Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Merle x merle är olagligt! Jätteolagligt! :eek::nailbiting:
Går antagligen under båda dessa i "Förbud mot avel med sjuka djur";
  • de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom
  • parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman.
MerlexMerle-valpar kan bli helt galet missbildade, blinda, döva, döfödda, you name it! :nailbiting:

Jag VET.
Lägg där till syskonparning.

Helt sjuk att SKK kan släppa igenom något sånt här.
 
Varför skulle det vara otillåtet? Har varit tillåtet sen hedenhös tiden även om det på en del raser har slutats med.

Tja, dubbla uppsättningen (jag tänker på parningen blue merle x blue merle) medför ju risk att avkomman blir allvarligt sjuk (dvs dubbla uppsättningen orsakar lidande).

Dvs jämförbart med OLWS hos paintarna.
 
Alltid något för jag tyckte det lät väldigt märkligt. Det vore intressant att veta hur SKK försvarar det hela :grin:

Men hur är det möjligt att SKK släpper igenom en sådan kull? :confused::( Helsyskonparning är ett brott mot SKKs grundregler. Vad har det tagit åt dem?

Men det kan de ju inte göra? Måste väl vara att någon varit slarvig eller ouppmärksam?? :nailbiting:

Någon måste ju anmäla detta, stackars valpar! :cry:

Det är ju jätteallvarligt!!

Jag har god lust att formulera världens argaste jävla mail.
@Fisherling Tjuvparning. Finns något som heter "abortspruta"...
 
Tja, dubbla uppsättningen (jag tänker på parningen blue merle x blue merle) medför ju risk att avkomman blir allvarligt sjuk (dvs dubbla uppsättningen orsakar lidande).

Dvs jämförbart med OLWS hos paintarna.
Det är inte jämnförbart med OLWS ,dom fölen dör inom 24 tim ca, blå-blå parningsvalpar dör ju inte, har själv haft 2st blå-blå parade hundar,dock parade med tri hane.
 
Just dessa får alltså som jag skrev 2-3 rastrundor (15-20 min styck) om dagen. Thats it. Det är brukshundar.
Träning och mental aktivering näst intill noll.
De har inte enns hundgårdar utan bor i boxar med spån dygnet runt utöver rastning.
Det får mig att tänka på tjejen , natalie ? I unga mammor ? Hon bodde på en gård med 3 ungar hästar och schäfrar och huskys. Födde upp båda raserna. När sjutton skulle hon ha tid att aktivera dom ? Verkade enligt tv programmet som de bara satt i sina hundgårdar iaf.
 
SKK regler
I Svenska Kennelklubbens registreringsbestämmelser finns det för närvarande tre raser: collie, shetland sheepdog och welsh corgi cardigan, där följande gäller: Registreringsförbud för avkomma efter två blue merlefärgade hundar samt avelsförbud för sobelfärgad avkomma efter blue merlefärgad hund parad med en sobelfärgad hund.
 
Det är inte jämnförbart med OLWS ,dom fölen dör inom 24 tim ca, blå-blå parningsvalpar dör ju inte, har själv haft 2st blå-blå parade hundar,dock parade med tri hane.

Jo, blå-blåparade valpar kan givetvis dö. Att dina tikar överlevde och blev "normala" gör knappast en sådan parning okej. Det är helt förkastligt, ingenting annat. Och du valde dessutom att avla vidare på dom? O_o
 
SKK regler
I Svenska Kennelklubbens registreringsbestämmelser finns det för närvarande tre raser: collie, shetland sheepdog och welsh corgi cardigan, där följande gäller: Registreringsförbud för avkomma efter två blue merlefärgade hundar samt avelsförbud för sobelfärgad avkomma efter blue merlefärgad hund parad med en sobelfärgad hund.

Kul att SKK inte följer sina egna regler.
 
Jo, blå-blåparade valpar kan givetvis dö. Att dina tikar överlevde och blev "normala" gör knappast en sådan parning okej. Det är helt förkastligt, ingenting annat. Och du valde dessutom att avla vidare på dom? O_o
Fullt hälsotestade ögon UA,hd/ed UA, mentaltester UA, och som sagt använde jag en tricolor hane.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Jo, blå-blåparade valpar kan givetvis dö. Att dina tikar överlevde och blev "normala" gör knappast en sådan parning okej. Det är helt förkastligt, ingenting annat. Och du valde dessutom att avla vidare på dom? O_o
Merlegenen är s k subletal. Det innebär att en parning mellan två merlehundar ger färre valpar som är homozygot merlefärgade än vad som enligt genetikens lagar borde vara fallet. Teorin är att mutationen påverkar någon vital funktion och att valpar med genotypen MM därför resorberas. Det är okänt om dessa valpkullar blir mindre. Foster som resorberas i ett tidigt stadium av dräktigheten kan ersättas av andra och kullarna blir då normalstora.
De individer däremot som har ärvt M från båda sina föräldrar och är homozygota (MM) riskerar en hel del hälsostörningar. Färgmässigt blir homozygoterna vanligen vitare, ibland närmast helvita, än heterozygoterna. De riskerar också att födas döva och med nedsatt syn, blindhet eller andra ögondefekter. Ögonen blir i vissa fall förminskade, s k mikroftalmi. Från vissa källor spekuleras även i andra hälsostörningar
 
Merlegenen är s k subletal. Det innebär att en parning mellan två merlehundar ger färre valpar som är homozygot merlefärgade än vad som enligt genetikens lagar borde vara fallet. Teorin är att mutationen påverkar någon vital funktion och att valpar med genotypen MM därför resorberas. Det är okänt om dessa valpkullar blir mindre. Foster som resorberas i ett tidigt stadium av dräktigheten kan ersättas av andra och kullarna blir då normalstora.
De individer däremot som har ärvt M från båda sina föräldrar och är homozygota (MM) riskerar en hel del hälsostörningar. Färgmässigt blir homozygoterna vanligen vitare, ibland närmast helvita, än heterozygoterna. De riskerar också att födas döva och med nedsatt syn, blindhet eller andra ögondefekter. Ögonen blir i vissa fall förminskade, s k mikroftalmi. Från vissa källor spekuleras även i andra hälsostörningar

Varför ger du den informationen till mig? Det är precis därför det är förbjudet med en merle x merle-parning. Bara att läsa konsekvenserna som kan bli av texten ovan. Läs den själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 322
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 417
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp