Oro i Ugglebo (Ulvlek)

Idahoe

Trådstartare
Oro i Ugglebo

Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser betande kor, får och hästar, barn leker på den lilla bygatan och från bageriet sprider sig en förförisk doft av nybakade kanelbullar. Det är som en liten sagoby, där alla känner alla och kommer bra överens. Men, precis som i sagorna är allt inte perfekt. Märkliga saker har börjat hända; får har hittats slagna av rovdjur, lanthandeln fick ett förråd länsat på matvaror nyligen och på nätterna hörs underliga ljud från den närliggande skogen. Folk börjar bli rädda. Vad är det som händer? Vad gömmer sig i den mörka skogen? Och hur ska man bli av med det?

Goda roller
Ängel
– kan varje natt skydda en deltagare. NattDL
Siare – Får varje natt veta en deltagares roll. NattDL.
Trollkarl - Får varje natt bestämma vilken person en annan deltagare ska rösta på i nästkommande lynch. Personen som blir förtrollad får inte hinta om att den blivit förtrollad, utan måste hitta på en teori till varför den lägger rösten som den gör. Får inte trolla samma person två gånger i rad. NattDL
Bybo – övriga goda deltagare.

Goda lyan – här hamnar goda deltagare när de dör. Goda lyan får spioninfo som de får ge en rad vidare av till en deltagare de väljer. Får inte ge till samma deltagare två dagar i rad. DagDL. Raden skickas ut så fort mottagare valts, men valet ska vara gjort senast tills DagDL, annars missas chansen.

Onda roller
Ledarvargen
- Ulvarnas ledare känner till vilka ulvarna är, men ulvarna vet inte vem ledaren är. Ledarens uppgift är att hjälpa/skydda ulvarna utan att de vet om det. Men eftersom att ulvarna inte känner till vem deras ledare är så kan de riskera att ta personen en natt. Om ulvarna skulle en natt välja ledaren som mordoffer så blir det motsatt verkan. Ledaren överlever attacken, men får i sin tur välja en av ulvarna som dör i sin plats. Därefter vet ulvarna vem deras ledare är och ledaren ingår nu i lyan och är med och bestämmer vem som ska dö varje natt. Byborna får inte reda på vem ledaren är bara att ulvarna försökt ta sin ledare och vilken ulv som förlorar sitt liv.
Ulvar - känner till de andra ulvarna och får samtala med dessa. Får varje natt försöka käka. NattDL

Vinstvillkor: Onda vinner när de är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar i lyan är döda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare.

Regler!
*Var snälla och trevliga mot varandra, kom ihåg att det är en lek!

*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier, ni måste motivera varför ni tror att någon är ond/god (och om ni vet, så får ni inte skriva det) och ni får inte hinta om er egen roll. Men, om någon redan har motiverat i femtioelva inlägg varför den tror en viss spelare är ond eller god, och sen inte tar med motivering i ett inlägg så innebär det inte att motståndarsidan får kompensation.

*Alla röster måste ha en motivering som finns i samma inlägg (citat är ok). Man får inte rösta på sig själv och man måste rösta även om det ser "kört ut" för en själv. Röster läggs i fetstil typ "Idahoe röstar på Artline". Röster får ändras fram till deadline men kom ihåg att även den nya rösten måste ha motivering, annars räknas den första. Bukeklockans tid gäller (dvs tiden som står på inlägget).
Det är ok att motivera sin röst med t.ex. "för att rädda mig själv" eller "för att samla rösterna". Det duger dock inte bara med "för jag tror x är ulv", eftersom det vanliga är att man röstar på den man tror är ond.

*Vid missad röstning och låg aktivitet kan man kickas från leken. Försök att varje dag skriva teorier om minst ett par deltagare förutom den ni röstar på. Har man missat en röst så vill LL att ni lägger en efterröst inklusive motivering så fort ni kan (så övriga deltagare har mer att gå på)

*För att underlätta för LL ska röstlistan hållas uppdaterad.

*När ni är döda får ni "spöka" lite men använd kursiv stil och annan färg. Ni får inte kommentera (eller kommunicera via reaktionsknapparna) på något sätt som påverkar leken.
Tänk på att inte skriva t.ex. "heja goda/onda!" innan din roll är avslöjad av LL eftersom det kan hända saker i det dolda.

Deltagare:
1. cirkus
2. Mirtai
3. Blacksmithfarm
4. Qitis
5. Pegasus63
6. Niyama
7. LenaH
8. Heffaklumpen
9. Ceta
10. fio
11. Elo
12. Hedinn

DagDL1 imorgon 21.30

NattDL1 torsdag 08.00

Obligatorisk (långsökt :p ) fråga:
Ugglebo... Ugglor... Ugglan Hedwig i Harry Potter...

Har du läst/sett Harry Potter? Om ja, vilken var din favoritkaraktär och varför? Om nej, (varför inte? :eek:) berätta om en favoritkaraktär från någon annan bok/film!
 
Fråga till LL!

trollkarlen kan inte förtrolla samma deltagare två nätter i rad, men kan alltså göra det flera gånger totalt i leken?
 
Obligatorisk (långsökt :p ) fråga:
Ugglebo... Ugglor... Ugglan Hedwig i Harry Potter...

Har du läst/sett Harry Potter? Om ja, vilken var din favoritkaraktär och varför? Om nej, (varför inte? :eek:) berätta om en favoritkaraktär från någon annan bok/film!
Oh yez ! Har läst alla böckerna flera gånger ! först på
Engelska. Sedan högläsning för två barn.
Samtliga böcker
Sett filmerna också. Tillsammans med barnen. Flera gånger om :)

favorit karaktär. Oj har flera ! Men gillar nog Hermione bäst.
 
Oh yez ! Har läst alla böckerna flera gånger ! först på
Engelska. Sedan högläsning för två barn.
Samtliga böcker
Sett filmerna också. Tillsammans med barnen. Flera gånger om :)

favorit karaktär. Oj har flera ! Men gillar nog Hermione bäst.
vilken var din favorit karaktär och varför var frågan ;)
 
Som svar på obligatoriska frågan, jag älskar böckerna och har även sett filmerna otaliga gånger.

min favorit är nog Neville Longbottom, för att han gör en sån utveckling under historiens gång!
 
Obligatoriska frågan:
Läst de första fyra/fem böckerna, sett alla filmer. Favoritkaraktär är lite småsvårt, då det finns såpass många riktigt bra. Men Snape och McGonagall är ju nåt extra (också mycket pga skådespelarna i filmerna).

Andra favoritkaraktärer... Svårt! Älskar Vessla i de vilda djurens flykt, om det är okej med serie. ”Dra åt skogen, jag är en törnbuske!” :D
 
Jag har hittat leken och har fått min roll.

Harry Potter kom in i mitt liv när jag behövde det. Av flera anledningar. Jag var väl snäppet äldre än första boken riktar sig mot (ca 14-15-16?) och vi hade det riktigt knapert. Men mamma hittade del 1 och del 2 av serien på bokrean och det var en helt fantastisk födelsedagspresent. Genren var jag redan helt såld på. Däremot kan jag inte se filmer där jag läst boken/böckerna så där vet jag inte.

Favoritkaraktär? Svårt att säga. McGonagall?
 
Hittat hit och fått min roll.

Självklart har gubben (han är ju bara ett barn i sinnet) både sett och läst alla HP böcker och filmer han kommit över.
Älsklings karaktär är Luna Lovegood för att är så härligt obekymrad trots alla motgångar, samt att hon är riktigt skicklig häxa :)
 
Jag är här. Har inte läst några böcker men sett någon film. Har inte jättekoll på karaktärerna faktiskt förutom Harry och Hermione om det är tjejen så jag väljer henne.. Tuff tjej med skinn på näsan!
 
Obligatorisk (långsökt :p ) fråga:
Ugglebo... Ugglor... Ugglan Hedwig i Harry Potter...

Har du läst/sett Harry Potter? Om ja, vilken var din favoritkaraktär och varför? Om nej, (varför inte? :eek:) berätta om en favoritkarak
Haha, det där lät som i programmet som heter typ Alla mot alla eller nåt sånt.

Har inte varken läst eller sett Harry Potter, känner inte till en enda karaktär. Det är väl fantasy? Jag avskyr fantasy.

Missade fortsättningen på frågan, återkommer.
 
Haha, det där lät som i programmet som heter typ Alla mot alla eller nåt sånt.

Har inte varken läst eller sett Harry Potter, känner inte till en enda karaktär. Det är väl fantasy? Jag avskyr fantasy.
Ja det är fantasi, som ju inte är allas favorit. :)
Då får du som sagt berätta om en annan favorit karaktär från någon bok eller film som du gillar :)
 
Jag är här och fått min roll :)

Jag är fullskalig Potter-nörd. Lyssnar på Stephen Frys inläsning varje kväll när jag ska sova.
Favoritkaraktären är nog McGonagall, hon är så kvick och grym och gestaltas magiskt bra (pun intended) av Maggie Smith :love:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 321
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 728
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 903
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 837
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp