Oseriös avel 2025

Bukefalos 30 år!

Bara för det hittar jag förstås inte en enda uppställd bild, men de brukar se ut som nättare, skäggigare varianter av vad de nu är blandade med. 😅 Här en labrador/pudel.
Många blir lite långhårigare sen men jag gillar ändå looken! Mycket bättre än fluffpaketen i alla fall. :)

Visa bifogad fil 187688
Åh, det måste ha varit denna korsning jag såg häromdagen! :idea: Jag såg i förbifarten en gul hund som jag spontant tänkte att den såg ut som en nättare raggig labrador men kunde inte komma på vad det kunde vara.
Kroppsligt såg den rätt trevlig ut men även om pälsen var strävhårig så påminde den om mammas kastrerade kromfohrländer med kastratpäls 😬 Hon måste klippas ned med jämna mellanrum för hennes päls bara växer och växer, blir en tjock päls som kan vara svår att borsta och reda ut. Helt okej päls när hon är nedklippt dock!

Såg precis en annons på blocket. En "bully exotic" som de vill låna ut för avel (hane). Flera bilder. Hunden står inte upp på en enda bild. Näsborrarna så knipta att de bara är som små streck. Av det man kan avgöra från bilderna så har den inte bra framben heller. Den har redan blivit pappa till två kullar, men de tänker sig två till...

Såg precis en annons på blocket. En "bully exotic" som de vill låna ut för avel (hane). Flera bilder. Hunden står inte upp på en enda bild. Näsborrarna så knipta att de bara är som små streck. Av det man kan avgöra från bilderna så har den inte bra framben heller. Den har redan blivit pappa till två kullar, men de tänker sig två till...
Är det något man kan anmäla? Kan man göra något?

Men gud den ser ut lite som en valross på bild nr 2 med bakbenen utsträckta och frambenen bresade :cry: Att kunna stå ordentligt och andas fritt är överkurs för de här avelsdjur en alltså?

Men gud den ser ut lite som en valross på bild nr 2 med bakbenen utsträckta och frambenen bresade :cry: Att kunna stå ordentligt och andas fritt är överkurs för de här avelsdjur en alltså?
Precis... Men som @Nikan skrev, det kanske går att anmäla? LS säger ju att ett problem med avel på trubbnosar som har andningsproblem är att folk aldrig anmäler och då händer inte heller något.

Fick nytt försäkringsbrev från Folksam. Tydligen ser dom att aveln inte förbättras och lägger in fler begränsningar.

Så här står det:
Då vi ser att dagens avel inte bidrar till friskare hundar, behöver vi utöka den rasspecifika begränsningen som idag gäller undersökning, behandling eller operation av luftstrupe, mjuka gommen, näsborrar eller förträngningar i svalget med följande:
•Utökning av raser. Begränsningen utökas till att även omfatta shih-tzu och pekingese.
Begränsningen gäller sedan tidigare för raserna bostonterrier, engelsk- och fransk
bulldogg samt mops.
•Ingen ersättning för blandningar mellan dessa raser:
- bostonterrier
- engelsk bulldogg
- fransk bulldogg
- mops
- pekignese
- shih-tzu
•Utökning av diagnoser och ingrepp. Begränsningen utökas till att även omfatta följande diagnoser och ingrepp:
- hiatusbråck
- aspirationspneumoni
- operation av nos – och svansvecksplastik

Begränsningen gäller sedan tidigare för undersökning, behandling eller operation av
luftstrupe, mjuka gommen, näsborrar eller förträngningar i svalget.

~~~~

Kommer detta hjälpa aveln framåt tror ni om fler försäkringsbolag vägrar ersätta vissa saker eller kommer folk bara låta bli att söka vård för hundarna som har dessa problem?

Kommer detta hjälpa aveln framåt tror ni om fler försäkringsbolag vägrar ersätta vissa saker eller kommer folk bara låta bli att söka vård för hundarna som har dessa problem?

Jag är kluven. Jag tycker att det är rätt av försäkringsbolagen att inte ersätta i såna här fall, för det ska inte löna sig att avla på sjuka hundar, men jag tror att många kommer sticka huvudet i sanden och inte söka vård. Jomen dom ska se ut så och låta som en hel skock grymtande grisar när dom sitter stilla och gör ingenting, det hör rasen till. :wtf:

Jag lutar mer och mer mot att avel på en del raser helt borde förbjudas av djurskyddsskäl. Men SKK törs väl inte göra sig ovän med uppfödarna så dom skulle aldrig ställa sig bakom ett sånt förslag. :down: Att försöka avla mot friskare hundar inom rasen låter fint på pappret, men det hinner bli många generationer av lidande innan det blir bra. Det tycker jag inte är försvarbart. Börja med utkorsning eller låt raserna dö ut, det finns inte direkt några andra alternativ.

Fick nytt försäkringsbrev från Folksam. Tydligen ser dom att aveln inte förbättras och lägger in fler begränsningar.

Så här står det:
Då vi ser att dagens avel inte bidrar till friskare hundar, behöver vi utöka den rasspecifika begränsningen som idag gäller undersökning, behandling eller operation av luftstrupe, mjuka gommen, näsborrar eller förträngningar i svalget med följande:
•Utökning av raser. Begränsningen utökas till att även omfatta shih-tzu och pekingese.
Begränsningen gäller sedan tidigare för raserna bostonterrier, engelsk- och fransk
bulldogg samt mops.
- bostonterrier
- engelsk bulldogg
- fransk bulldogg
- mops
- pekignese
- shih-tzu
•Utökning av diagnoser och ingrepp. Begränsningen utökas till att även omfatta följande diagnoser och ingrepp:
- hiatusbråck
- aspirationspneumoni

Begränsningen gäller sedan tidigare för undersökning, behandling eller operation av

~~~~

Båda delarna tror jag. Fler kommer ju välja bort raserna av ekonomiska skäl, men det kommer också innebära fler obehandlade hundar.

Att inte ersätta aspirationspneumoni lät för mig lite otäckt eftersom det ju kan vara något mer akut, men jag vet inte hur stor problematiken är. Min förra boxerhane fick det visserligen men det var under ett epileptiskt anfall pga hjärntumör då han sövdes efter att ha ätit (allt kom mycket snabbt och utan förvarning), så jag kanske associerar det med väldigt akuta tillstånd.

Hörde dock idag från bekant som fick byta veterinär till sin boxer för att den de gått hos slutat söva alla brakycefala raser. Det låter helgalet för mig, det är ju jätteovanligt idag att en boxer har problem vid sedering.

Så här står det:
bulldogg samt mops.
- bostonterrier
- engelsk bulldogg
- fransk bulldogg
- mops
- pekignese
- shih-tzu
- hiatusbråck
- aspirationspneumoni

~~~~

Nej det kommer inte hjälpa, dessa begränsningar jag ju funnits i alla år för exempelvis mops och bulldoggar och likväl avlas det ju hejvilt ändå och folk köper dom. De flesta läser inte ens det finstilta och har noll koll på att de inte kommer få ersättning. Uppfödarna är ju inte dom som drabbas mest utan det är köparna.

Är det inte den där häftiga prylen som är lite välkänd då? Den är ju jättefin i så fall. :D Har varit upp i någon tråd tidigare.
Just den här ju fått rätt hem och ser ut att vara käck.
Den hamnade ju inte där av en slump och eftersom just denna ser trevlig ut vill nog andra göra om korsningen.

Har börjat få upp klipp på insta på en chihuahua och malle korsning :nailbiting:
Om det är den blixtsnabba lilla brindlen så har jag för mig att hon inte vet vad den faktiskt är (om hon inte har tagit DNA-test sedan jag kollade senast. Den är en rescue) utan kallar den för malihuahua för skojs skull

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Första uppfödarbesöket
  • En gång *din ras*, alltid...
  • Kai Ken

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat