OS Tokyo 2020 / 2021

Jag hade ALDRIG vågat hoppa stavhopp. Jag får alltid någon kuslig känsla av att det skulle kunna gå helfel och någon skulle glida ner och hamna på huvudet.... :nailbiting: Men jag har aldrig hört talas om någon allvarlig olycka i stavhopp, så jag antar att det inte kan ske....:D
 
Jag hade ALDRIG vågat hoppa stavhopp. Jag får alltid någon kuslig känsla av att det skulle kunna gå helfel och någon skulle glida ner och hamna på huvudet.... :nailbiting: Men jag har aldrig hört talas om någon allvarlig olycka i stavhopp, så jag antar att det inte kan ske....:D

Nej sådär tänker jag (som en aning höjdrädd) också varje gång, att det är en av de mest sinnessjuka sporterna att kasta sig typ över mitt hus med hjälp av en jäkla jättepinne och hela kroppen upp och ner. :crazy:
 
Jag fattar inte hur man börjar med stavhopp? Man kan ju inte börja med att hänga uppochner i staven liksom, men hur går vägen dit? :confused:
 
Jag tyckte det var nervöst när Mondos konkurrenter hoppade, för jag ville att han skulle få nån med sig en liten bit upp i alla fall 😆 Heeelt överlägsen!
 
För Mondo var det väl hans pappa och äldre bror som båda var stavhoppare, ffa pappan. Hur sporten uppstod så verkar det som stavhopp som gren var en del av de Olympiska spelen i Grekland https://en.wikipedia.org/wiki/Pole_vault
Nä jag menar hur vägen rent praktiskt går från "aldrig hållt en stav" till att ligga uppochner 4-6 meter upp i luften :D för enskild utövare alltså.
 
För Mondo var det väl hans pappa och äldre bror som båda var stavhoppare, ffa pappan. Hur sporten uppstod så verkar det som stavhopp som gren var en del av de Olympiska spelen i Grekland https://en.wikipedia.org/wiki/Pole_vault
Fast även Duplantis började ju nån gång.

@Flixon jag såg nåt klipp från när barn/ungdomar tränade och då hoppade de utan momentet att vara upp och ner och sen byggde på från det.
 
Äh! Min favoritklättrare gick inte vidare till finalen. Han kom på plats 17 (av 20). Säger nog lite om hur vansinnigt duktiga alla är. En för mig kändis är med till final bland männen, men känner nu att jag behöver kolla upp de andra också lite mer. Några klättrare har väldigt intressanta instagramkonton som rymmer mycket mer än bara ren klättring (vilket jag gillar hos min favorit, han verkar ha en underbar personlighet), så kanske finns det fler att inspireras av :)

Om jag förstår det rätt så hade de 5 boulders som var möjliga att klara av. Den som klarade sig bäst kom upp till toppen på 3 av dem :p Två klättrare klarade inte en enda topp och inte en enda zon heller. Lär ha varit löjligt svårklättrat. Hoppas något av det kommer upp på youtube sedan.
 

Liknande trådar

Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
418
Senast: escodobe
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Rosett
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 621
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp