Osålda valpar

Har inte haft valpar på över 2 år men nu är senaste kullen 13 dagar gammal.
Normalt sett har jag osålda valpar kvar upp till 4-5 månaders ålder. Jag vägrar annonsera, vill att folk har hittat mig och mina hundar by word of mouth och är extremt kinkig på vem som får köpa ;)

Så jag räknar kallt med att sitta kvar med valpar länge, i synnerhet hanar.

Men nu sitter jag här med alla valpar bokade. Tjoff sa det. De flesta från min väntelista, folk som liksom aldrig kommit till skott förut.

Men... dom går utomlands, det är en som kanske stannar i Sverige, det är flera om budet där vi får se vem som vill ha den tiken.

Dessutom, normalt är det 9 av 10 vill ha tikar och hanar blir alltid kvar längst.
Nu vill alla ha hanar och vilken tur, det blev 5 hanar och 1 tik.

Meningen med kullen var en tik till mig men dessvärre är den enda tiken den enda kroksvans jag fött upp hittills. Så det blev ingen valp till mig den här gången.

Och det hör av sig folk hela tiden sedan valparna föddes.
Från utlandet... Inte från Sverige. Intresset från Sverige är i princip noll för min del just nu.
 
Pratade med grannen idag. Hennes hane betäckte två tikar,
Tikägaren står med samtliga valpar osålda och otingade. De är några månader gamla. Iofs en numerärt liten ras men nån borde väl hört av sig?
Varför då? Är det skitavel är detju inte konstigt. Och är det inte en suverän hane så låste man liksom inte para två tikar, samtidigt, med den. Redan det får mig att tänka att det inte är så seriöst.
 
Varför då? Är det skitavel är detju inte konstigt. Och är det inte en suverän hane så låste man liksom inte para två tikar, samtidigt, med den. Redan det får mig att tänka att det inte är så seriöst.
Nja. Seriöst är det nog. Hanen är välstammad men ingen avelsmatador, de finns inte i rasen för den är så liten,
Vad skulle det vara för fel av en uppfödare att betäcka två obesläktade tikar som råkar löpa samtidigt?
 
Det är väldigt mycket osålda schäfervalpar just nu, både av E och B varianten vilket känns lite oroväckande inför vår kull. Men vi har å andra sidan en ganska gedigen intresselista då vi endast haft två kullar de senaste fem åren, några har såklart fallit bort längs vägen men ett par gånger i månaden hör folk av sig och frågar om vi har något på gång så förhoppningsvis blir det en lagom stor kull så vi kan placera alla i fantastiska hem direkt.

Jag ska ha en (hane) själv och sedan är tanken att minst en ska ut på foder
 
Har man inte ett gäng köpare på G är det ju rätt risky att ta två kullar på en gång...
Ja, absolut. Grannen är jag god vän med och kan gå i god för.
.
Men uppfödaren som åkte över halva landet får att få använda just den hanen är jag inte lika bekant med. Kanske trodde hen att det skulle vara lättare att sälja eftersom hen sålt utan problem tidigare genom åren?
 
Nja. Seriöst är det nog. Hanen är välstammad men ingen avelsmatador, de finns inte i rasen för den är så liten,
Vad skulle det vara för fel av en uppfödare att betäcka två obesläktade tikar som råkar löpa samtidigt?
Men, varför ta två kullar? Om hanen alltså inte ens använts förr? Man vet ju inte alls vad man får. Jag vill nog gärna se en kull som hunnit växa lite och kanske fått några resultat innan jag vill använda hane som någon annan använt. Det fanns ingen annan hane i Europa som dög?
 
Det är väldigt mycket osålda schäfervalpar just nu, både av E och B varianten vilket känns lite oroväckande inför vår kull. Men vi har å andra sidan en ganska gedigen intresselista då vi endast haft två kullar de senaste fem åren, några har såklart fallit bort längs vägen men ett par gånger i månaden hör folk av sig och frågar om vi har något på gång så förhoppningsvis blir det en lagom stor kull så vi kan placera alla i fantastiska hem direkt.

Jag ska ha en (hane) själv och sedan är tanken att minst en ska ut på foder
Har sett samma. Bra kombinationer hos erkända, bra uppfödare har osålda valpae. Såg en kull på ”brukschäfergruppen” där 5 st halvårsvalpar var kvar.
 
Nja. Seriöst är det nog. Hanen är välstammad men ingen avelsmatador, de finns inte i rasen för den är så liten,
Vad skulle det vara för fel av en uppfödare att betäcka två obesläktade tikar som råkar löpa samtidigt?

När Blocket, Hundstall osv svämmar över av hundar är det inte så smart.
Det är inget som hänt över en natt, det började redan i våras.
 
Men, varför ta två kullar? Om hanen alltså inte ens använts förr? Man vet ju inte alls vad man får. Jag vill nog gärna se en kull som hunnit växa lite och kanske fått några resultat innan jag vill använda hane som någon annan använt. Det fanns ingen annan hane i Europa som dög?
Fråga inte mig. :D
Jag känner inte tikägaren men har träffat hen när hen var här.

Jag såg det komma och ansåg att det var galenskap men uppfödaren har bra munläder så grannen gick med på det.

(Hanen har betäckt tidigare).
 
När Blocket, Hundstall osv svämmar över av hundar är det inte så smart.
Det är inget som hänt över en natt, det började redan i våras.
Fast är det samma personer som köper välstammade renrasiga hundar som också kan tänka sig att köpa på blocket?

Jag vet inte. Är inte inne i hundaveln,
 
Jag har även sett fler som letar valpar som är 4-6månader.
Kanske alltid varit populärt men antar att folk inte har tid med valptiden.
 
Fast är det samma personer som köper välstammade renrasiga hundar som också kan tänka sig att köpa på blocket?

Jag vet inte. Är inte inne i hundaveln,
Ja, det kan det vara. Och det kan även vara samma personer som letar både välstammade renrasiga hundar och blandraser.

I mitt fall var det egentligen inte tänkt att jag skulle ha en valp denna sommaren, utan först sommaren som kommer, vilket gjorde att jag inte hade kollat valpkullar innan. Utifrån mitt jobb har jag ett väldigt specifikt tidspann under sommaren då jag har möjlighet att skaffa valp, samma varje år.

Sent i våras fick dock äldsta hunden malignt lymfom, och en ungefärlig överlevnadstid på lite mindre än ett år med behandling. Efter en hel del fundering kom jag fram till att det bästa hade varit att skaffa valp denna sommaren istället - jag har sedan tidigare kommit fram till att jag inte vill ha bara en hund eftersom de får ut så mycket av varandra, men mellanhunden (renrasig storpudel) har en hel del rädslor och är "skarpare" och jag vill inte ha en valp med bara henne. Istället för att försöka hitta en valp med bättre förutsättningar från en bättre kull nästa år valde jag alltså att försöka hitta en valp från en hyfsad kull (eftersom jag var så sent ute) men som skulle få bättre förutsättningar under uppväxten att bli en trevlig hund än om jag bara skulle ha min rädda surpuppa som sällskap. Så istället blev det så att jag försökte hitta en valp lite halvakut för att min väldigt mycket stabilare äldsta hund (blandras) skulle kunna vara med och fostra valpen under dess uppväxt.

Jag har inte bara en ras jag var intresserad av (eftersom jag aldrig kunnat bestämma mig, utan jag har hela tiden haft en lista med 5-10 raser som jag velat ha), men eftersom jag var ute i så sen tid var det ändå svårt. De bästa valparna, från välmeriterade kullar, var redan tingade. De kullarna det fanns valpar i hade ofta ingen som helst av mentalbeskrivning eller annan typ av bedömning (i och med min rädda pudel känns den mentala biten extra viktig för mig), och när jag pratade med någon SKK-uppfödare hade hennes argument för att välja hanen varit "han såg fin ut på bild, så jag importerade honom" :meh:. En annan uppfödare fick inte sälja till mig för hanhundsägaren "förbjöd" det eftersom jag inte kunde lova att jag inte skulle ta en valpkull (hanhundsägaren tillät bara försäljningar till de som lovade att aldrig någonsin avla). Jag har inga direkta planer på att avla, men om hunden är frisk, bra exteriört och trevlig mentalt, samtidigt som syskonen/nära släktingar också verkar bra? Jag kan inte lova att jag inte skulle bli sugen och läsa på och ta kontakt med rasföreningen/någon uppfödare etc.

I slutändan landade det i en blandras från en Blocket annons, där uppfödaren ändå verkar ha koll på hälsan några generationer bak och för den här parningen bland annat försökt hitta en miljöstark hanhund (och uppfödaren tog inte något "doodlepris"). Jag var och hälsade på först och träffade mamma och valpar och några släktingar, och sedan hämtade jag valpen några veckor senare när hon var tillräckligt gammal och vaccinerad etc. Visst, det är lite mer överraskning med t.ex. hur stor/liten hon blir, hur pälsen blir i slutändan, hur hon blir mentalt, vad hon kommer tycka om att göra, hur mycket och vilken typ av aktivering hon kommer behöva etc. Men hittills är jag nöjd med min lilla unghund, och med mitt val att köpa nu i somras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras En släkting till mig har länge pratat om att skaffa hund, superkul tycker jag. Hon har tittat mycket på blocket mest för skojs skull och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 749
Senast: Nattfjäril
·
Hundavel & Ras Valpen jag tingat var på vet.besiktning idag och det visade sig att hon saknar en tand i överkäken. Det är inget som påverkar hunden i...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 893
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 771
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har precis fått veta att en av mina "valpar" högst troligt hamnat hos Pia Snellman eller en dylik person :cry: I februari fick jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 759
Senast: JosseMandy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp