Bukefalos 28 år!

Osäkerhet...

Enya

Trådstartare
Oj då, en tråd till av mig, sorry! Börjar ni bli trötta på mig? ;)

Men jag undrar lite över min osäkerhet som person. Det kommer påverka mig inom yrket när jag är färdigutbildad. Det påverkar mig på min LIA redan och det känns inte bra. Det påverkar mina vänskaper, som lätt rinner ut i sanden, folk tröttnar ju på att jag är passiv.

Jag gör liksom det som jag blir tilldelad, men tar inga egna initiativ eftersom jag inte vet hur jag ska göra, därför känns det svårt på min LIA för jag förväntas ju ändå kunna göra saker på egen hand.

Det jobbiga är också att det ses som en dålig egenskap, att jag är en dålig person. Vill jag ses som sådan? NEJ, det vill jag inte!

Jag sätter med andra ord ledarollen även på vänner, det funkar på några, tex stollan, jag har försökt kliva ur min roll med andra och driva på men när det varit dödfött har jag fallit tillbaka i tryggheten igen, att vara älskad utan att behöva kämpa för det själv. För jag vet att jag duger så för henne.

Vill jag vara sån här? Nej. Vill jag ändra på det? JA! Men jag vet inte hur?! Tips någon?
 
Sv: Osäkerhet...

Jag tror att du ska testa KBT (kognitiv beteendeterapi). Det är till för just sånt här, dvs. man gör (eller inte gör) saker som påverkar ens liv negativt och man vet inte hur man ska komma ur mönstret. Det är väldigt konkret, dvs. man får träna på situationer som man behöver ändra på.

Det är också bra för att få perspektiv på hur man är. Det låter som om du har onödigt mycket negativa tankar om dig själv. Det kanske du mår bättre av att bolla med någon som är proffs på sådant?
 
Sv: Osäkerhet...

Man är ingen dålig person för att man inte är drivande. Alla är olika. Men om du vill ändra ditt beteende så gör en plan för det. Sätt upp ett mål om vart du vill nå. Skapa små utmaningar längs vägen som tar dig dit. Bestäm till exempel att den här dagen ska jag ta initativ till ditten eller datten. Små saker i början. Fira att du lyckas!