Oseriös avel 2025

Bukefalos 30 år!

Tänk ändå att det blivit en sån grej med en viss typ av blandraser
Förr var det liksom bara blandraser och inget speciellt med det , måste funnits mängder korsningar mellan pudel och labrador och Cocker spaniel för priset av 1500 kr på 90 talet 🙃

Nu kallas den blandningen australisk doodle och kostar lika mycket som en Cocker en labrador och en pudel tillsammans 😆

Jag tycker tvärtom att det är den enda sortens doodle som ser charmig ut. :love: Det där fluffiga, näpna och nallebjörniga utseendet många vill ha är verkligen inte min grej. Gäller inte bara pudelblandningar utan många småhundar. 🫣
Jag älskar de raggiga och de supersockersöta i asian fusion, men den ”typiska” doodlelooken är verkligen inte min grej
Cockern tycker jag försvinner helt. Det är typ omöjligt att se om det är en springapoo, en multiwhateverpoo och en F1cockapoo, men visst kan man se vissa av raserna med mer framträdande kroppstyp även i blandraserna. Som pappis och chihuahua. De räknar jag dock inte som "pälsraser" egentligen. :)
Jag har sett flera pudel/cocker där jag har sett direkt att det var cocker, men jag har inte sett mer än någon enstaka springer så där kan jag inte uttala mig så mycket om utseendet. Och missade att du skrev om just pälsraser 🙈

Jag älskar de raggiga och de supersockersöta i asian fusion, men den ”typiska” doodlelooken är verkligen inte min grej

Jag har sett flera pudel/cocker där jag har sett direkt att det var cocker, men jag har inte sett mer än någon enstaka springer så där kan jag inte uttala mig så mycket om utseendet. Och missade att du skrev om just pälsraser 🙈
Men springer spaniel och pudel existerar det knappt? det är en av få raser jag aldrig hört parats med pudel?

Alltså alla ser ju typ ut såhär tycker jag. Jag har i blindo ingen aning om den här är en mix med cocker, springer, labbe eller tre olika. Det är bara en typisk "doodle" av okänt slag. (nu råkar det här vara en cockermix, men det vet jag bara för att det var det jag googlade... och det betyder ju inte att det stämmer ändå. 😅), lägg till lite olika frisyrer och det kan röra sig om nästan precis vad som helst.

1783626532729.webp

Alltså alla ser ju typ ut såhär tycker jag. Jag har i blindo ingen aning om den här är en mix med cocker, springer, labbe eller tre olika. Det är bara en typisk "doodle" av okänt slag. (nu råkar det här vara en cockermix, men det vet jag bara för att det var det jag googlade... och det betyder ju inte att det stämmer ändå. 😅), lägg till lite olika frisyrer och det kan röra sig om nästan precis vad som helst.

Visa bifogad fil 187915
Ja dessutom finns ju förutom oklippt pudel flertalet andra raser som redan ser ut så barbet spansk vattenhund och lagotto för att nämna några.

Alltså, älskar tanken på rasen Miniature american shepherd. Liten mindre hund som ändå kan vara med på de mesta, träna/tävla och ingen stor pälsvård. Som tex sheltie har.
Men de har verkligen försökt förstöra rasen...

Det sprutar ut valpar och hälsan verkar inte vara prio.
Fixas helbror som har 1:a på armbåge har fått valpar. Han haltade lika mycket som Fixa. Hon hade ED 3, dock kom det inte in på skk, då hon somnade in vid 7 månader ålder.

Viljas helsyskon har fått valpar, trots 3 stycken i Viljas kull avlidna. Trots kullen bara är 7 år gamla. Vilja somnade in vid 11 månader ålder.
Tre av Viljas brorsbarn har även avlidit, den kullen är född 2020.
Fine, att de kan avlidit av olyckor osv. Men ja 😅.
Även hittat kullar där en av föräldrarna har C höfter. Varför liksom? Saknas inte avelsdjur! Snarare för många.

Bild på fixas kull, där man ser att brodern med 1:a på armbåge fått valpar.

Bifogade filer

• Screenshot_20260709_190716_Chrome.webp
    Screenshot_20260709_190716_Chrome.webp
    51,4 KB · Visningar: 490
Gulliga kan de ju vara, jag menar mest att så fort man antingen blandar de där små pälsraserna med varandra eller lägger till pudel får man mest en generisk fluffboll. Allt som skiljer raserna åt suddas liksom ut. Det är ofta helt omöjligt att se om det är Malteser x Bichon eller Malteser x Pudel till exempel. De blir på något vänster likadana.
Sedan beror förstås mycket på hur de trimmas/klipps. Där kan man förändra en hel del på söthetsskalan. :D
En nätt Bichon Frisé och en krallig pudel är ju inte särskilt olika varandra ärligt talat.
Jag tycker mest de ser exakt likadana ut som varandra bara i olika färger. 😅
Den stora skillnaden mellan olika bichon-raserna är ju pälsstrukturen (lockig vs rak och stylingen för utställning), färger, ögonform och sedan exakt kvot kroppslängd/höjd. Så om man börjar blanda in pudel så är det ju klart att de bara blir en oidentifierbar massa. Undrar för övrigt vad ”officiella” motivet till att blanda Frise och pudel är. Två lockiga raser där jag nog tycker Frisen har trevligare sällskashundstemperament.

En nätt Bichon Frisé och en krallig pudel är ju inte särskilt olika varandra ärligt talat.

Den stora skillnaden mellan olika bichon-raserna är ju pälsstrukturen (lockig vs rak och stylingen för utställning), färger, ögonform och sedan exakt kvot kroppslängd/höjd. Så om man börjar blanda in pudel så är det ju klart att de bara blir en oidentifierbar massa. Undrar för övrigt vad ”officiella” motivet till att blanda Frise och pudel är. Två lockiga raser där jag nog tycker Frisen har trevligare sällskashundstemperament.
Jag tänker att det är som när man har slut på saker i kylen, inte orkar åka till affären och bara slänger ihop något lite snabbt av det som finns :laugh:

Frise känns som en av dom mest trevliga raser man kan hitta, så otroligt snälla och vänliga utan att vara i fejset som en spaniel.

Jag träffade nyss en engelsk bulldogg och vilken fin näsa och kropp han hade! Svansen var en katastrof, men förutom det helt klart den finaste bulldoggen jag har träffat. Ägaren sa att hon hade valt honom just för att han hade längre nos och öppnare näsborrar och det var också vad uppfödaren strävade efter. Kanske lite fel tråd eftersom det nog är den seriösaste sortens bulldoggavel, men eftersom det var just en bulldogg så hamnar det ändå här

Visa bifogad fil 187915
Alltså kanske att jag inte gillar doodlar för att de ofta ser så opersonliga ut? Typ generisk, formlös hund med oklar fluffpäls. Boooring! 😅 I teorin fattar jag varför folk tilltalas av utseendet, men jag känner verkligen NOLL när jag ser en sådan hund.

Inget illa menat alls mot de som gillar den looken! Det fina med hundvärlden är ju att det finns sådan variation av typer och raser och att det verkligen finns något för alla :heart Själv tycker jag att vinthundar är det finaste som finns. Elegans och aerodynamik, som en sportbil i hundformat :D

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Första uppfödarbesöket
  • En gång *din ras*, alltid...
  • Kai Ken

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat