Bukefalos 28 år!

Orolig för min hund

Narcissa

Trådstartare
Nu ikväll är min hanhund väldigt trött, verkar smärtpåverkad, och är väldigt väldigt låg. Jag kan busa upp honom med lite godis och att han får leta efter hunden, dvs han blir lite vaktig, men sen bara ligger han ner. Jag tycker han verkar vara lite instabil i sin bakdel men vet inte om det är att han bara är låg. Mår bra gör han inte iaf. Morrade när min sambo lyfte honom. Fin i slemhinnorna.
Innan idag har han varit precis som vanligt och inget konstigt har hänt som vi vet. Han har ätit som vanligt.

Någon som vet vad det kan vara?
 
Det kan ju vara vad som helst, men när min förra hund uppvisade symptom på lite ostabilitet i bakbenen visade det sig vara spondylos i ryggen, han blev loj och lite "bitter" under sina skov, ville mest ligga och vara ifred.
 
Ja tänker jag också. Frågan är hur akut det är. Ringa veterinär nu eller avvakta tills imorgon?
 
Det kan ju vara vad som helst, men när min förra hund uppvisade symptom på lite ostabilitet i bakbenen (såg det första gången när han gick ner för en trapp ) visade det sig vara spondylos i ryggen, han blev loj och lite "bitter" under sina skov, ville mest ligga och vara ifred.
 
Hur gammal är han? Kastrerad? Kan han kissa utan problem?
Jag tänker också på ryggen/diskbråck/spondylos men det kan vara något urinvägs- eller snopprelaterat. Prostatan, testiklarna, urinsten, njurbäckeninflammation...?
Har du tempat honom?
Jag hade nog ringt och pratat med vetten, är det diskbråck eller liknande så gör det sannolikt väldigt ont.
Tills dess, på med täcke, undvik att lyfta honom, håll honom i stillhet och se till att han inte kan hoppa upp och ner i möbler, bilen etc.
Har ni andra hundar så separera dem.
 
Brukar han bli det?
Ja alltid.

Talat med veterinär som rådde att ta ut och gå med honom för att se så han.kissar mm. Det gjorde jag och han var piggare ute och svansen åkte upp. Både kissade och bajsade. Nu sover han igen. Om ingen förändring tills imorgon så ska han på undersökning.
Ev kan det vara analsäckarna sa veterinär.
 
Som andra sagt innan säger jag också. Det kan vara många olika saker.

Prova att ta tempen i armhålan under ena frambenet istället för i baken. Det brukar gå bättre. Det blir inte exakt, men om den går upp över 38 i armhålan så har han feber. Man brukar lägga till lite när man tar i armhålan, tror det är ca 1 grad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 269
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp