Bukefalos 28 år!

Osäker häst i ridningen ute, köpa?

Spraka

Trådstartare
Har varit och kollat på en häst som var toppen i paddocken, hanteringen. Vid uteridningen ensam, upplevde jag henne som väldigt osäker, hoppade lite för både det ena och andra. Och upplevde att hon var osäker och hade svårt att fokusera.
Hästen är riden sen 2år regelbundet (7år gammal). Både i paddock och ute.

Är på jakt efter en trygg familjehäst. Och undrar därför om denna "osäkerheten" är något som går över ju mer man rider henne ute och att hon blir mer "stabil"? För min egna del spelar det ingen roll, men kommer ha upp nybörjare på henne framöver så vill ha en mer stadig häst då som inte hoppar till för massa saker.
Tyckte hon va lite väl osäker för att bli riden i sin hem-miljö när man testade henne.
Frågan jag undrar, är som sagt, om denna osäkerhet går över med tiden, och att hon bara är inne i en period just nu?
 
Personligen, nej.
Om du söker en häst som är trygg o säker vid ensamritt direkt från start så finns det andra alternativ.
Om du känner att det är ok att lägga lite tid på att få henne trygg o säker så ja, då kan det vara värt det.
Garanti kan du ju aldrig få men om du har erfarenhet och "gjort det förr" borde det ju inte vara några problem.
 
Har varit och kollat på en häst som var toppen i paddocken, hanteringen. Vid uteridningen ensam, upplevde jag henne som väldigt osäker, hoppade lite för både det ena och andra. Och upplevde att hon var osäker och hade svårt att fokusera.
Hästen är riden sen 2år regelbundet (7år gammal). Både i paddock och ute.

Är på jakt efter en trygg familjehäst. Och undrar därför om denna "osäkerheten" är något som går över ju mer man rider henne ute och att hon blir mer "stabil"? För min egna del spelar det ingen roll, men kommer ha upp nybörjare på henne framöver så vill ha en mer stadig häst då som inte hoppar till för massa saker.
Tyckte hon va lite väl osäker för att bli riden i sin hem-miljö när man testade henne.
Frågan jag undrar, är som sagt, om denna osäkerhet går över med tiden, och att hon bara är inne i en period just nu?

Det är svårt att svara på, hästen är kanske trygg i vanliga fall, men blev mer osäker med en ny ryttare. Antingen för att du som sagt var ny med nytt språk, eller så upplevde hästen dig som osäker också och det kan smitta av sig.

Eller så är hästen mer osäker av sig, och har ett behov av en mer lugn och harmonisk ryttare. Får den inte det så kanske situationen blir ännu värre efter ett köp, och sedan står du där med en häst som du känner dig obekväm med att rida.

Det här är något du själv måste fundera på.
 
Har varit och kollat på en häst som var toppen i paddocken, hanteringen. Vid uteridningen ensam, upplevde jag henne som väldigt osäker, hoppade lite för både det ena och andra. Och upplevde att hon var osäker och hade svårt att fokusera.
Hästen är riden sen 2år regelbundet (7år gammal). Både i paddock och ute.

Är på jakt efter en trygg familjehäst. Och undrar därför om denna "osäkerheten" är något som går över ju mer man rider henne ute och att hon blir mer "stabil"? För min egna del spelar det ingen roll, men kommer ha upp nybörjare på henne framöver så vill ha en mer stadig häst då som inte hoppar till för massa saker.
Tyckte hon va lite väl osäker för att bli riden i sin hem-miljö när man testade henne.
Frågan jag undrar, är som sagt, om denna osäkerhet går över med tiden, och att hon bara är inne i en period just nu?


Kan bli mycket bättre men det kan lika gärna vara hennes personlighet som är sådan.

Min har ridits ut själv regelbundet de senaste fem åren (han är 22) men han är fortfarande rädd och hoppig.

Om du delvis vill ha den som nybörjarhäst är det väl tveksamt att köpa kanske, det finns ju hästar som är stabila både på banan och utanför.
 
Till mig själv skulle jag inte ha några problem att köpa den hästen om den hade "allt annat" och var rätt häst. Men som "familjehäst", trygg med nybörjare hade jag inte chansat.
 
Hästen är ung och riden i enbart 2 år. Om det tittiga går över eller inte går inte att svara på. Min mammas häst är 12 år och fortfarande tittig ute. Eftersom att du skriver som du gör, att du söker en lugn och trygg familjehäst då skulle jag personligen inte köpa den här hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 106
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: Miingla
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 244
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp