Otålig stark häst...

Jag tror också på mer tid..
När jag fick hem min nya häst var han rätt uppe i varv kan man säga, han galopperade runt i hagen och skriade och hade sig. Ville gärna springa bredvid mig in i boxen och hade ingen lust att bli ompysslad...
Jag trodde ett tag att han var olycklig hos mig och var nära på att sälja honom faktiskt, kände mig elak, men jag körde på. Det jag testade var att vara bestämd mot honom vad gällde hanteringen. Han skulle gå bredvid, inte framför, han skulle vänta på mig och han skulle lyssna. Det gjorde han, jag var konsekvent hela tiden, gjorde han inte som jag bestämde antingen stannade vi ett antal ggr på väg ut till hagen/in från hagen tills jag var nöjd, och jag "förmörkade" rösten emellanåt, inte skrek men gjorde den tydligare och när han gjorde som jag ville-mycket belöning.
Inne i boxen vid borstning var han ofta vresig,kittlig och ville helt eneklt inte, men han fick stå ut, till en gräns, jag respekterade att han inte ville men tog det jag var tvungen till..
Han var killig på magen och insidan av bakbenen, då tog jag lite mindre där...och så höll jag på..
Idag 3 månader senare är han som förbytt!
Han är jätte lugn, han uppskattar min beröring och hantering, han är jätte glad när jag kommer, är inte kittlig längre, visar det inte iallafall utan låter mig borsta.. osv...men jag ser hur han blir när andra kommer som han inte känner...då behöver han tid att kolla in dem och så!

Det jag tror med sånna här hästar är att de behöver mycket tid att få reka läget, tänk på att allt runt hästen är helt nytt! Det tar tid att få koll på allt, dig, de andra hästarna,stallet och omgivningen! En del säger att det kan ta 3-4 månader innan hästen förstår att den bor där på det nya stället, och det kan ta ett år innan den slappnar av...så...man får ju förstå dem...

Jag kan förståss inte säga vad det beror på att din pålla gör så här men eftersom jag nyligen varit med om i stort sett samma sak så ger jag det bästa råd jag kan!
Ge henne tid och respektera att det är konstigt för henne men hon ska ändå kunna respektera dig också, det får inte gå över styr!

Jag tror att jag och min häst kommer bli bästa vänner, vi kan nu iallafall lita på varandra och respekterar varandra och nu är jag säker på att han trivs!

Lycka till!! :)
 
och jag tror även som någon annan skrev att dra ner på foder kan vara bra...det gjorde jag med och det gav resultat!
Sen måste man ju förstå om hästen reagerar på din "nya" hantering, jag menar, de är ju vanedjur, och den har säkert blivit hanterad på ett sätt med den förra ägaren och det blir ju nytt med dig så då kanske hon blir förvirrad helt enkelt!
Jag tror det blir bra! Ta det lugnt och ha tålamod!!
 
Oj, tack för ett så långt svar!
Jag känner mig också en smula elak faktiskt. Jag gör ju inget annat än tillrättavisar henne känns det som.
Hon är inte omöjlig på något sätt och jag får borta hene och vara i henes box med henne utan att hon säger så mkt.
Hon har lugnat sig mera nu, man behöver inte ha grimskaftet spänt som en fjäder mera men man måste hålla i fortfarande.

Tror ni att jag går för hårt fram? Jag vet inte själv riktigt hur jag bör göra (detta är inte min första häst jag köper, ändå känns det så ovant och konstigt..)

jag är väldigt bestämd mot henne i hanteringen och säger till hene på en gång hon gör ngt jag inte accepterar. Det är väl lika bra att visa på en gång vart mina gränsr går och hur mina regler är? Även om jag får vara "tjatmoster" nu i början? Hur gör ni andra med nya hästar?

Igår när jag skulle rida för första gången sen hon kom fungerade det bra, hon ville inte riktigt stå still när jag hopade upp bara, jag sa åt henne på en gång. Sen när vi var klara så skule ajg göra halt för att hoppa av. Hon stannar men vil inte stå still nån längre stund utan trampar lite. Jag acepterar inte det, utan hästen ska stå helt still när jag hoppar av. Jag sa åt henne och hon gjorde samma sak igen, jag gav hene tre chanser sen sa jag åt ordentligt med mörk röst och ett kraftigare tygeltag. Hon lyssnade då och stog still. Var jag för hård? Jag fick lite dåligt samvete efteråt...
 
Jag kan bara hålla med dig om vad du skrivit ang att leda i spända stretande grimskaft. Det är det värsta jag vet! Jag vill kunna gå lungt och avspänt med hästen när jag leder den. Jag har ju gått med henne i träns ute, och hon stretar det gör hon, men hon lyssnar och är inte helt okontaktbar.

Ang grimskaft runt nosen så är det inget jag vill/brukar använda. MEN andra dagen med denna häst så la jag faktiskt grimskaftet runt. Utifall. Jag orkade nästan inte hålla henne första dagen så därför vågade jag nästan inte annat. Jag kännde direkt att hon skärpte sig när hon kännde att det var där, men jag behövde inte ta i så att det drogs åt jättehårt. Det är enda gången jag gjort det. Och sista hoppas jag...
 
Mina har aldrig blivit huvudskygga. Om du tittar på hästarna i hagen ser du att de på samma sätt rycker upp huvudet när ngn av de ranghögre säger ifrån. Jag har haft allt från såna man får upprepa sitt viftande hundra ggr per promenad i ett år till såna som jag aldrig har behövt sätta några gränser för.Är det en ranghög häst är det mera arbete med detta för den kommer att pröva om och om igen ifall ditt ledarskap håller, i alla lägen. Till slut inser den att du e en värdig ledare om du är 100% konsekvent. Jag har en likadan nu och när jag tänker efter har jag inte behövt säga till henne på flera månader. Klart att de rycker till med huvudet när du hotar dem, de vill ju inte få en "spark" i huvudet men i andra lägen har jag aldrig märkt av ngt. Tvärtom litar de väldigt mkt på mig då jag är accepterad ledare. Ge inte upp. Det är som med barn, de måste kolla att gränserna verkligen håller att de kan lita på en när det verkligen gäller. Dessutom använder du själv mindre styrka på det här sättet och hästen får det mer arbetsamt istället för att du stretar i grimskaftet som förmodligen inte påverkar hästen alls. Förstod du ngt? :crazy:
 
Glömde säga att när du går framför hästen är du i en ranghög position och när du går vid sidan av henne är du ranglåg. Tänk vilka delade budskap det ger.
 
Jodå, jag förstog det du skrev! JAg har inte märkt något av huvudskygghet ännu i andra situationer, eller jo en gång slängde hon iväg huvudet när min syster gjorde en lite för hastig rörlse upp till uppbindningssnörena i stallgången, då slängde hon sig med huvudet. Annars får man klappa hene och så på huvudet.

Just nu så måste jag vifta mer än en gång under våra promenader, och jag kör alltid med at en häst ka gå bakom mej, aldrig bredvid! Alla mina andra hästar har alltid fått lära sig att hålla sig bakom, för då kan det aldrig bli den här dragkampen eftersom de inte kan gå med huvudet framför min hand.

Ta´ck för ditt svar, det hjälper mig att fórtsätta krångla...
Fast jag känner mig just nu e aning bitchig mot henne, jag gör ju nästan inte annat än tillrättavisar henne...
Hoppas att det ger sig, det har redan blivit lite bättre.
 
Hallå alla!!

Tror ni att jag går för hårt fram? Jag vet inte själv riktigt hur jag bör göra (detta är inte min första häst jag köper, ändå känns det så ovant och konstigt..)

jag är väldigt bestämd mot henne i hanteringen och säger till hene på en gång hon gör ngt jag inte accepterar. Det är väl lika bra att visa på en gång vart mina gränsr går och hur mina regler är? Även om jag får vara "tjatmoster" nu i början? Hur gör ni andra med nya hästar?

I torsdags när jag skulle rida för första gången sen hon kom fungerade det bra, hon ville inte riktigt stå still när jag hoppade upp bara, jag sa åt henne på en gång. Sen när vi var klara så skule ajg göra halt för att hoppa av. Hon stannar men vil inte stå still nån längre stund utan trampar lite. Jag acepterar inte det, utan hästen ska stå helt still när jag hoppar av. Jag sa åt henne och hon gjorde samma sak igen, jag gav hene tre chanser sen sa jag åt ordentligt med mörk röst och ett kraftigare tygeltag. Hon lyssnade då och stog still. Var jag för hård? Jag fick lite dåligt samvete efteråt...
 
Re: Hallå alla!!

Ang. problemen med att leda hästen.

Tid absolut, och träning, kan du backa hästen med ett lillfinger? med en rörelse? flyttar hästen sig för dig? fram, bak, runt, upp och ner? jo jo game, ( 7 games ) är något som har hjälpt mig mycket i min hantering, just gällande att leda min totts, även boken från ryttare till häst, den senast nämda verkligen att rekomendera, ger en full uppsikt över övningar och markarbete ifrån en grund position. Naturligvis varierar man efter hästen som individ men den ger tydliga riktlinjer.

sedan, gällande avsittning. När du "säger till henne" vet hon vad det är du vill att hon ska utföra? finns det något annat sätt att visa det på än att rycka tag i henne? ta hjälp av någon från marken? Det låter onekligen som att ni har en del "grund" arbete att ta i tu med, vilket man ofta har när det är en helt ny häst som man ska skapa en relation med.

Om du skapar en relation där du är ledare i ett repsektfullt förhållande tror jag att dina problem kommer att lösas, utan trix eller tanke bakom det - det kommer naturlig i hanterngen.

Är själv inte där ännu, håller fortfarande på att "lära känna" min totto efter 3.5 år, vi lär oss varandra, och utvecklas för var dag, visst har vi en relation som vi bygger på, som går upp och ner.. jag har gjort mycket dumt nder mina år som häst ägare - ovetandes om annat. Saker som jag idag försöker bygga tillbaks och upp.

Det tar tid, men så länge du inte hamnar i en oacceptabel, pressad - farlig situvation tycker jag inte att våld, eller styrka är lösningen på något. Genvägar tar kanske bort symptomer men inte problemet i sig.
 
Re: Hallå alla!!

Tack för ditt svar!

Ja, jag tror mycket väl att hon vet vad jag menar när jag säger åt henne att stå still. Det gick märkbart mycket bättre nästa gång vi red. Hon är bara så otålig just nu, har inte ro att bara vara verkar det som. Men ajg ska inte klaga, jag har nu de senaste dagarna nästan kunnat ha slappt grimskaft när jag leder henne, hon lyssnar direkt om jag bara rör mig lite med en arm eller grimskaftet, då backar hon eller stannar upp så hon förblir bakom mej.

Angående att backa henne från marken så har det blivit bätttre det med, visst, jag måste lägga en hand på bringan på henne, men det ska bli bättre!
 
Re: Hallå alla!!

Det låter ju jätte bra, framstegen visar ju att ni är på rätt väg! :)

Lycka till i framtiden, var enträgen och kosekvent ska du se att det blir riktigt bra!
 
Re: Hallå alla!!

Hm, nu har det varit bakslag igen...
Jag var ute och red i går eftermiddag. Bara skritt tänkte jag, en jag ville endå jobba henne på korta tyglar i skritten. Då rätt var det var så springer hon bara så jag måste dra kraftigt i den ena tygeln och svänga runt henne på en liten volt... Efter det hur bra som helst, red henne då i trav eftersom jag trodde hon var pigg och nipprig bara (rädd var hon inte, det fanns inget att vara rädd för) Sen skulle ajg då öva halter eftersom hon låg på så mkt, visst efter ett tag går det bättre och jag behöver inte vara lika övertydlig, men sen gör hon så där igen, när hon tröttnat på mitt tjat så hoppar hon frammåt fast jag säger halt fortfarande och sen springer hon, jag måste då dra kraftigt igen eftersom hon inte ville lyssna på vanlig broms och ptroo... Hon sticker inte i 300 knutar men endå så travar hon iväg och kör upp/fram huvudet som för att springa ifrån mitt tjat...
Jag blev ju arg på henne och bad om mera halt tills det fungerade, vilket det gjorde riktigt hyfsat tillslut... Provade även att rygga henne men det gick inte alls (trots att hon kan det) Vi avslutade med en bra halt och sen gick vi hem, eller taktade och försökte springa igen... Jag drog då till kraftigt på en gång i ena tygeln så hon aldrig han komma iväg.

Just efter det här känndes det så tråkigt. Kommer hon att lita på mig någonsin efter min kanske bryska tillrättavisning? :crazy:
Jag tror dock fortfarande att jag MÅSTE visa direkt vad jag inte accepterar, annnars blir det än mera förvirring nästa gång.
Vad tror du/ni??
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 136
Senast: purity_666
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 461
Senast: zabby
·
Ridning Nu är det min tur att be er dela med er av er kunskap. Jag rider en oerhört stark och pigg valack sedan 2 veckor tillbaka. Han var under...
2
Svar
20
· Visningar
2 476
Senast: Pettsson
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 421
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp