Orolig mage på digivande sto

Bukefalos 30 år!

Fresne

Trådstartare
jag har ett äldre sto som fått problem med en gasig mage.
Hon fick föl för snart 5månader sedan och gas problemen började egentligen efter de. Hon har aldrig haft problem med magen under alla åren jag haft henne.
Hon har fallit ur och tappat mycket muskler över ryggen.
Vi har haft veterinär ute som tagit blodprov och det va inget avvikande.

Hon har väldigt mycket tarm ljud. Så mycket ljud att man kan stå ett par meter ifrån henne och ändå höra dom tydligt.
Hon har flera gånger visat något diffusa kolik symptom som att stretcha, lägga sig ner någon gång och kolla mot magen. Alla hennes såna här episoder har gått över av sig själv med en kort promenad.
Värt att tillägga är att alla gånger hon visat dessa tecken har hon inte varit förstoppad och fortfarande haft god aptit.
Hon har aldrig lös träck.

hon får ca 14kg hösilage uppdelat på 5tillfällen om dagen i nät och fri tillgång till halm (som hon dock inte äter några mängder av )

0,5kg krafft grov protein
0,5kg granngården fibermix
Mineraler och olja
Uppdelat på 2/mål om dagen väl uppblöt

Jag vattnar allt grovfoder innan det ges, är det något som kan störa tarmarna och som jag bör sluta med?

Skulle man ta och prova en Quick fix kur under några dagar och se om något förändras?

Har du analys på höet? Det låter oavsett som att hon får i sig för lite mat och för lite protein. Är det blött hösilage?

Jag hade testat lägga till minst 1kg lusernpellets, uppblött. förmodligen behövs ännu mer, men trappa upp långsamt.

Om fölungen är 5 månader gammal kan du börja motionera stoet och låta fölet gå kvar i flocken under tiden. Energisk, regelbunden skritt, power walk, kan få tarmarna att arbeta bättre.

Liknande trådar

• Gasig häst
  • Fång
  • Stor mage vs överviktig
  • Udda beteende vid tandtappning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12