Orolig sövning

Friiiiiida

Trådstartare
Hej! Behöver man vara orolig vid sövning av 8 åring? Hittade en knöl på honom för 2 veckor sen i ljumsken och finnål togs och det är mestadels mogna fettceller men det var även mindre fettceller så man vill ta bort den. Jag är jätteorolig för vad det kan vara å sövningen. Är det någon som känner igen detta?
 
Beror helt och hållet på hunden. Vissa hundar är ju extremt gamla när de är 8 år, andra är mitt i livet när de är 8. Är hunden överviktig eller har hälsoproblem som påverkar andning/hjärta så är riskerna definitivt större än om hunden är i bra hull och kondition och utan hälsoproblem.

Min första tik sövdes när hon var... 7 år tror jag det var. Inga problem alls där. En bekants hund är 11-12 år och sövdes nyligen, inga som helst problem där heller.

Innan sövning så lyssnar veterinär på hjärtat och är det övriga frågetecken kring säkerheten så diskuteras allt ordentligt med hundägaren i förväg.
 
Tack för ditt svar! Han är inte överviktig på något sätt. Han är väldigt smärt och fin i kroppen och pigg för sin ålder. Men det är en rottweiler. Vanlig sedering går jättebra men narkos har han aldrig behövt tidigare så därför är ja så orolig.
 
Tack för ditt svar! Han är inte överviktig på något sätt. Han är väldigt smärt och fin i kroppen och pigg för sin ålder. Men det är en rottweiler. Vanlig sedering går jättebra men narkos har han aldrig behövt tidigare så därför är ja så orolig.

Jag har ingen som helst koll på rottweiler och om det brukar vara något problem med att söva dem, men om det är så, då har veterinärerna med stor sannolikhet koll på det :) Själv har jag saluki och de kan vara knepiga att söva då de knappt har något underhudsfett och inte behöver speciellt mycket narkosmedel. Vissa veterinärer har därför problem med att få till en bra sövning påstår många, men de gånger mina hundar varit tvungna att sövas har veterinärerna haft stenkoll på just det. Första veterinären sa till mig hur han tänkte just för att jag hade vinthund (jag hade då inte koll på att det skulle vara något speciellt med att söva dem) och andra gången var en salukiägande veterinärvän med på djursjukhuset och sa till behandlande veterinär hur de skulle göra med min hund. Så ja, lita på veterinärerna är mitt tips, de är oftast riktigt duktiga på vad de gör och att söva hundar är så extremt vanligt att det inte borde bli något som överraskar dem där :)
 
Okej, ja det lät ju lurigt får jag säga. Jag hoppas verkligen att veterinären vet vad de gör när han ska sövas och att det går bra och inte är någon fara med knölen han ska bort. Men det är tungt och jobbigt att vänta och vara så orolig
 
Okej, ja det lät ju lurigt får jag säga. Jag hoppas verkligen att veterinären vet vad de gör när han ska sövas och att det går bra och inte är någon fara med knölen han ska bort. Men det är tungt och jobbigt att vänta och vara så orolig

Visst är det jobbigt att inte veta och att tvingas vänta! Är det långt kvar tills ni ska operera bort knölen? Är den stor? Ju mindre knölen hunnit bli, desto mindre är ju risken att något går fel. Att plocka bort småknölar brukar gå helt problemfritt.
 
Ja det är så fruktansvärt. Han ska in den 24e. Den är väl lite mindre än en femkrona. Men han har inte haft den där länge. Upptäckte den för 2 veckor sen och jag har koll på honom, han va veckan innan och tog prov på en annan knöl som är större men det visade sig vara en fettknöl, men denna är osäker därför ville patologen att den skulle bort. Det är så jobbigt! :-(
 
Jag hade inte varit orolig. Jag har opererat hund i Rottisstorlek när hunden var nästan 13 år. Han fick mängder av godartade tumörer de sista åren av sitt liv och opererades ganska många gånger. Min hund hade lite svårt att piggna till av den lugnande medicinen när han blev gammal så den sista gången struntade vi i det utan sövde direkt. Annars var det ingen skillnad.
 
Opererade min 11-åriga shih-tzutik i höstas. Tog bort en cysta i urinblåsan samt en juvertumör stor som en valnöt. Vi tog ett blodprov och veterinären gick igenom henne och vi hittade inget som skulle förhindra operation. Lite tjock är hon, och ena snittet tog lång tid att läka pga huden, men i övrigt gick det hur fint som helst. Hon kommer förmodligen sövas igen efter sommaren för att ta bort tandsten.
 
Okej tack för ditt svar. Denna oro äter upp mig snart. Men skönt att höra att det finns fler som opererar äldre hundar. Fler får gärna delge sina erfarenheter.
 
Min gamling som nu är 14½ år fick opererat bort en stor epulid i munnen för mindre än 1 år sedan. Det gick alldeles utmärkt. Är det veterinär som söver/opererar ofta brukar det inte vara/bli problem.
 
Okej, det känns ju bra att det har gått bra, är ju lite lugnande i vilket fall. Det verkar väl som att det brukar gå bra för det mesta. Men orolig själ som man är för djur så är det tufft ändå. Vilken ras har du dpmatte?
 
Jag är också jättenojjig för sånt där men det har alltid gått bra med mina gamla hundar.
Nu snart kanske min 12 åring måste opereras, jag kommer vara kräk nervös men troligtvis är det lungt, dom har bra koll.
 
Ja man blir orolig klump i magen av oro hela tiden tycker jag. Det känner du säkert igen då SkorpSmulan? Ja det får man ju verkligen hoppas att de har bra koll.
 
Okej känns ju tryggande. Hade din hund massor av knölar menar du? Tog du bort alla?

Ja precis, han fick nya knölar hela tiden. Jag tog bara bort de som hamnade på dumma ställen (munnen, ögonlocket, rumpan) eller såg konstiga ut. Resten fick sitta kvar. Vi tog prov på några av de knölarna (och alla bortopererade). Samtliga var godartade. Det är jättevanligt att gamla hundar får godartade knölar här och var.
 
Tyson har också en på ögonlocket men haft i många mång år. Hans övriga syns inte utan känns bara. Jo jag förstår det att det är vanligt att de får knölar jag hoppas bara att hans är godartade också...
 
Tycker inte du ska vara orolig. Vi har opererat rottweiles i skiftande åldrar, är det en duktig veterinär som har koll på narkosen är det inga problem. Det har varit kastrering, juvertumörer och lättnarkos för undersökningar.

De är ju lite groggy efter, och två dygn räknar vi bort som konvalcent efter sövning (magen behöver lite omtanke, hunden är mattare etc), sedan brukar det vara som vanligt. Tiken vi kastrerade (akut livmoderinflammation timmar från döden) skulle ut och gräva mullvad dagen efter. Hela buken hade varit uppsprättad. Tokiga hund.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 206
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
769
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp