OS-laget i fälttävlan

Helt ok dressyr av Ludde i natt. Det är verkligen klasskillnad med de engelska kommentatorerna. Ser fram emot att hålla mig vaken i natt också för att lyssna på dem.,
Mannen som kommenterar på Discovery är John Kyle. En av världens bästa kommentatorer. Gör ofta World Cup dressyren för FEI TV. Han är gift med Pippa Roome på Horse and Hound som skriver om fälttävlan.
 
Mannen som kommenterar på Discovery är John Kyle. En av världens bästa kommentatorer. Gör ofta World Cup dressyren för FEI TV. Han är gift med Pippa Roome på Horse and Hound som skriver om fälttävlan.

Så oerhört behaglig röst.

Horse&hound har förövrigt en en bra podd där de intervjuar flertalet kända ryttare, värt att lyssna på.
 
Har jag förstått det rätt att terrängen visas på 9:an mellan 00.40 och 03.30?

Jag som egentligen är vansinnigt kvällstrött nu har planerat att sova under dagen så jag ska orka vara uppe och se det i natt och jag vill inte missa något 😊 (har inte discovery+)
 
Har jag förstått det rätt att terrängen visas på 9:an mellan 00.40 och 03.30?

Jag som egentligen är vansinnigt kvällstrött nu har planerat att sova under dagen så jag ska orka vara uppe och se det i natt och jag vill inte missa något 😊 (har inte discovery+)
Kan inte säga något om kanalen i sig men tiden stämmer iallafall :D
 
Vi har precis kollat ikapp nattens dressyr. Största behållningen såklart Jung, men mycket bra ridning ändå :)

Räknar inte med att kunna kolla terrängen inatt utan kommer titta i efterhand imorgon.
 
Förbundet har uppdaterat sin info om tv-tiderna:
 

Bifogade filer

  • F7A80467-6D0B-4C3A-BE8E-92DE46751E86.png
    F7A80467-6D0B-4C3A-BE8E-92DE46751E86.png
    112,1 KB · Visningar: 46
Förbundet har uppdaterat sin info om tv-tiderna:
Oj brukar inte terrängen ta jättelång tid med så många ekipage O_o 3,5 timmar är mindre än jag räknade med

Edit: ej relaterat till detta inlägg utan ett tidigare i tråden, jag svarade fel, sorry Zpunk :angel:
 
Mannen som kommenterar på Discovery är John Kyle. En av världens bästa kommentatorer. Gör ofta World Cup dressyren för FEI TV. Han är gift med Pippa Roome på Horse and Hound som skriver om fälttävlan.
Han var aktiv ryttare i området jag bodde i på Irland under -90 talet. Duktig ryttare själv som red nåt EM som junior eller YR om jag inte minns fel.
 
Oj brukar inte terrängen ta jättelång tid med så många ekipage O_o 3,5 timmar är mindre än jag räknade med

Edit: ej relaterat till detta inlägg utan ett tidigare i tråden, jag svarade fel, sorry Zpunk :angel:

Banan är kortare sen är det ju en färre i lagen så det kanske är färre starter totalt sett än det brukar?
 
  • Gilla
Reactions: eyz
Har noll koll på fälttävlan men jag tror banan är kortare än vanligt. Maxtiden är 7:45

https://olympics.com/tokyo-2020/oly...U_C03C_EQUOEVENINDV----------XC--000100--.pdf
Banan är kortare än vanligt. Man har infört ett "specialformat" för OS och VM och nivån på den distansen ligger mellan normala lång 3* och lång 4*. Antalet meter på OS och VM ska ligga mellan 5600-5800m.

MEN..

För att riktigt köra fälttävlan i botten som sport så har man i Tokyo en betydligt kortare bana än så. Banan är 4420m med 23 hinder över 36 språng. Jämfört med femstjärniga klasser som rids över 6270m till 6840m med mellan

Gällande distansen kommer man knappt upp i nuvarande lång trestjärnig klass 4400m-5500m utan är på nivå med tvåstjärnigt (det som tidigare var enstjärnigt för de som varit borta några år) 3640m-4680m.

Längdmässigt rider man alltså på ungefär samma nivå som sjuåringarna erbjuds vid unghäst-VM i trestjärnigt i Lion d'Angers. Fast med samma antal hinder som man har i tvåstjärnigt för sexåringarna.

Jag personligen tycker det är direkt pinsamt för i motsats till andra sporter där de främsta gör upp om medaljer har fälttävlan förvandlats till något slags crusade för att "alla ska får vara med och leka". Vilket även förklarar en del av laguppställningarna inför det här mästerskapet 😏

Med det sagt vet man ändå inte hur det kommer att gå. Det är ett mästerskap, det är fett varmt och det finns inte mycket tid för vila över de första sex hindren. Banan svänger runt som en slänggunga så det kan hända mycket. Eller absolut ingenting.

Viktigast av allt är att alla hästar och ryttare kommer hem med livet i behåll!
 
Banan är kortare än vanligt. Man har infört ett "specialformat" för OS och VM och nivån på den distansen ligger mellan normala lång 3* och lång 4*. Antalet meter på OS och VM ska ligga mellan 5600-5800m.

MEN..

För att riktigt köra fälttävlan i botten som sport så har man i Tokyo en betydligt kortare bana än så. Banan är 4420m med 23 hinder över 36 språng. Jämfört med femstjärniga klasser som rids över 6270m till 6840m med mellan

Gällande distansen kommer man knappt upp i nuvarande lång trestjärnig klass 4400m-5500m utan är på nivå med tvåstjärnigt (det som tidigare var enstjärnigt för de som varit borta några år) 3640m-4680m.

Längdmässigt rider man alltså på ungefär samma nivå som sjuåringarna erbjuds vid unghäst-VM i trestjärnigt i Lion d'Angers. Fast med samma antal hinder som man har i tvåstjärnigt för sexåringarna.

Jag personligen tycker det är direkt pinsamt för i motsats till andra sporter där de främsta gör upp om medaljer har fälttävlan förvandlats till något slags crusade för att "alla ska får vara med och leka". Vilket även förklarar en del av laguppställningarna inför det här mästerskapet 😏

Med det sagt vet man ändå inte hur det kommer att gå. Det är ett mästerskap, det är fett varmt och det finns inte mycket tid för vila över de första sex hindren. Banan svänger runt som en slänggunga så det kan hända mycket. Eller absolut ingenting.

Viktigast av allt är att alla hästar och ryttare kommer hem med livet i behåll!
Varför har man valt att göra så? Dels infört ett specialformat inför VM och OS men även valt att ytterligare korta ner det ytterligare i Tokyo? Och varför går inte OS som femstjärnigt? :)

Så många frågor. Är inte så insatt i fälttävlan.
 
Någon som begriper sig på dressyrsiffrorna? Britten McEwen fick problem med bytena precis som Ludwig men fick ändå betydligt bättre poäng och hamnade precis efter de båda svenskorna som jag tyckte presterade betydligt bättre än McEwen.

Vad gjorde han som var så bra? Missade jag något?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Nu vill jag också göra en ny tråd :D Tänker att här kan vi hålla koll på och följa de OS-aktuella ekipagen och spekulera i vilka som...
67 68 69
Svar
1 364
· Visningar
90 166
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp