Oster Golden A5 el. beg. klippmaskin

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lilla_busan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 625
L

lilla_busan

Oster Golden A5 är det verkligen en klippmaskin till häst?

Vad kan vara ett rimligt pris på en begagnad Alfa Laval klippmaskin? Den är enl uppgift använd 4-5 ggr.

Oster Golden A5 är det verkligen en klippmaskin till häst?

Vad kan vara ett rimligt pris på en begagnad Alfa Laval klippmaskin? Den är enl uppgift använd 4-5 ggr.

Ja, men det är en rätt 'klen' maskin. Jag hade en OSter A5 förr, och den duger om man inte klipper många hästar/år.

Funderar du på en OSter A5 skulle jag rekommendera Moser MAx 45 istället. Den är skärkompatibel med Ostern, men den har 10W mer motoreffekt än Ostern och det gör STOR skillnad. Den är dock fortfarande en liten lätt och ganska tyst maskin. Jag har aldrig klippt en häst så fort som med Moser Max:en.

Däremot får du allra bäst effekt av de större, tyngre och bullrigare saxarna med mer motoreffekt. Men det är ju en smaksak. Och som sagt, alla gånger en Moser Max 45 än en Oster Golden A5.

Jag har en Oster Golden A5 och håller med om att den inte är så bra till hästar. Jag anväder den till min men har länge funderat på att köpa en större. Skären är ganska små så det tar en bra stund att klippa sig igenom en häst. Jag brukar bara klippa halsen och lite till aldrig helklippa med den.

Jag klipper med en sån och har klippt en hel häst. Det går fin fint!

Beställde en egen och jag hämtade ut den idag. När jag öppnade den så var det en Moser som låg i, en billigare än det jag betalat för :mad: Så irriterande!

Kram Favina :bump:

Skärbredden har jag aldrig uppfattat som negativ dock! Jag helklipper och rätt fort med den. Däremot är MOTORN i klenaste laget och det märktes stooor skillnad med moser Max 45:en. De har EXAKT samma skärbredd (de är skärkompatibla, A5-skären passar Moser Max och tvärtom) men de där extra 10W motoreffekten och att det finns två hastighetslägen gjorde att klippningen gick fort som ögat.

De större brukar jag få vila mitt i med, det blir för TUNGT att hålla i tyvärr. Sen tycker jag det blir randigare med dem med?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig... 2
Svar
28
· Visningar
5 439
Senast: Polibek
·
Utrustning Sitter och funderar på hur man prissätter begagnad utrustning. Min tanke var att kolla upp vad andra begär för samma/liknande sak...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Görel
·
L
Hästmänniskan Om mitt utgångsläge: Jag tror att det finns en magisk gräns nånstans, och att när man har gått över den gränsen så kommer ni "annat... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 659
Senast: MiaS
·
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av... 17 18 19
Svar
360
· Visningar
97 771
Senast: malacogott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka