Osålda valpar

Jag ville ha en ny valp efter att jag förlorade Ping och en vän hade dessutom valpar av en ras jag är intresserad av, men jag har helt enkelt inte råd med en hund till. Inte ens om den varit gratis i inköp för det är den minsta kostnaden. Så troligen sitter flera i samma sits
 
Jag ville ha en ny valp efter att jag förlorade Ping och en vän hade dessutom valpar av en ras jag är intresserad av, men jag har helt enkelt inte råd med en hund till. Inte ens om den varit gratis i inköp för det är den minsta kostnaden. Så troligen sitter flera i samma sits
Ja. Ekonomin är största anledningen till att jag inte skaffar katt i vår.
 
Känner en familj som föder upp mopsar. Uppfattar dom som seriösa. Dom säger att efterfrågan har minskat men dom har sålt alla valpar i årets två kullar. Dom har inte annonserat på blocket.
 
Tror dom som velat skaffa hund, skaffat hund under coronan inte bara Svenssons utan satsande förare passat på att skaffa ny valp under covid när man ändå inte kunde tävla o kanske jobbade hemifrån. Iallafall har väldigt många jag känner skaffat ytterligare en hund under coronan som är aktivt tävlande oavsett disciplin, de lär ju inte känna nåt behov av ny hund på en stund. Tycker det konstigt att uppfödarna inte dragit i handbromsen och chillat lite med avelsplanerna när det blivit tydligt att marknaden börjar bli mättad samt att ev ekonomisk oro blir påtaglig = folk är lite mer avvaktade..
Fast det går inte riktigt att pausa sina avelsplaner hur som helst. Djuren åldras, och man vill kanske hinna ta 1-2 kullar för att själv behålla några avkommor innan tiken blir för gammal.
 
Klickar folk hem gatuhundar lika intensivt än eller har det också lugnat sig?
Gatuhundarna är billigare och "måste ju räddas NU", så dem kommer nog fortfarande in i snabb takt, även om det också är lugnare än vad det var under pandemin.
Rashundar är ju mer ett planerat köp och inga som behöver "räddas".
 
Jag har länge velat skaffa en valp till av samma ras jag redan har, men alltså priserna har ju skenat, och i takt med att allt blir dyrare minska mina möjligheter. Synd för vi har ett toppenhem att erbjuda en liten guldklimp.
Har du kollat aktuella priser?
För i min ras är valparna billigare nu än vad dom var år 2012😄
 
Det är samma fenomen på kattfronten. Jag ser många uppfödare som står kvar med osålda kattungar. De blir oftast sålda förr eller senare, men tidigare har det varit långa köer. Tror det är främst stopp efter coronan men lågkonjunktur spelar såklart också in.
 
Har du kollat aktuella priser?
För i min ras är valparna billigare nu än vad dom var år 2012😄
What! Vad är det för ras?
Har inte sett någon ras som ens behållt samma pris i 5 år i sträck. Iofs inte så konstigt med tanke på att alla kostnader runt uppfödning ökar för varje år.
 
Jag hade inga problem att få iväg min valpkull som föddes i juli och då var jag extremt "picky" och tackade nej till runt 10 intressenter som jag av olika anledningar inte ville sälja till. Hade kvar två valpar en liten tid efter 8 v men det var av eget val. Flera av de jag avvisade har jag sett fått köpa av andra uppfödare :bag:

Har dock sett att en del har haft valpar kvar efter 8 veckor för att de helt enkelt inte hittat köpare och har också hört att de rent generellt är mindre efterfrågan. Blev därför rätt paff när jag såg att det planeras väldigt många kullar till våren/sommaren. Själv kommer jag avstå från att para nästkommande löp just p.g.a osäkerheten.
 
Inflation och sviterna av pandemin har helt klart påverkat. De som ägnar sig åt seriös och väl inriktad avel har anpassat sig efter dessa förutsättningarna. Därmed inte sagt att dessa avlare också är människor, tack och lov! 😅 Annars hade jag aldrig haft råd att köpa min drömvalp som nu ligger och snarkar i mitt knä 🥰

Innan våra vägar möttes gjorde jag som många andra, räddade livet på hundar som behövde omplaceras. Det gjorde jag genom att vara jourhem åt några behövande från Irland och Sverige i väntan på deras för-alltid-hem.

Jaja.. jag vet egentligen inte varför jag drar hela denna historien🤔
Eeh… Jo! Just de! 😀 Uppfödaren jag köpte ifrån har också haft svårt att få sålt sina valpar sista tiden, trots att köpare tidige stått i kö.

Bättre att valparna stannar längre hos uppfödaren än att de flyttar till ”tveksamma och/eller oseriösa” hem såklart, även om det innebär extra utgifter för uppfödaren… Jag anser att det gynnar både uppfödaren och dess avel i längden!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras En släkting till mig har länge pratat om att skaffa hund, superkul tycker jag. Hon har tittat mycket på blocket mest för skojs skull och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 753
Senast: Nattfjäril
·
Hundavel & Ras Valpen jag tingat var på vet.besiktning idag och det visade sig att hon saknar en tand i överkäken. Det är inget som påverkar hunden i...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 771
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Har precis fått veta att en av mina "valpar" högst troligt hamnat hos Pia Snellman eller en dylik person :cry: I februari fick jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 760
Senast: JosseMandy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp