Bukefalos 28 år!

Orolig, en knöl:(

madeleinewall

Trådstartare
NU är det så min saluki har fått en knöl fram på höger ben,
Den är lite vätske fylld men känns ändå väldigt hård!

Vad tror ni det kan vara? nå farligt? Ska till vetrinären i morgon men är ändå väldigt orolig..

68739_1243779610.jpg


Dålig bild men knölen syn lite iaf..
 
Sv: Orolig, en knöl:(

Slagit i något?

Cerberus har ju haft två cystor.x Dom var också märkbart vätskefyllda, och den ena var hårdare än den andra. Den första tog dom prover på för att se vad det var, och det var bara blodvätska och så. Dom tömde den då men den kom tillbaka samma kväll igen. Med tiden försvann den dock helt. Sedan fick han en lika dan efter att han slängde sig i ett för stort halvstryp igen och då väntade jag lite, och mycket riktigt började den gå ner efter ett tag och var helt borta efter kanske 2-3 veckor. Kanske är det nåt liknande Jamal har fått?

Har ont av det? Kliar han där eller nåt sånt? Om han inte bryr sig om det är det nog ingen fara tror jag. Tror inte du behöver oroa dig och imorgon får du ju veta vad det kan vara. :)
 
Sv: Orolig, en knöl:(

Slagit i något?

Cerberus har ju haft två cystor.x Dom var också märkbart vätskefyllda, och den ena var hårdare än den andra. Den första tog dom prover på för att se vad det var, och det var bara blodvätska och så. Dom tömde den då men den kom tillbaka samma kväll igen. Med tiden försvann den dock helt. Sedan fick han en lika dan efter att han slängde sig i ett för stort halvstryp igen och då väntade jag lite, och mycket riktigt började den gå ner efter ett tag och var helt borta efter kanske 2-3 veckor. Kanske är det nåt liknande Jamal har fått?

Har ont av det? Kliar han där eller nåt sånt? Om han inte bryr sig om det är det nog ingen fara tror jag. Tror inte du behöver oroa dig och imorgon får du ju veta vad det kan vara. :)

Ja det är ju det jag inte vet om han har, jag pratade ju med en vetrinär som sa att han förmodligen ramlat eller så att han fått en stukning i den. Den har ju märktbart gått ner för förut var det stor och väldigt vätskefylld så den har verkligen gått ner på dessa dagar.

Okay men när han fick dom knälarna skulle du göra nå speciellt smörja på något eller för svinner den då av sig själv? Vet Jamal är ju alltid klantig när han ska hoppa in i bilen och kan slå i framtassarna så kanske kan vara det? om han kommit fort med och ska hoppa in sen slår han i benet i kanten eller så.

Han har inte nå ont,bryr sig inte alls i det.. Men han har iaf fått tagit det lungt sen han fick den.
 
Sv: Orolig, en knöl:(

Det är ju svårt att spekulera, men om han inte har ont eller bryr sig om den så tror jag du kan andas ut till imorgon. Då kommer du få veta. Jag skulle inte göra något alls med hans knölar mer än undvika halsband eftersom knölarna antagligen uppkommit efter att han slängt sig i kopplet och var under halsbandet. Men det där ser ju lite annorlunda ut. Kanske är som Haukur säger, inflammerad talgkörtel?
 
Sv: Orolig, en knöl:(

ok hur är det då? farligt? lång läktid?:crazy:

Jag kan tyvärr inte se bilden men om du tittar i min tråd som heter svullen talgkörtel så ser du en bild på hur min hund såg ut. Han fick en liten knut ai ena armhålan för ca 7 månader sedan. Det togs prover och det visade sig at det var talgkörteln. I fredags tror ja det var så svullnade denna upp till en enkronas storlek ca. jag blev jätteorolig och ringde vetten. De sa att den kan komma att spricka och då skulle jag bara badda den med sårlösning. Oftast opererar man bort dem för att trots att de spricker så kommer de ofta tillbaka fick jag höra.

Idag sprack min hunds knuta och det kom mycket blod och var ur såret. Har en bokad till till veterinären imorgon för att kolla upp om de tycker den bör tas bort.
 
Sv: Orolig, en knöl:(

det kan inte vara ett bett eller stick från ex en geting?
 
Sv: Orolig, en knöl:(

Jag kan tyvärr inte se bilden men om du tittar i min tråd som heter svullen talgkörtel så ser du en bild på hur min hund såg ut. Han fick en liten knut ai ena armhålan för ca 7 månader sedan. Det togs prover och det visade sig at det var talgkörteln. I fredags tror ja det var så svullnade denna upp till en enkronas storlek ca. jag blev jätteorolig och ringde vetten. De sa att den kan komma att spricka och då skulle jag bara badda den med sårlösning. Oftast opererar man bort dem för att trots att de spricker så kommer de ofta tillbaka fick jag höra.

Idag sprack min hunds knuta och det kom mycket blod och var ur såret. Har en bokad till till veterinären imorgon för att kolla upp om de tycker den bör tas bort.

Ja den såg inte ut som den på bilden i denn tråden.
Men den har redan gått ner mycket sen den kom för då var den mycket ätske fylld nu bara jätte lite men doch har den blivit mycket hårdrae, precis som att det är ben i i knäl typ..
 
Sv: Orolig, en knöl:(

Denna knutan har varit liten som en ätra om inte mindre i ca 7 månader innan den svullnade upp till storleken på bilden.

När den var liten kändes den inte vätskefylld utan den var hård som en fettknuta.
 
Sv: Orolig, en knöl:(

Ja nu har vi varit hos vetrinären och efter massa kännande röntgen kunna han säga att det är en inflammation i sena sen var det nå mer mer, och när senan har varit inflamerat har denna hårdnasvullnad blivit, och den ska för hoppningsvis bli mindre av medicinen han får nu, men han var inte säker på att den skulle bli det och han trodde att den aldrig komma försvinna riktigt utan det komma vara lite kvar som en ärr bildning på senan:crazy:

Men jag hoppas iaf att inflamationen förvinner nu så kan han leka som han han vill, men vila nu tills nästa åter beskök som är om 2veckor.

Och om den blir större innon några dagar skulle vi åka tillbaka direkt för att undersöka mera.
 
Sv: Orolig, en knöl:(

Usch, lilla vännen. Hur blir dom inflammerade i senor? Överansträngning? Hade du utställningar inplanerade som du måste ställa in nu med eller? Hoppas han får springa snart igen, inte kul med hund i vila och speciellt inte vinthund. :(
 
Sv: Orolig, en knöl:(

Usch, lilla vännen. Hur blir dom inflammerade i senor? Överansträngning? Hade du utställningar inplanerade som du måste ställa in nu med eller? Hoppas han får springa snart igen, inte kul med hund i vila och speciellt inte vinthund. :(

Ja han har förmodligen slagit i nå eller trampat snett som vetrinären sa.
Sen beror det på hur länge läknigen tar och om den läker med medicinen vi fått nu. Knölen kanske aldrig försvinner riktigt heller..

Jag ska igentligen ha ställt ut han om 2veckor, men ja vi får se. Han har ju inte nå ont eller så men om inflamationen är kvar vill jag inte ställa han..
Sen i Juli har vi massor så ja vi får hoppas på de bästa. Men huvudsaken är att han blir friskare så han kan få springa och leka.
 
Sv: Orolig, en knöl:(

Vad skönt att veta vad det var. Jag var också hos vet idag och min hund ska opereras imorgon för att ta bort körteln.
 
Sv: Orolig, en knöl:(

Vad skönt att veta vad det var. Jag var också hos vet idag och min hund ska opereras imorgon för att ta bort körteln.


Jo det är ju verkligen skönt veta vad det är, jag hoppas iaf slippa operare eller skära i min..

Hoppas går bra i morgon då:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Sitter på djursjukhuset med Sarek och de ser att levervärdena är förhöjda. Vi kom in pga någon form av magsjuka som gett allmänpåverkan...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 424
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
772
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp