Oseriös avel 2025

Bukefalos 30 år!

Är nästa trend att hunden ska se ut som ett dragspel? :(
Bland ”exotiska” engelska och franska bulldoggs så har det tyvärr varit en trend länge så denna är långt ifrån det värsta jag har sett i dragspel 😞 De ska vara så små som möjligt, ”overdone” med ”big rope” nosrynka och såklart merle och andra coola färger samt både vanligt långhår och pudellånghår. Extra plus om de knappt kan gå också. Vidrigt!!

Bland ”exotiska” engelska och franska bulldoggs så har det tyvärr varit en trend länge så denna är långt ifrån det värsta jag har sett i dragspel 😞 De ska vara så små som möjligt, ”overdone” med ”big rope” nosrynka och såklart merle och andra coola färger samt både vanligt långhår och pudellånghår. Extra plus om de knappt kan gå också. Vidrigt!!
Otroligt hur dumma i huvudet en del människor kan bli. Att man kan tycka sånt är snyggt. Att man kan anse det rimligt att avla fram sånt och inte se hur dom stackars djuren lider. Det är nånting som inte står rätt till i huvudet på dom människorna

Otroligt hur dumma i huvudet en del människor kan bli. Att man kan tycka sånt är snyggt. Att man kan anse det rimligt att avla fram sånt och inte se hur dom stackars djuren lider. Det är nånting som inte står rätt till i huvudet på dom människorna
Jag tänker att de vill ha ett gosedjur som de inte behöver göra något med. Himla smidigt då om hunden varken kan andas eller röra sig speciellt bra :up:

1783117903896.webp

Kanske inte riktigt oseriös avel, men tyckte den här hanen (en labrador) hade ett intressant BPH. Ser i mina ögon bra ut, men hunden har 2 år tidigare brutit ett BPH på grund av rädsla. Intressant att en hund kan förändras så mycket, men jag hade inte velat ha en valp efter en sån hund.

Labradorkombo, plus för att båda hundarna hade gjort BPH, det tycker jag alldeles för få gör med sina labbar innan dom går i avel. Men jag har en hel del frågetecken kring några av siffrorna. Låg socialitet och att bli arg på närmande person känns... ja, inte så värst rastypiskt? Men dom är trygga sett till miljömomenten och övervägande inom det sociala trots ilskan, så jag kanske är överdrivet nitisk och dom råkar bara vara den lite skarpare typen. Jag vet ju att det förekommer inom rasen.

Hanen till vänster, tiken till höger.

Screenshot 2026-07-04 at 01-01-28 SKK Avelsdata.webp

Labradorkombo, plus för att båda hundarna hade gjort BPH, det tycker jag alldeles för få gör med sina labbar innan dom går i avel. Men jag har en hel del frågetecken kring några av siffrorna. Låg socialitet och att bli arg på närmande person känns... ja, inte så värst rastypiskt? Men dom är trygga sett till miljömomenten och övervägande inom det sociala trots ilskan, så jag kanske är överdrivet nitisk och dom råkar bara vara den lite skarpare typen. Jag vet ju att det förekommer inom rasen.

Hanen till vänster, tiken till höger.

Visa bifogad fil 187639
Hade aldrig trott att det där är en labrador!

1000006374.webp

Kollar av blocket ibland för att se vilka konstiga Whippetkorsningar som läggs ut.

Tror jag sett minst 2 st whippet x bully.

Valpen ovan är whippet x storpudel, verkar svårt att bli av med alla valpar...

Visa bifogad fil 187671

Kollar av blocket ibland för att se vilka konstiga Whippetkorsningar som läggs ut.

Tror jag sett minst 2 st whippet x bully.

Valpen ovan är whippet x storpudel, verkar svårt att bli av med alla valpar...

Alltså nu kanske jag är elak, men jag kan knappt minnas att jag någonsin sett en pudelkorsning som inte varit ful... :bag: De verkar åtminstone i orimligt hög grad bli fulare än de respektive korsade raserna.

Alltså nu kanske jag är elak, men jag kan knappt minnas att jag någonsin sett en pudelkorsning som inte varit ful... :bag: De verkar åtminstone i orimligt hög grad bli fulare än de respektive korsade raserna.
Jag tycker att de kan bli jättefina, särskilt de som blir "strävhåriga" :heart - och när de korsas med andra, mindre pälsraser syns ofta inte ens så stor skillnad.

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Första uppfödarbesöket
  • En gång *din ras*, alltid...
  • Kai Ken

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat