OS Tokyo 2020 / 2021

Är det mer handboll snart eller..?

Noll koll men det var ju sjukt spännande O_o
Och jag har ju en box rosé, om där behövs lugnande tänker jag. :D
Japp, damerna spelar imorgon vid 14-tiden. De har dock haft mycket lugnare matcher så du kan spara boxen till herrarnas nästa på fredag 😂
 
Japp, damerna spelar imorgon vid 14-tiden. De har dock haft mycket lugnare matcher så du kan spara boxen till herrarnas nästa på fredag 😂
Jamen det blir ju jättebra, då kan jag värma upp med att titta på damerna!
Imorgon är jag dessutom på kontoret, de hade kanske kollat snett på en box vin på skrivbordet 🤔
 
Jaha, så nu är Sam Kendricks borta från OS (som jag förstår är Duplantis största hot, jag är inte så insatt. :D) och hela Australiens friidrottare satta i karantän eftersom de varit i kontakt med honom. Blev fruktansvärt irriterad på hans pappas uttalande på twitter: ”Tråkiga nyheter för vår son. Sam är diskvalificerad från OS eftersom de japanska representanterna säger att att han testat positivt för covid-19. Sam är inte sjuk och vi är inte oroliga för honom.” Låter inte riktigt som att han köper det positiva testsvaret, eller bryr sig om att rätt många som hör till OS blivit sjuka, eller att Tokyo har fler smittade per dag än vad de haft under pandemin.
 
Jaha, så nu är Sam Kendricks borta från OS (som jag förstår är Duplantis största hot, jag är inte så insatt. :D) och hela Australiens friidrottare satta i karantän eftersom de varit i kontakt med honom. Blev fruktansvärt irriterad på hans pappas uttalande på twitter: ”Tråkiga nyheter för vår son. Sam är diskvalificerad från OS eftersom de japanska representanterna säger att att han testat positivt för covid-19. Sam är inte sjuk och vi är inte oroliga för honom.” Låter inte riktigt som att han köper det positiva testsvaret, eller bryr sig om att rätt många som hör till OS blivit sjuka, eller att Tokyo har fler smittade per dag än vad de haft under pandemin.
Skittrist att Sam är borta. :( Kommer göra tävlingen lite tråkigare.
 
Jaha, så nu är Sam Kendricks borta från OS (som jag förstår är Duplantis största hot, jag är inte så insatt. :D) och hela Australiens friidrottare satta i karantän eftersom de varit i kontakt med honom. Blev fruktansvärt irriterad på hans pappas uttalande på twitter: ”Tråkiga nyheter för vår son. Sam är diskvalificerad från OS eftersom de japanska representanterna säger att att han testat positivt för covid-19. Sam är inte sjuk och vi är inte oroliga för honom.” Låter inte riktigt som att han köper det positiva testsvaret, eller bryr sig om att rätt många som hör till OS blivit sjuka, eller att Tokyo har fler smittade per dag än vad de haft under pandemin.
Låter som en riktig foliehatt!
 
Bläh! Jag kommer nog inte kunna se klättringen! :( :( :( Den verkar trots allt bara sändas på nätet och jag vägrar betala för en ynka sport som bara går två dagar (herrar en dag, damer en dag).
 
Låter som en riktig foliehatt!

Haha, jo det var min spontana tanke också. Även om jag såklart fattar att man är oändligt besviken om ens barn missar att delta i OS.
Det fanns ju dock en fortsättning på det, som innebar att han nekas nytt test förrän tidigast om 6 dagar, vilket innebär att han missar tävlingen. Jag antar att det framför allt var däri besvikelsen låg, att han inte ens får en chans att ”bevisa sig frisk” i tid till att tävla.
 
Det fanns ju dock en fortsättning på det, som innebar att han nekas nytt test förrän tidigast om 6 dagar, vilket innebär att han missar tävlingen. Jag antar att det framför allt var däri besvikelsen låg, att han inte ens får en chans att ”bevisa sig frisk” i tid till att tävla.
Ja, det vet jag. Men det antar jag är så för alla, och att alla varit medvetna om det innan spelen?
 
Absolut, men man behöver ju inte uppskatta systemet för det. ;) Min poäng är att jag ju inte tror han tycker sonen kan tävla positiv bara för att han mår bra, utan att han borde få en till chans att testa negativt innan tävlingen.
Ah, men jag menade snarare hela grejen, att väl finns skäl till varför man får vänta just sex dagar innan nytt test etc. Plus, om det skulle vara möjligt, hur skulle ens uppladdning och träning ske för en positiv asymtomatisk deltagare, det borde bli svårt att kunna genomföra det helt isolerat?
 
Det fanns ju dock en fortsättning på det, som innebar att han nekas nytt test förrän tidigast om 6 dagar, vilket innebär att han missar tävlingen. Jag antar att det framför allt var däri besvikelsen låg, att han inte ens får en chans att ”bevisa sig frisk” i tid till att tävla.
Vet inte vilket test han gjort, hur pålitligt det är? Tänkte på Linn Svahn som testade positivt under Tour de Ski men det var falskt, nästa test negativt och hon kunde tävla vidare. Men vet att det är skillnad på olika tester.
 
Ah, men jag menade snarare hela grejen, att väl finns skäl till varför man får vänta just sex dagar innan nytt test etc. Plus, om det skulle vara möjligt, hur skulle ens uppladdning och träning ske för en positiv asymtomatisk deltagare, det borde bli svårt att kunna genomföra det helt isolerat?
Så länge personen är positiv får den såklart hålla sig isolerad, men testar den negativt kan den väl ut och träna som alla andra? Då skulle man väl själv få avgöra om man fått uppladdning nog för att tävla, så där ser jag inte problemet.
 
Så länge personen är positiv får den såklart hålla sig isolerad, men testar den negativt kan den väl ut och träna som alla andra? Då skulle man väl själv få avgöra om man fått uppladdning nog för att tävla, så där ser jag inte problemet.
Om man utgår ifrån vad som sagt hemma här, så har väl det varit vanligt att man ska vara hemma i sju dagar. Det här hittade jag på 1177 om PCR-test:

PCR-testet kan inte visa smittfrihet.
Den teknik som används i PCR-test för att påvisa virus kan inte skilja på virus med förmåga att infektera celler och virus som inte längre smittar. Spår från viruset kan finnas kvar i veckor efter insjuknandet och kan därför ge ett falskt positivt svar långt efter att du är smittfri.

Bedömningen av smittfrihet grundar sig därför på följande.
Du som konstaterats positiv för corona bör vara hemma tills:
  • du mår tydligt bättre.
  • du har varit feberfri i två dygn.
  • det har gått minst sju dygn sedan du blev sjuk.
(Kvarstående lättare rethosta, nedsatt lukt- och smaksinne förekommer men bedöms inte korrelera till smittsamhet).
 
Vet inte vilket test han gjort, hur pålitligt det är? Tänkte på Linn Svahn som testade positivt under Tour de Ski men det var falskt, nästa test negativt och hon kunde tävla vidare. Men vet att det är skillnad på olika tester.
Hennes tror jag inte var ett PCR-test från början, utan det som sedan var negativt var ett PCR. Vad jag förstår är det ett PCR-test som Sam tagit nu.

Vidare så har jag läst att det rapporterats om att man har har för få test-kit i OS-byn (eller vad det nu heter :D). Men det har nog inget med regeln om nytt test tidigast inom sex dagar att göra, utan för att man generellt verkar vilja isolera så länge för att det är svårt att säga om man är smittfri annars.
 

Liknande trådar

Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
416
Senast: escodobe
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Rosett
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 616
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp