Bukefalos 28 år!

Orolig för förälder

napoleon

Trådstartare
Har valt att göra ett anonymt konto för detta med anledning av att detta är mycket känsligt för mig.

Min pappa är inte sig själv längre. Han fyller 70 om ett par år och jag själv är några år under trettio.

Han glömmer mycket, jag vågar inte längre lita på att han kommer komma ihåg att jag tränar (med hästarna) på dag x och y varje vecka. Jag kan åka själv på träningar och gör gärna det, så det har väl egentligen ingen enorm betydelse.

Jag vågar inte lita på att han kan hjälpa mig med hästarna som han gjort förut. Han kan lika gärna glömma det helt så jag har undan för undan tagit mindre och mindre hjälp. Bara en sån sak att åka och fodra lunch (vilket är simpelt) vågar jag inte ge honom i uppdrag. Tidigare har han kunnat ha både morgon och kvällspassen själv utan problem.

Han städar inte hemma i sitt hus längre. Det är inte drivor av saker men det dammsugs inte och liknande. Jag upplever det som äckligt i huset. Han uppträder också förvirrat emellanåt. För några veckor sen var vi på tävling. Vi har varit på massor med tävlingar de senaste 12-13 åren. Så han vet hur det går till. Men han försvann iväg, ställde sig mitt på spåret på framridningen osv. Jag sa ju såklart till men hela uppträdandet var udda.

Jag har tre äldre syskon, de orkar inte bry sig. De bor alla långt bort och träffar pappa 1-2 gånger/år kanske. Jag har ju mitt liv och orkar inte heller med att försöka vara förälder till min förälder. Mitt jobb är krävande och kollegor har märkt att jag mår dåligt. Är man inte psykiskt på topp åker man ut, så det är bara en tidsfråga.

Nu när jag läser igenom vad jag skrivit så låter det inte så farligt, men jag har svårt att få ner i ord hur jag känner. Kortfattat kan man väl säga att pappa beter sig konstigt och jag vet inte vad jag ska göra?
 
Det man kan göra är ju att ringa vårdcentralen och boka en tid ihop med sin förälder, säg till VC att du vill göra t.ex. demenskontroll, eller det du skrivit här att du är orolig. Till pappa att det är en rutinkontroll för blodtryck/hälsokontroll eller liknande. VC kan sånt där, de kan undersöka vad som är fel med din pappa. Sedan beroende på resultatet kan man ju alltid få hjälp med hemtjänst och liknande.
 
Jag tycker absolut att du ska ta det på allvar, du verkar ha en "dålig magkänsla" och du känner ju din pappa så om du har en känsla av att ngt inte stämmer så är det troligen så. Han är ju 70 år så det kan mkt väl bara vara ett tecken på att han är äldre, de flesta äldre människor blir lite glömska. Men det kan ju också vara de första tecknen på demens. Vissa brister (kommer inte ihåg exakt vad) kan också ge demensliknande symtom. Prata med honom och dina syskon och se till att få tid på VC så att ni kan få klarhet. Visar det sig att han är sjuk så kan ni få hemtjänst om behovet finns. Hoppas det går bra med din pappa....
 
Försöka få till en träff med vårdcentralen är det bästa sättet att börja. Även om man inte kan utesluta demens över nätet så finns det mycket annat som också kan göra en människa förvirrad.

Det som slår mig är hur han mår rent allmänt, en djup depression kan absolut ge den typen av förvirring du beskriver samt göra att man slutar ta hand om sig själv eller städa.
 
Vårdcentralen låter som ett bra ställe att börja. Idag är 70 inte gammalt om man man är frisk i övrigt, så att skylla på enbart ålder kan man inte göra. Naturligtvis orkar man inte lika mycket fysiskt i den åldern som tidigare men mentalt ska det normalt inte vara någon stor skillnad. Och om en männsiska som tidigare hållt rent och ordning slutar med det så är det något som inte står rätt till, tyvärr.
 
Jag förstår att du är orolig. Försök få din pappa till vårdcentralen till att börja med - och stå på dig även om de inte hittar något fel. Alla fel syns inte på tex blodprover.
Förra året vid den här tiden började min pappa uppföra sig konstigt - vi fick söka på vårdcentralen en gång och på akuten två gånger och till sist kräva CT av skallen för att de skulle hitta felet.

Det kan vara jättejobbigt att få hjälp, vet jag därför av erfarenhet. Men du känner din pappa bättre än sjukvården gör!

Önskar dig all lycka till!
 
Svarar alla.
Tvivlar på att han kommer följa med till vårdcentral. Han tar hand om sig själv, är väldigt välklädd som alltid. Slutat raka sig däremot men det säger han är för att han varit skägg-lös sen lumpen så nu vill han ha det. Och det får han såklart ha om han vill det, så man kan inte se på honom att han inte är sig själv. Utan det är en känsla. Och när man ser huset då.

Det är huset han inte tar så bra hand om. Jag kan tänka mig att det hänger lite på ork. Jag funderar på att erbjuda mig storstäda så kanske det blir enklare hålla efter sen? Under gymnasiet extrajobbade jag med flyttstädning så kan städa effektivt minst sagt.

Något som irriterat mig i många år (5-6) är att han kan återberätta historier som inte stämmer till 100 procent. Tex sålde jag för flera år sedan en häst och det gick sådär av en anledning. Den versionen berättar jag när folk frågar (för det gör de fortfarande). Pappa däremot berättar en annan version (ändrar detaljer men ändå såpass att historien inte går ihop) och han är övertygande så det får mig att framstå som en lögnare. Han kommer med fakta- och detaljfel ofta och trots att jag rättar går det inte in.

Jag upplever lite att mina äldre syskon tycker att detta är mitt problem. De har alla sambo och barn och jag är singel och barnlös. Därför bör jag ha energi att ta hand om detta enligt deras sätt att se det.
 

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 241
Senast: Angel
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 111
Senast: Pinus
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 591
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 059
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp