Oseriös avel 2025

Bukefalos 30 år!

Jag tycker många av blandningarna är sötare än renrasiga pudlar och då syftar jag inte på labradoodle utan på dom mindre varianterna som bichon frise/pudel malteser/pudel shih tzu/pudel och allt vad det är, vissa av dom är overkligt söta :)

Ja rent utseendemässigt alltså :)
Jag håller med dig. Sjukligt söta. Det tycker jag iofs med toypudeln också.

Men det är tur att människor tycker olika, annars skulle vi alla gå runt med såna :D

Nä😛 dom mindre blandningarna är många gånger gudomligt söta :)
Gulliga kan de ju vara, jag menar mest att så fort man antingen blandar de där små pälsraserna med varandra eller lägger till pudel får man mest en generisk fluffboll. Allt som skiljer raserna åt suddas liksom ut. Det är ofta helt omöjligt att se om det är Malteser x Bichon eller Malteser x Pudel till exempel. De blir på något vänster likadana.
Sedan beror förstås mycket på hur de trimmas/klipps. Där kan man förändra en hel del på söthetsskalan. :D

Jag tycker att man kan se tydligt på flera av första generations korsning mellan pudel och andra raser tex papillon, cocker spaniel, pomeranian, powder puff, chihuahua brukar jag gissa rätt väldigt ofta medans många andra är jättesvåra/omöjliga. Och som andra sagt så spelar klippningen in mycket också

Jag håller med dig. Sjukligt söta. Det tycker jag iofs med toypudeln också.

Men det är tur att människor tycker olika, annars skulle vi alla gå runt med såna :D
Ja 😍
Ja
Gulliga kan de ju vara, jag menar mest att så fort man antingen blandar de där små pälsraserna med varandra eller lägger till pudel får man mest en generisk fluffboll. Allt som skiljer raserna åt suddas liksom ut. Det är ofta helt omöjligt att se om det är Malteser x Bichon eller Malteser x Pudel till exempel. De blir på något vänster likadana.
Sedan beror förstås mycket på hur de trimmas/klipps. Där kan man förändra en hel del på söthetsskalan. :D
Ja du menar så :) jag tycker skäggklippningen är hemskt ful du vet när man drar ut mustaschen och kammar den rak och klipper rakt av 😅

Angående söthet så tycker jag att mina så var Ping (pudel/papillon första generationen) både söt och snygg. Pärla (mamma pudel pappa 50/50 pudel/chihuahua) var övernaturligt söt och Poppy (både mamma och pappa 50/50 pudel/chihuahua) såg nästan ut som en chihuahua och hon var typ mittemellan så varken jättesöt eller jätteful
IMG_8462.webp

Senast ändrad:
Sedan har vi Poppys kullsyster Bella. Hon är ehm speciell… 😅🤣 (förlåt att jag bombar med denna bilden, jag bara tycker att det är så roligt 😂)
IMG_8458.webp

Angående söthet så tycker jag att mina så var Ping (pudel/papillon första generationen) både söt och snygg. Pärla (mamma pudel pappa 50/50 pudel/chihuahua) var övernaturligt söt och Poppy (både mamma och pappa 50/50 pudel/chihuahua) såg nästan ut som en chihuahua och hon var typ mittemellan så varken jättesöt eller jätteful
Visa bifogad fil 187878
Hon i mitten är(var) ju helt bedårande ☺️

Visa bifogad fil 187878
Det känns som att pudeln är så pass sunt byggd att den ofta väger upp nästan vad som helst i en F1 korsning. När det blir Fx så är det knepigare givetvis.

Det känns som att pudeln är så pass sunt byggd att den ofta väger upp nästan vad som helst i en F1 korsning. När det blir Fx så är det knepigare givetvis.
Ja, så känner jag också. Sedan finns ju problemet med att många får helt hopplös päls att sköta och att mentaliteten också verkar vara tveksam på många, men själva kroppsbyggnaden brukar bli bra

Ja, så känner jag också. Sedan finns ju problemet med att många får helt hopplös päls att sköta och att mentaliteten också verkar vara tveksam på många, men själva kroppsbyggnaden brukar bli bra
Ja absolut. Jag tänker att det inte är toppudlarna som går i blandrasaveln oftast. Och det känns som att nästan alla småhundars mentalitet är på väg åt fel håll, och det är klart att det blir knepigt då.

Jag tycker nästan alltid att doddlarna är fula 🙈 åtminstone de som är med labbe och andra större raser, ser ofta ut som raggiga gathundar av okänd ras 🙃

Jag tycker tvärtom att det är den enda sortens doodle som ser charmig ut. :love: Det där fluffiga, näpna och nallebjörniga utseendet många vill ha är verkligen inte min grej. Gäller inte bara pudelblandningar utan många småhundar. 🫣

Jag tycker att man kan se tydligt på flera av första generations korsning mellan pudel och andra raser tex papillon, cocker spaniel, pomeranian, powder puff, chihuahua brukar jag gissa rätt väldigt ofta medans många andra är jättesvåra/omöjliga. Och som andra sagt så spelar klippningen in mycket också
Cockern tycker jag försvinner helt. Det är typ omöjligt att se om det är en springapoo, en multiwhateverpoo och en F1cockapoo, men visst kan man se vissa av raserna med mer framträdande kroppstyp även i blandraserna. Som pappis och chihuahua. De räknar jag dock inte som "pälsraser" egentligen. :)

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Första uppfödarbesöket
  • En gång *din ras*, alltid...
  • Kai Ken

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat