Oster Golden A5 el. beg. klippmaskin

L

lilla_busan

Oster Golden A5 är det verkligen en klippmaskin till häst?

Vad kan vara ett rimligt pris på en begagnad Alfa Laval klippmaskin? Den är enl uppgift använd 4-5 ggr.
 
Oster Golden A5 är det verkligen en klippmaskin till häst?

Vad kan vara ett rimligt pris på en begagnad Alfa Laval klippmaskin? Den är enl uppgift använd 4-5 ggr.

Ja, men det är en rätt 'klen' maskin. Jag hade en OSter A5 förr, och den duger om man inte klipper många hästar/år.

Funderar du på en OSter A5 skulle jag rekommendera Moser MAx 45 istället. Den är skärkompatibel med Ostern, men den har 10W mer motoreffekt än Ostern och det gör STOR skillnad. Den är dock fortfarande en liten lätt och ganska tyst maskin. Jag har aldrig klippt en häst så fort som med Moser Max:en.

Däremot får du allra bäst effekt av de större, tyngre och bullrigare saxarna med mer motoreffekt. Men det är ju en smaksak. Och som sagt, alla gånger en Moser Max 45 än en Oster Golden A5.
 
Jag har en Oster Golden A5 och håller med om att den inte är så bra till hästar. Jag anväder den till min men har länge funderat på att köpa en större. Skären är ganska små så det tar en bra stund att klippa sig igenom en häst. Jag brukar bara klippa halsen och lite till aldrig helklippa med den.
 
Jag klipper med en sån och har klippt en hel häst. Det går fin fint!

Beställde en egen och jag hämtade ut den idag. När jag öppnade den så var det en Moser som låg i, en billigare än det jag betalat för :mad: Så irriterande!

Kram Favina :bump:
 
Skärbredden har jag aldrig uppfattat som negativ dock! Jag helklipper och rätt fort med den. Däremot är MOTORN i klenaste laget och det märktes stooor skillnad med moser Max 45:en. De har EXAKT samma skärbredd (de är skärkompatibla, A5-skären passar Moser Max och tvärtom) men de där extra 10W motoreffekten och att det finns två hastighetslägen gjorde att klippningen gick fort som ögat.

De större brukar jag få vila mitt i med, det blir för TUNGT att hålla i tyvärr. Sen tycker jag det blir randigare med dem med?
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 132
Senast: Gnapp
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 295
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 122
Utrustning Står i valet och kvalet kring vilken maskin jag skall köpa. Jag har gjort en del research och det verkar som om de batteridrivna håller...
Svar
15
· Visningar
1 315
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp