Oseriös avel 2025

Bukefalos 30 år!

Jag blir lika bedrövad varje gång jag sett en blocketannons från nån av de två valpproducenterna som spottar ut sig ej Skk-reggade ”corgis” och sen kommer nån i corgigrupperna först med ”vi har nyss fått hem vår första corgi!” och man SER att det är fuskuppfödarnas. Sen tar det några månader innan inlägg om rädslor osv följer…

Vet att de avlar på lite vadsomhelst för de tyckte det var trams med alls hälsotester… då har vi bara ögon och höfter som krav.

Det var en på reddit som sa att Bella och var den enda äkta poon/doodlen för hon var en poochie 💖 Vi brukade kalla henne puchi på skoj hemma. De flesta kallar dem chipoo och hennes uppfödare kallade dem wawadoodle ett tag. Offentligt vägrar jag säga annat än pudel/chihuahua
IMG_2448.webp

Jag blir lika bedrövad varje gång jag sett en blocketannons från nån av de två valpproducenterna som spottar ut sig ej Skk-reggade ”corgis” och sen kommer nån i corgigrupperna först med ”vi har nyss fått hem vår första corgi!” och man SER att det är fuskuppfödarnas. Sen tar det några månader innan inlägg om rädslor osv följer…

Vet att de avlar på lite vadsomhelst för de tyckte det var trams med alls hälsotester… då har vi bara ögon och höfter som krav.

Visst är det sorgligt. Stötte på ett ungt par som skaffat rottweiler från mycket ökänd ”uppfödare”, och skulle få sina papper snart, det var bara lite krångel. Och de hade planer på att ställa ut… så jävla utstuderat ondskefullt.

Visst är det sorgligt. Stötte på ett ungt par som skaffat rottweiler från mycket ökänd ”uppfödare”, och skulle få sina papper snart, det var bara lite krångel. Och de hade planer på att ställa ut… så jävla utstuderat ondskefullt.
Äe fy. En av de här två skriver att hundarna inte är reggade i Skk men har FCI-stamtavla, de använder ryska hundar, men inte de fina om man säger så. Den andra skriver helt enkelt ingenting om stamtavla.

De ryska hundarna de använder har väldigt speciella utseenden med mycket mörkt runt munnen och lite för ljusa ögon, så jag känner verkligen igen dem.

Vad sägs om "små fällfria" valpar där mamman är tax/Japansk spets och pappan är liten pudel dvärg med toy i 🙃 4vägskorsning i litet format.
Din för 14500 kr, tingningsavgift 2500 kr återfås såklart inte vid ånger 😬
Nu kanske jag kommer ihåg helt fel, men visst måste tigningsavgifter betalas tillbaka?

Ingen av er som bor i Luleå trakten och känner för att låna ut en tik till en ägare av en golden doodle mini hane på 17 kg? Helst "en likvärdig pudelblandning". Ägaren vill ha en hanvalp av sin fantastiska kille 🙃

Och om det inte blir någon hanvalp? :cautious:

Ibland kan det ju bli problem med stamtavlorna, men då ska väl ett regbevis skickas med? Vet inte hur man kan gå med på något sånt, som att lovas ett kvitto i efterhand.

Nu kanske jag kommer ihåg helt fel, men visst måste tigningsavgifter betalas tillbaka?
Är inte det själva poängen med handpenning, att ge både säljare och köpare en garanti? Så nej, jag har aldrig varit med om att handpenningen betalas tillbaka. Endast om något extraordinärt händer, djuret/saken skadas eller liknande. Vore märkligt om SKK har andra regler men dessa borde oavsett inte gälla här.

Tror iofs att det finns en regel på hur stor handpenningen får vara.

Ibland kan det ju bli problem med stamtavlorna, men då ska väl ett regbevis skickas med? Vet inte hur man kan gå med på något sånt, som att lovas ett kvitto i efterhand.

I detta fallet kan de nog se sig i stjärnorna efter papper… Folk är väl lite naiva, eller vill åtminstone tro det bästa om folk. Och det är väl inte sällan skrupelfria jäklar är bra på att snacka. Hur som sjukt trist att göra en sån investering i både tid, engagemang och känslor och finna sig grundlurad :(

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Första uppfödarbesöket
  • En gång *din ras*, alltid...
  • Kai Ken

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?