Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen kan man ju undra varför man lämnar sin höglöpande tik till en hundvakt med en fertil hane? Det finns ytterst få människor jag skulle lita på så pass att jag skulle lämna bort min hund i en sådan situation.

Jag skulle inte ha några problem med det. Kan jag sätta ut foderikar och halvfodertikar till folk som har flera hundar hemma så kan lämna bort också. Grunden för att öht lämna iväg en hund är tillit och förtroende. Löptik eller inte. Sen kan man ju ha missbedömt en person men jag skulle aldrig se samtliga min hundomgivning som inkompetenta att ta han om en tik bara för att hon löper. Antingen har jag förtroende att lämna en hund oavsett eller så har jag inte förtroende att lämna en hund.
 
Jag skulle inte ha några problem med det. Kan jag sätta ut foderikar och halvfodertikar till folk som har flera hundar hemma så kan lämna bort också. Grunden för att öht lämna iväg en hund är tillit och förtroende. Löptik eller inte. Sen kan man ju ha missbedömt en person men jag skulle aldrig se samtliga min hundomgivning som inkompetenta att ta han om en tik bara för att hon löper. Antingen har jag förtroende att lämna en hund oavsett eller så har jag inte förtroende att lämna en hund.
Jag har haft hannar o tikar i olika konstellationer o aldrig lämnat bort någon pga löp. Skulle inte drömma om att lämna ut en löptik.
 
Jag har haft hannar o tikar i olika konstellationer o aldrig lämnat bort någon pga löp. Skulle inte drömma om att lämna ut en löptik.
Alla är vi olika.
Det skulle innebära att jag ex anser att du inte är kompitent eller pålitlig nog att ta hand om en av mina tikar under löp även om du hade förutsättningar för det.
Men det skulle jag göra. Tror många här på buke och vet många i min omgivning som jag utan tvekan ser som kompitenta nog.
Skulle få behålla var enda tik hemma och glömma allt vad fodervärdar är om jag trodde hundarna skulle bli tjuvparade hos alla andra.
 
Jag skulle inte ha några problem med det. Kan jag sätta ut foderikar och halvfodertikar till folk som har flera hundar hemma så kan lämna bort också. Grunden för att öht lämna iväg en hund är tillit och förtroende. Löptik eller inte. Sen kan man ju ha missbedömt en person men jag skulle aldrig se samtliga min hundomgivning som inkompetenta att ta han om en tik bara för att hon löper. Antingen har jag förtroende att lämna en hund oavsett eller så har jag inte förtroende att lämna en hund.

Frågan är väl hur bra denna person kände denna hundvakt? Troligtvis inte så bra.
Och nä, det finns många i min omgivning som jag inte litar på att de skulle ha den stenkollen som behövs för att ha höglöpande tik och hane tillsammans.
När ni sätter ut en hund på foder så gör ni ju inte heller det till vem som helst?
 
Frågan är väl hur bra denna person kände denna hundvakt? Troligtvis inte så bra.
Och nä, det finns många i min omgivning som jag inte litar på att de skulle ha den stenkollen som behövs för att ha höglöpande tik och hane tillsammans.
När ni sätter ut en hund på foder så gör ni ju inte heller det till vem som helst?

Det är just det jag nämner i första inlägget att man lämnar ut till någon man litar på men ibland kan man missbedömma sig om en person.
Nu har jag ingen aning om bakgrunden till bortlämnandet men ibland kan ju även oplanerade saker dyka upp där man i villrådan sänker sina krav.
Vi har ofta hundvakter när vi gör prov, tävlingar, åker och parar ect. Skulle vara omöjligt att driva uppfödning om vi skulle stanna hemma för sånt varje gång en tik löper och ta med löptikar på sånt är inte att tänka på.
Jag stannade heller inte hemma från jobbet varje gång min förra tik löpte utan lämnade henne som vanligt på hunddagiset (de hade anpassat för löp ect)
 
"Dvärgpudel eller lite mellan pudel, renrasiga . Släkttavla i Skk minst 8 generationer bakåt, förutom mamman som vi inte brydde oss om och registrera, då vi ville ha henne som en sällskaps, familje hund , och inte till utställning
Våran. Fina Dvärgpudel Tik har fått tre jätte fina valpar, två hanar, och en tik , tan ,som är leverans klara den16/6. Dom går bra och tinga,handpenning 1000kr, betalas ej tillbaka ,om köpet inte fullfölj
Valparna är renrasiga pudlar . Båda föräldrarna har stamtavlor. Pappan är en jätte fin dvärg pudel, svart registrerad. I Skk ,och Jordbruksverket, mamma är Dvärgpudel. Vit. Registrerad i Jordbruksverket Båda mammas föräldrar var registrerade i Skk
Båda Mamman och pappan är jätte fina sällskapshundar, aldrig varit sjuka ,du kan få träffa dom båda .för vi har både mamman och pappa
[...]
Valparna blir registrerade i Jordbruksverket, för att vi vill att dom ska få vara sällskapshundar, inte utställnings hundar."

:banghead: :meh:
 
"Dvärgpudel eller lite mellan pudel, renrasiga . Släkttavla i Skk minst 8 generationer bakåt, förutom mamman som vi inte brydde oss om och registrera, då vi ville ha henne som en sällskaps, familje hund , och inte till utställning
Våran. Fina Dvärgpudel Tik har fått tre jätte fina valpar, två hanar, och en tik , tan ,som är leverans klara den16/6. Dom går bra och tinga,handpenning 1000kr, betalas ej tillbaka ,om köpet inte fullfölj
Valparna är renrasiga pudlar . Båda föräldrarna har stamtavlor. Pappan är en jätte fin dvärg pudel, svart registrerad. I Skk ,och Jordbruksverket, mamma är Dvärgpudel. Vit. Registrerad i Jordbruksverket Båda mammas föräldrar var registrerade i Skk
Båda Mamman och pappan är jätte fina sällskapshundar, aldrig varit sjuka ,du kan få träffa dom båda .för vi har både mamman och pappa
[...]
Valparna blir registrerade i Jordbruksverket, för att vi vill att dom ska få vara sällskapshundar, inte utställnings hundar."

:banghead: :meh:

Alla vet väl att man bara behöver stamtavla om man ska ställa ut! :up:
 
"Dvärgpudel eller lite mellan pudel, renrasiga . Släkttavla i Skk minst 8 generationer bakåt, förutom mamman som vi inte brydde oss om och registrera, då vi ville ha henne som en sällskaps, familje hund , och inte till utställning
Våran. Fina Dvärgpudel Tik har fått tre jätte fina valpar, två hanar, och en tik , tan ,som är leverans klara den16/6. Dom går bra och tinga,handpenning 1000kr, betalas ej tillbaka ,om köpet inte fullfölj
Valparna är renrasiga pudlar . Båda föräldrarna har stamtavlor. Pappan är en jätte fin dvärg pudel, svart registrerad. I Skk ,och Jordbruksverket, mamma är Dvärgpudel. Vit. Registrerad i Jordbruksverket Båda mammas föräldrar var registrerade i Skk
Båda Mamman och pappan är jätte fina sällskapshundar, aldrig varit sjuka ,du kan få träffa dom båda .för vi har både mamman och pappa
[...]
Valparna blir registrerade i Jordbruksverket, för att vi vill att dom ska få vara sällskapshundar, inte utställnings hundar."

:banghead: :meh:
Ignorant o okunnig är bara förnamnet.
 
"Dvärgpudel eller lite mellan pudel, renrasiga . Släkttavla i Skk minst 8 generationer bakåt, förutom mamman som vi inte brydde oss om och registrera, då vi ville ha henne som en sällskaps, familje hund , och inte till utställning
Våran. Fina Dvärgpudel Tik har fått tre jätte fina valpar, två hanar, och en tik , tan ,som är leverans klara den16/6. Dom går bra och tinga,handpenning 1000kr, betalas ej tillbaka ,om köpet inte fullfölj
Valparna är renrasiga pudlar . Båda föräldrarna har stamtavlor. Pappan är en jätte fin dvärg pudel, svart registrerad. I Skk ,och Jordbruksverket, mamma är Dvärgpudel. Vit. Registrerad i Jordbruksverket Båda mammas föräldrar var registrerade i Skk
Båda Mamman och pappan är jätte fina sällskapshundar, aldrig varit sjuka ,du kan få träffa dom båda .för vi har både mamman och pappa
[...]
Valparna blir registrerade i Jordbruksverket, för att vi vill att dom ska få vara sällskapshundar, inte utställnings hundar."

:banghead: :meh:
Såg också denna.
Denna lurendrejeri teknik är så förbannat ful och tyvärr inte helt ovanlig.
 
Alltså, jag har tydligen inte koll så du har säkert rätt :) Fick bara för mig att någon/folk pratat om att rycka amris och även irländsk setter, men som sagt, måste fått det om bakfoten.

Btw har vi ju en granne som har en som jag tror är dvärg schnauzer + pudel, den är jättehärlig i pälsen. Men det kan säkert bli hursom.
Min Gordon Setter fick ryckas över ryggen och huvudet inte minst, eftersom han kunde bli helt ullig annars. Den ulliga pälsen var dessutom inte ens svart utan brunaktig. Han kunde likna ett får om han inte rycktes. Det var päls som lossnade lätt. Jag ser ofta ulliga spaniels inte minst som borde ryckas. De håren funkar inte att klippa.
 
På vilket sätt luras dom inte ? Att påstå att anledning till icke registrering är att hunden inte ska ställas ut är att luras .
Man kan ju få intrycket av att man "bara" struntade i att regga mamman. Normalt sett, om kullen är gjord enligt konstens alla regler så är det ju inget "val" man gör, de reggas ju av uppfödaren. Att man inte reggat kullen betyder möjligen att tex inte alla hälsotester var gjorda/ok eller liknande. Vilket kan ha inverkan på framtida avkommors hälsa.
 
Vad roliga de är ändå.

Cockerpooliknande valpar, spaniel pudel naken
Mamman är en spaniel/pudel med nakenhund i fjärde generationen bakåt. Pappan är ren storpudel.

Det är alltså inte ens en viss blandning, det LIKNAR bara blandningen. :laugh:

För 9000 per valp. :meh:


 
Vad roliga de är ändå.

Cockerpooliknande valpar, spaniel pudel naken
Mamman är en spaniel/pudel med nakenhund i fjärde generationen bakåt. Pappan är ren storpudel.

Det är alltså inte ens en viss blandning, det LIKNAR bara blandningen. :laugh:

För 9000 per valp. :meh:
Och med tanke på att cockerpooer kan se ut nästan hur som helst så blir det än mer omöjligt att föreställa sig utseendet... :rofl:
 
Inte som labradoodle, alls! Men dyra för att vara blandisar kanske, 9-10 000 kr tror jag de går för. Labradoodles tror jag man kan få betala 25-40 000 kr för :O
Ja, det har jag sett, det är otroligt. Man får en labbe och en pudel för det priset O_o

Men 9-10 är också mycket för en blandras.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 318
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 407
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp