betyg till den kursen jag då hoppar, men jag läser den mest för skojs skull. Den kursen jag sedan har kvar är den jag behöver för att ansöka till universitetet. Det skulle säkert hjälpa en del att hoppa av ännu en kurs, men sjukt irriterande.

Jag vet inte om jag kommer kunna sluta stressa pga. det heller, eller om jag måste strunta i både skola och jobb ett tag och stänga ute allt. Men det är kanske en bit på vägen att hoppa en kurs och skita i stallet ett tag. Jag har bara en medryttarhäst så det borde vara väldigt enkelt att säga att måste ha en paus. Men jag får skuldkänslor över det, och är väl samtidigt lite rädd att ägaren ska hitta en annan medryttare som tar min plats.

Nej, det får nog bli så, att hoppa av ytterligare en kurs och ta en paus från stallet. Såvida jag inte ångrar mig igen..

Nästsista stycket var oerhört peppande :p Jag hoppas att det blir en effekt av det hela.

Är det någon som har gått på KBT-behandling förresten?

Man får testa sig fram, det viktiga är att det är på en nivå som du känner att du klarar av och trivs med. :)

Ja alltså... Det är såklart möjligt att ägaren hittar en annan medryttare, det beror väl lite på hur mycket hon behöver en. Men förklara situationen, det är inget du behöver ha skuldkänslor för, ditt mående är inget misslyckande!

Jag känner en massa personer som varit hjälpt av SSRI också, men det är väldigt olika hur man reagerar på olika mediciner, så låt inte det nedslå dig. :)

En vän till mig gick på KBT, hon beskrev det som det som till slut hjälpte henne ta sig upp. Har inga egna erfarenheter av det dock.

Är det någon som har gått på KBT-behandling förresten?

Jag har gått hos en KBT-terapeut och det är tack vare de mentala verktyg jag fått därifrån jag vänt en mångårig nedåtgående spiral.

Gick hos henne i ett år, hade uppehåll i några månader och har börjat igen för att förebygga en eventuell förlossningsdepression nu när jag är gravid igen.

För mig har KBT varit bra för att kunna göra något åt själva grundorsaken till måendet istället för att medicinera symptomen. Provade medicin en omgång, trodde jag blev frisk, slutade,... och damp ner igen.

Hoppas verkligen du får börja må bättre snart, man ska inte behöva må så dåligt.

Jag går i KBT-terapi sen över två år tillbaka. Något speciellt du vill veta? :)

Man får testa sig fram, det viktiga är att det är på en nivå som du känner att du klarar av och trivs med. :)

Ja alltså... Det är såklart möjligt att ägaren hittar en annan medryttare, det beror väl lite på hur mycket hon behöver en. Men förklara situationen, det är inget du behöver ha skuldkänslor för, ditt mående är inget misslyckande!

Jag känner en massa personer som varit hjälpt av SSRI också, men det är väldigt olika hur man reagerar på olika mediciner, så låt inte det nedslå dig. :)

En vän till mig gick på KBT, hon beskrev det som det som till slut hjälpte henne ta sig upp. Har inga egna erfarenheter av det dock.

Jag vet att jag inte borde tänka som att jag är "dålig" eller liknande för att jag är deprimerad, men det är så svårt att prata med folk som inte förstår, som bara slår bort det eller tycker att jag ska "rycka upp mig". Till hästägaren kan jag förvisso dra en vit lögn att jag har för mycket att göra just nu. Men rent allmänt, jag känner inte många som förstår och som jag känner att jag kan prata fullt ut med. Mina föräldrar vill gärna veta, men dom förstår ju inte! Väldigt frustrerande. Tur att bukefalos finns. Jag får ut jättemycket av att skriva här, tack till alla snälla personer! :love:

Jag lät det absolut inte nedslå mig! Jag hoppas bara att det ger någon effekt så jag slipper må så dåligt.

Matmissbrukaren: Jag är mest nyfiken på hur det går till, förstod det på min kurator som att man gör övningar? Vad tycker du om behandlingen, har den hjälpt mycket?

Åh vad tråkigt att höra att du mår såhär! Men jag känner igen mig i mycket, kan jag säga. Du har redan fått många bra tips och jättebra att du tagit steget med att få hjälp! Gällande skolan funderar jag på om du inte kan prata med din lärare i kursen? Jag förstår ju om du inte vill det, men en lärare som vet om ens läge kan ju ta bort en del av pressen, framför allt om den då uppmuntrar mer än att pressar och har förståelse för varför något inte kommer in i tid, t.ex. Kanske kan vara ett alternativ om du inte vill hoppa av, tänker jag?

Stor kram i alla fall!

Det beror ju lite på vad man har för problem. Men vi har tex jobbat mycket med mina tvång och varför jag har dom. Det har hjälpt jättebra!
Har fått bort en hel drös av dom nu. Hade uppåt en tjugo stycken innan. Helt horribelt!
Nu kan man räkna dom på en hand :)
Har fått lära mig hantera dom och hur jag slår bort tankarna om att utföra dom. Alla lär väl aldrig försvinna men det är så mycket bättre nu.

Sen har vi pratat mycket strategier om hur jag ska undvika att göra destruktiva saker mot mig själv. Funkar inte plan A så har det alltid funnits en plan B.

Jag har precis bytt psykolog och hon arbetar inte på samma sätt som min gamla, så det blir lite nytt nu.

Jag vet väl innerst inne att det är all stress och pressen jag har på mig själv som fått mig att tippa över kanten, och jag vet att jag borde släppa det, men jag har ingen aning om hur jag ska göra det. Det är verkligen världens sämsta tid att må såhär dåligt. Jag har planerat in en massa för våren/sommaren/hösten, och är inte beredd på att släppa allt. Om jag känner mig rätt skulle det antagligen leda till mer ångest om jag inte kan fullfölja det jag planerar sas. Jag har inget tålamod att vänta ett helt år till. Men... jag vet ju också att jag inte mår bra av all press. En del av mig vill verkligen släppa allt bara för att vara, för att kunna landa och försöka slappna av. Men en annan del vill fortsätta försöka med skolan, för jag vet att jag kommer tycka det är skitjobbigt att hoppa av helt, även om det känns oöverkomligt med allt just nu.

Och stallet, ptja... Känner som du, det har alltid varit roligt, det har fått mig att må bättre. Lite terapi sådär. Men nu är det bara ett måste, jag orkar inte och vill inte heller rida när jag bara blir irriterad på hästen (och mig själv). Det känns också trist att släppa det för att det är i princip min enda "riktiga utevistelse" med fysisk aktivitet, om jag inte kan motivera mig själv att springa, men jag har mer motivation till att stugsitta och proppa i mig choklad just nu :p

Pratade med min kurator innan och hon ska fixa remiss till KBT i alla fall. Nu ska jag bara ringa runt och boka tid någonstans. Och mitt första riktiga samtal med kuratorn börjar på onsdag, om jag inte behöver åka in akut någonstans.

Mår lite bättre nu när jag skriver, så det är ju positivt i alla fall. Tröttsamt när det går upp och ner hela tiden dock.. Jag fixar det säkert, det känns ju helt ok när jag inte gråter, tänker för mycket eller sådär. Det är "bara" resten av tiden som är sunkig.

Hur lång tid tog det för er att "se en ljusning"?

Jag vet, man vet vad man borde göra. Men det är absolut inte samma sak som att veta hur man ska göra det eller hur man ska få sig själv att våga släppa allting. För iallafall för mig så handlade det mycket om rädsla för vad skulle jag göra istället? Om jag inte jobbade, tränade eller va i stallet..vad gör man då?!
När jag väl träffade väggen så hade jag dock inte så mycket val, för jag orkade liksom inte kämpa emot längre. Innan hade jag klarat mig på envishet, en envishet som VÄGRAR ge sig, vägrar bli sårbar och svag.

Så än så länge så orkar du hålla fast i skolan och fortsätter du som du gör så kommer du braka in i väggen i 300km/timmen och då har du inget val längre. Jag lät det gå så långt innan jag tog emot hjälp och det var nog enda sättet att få mig söka hjälp.

Släpp stallet och om du kan så skippa iallafall en kurs till, det är mitt bästa råd, hur värdelöst det än är. Men det är antagligen din räddning, för att fortsätta åka till stallet när du inte är motiverad hjälper varken dig eller hästen. Man gör liksom inget bra jobb när man känner såhär.

Och det går upp och ner, det kommer det göra länge. Att säga att det blir bättre och att man överlever är typ det värsta jag vet, jag blir så arg på folk som säger så. För jag VET att det blir bättre och att man överlever, men just när man mår som sämst så hjälper det verkligen inte ett skit.

För mig ljusnade det lite bara av att bli sjukskriven. Att läkaren sjukskrev mig och sa att det inte är ett dugg konstigt att jag mår dåligt, det hade inte vart konstigt om jag mått så dåligt för en av alla saker som hänt. Det hjälpte mig, att någon sa att det var OKEJ att inte orka. Det var OKEJ att göra ingenting och bara var självisk.

Men även om det känns bättre sen om ett tag, så sluta inte med samtalshjälpen och så. För jag började jobba igen på heltid med en gång och nu sitter jag här några månader senare och är på väg in i väggen igen för att jag inte beabetade färdigt allting. Jag tog mig upp på knä, men där stannade det.

Skriva här är jätte bra, det är verkligen det som har räddat mig. Att skriva av sig här och få stöd från personer som egentligen är främlingar har hjälpt otroligt mycket :love:

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 466
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 314
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 339
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bergsyra
  • Ormbett