Orkar inte mer

Behöver så jävla mycket pepp just nu :cry: Inte för att jag tvekar utan för att det är tungt.

Det ska vara tungt, tyvärr. Livsomvälvande beslut ska inte göras lättvindigt. Men TROTS att det är tungt är du beslutsam. Det är så du vet att du verkligen känner dig tvungen att ändra riktning på skutan. Du har rodret. Du har tagit ut riktningen. Du vet vad du vill.

Det finns inga enkla sätt. Bara rätt väg.
 
Första natten gjord, lyckats sova ett par timmar hemma hos bästa kompisen.

Han var arg igår, jättearg. Så tog med mig hunden och gick när han började dricka öl, vågade helt enkelt inte vara kvar.

Nu behöver jag hjälp istället, han sa igår att jag ska ut så fort som möjligt för där var jag inte välkommen. Vi är gifta, huset köpte han innan vi träffades men visst kan han inte kasta ut mig?

Ska boka visning på ett hus i veckan, behöver fixa en bil också. En dag i taget.
Med tanke på hans reaktion igår så känner jag att det finns en annan sida av myntet. Ingen risk att jag faller tillbaka.

Hur fungerar en bodelning? Försökt läsa men blir helt vimsig.
 
Första natten gjord, lyckats sova ett par timmar hemma hos bästa kompisen.

Han var arg igår, jättearg. Så tog med mig hunden och gick när han började dricka öl, vågade helt enkelt inte vara kvar.

Nu behöver jag hjälp istället, han sa igår att jag ska ut så fort som möjligt för där var jag inte välkommen. Vi är gifta, huset köpte han innan vi träffades men visst kan han inte kasta ut mig?

Ska boka visning på ett hus i veckan, behöver fixa en bil också. En dag i taget.
Med tanke på hans reaktion igår så känner jag att det finns en annan sida av myntet. Ingen risk att jag faller tillbaka.

Hur fungerar en bodelning? Försökt läsa men blir helt vimsig.

Nej, han kan inte kasta ut dig, det är ditt hem också. Har ni äktenskapsförord? Om inte har du rätt till hälften (om ni inte varit gifta en kortare tid än fem år). Även om ni varit gifta en kortare tid så har du rättigheter så skriv INTE på något utan en egen jurist (det gäller även vårdnaden om ert gemensamma barn).

Bra att du tänker på din egen säkerhet också, det är tyvärr alltför vanligt att män blir våldsamma vid en separation.
 
Nej, han kan inte kasta ut dig, det är ditt hem också. Har ni äktenskapsförord? Om inte har du rätt till hälften (om ni inte varit gifta en kortare tid än fem år). Även om ni varit gifta en kortare tid så har du rättigheter så skriv INTE på något utan en egen jurist (det gäller även vårdnaden om ert gemensamma barn).

Bra att du tänker på din egen säkerhet också, det är tyvärr alltför vanligt att män blir våldsamma vid en separation.
Vi har varit gifta 2 år, tillsammans i 5 år. Jag vill inte ha något av honom, de grejer jag vill ha med från huset är sånt jag köpt och det jag hade med mig in i relationen. Det viktigaste är att jag får träffa mitt barn, försvårar han det innan jag fått en bostad då kommer jag komma hem till huset.
 
Vi har varit gifta 2 år, tillsammans i 5 år. Jag vill inte ha något av honom, de grejer jag vill ha med från huset är sånt jag köpt och det jag hade med mig in i relationen. Det viktigaste är att jag får träffa mitt barn, försvårar han det innan jag fått en bostad då kommer jag komma hem till huset.

Fortfarande kan han inte kasta ut dig från ert gemensamma hem hur som helst. Jag rekommenderar att kontakta en jurist snarast möjligt (och skriv som sagt inte på något utan jurist!).
 
Fortfarande kan han inte kasta ut dig från ert gemensamma hem hur som helst. Jag rekommenderar att kontakta en jurist snarast möjligt (och skriv som sagt inte på något utan jurist!).

Min hjärna jobbar inte så fort. Vad hjälper juristen till med om jag ändå inte vill ha något? Jag har förvisso skjutsat in en del pengar i huset och betalat på det (bla 40k i köket).
 
Första natten gjord, lyckats sova ett par timmar hemma hos bästa kompisen.

Han var arg igår, jättearg. Så tog med mig hunden och gick när han började dricka öl, vågade helt enkelt inte vara kvar.

Nu behöver jag hjälp istället, han sa igår att jag ska ut så fort som möjligt för där var jag inte välkommen. Vi är gifta, huset köpte han innan vi träffades men visst kan han inte kasta ut mig?

Ska boka visning på ett hus i veckan, behöver fixa en bil också. En dag i taget.
Med tanke på hans reaktion igår så känner jag att det finns en annan sida av myntet. Ingen risk att jag faller tillbaka.

Hur fungerar en bodelning? Försökt läsa men blir helt vimsig.
Vilken otrevlig och oväntad vändning :(

Gör som @athena_arabians skriver och be om hjälp från en jurist. Det här är svåra grejer och är inget man ska rodda med själv. Det finns diverse ställen som har gratis rådgivning första timmen men även din bank kan ha jurister som kan hjälpa till. En timme kan vara vad som behövs så att du vet vilka rättigheter och skyldigheter du har. Om man inte alls kan komma överens kan en bodelningsman behövas. Det är betydligt mer pengar i det men kan ändå vara värt det.

Men nej, han har ingen rätt att kasta ut dig från ert gemensamma boende. Det kan också vara chocken som talar och att han är mer resonabel när han har landat i det här.

Något som inte går att betona nog, var inte snäll! Stå på dig och kräv din rätt! Alltför många kvinnor släpper allt för att inte såra och inte göra det hela mer obekvämt än vad det är men du ska ha det du har rätt till av ert gemensamma bohag/boende.
Det här gäller såklart barnets boende med. Där kan du ta kontakt med familjerätten för hjälp och samarbetsavtal.
Stå upp för dig själv och ditt barn och ta hand om dig nu :heart
 
Min hjärna jobbar inte så fort. Vad hjälper juristen till med om jag ändå inte vill ha något? Jag har förvisso skjutsat in en del pengar i huset och betalat på det (bla 40k i köket).

Jag förstår att din hjärna inte riktigt hänger med :heart

Du kanske inte vill ha något men pengar går alltid åt, speciellt när man har barn... dvs du ska ha det du faktiskt har rätt till (om inte annat för ditt barns skull). Sedan misstänker jag att han kommer att krångla om allt, med tanke på hur han reagerade. En bodelning ska skötas enligt reglerna och för att vara säker på att så sker behövs en jurist. Sedan kommer ju vårdnaden om ert gemensamma barn in också.
 
Han var arg igår, jättearg. Så tog med mig hunden och gick när han började dricka öl, vågade helt enkelt inte vara kvar.

Nu behöver jag hjälp istället, han sa igår att jag ska ut så fort som möjligt för där var jag inte välkommen
Men fy vilken typ.
Nu så gjorde han det ju enklare.
Var du bara en praktisk lösning som gick din väg?
Nej han får inte kasta ut dig ur er gemensamma bostad.
Men frågan är ju om du verkligen vill bo kvar där nu?
 
Men fy vilken typ.
Nu så gjorde han det ju enklare.
Var du bara en praktisk lösning som gick din väg?
Nej han får inte kasta ut dig ur er gemensamma bostad.
Men frågan är ju om du verkligen vill bo kvar där nu?

Nej gud vill inte bo kvar. Så länge han samarbetar med barnet fram tills jag har ett boende kan jag bo på annan plats. Annars kommer jag befinna mig i huset för att träffa mitt barn. Har meddelat honom detta, sen får det vara upp till honom.
 
Vi har varit gifta 2 år, tillsammans i 5 år. Jag vill inte ha något av honom, de grejer jag vill ha med från huset är sånt jag köpt och det jag hade med mig in i relationen. Det viktigaste är att jag får träffa mitt barn, försvårar han det innan jag fått en bostad då kommer jag komma hem till huset.
FELTÄNK.
Du ska inte ha något från honom. du ska ha det som är ditt. Det är bara väldigt dumt att inte gå ur relationen med det som är ditt eget. Varför ska du skänka honom något?

Det är ett alldeles för vanligt kvinnligt beteende. Att lämna utan att ta något med sig. Man behöver inte underlätta något. Bara stå kvar vid det som är ens eget.
 
Min hjärna jobbar inte så fort. Vad hjälper juristen till med om jag ändå inte vill ha något? Jag har förvisso skjutsat in en del pengar i huset och betalat på det (bla 40k i köket).
Om det är en fastighet inblandad så måste det skrivas papper på bodelningen, i vart fall gällande huset. Annars kommer din giftorätt för evigt stå inskriven i fastighetsregistret och innebära bl.a. att han inte kan belåna eller sälja utan din underskrift. (om inte förr så blir det trassligt när barnen ska hantera arvet...)

Och att skriva en bodelning på enbart huset där du ger bort allt kan vara riskabelt. Finns risk att han efter det kan kräva bodelning av resten - vilket i värsta fall kan betyda att du måste dela det du äger med honom men inte längre kan kräva del av det som var hans största tillgång.

Så bäst att göra en ordentlig beräkning och dokumentation av alla tillgångar oavsett hur det sedan delas.
Är man ense går det bra att skriva andra fördelningar än 50/50.
Men det är inte något du ska besluta dig för utan att vara ordentligt insatt, och med lugn nog att ha kunnat tänka ordentligt.
 
Min hjärna jobbar inte så fort. Vad hjälper juristen till med om jag ändå inte vill ha något? Jag har förvisso skjutsat in en del pengar i huset och betalat på det (bla 40k i köket).
DEt där är en kvinnofälla av råge! du ska ha det som är DITT, du tar inget som är HANS. Ta hjälp av jurist för bodelning, och ge dig inte, det kommer gynna båda i det långa loppet. Se till att ta hjälp också för en plan gällande barnet, hur upplägget kring barnet ska e ut.
 
Första natten gjord, lyckats sova ett par timmar hemma hos bästa kompisen.

Han var arg igår, jättearg. Så tog med mig hunden och gick när han började dricka öl, vågade helt enkelt inte vara kvar.

Nu behöver jag hjälp istället, han sa igår att jag ska ut så fort som möjligt för där var jag inte välkommen. Vi är gifta, huset köpte han innan vi träffades men visst kan han inte kasta ut mig?

Ska boka visning på ett hus i veckan, behöver fixa en bil också. En dag i taget.
Med tanke på hans reaktion igår så känner jag att det finns en annan sida av myntet. Ingen risk att jag faller tillbaka.

Hur fungerar en bodelning? Försökt läsa men blir helt vimsig.

Väldigt tråkigt att han reagerade på det viset! Han måste väl ha förstått att du inte orkade mer? Och haft en egen plan för hur situationen ska förändras eftersom den som varit är ohållbar för dig? Jag menar inte att du ska svara utan reflekterar. Du har också skrivit att du tycker synd om honom och liknande, jag hoppas att han har känt likadant för dig och gjort ansträngningar att underlätta för dig. Det måste ha varit skönt för honom att du tagit hand om hans barn under helgen när det är omedicinerat och svårare att hantera än med medicin.

Nu ska du ta till dig råden som kloka bukefalister skrivit ovan och se till att du får det som är ditt. Ge inte efter för impulsen att fly bara för att du vill slippa honom. Och lämna in skilsmässoansökan, eftersom ni har ett gemensamt hemmaboende barn under 16 år har ni sex månaders betänketid. Det allra bästa är att kontakta en jurist med familjerätt som specialitet för råd så att du får det du har rätt till.
 
Usch vilken tråkig vändning det blev. Förhoppningsvis är det bara en första destruktiv reaktion, men då vet du i alla fall hur han tänker. Håller för övrigt med @Görel i varenda ord. Det kan inte ha kommit som en blixt från klar himmel men det är klart att det helt plötsligt blev jävligt jobbigt när han inte kommer kunna arbeta ständig helg utan ta ansvar för sitt eget barn ensam. Jag tycker uppriktigt så synd om dig som hamnat i den här sitsen, för med två föräldrar som tar sitt ansvar över sitt barn ska inte en bonusförälder behöva hamna i den här sitsen. Det kan ta slut av många olika anledningar, men att bonusföräldern hamnar ensam regelbundet med ett barn som föräldrarna inte klarar av ska inte behöva vara en av dem.

Jag tycker också du ska ta det som är ditt - för det är ditt och inte hans. Ta kontakt med jurist. Jag antar också att föräldrarna har en del kontakt med socialen alternativt elevhälsan redan idag, men det kan nog vara bra att upplysa dem om att situationen förändrats när du har ditt på det torra eftersom föräldrarna inte verkar kunna eller vilja ta ansvar och du kommer att vara ute ur bilden. För barnets skull, eftersom jag ändå fick intrycket i din andra tråd att du verkligen bryr dig om det.

Beklagar verkligen att reaktionen blev som den blev. Förhoppningsvis kan han samarbeta när han lugnat sig.
 
Han var arg igår, jättearg. Så tog med mig hunden och gick när han började dricka öl, vågade helt enkelt inte vara kvar.

Nu behöver jag hjälp istället, han sa igår att jag ska ut så fort som möjligt för där var jag inte välkommen. Vi är gifta, huset köpte han innan vi träffades men visst kan han inte kasta ut mig?

Ska boka visning på ett hus i veckan, behöver fixa en bil också. En dag i taget.
Med tanke på hans reaktion igår så känner jag att det finns en annan sida av myntet. Ingen risk att jag faller tillbaka.

Det finns en risk att han växlar mellan arg och ledsen för att få en reaktion från dig så du vet :heart
Se även till att familj/vänner vet om när du är närheten av honom om han nu har en tendens att bli arg och även tar till alkohol.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 944
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 555
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 357
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp