Örter mot parasiter

Bukefalos 30 år!

animalasia

Trådstartare
Jag har två hästar som jag har haft i över tio år. Den ena har aldrig parasiter enligt analys medans ponnyn nästan alltid behöver avmaskas. Jag vet att det inte är konstigt och att studier visar på att 20 % av hästarna har 80 % av parasitbeståndet. Nu funderar jag på om det går att göra något åt och har då sett att det går att ge örter som sägs hjälpa hästen att få bättre motståndskraft. Är det någon som provat?

Jag är också nyfiken om någon tagit vettiga träckprov och provat! Tror Ellen på Hovcenter gör någon sådan variant. Hade själv inte orkat krångla med det pga kräsna hästar och ingen av dem har heller parasiter så kan inte ens testa.

Jag tror att den med råge mest effektiva örtblandningen man kan erbjuda mot parasiter är ett parasitfritt bete.. Mocka hagarna 1-2 ggr/vecka så att parasiterna inte hinner kläckas till infektiösa larvstadier, det finns det (till skillnad från diverse tillskott) god evidens för att det faktiskt fungerar.

Jag vet inte om man kan kalla det studie, jag tror det var ett examensarbete. Man kollade med träckprover ifall aspbarkspellets hade någon effekt mot mask. Och det hade det inte, i det lilla test som gjordes.

Mocka hagar och sambete med får har funkat bra hos mig. (Jäklar vad fina hagarna blir när de två djurslagen betar tillsammans! Som dansgolv utan rator! :love:)

Jag tror att den med råge mest effektiva örtblandningen man kan erbjuda mot parasiter är ett parasitfritt bete.. Mocka hagarna 1-2 ggr/vecka så att parasiterna inte hinner kläckas till infektiösa larvstadier, det finns det (till skillnad från diverse tillskott) god evidens för att det faktiskt fungerar.
Jag gör det samt altinerar sommarhage så jag släpper på våren i hage som vilat ett år. Jag har också stora hagar men ändå så har den lilla ponnyn ungefär samma status av förekomst av parasiter varje år.

Jag vet inte om man kan kalla det studie, jag tror det var ett examensarbete. Man kollade med träckprover ifall aspbarkspellets hade någon effekt mot mask. Och det hade det inte, i det lilla test som gjordes.

Mocka hagar och sambete med får har funkat bra hos mig. (Jäklar vad fina hagarna blir när de två djurslagen betar tillsammans! Som dansgolv utan rator! :love:)
Jag får skaffa får då :)

Jag gör det samt altinerar sommarhage så jag släpper på våren i hage som vilat ett år. Jag har också stora hagar men ändå så har den lilla ponnyn ungefär samma status av förekomst av parasiter varje år.

Då kanske den nivån är 'balansnivån' för din ponny.

Vet inte om det stämmer, men för evigheter sen läste jag att granris kan hjälpa mot parasiter.
Hästar brukar ju gilla att äta granris, så det kanske ligger något i det.

Jag har också läst det, men samtidigt så kan ju två individer i samma hage gå med väldigt olika, individuell parasitförekomst hela livet.
Det fanns två anledningar att jag gav hästarna granris att tugga på i vinter, dels att jag sedan gammalt kände till att det påstås vara bra mot mask och dels att de skulle ha något annat än hösilaget att roa sig med i hagen.

Nej och eftersom avmaskningsmedlen vi har idag inte kommer att verka i framtiden är det inte mer än att hålla god hage- och beteshygien. Inne också givetvis.

Jag uttryckte min frustration över att aldrig bli av med (lilla) blodmasken på min ponny till en veterinär en gång. Jag berättade att det enda vi inte gör är att ha olika arter på betet (pga inte mitt stall). I övrigt mockades det dagligen osv. Veterinären sa att det är mer sannolikt att ponnyn i fråga hade sämre immunförsvar då och att det kan ge sig med tiden. Eller så får man finna sig. Samma ponny hade bekymmer med pälsätare ett flertal år också, som enda hästen i stallet med problemet 🤯

Med tiden gav det med sig. Pälsätarna höll jag undan med hjälp av klippning några år, parasiterna minskade sakta och har nu landat i att det ibland finns, ibland inte. Lite mer normal nivå helt enkelt. Sen är ju frågan varför det blev så, om det är bättre foderstat, högre ålder eller av oklar anledning, det låter jag vara osagt. Däremot tror jag att det kan ligga något i det egna försvaret i min ponnys fall så börja kika där skulle jag säga.

Läste en studie från USA som handlade om kossor som åt ett grovfoder med högt innehåll av kärringtand inte hade lika mycket parasiter som kossor som inte hade grovfoder med högt innehåll av kärringtand.
Nu var det många många år sedan jag läste detta och vet inte hur välgjord den studien var + fel djur.

Jag uttryckte min frustration över att aldrig bli av med (lilla) blodmasken på min ponny till en veterinär en gång. Jag berättade att det enda vi inte gör är att ha olika arter på betet (pga inte mitt stall). I övrigt mockades det dagligen osv. Veterinären sa att det är mer sannolikt att ponnyn i fråga hade sämre immunförsvar då och att det kan ge sig med tiden. Eller så får man finna sig. Samma ponny hade bekymmer med pälsätare ett flertal år också, som enda hästen i stallet med problemet 🤯
Så är det ofta, det är oftast det som avgör huruvida hästen är motståndskraftig eller inte mot saker och ting. Därför det antagligen inte fungerar för vissa oavsett hur mycket man mockar eller hur perfekt man har det, dom får det ändå.

Man får försöka minimera riskerna helt enkelt så gott det går med sådana hästar och försöka öka deras immunförsvar så dom blir mer motståndskraftiga.

Precis sådär är det med mina två hästar också.

Jag vet inte tillräckligt för att svara på om örter kan öka motståndskraften, men jag vet att det finns en del rätt militanta örtförespråkare som smutskastar avmaskning med veterinära preparat och hävdar att örter kan göra allt möjligt. Så länge man tänker kritiskt och har med sig att örtsäljare också vill tjäna pengar, kan man väl testa om man vill. Men inte som enda lösning.

Har du kollat om avmaskningen har tagit med resistensprov?

Det är det egna immunförsvaret som avgör och förutom att se till att hästens förmodade behov av mineraler och vitaminer är väl fyllda och att vatten och foder är av bra kvalitet finns det inte så mycket mer att göra.

Den hästen hos mig som alltid hade förekomst blev av med det när han efter rutinprovtagning visade sig ha ppid och började medicineras mot det. Ppid är en sjukdom som ofta visar sig genom upprepade infektioner dvs sjukdomen påverkar immunförsvaret och det hänger ju ihop med parasitstatusen.

Precis sådär är det med mina två hästar också.

Jag vet inte tillräckligt för att svara på om örter kan öka motståndskraften, men jag vet att det finns en del rätt militanta örtförespråkare som smutskastar avmaskning med veterinära preparat och hävdar att örter kan göra allt möjligt. Så länge man tänker kritiskt och har med sig att örtsäljare också vill tjäna pengar, kan man väl testa om man vill. Men inte som enda lösning.
Ja, jag tänker också så. För mig handlar det inte om att kasta ut det ena och bara anamma det andra. Nu har jag en ponny som trots att miljön hålls någorlunda patasitfri plockar upp parasiter. Jag tänker prova att ge någon örtblandning och se ifall det gör någon skillnad. I värsta fall blir jag bara lite fattigare.

Liknande trådar

• En tråd om örter
  • Malmö
  • Låt katten vara katt - foder
  • Få i kräsen häst tillskott

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat