Bukefalos 28 år!

Oseriös firma -vad göra?

hejzan

Trådstartare
Hej!

Skriver ett nytt inlägg men utan firmans namn eftersom det då blir raderat (tyvärr eftersom ingen borde köpa något från skitfirman ifråga...!)

Köpte ett eksemtäcke från en firma på mässan i Göteborg förra året. Fick löfte om att få byta om inte storleken passade. När jag provar täcket passar det inte alls - det går för sjutton inte ens runt magen på pållan (som visserligen inte är mager, men ändå!). Det är dessutom alldeles för kort. Jag köpte täcket i stl.135 eftersom försäljaren sa att de brukar vara rymliga i storleken så det passar säkert.... Flughuvan jag fick med hänger dessutom knappt ihop trots att den legat still på en stol sedan jag köpte den. Fransarna ramlar av av sig själva - underbar kvalitet :(

Ringer då glad i hågen till firman som säger att "det finns inget täcke kvar i den modellen, du får lägga till pengar och köpa ett annat täcke". F-n heller! Jag köpte täcket för att det var så billigt, och för att ha som extratäcke. Jag behöver inget annat täcke och vill inte tvingas lägga till pengar för ett täcke jag inte vill ha! Få pengarna tillbaka går inte enl. den sura männska jag pratade med.
Mailar dem efter ett tag och undrar var broschyren är som de skulle skicka.
Mailar dem igen eftersom jag inte fått svar.
Pratar med konsumentrådgivaren. Hon ringer konsumentverket som säger att det låter som att jag borde få pengarna tillbaka eftersom de inte kunnat uppfölja vårt muntliga avtal om byte.
Mailar det till dem.
Fortfarande inget svar - vad gör man???

Hur oseriösa är denna skitfirma? Nog sjutton svarar man väl på mail i alla fall. Jag ville inte ringa och prata med den sura människan igen och har mycket lättare att uttrycka mig i skrift, valde därför mail, men det fungerar ju bara om man får svar.....

Som sagt - vad ska jag göra??

Mvh Anna
 
Köpte ett eksemtäcke från en firma på mässan i Göteborg förra året. Fick löfte om att få byta om inte storleken passade. När jag provar täcket passar det inte alls - det går för sjutton inte ens runt magen på pållan (som visserligen inte är mager, men ändå!).
Men köpte du täcket förra året och vill byta det nu över ett halvår senare???? Jag tycker absolut att man kan förvänta sig att firman svarar på mail, men om du efter ett halvår vill byta ett täcke som nu inte finns längre så är det tveksamt om du kan förvänta dig pengarna tillbaka. Hade det varit efter en vecka är det skillnad.
 
Man har två års reklamtionsrätt och ska påpeka felet inom skälig tid. Att man inte provat ett eksemtäcke på vintern låter skäligt för mig!

Och om hon inte har rätt att reklamera, borde väl konsumentvägledaren sagt det?
 
"Man har två års reklamtionsrätt och ska påpeka felet inom skälig tid. Att man inte provat ett eksemtäcke på vintern låter skäligt för mig!"

Det är inget fel på täcket. Köparen har köpt fel storlek. För mig låter det oskäligt att någon kan begära pengarna tillbaka efter så lång tid.
Täcket borde ha provats så fort det anlänt.
 
Men om du köper en produkt och uttryckligen är osäker på om den passar, så provar du den väl på en gång och inte ett halvår senare? Det var ju storleken som var fel...det är väl väldigt skäligt att anta att det borde ha upptäckts ganska omgående??? :confused:
 
Svarar på alla på en gång...

Jamen, snälla nån - det klart att jag provade täcket med en gång (mässan var ju i påskas förresten, skrev fel...)!! Jag är väl inte helt dum heller!
Jag provade täcket och ringde dem dagen efter, precis som överenskommet! Sedan har jag skickat mail, på mail, på mail, väntat på broschyr som aldrig kom etc.

Täcket har fel storlek, men bytesrätt utlovades! Då är det väl inte mitt fel att de inte har kvar det till det priset. Jag vill inte lägga till lika mycket till för att få ett likadant täcke men med annan färg! Huvan är dessutom trasig, utan att ha använts. Täcket skulle varit ett fynd till det priset, men är definitivt inte om det inte passar. Jag vill alltså ha pengarna tillbaka eftersom de inte kan uppfylla sitt löfte om bytesrätt - det borde väl gå om man bara fick tag i dem! Konsumentverket tyckte som jag enl. mail från dem.....
 
Finns ett till företag som är precis lika oseriösa (det största i S?).
Beställde ett täcke plus lite smågrejer av dem, fick fel strl på täcket, skickade tillbaka det för byte, väntade, väntade, väntade, ringde, mailade, ringde. Fick till slut till svar att täcket var slut eftersom de hade reat ut kvarvarande ex (konstigt när det tog dem så lång tid att skicka mig ett nytt).
Jag fick visserligen pengarna tillbaka men fyra månader efter att jag skickat tillbaka täcket (hade ju behövt pengarna till ett annat täcke), dessutom fick jag ju betala frakt+ exp. avgift på de andra småsakerna som jag inte endast skulle beställt utan tog bara för att jag ändå skulle köpa täcket.
Skrev ett mail till deras kundansvarige och beskrev vad som hänt och väntade mig åtminstone en ursäkt men nej fick först inte ens svar. Efter lång tid fick jag ett (som jag uppfattade det) halvspydigt svar där han skrev typ att vad skulle vi kunnat göra, täcket var ju slut och att de satte in 50:- på mitt kundnummer som kompensation, räcker ju inte ens till frakt+ exp plus att jag ju då måste handla där igen vilket jag förklarat ganska tydligt att jag inte tänkte göra.
Skrev ett mail till där jag förklarade att jag ville bli struken ur deras kundregister eftersom jag aldrig mer vill handla där. En vecka senare får jag deras senaste katalog i inte bara ett utan två ex. Mailar igen och hotar med att anmäla dem till ARN om de inte stryker mitt namn (var ganska arg vid det laget), då strök de det.

Som sagt, ett av de största företagen....
mvh Maria
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 460
Fordon Hej! Jag köpte en passat för exakt ett år sedan för 99k. Efter det har det varit än det ena än det andra, reparationer där drygt 70k...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: AbCdE
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 636
Senast: Emine
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 664
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp