linnsan

Trådstartare
har läst att om man fodrar sin unghäst med för mycket så växer den fortare än skelettet hinner med. jag undrar nu om detta är sant?
och isåfall om jag fodrar med för mycket..jag vet att man inte får fråga om enskilda hästars foderstater men vet ingen annan jag kan fråga om detta o börjar bli orolig..
min häst:
d-ponny valack 4 år 143 cm ganska normalfödd..
foderstaten:
hö:fritt (10-12 kg)
lusern: 400 g (ska öka till 6-800 g)
krafft groov 125: 400 g
krafft pluss grön: 400 g
betfor:400 g
ska jag öka ngt eller sänka ngt tycker ni...tyvärr har jag ingen analys på höt:( ..men ni kanske kan säga om han har ngn risk att växa före skelettet..
kan tillägga att när jag köpte honom då han var 1.5 år var han 138 cm..har han vuxit för lite för mycket eller är det normal mycket?

väldigt tacksam för svar!
mvh linn

Sv: orolig

det är kanske möjligt att det är så, men isåfall gäller det yngre hästar som fortfarande växer mycket. Din häst ar så pass gammal att den kommer växa bara några cm till, så jag tror inte att du behöver ändra nåt på din foderstat om den är anpasad efter hästen, och det arbete den utför.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 747
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 707
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 576
Senast: bizzy
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 436
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka