Otålig stark häst...

Noteca

Trådstartare
Jag har nyss köpt en ny häst. Ett 10-årigt sto som just nu ska till att sättas igång eftr nära 3 mån vila. Hon är hyperpigg och uppspelt och stark. Hon är inte elak, men bara så dragig.
När jag ska ta ut henne på morgonen så har hon bråtttom ut och tränger sig nästan ut. Jag blir brysk och morrar nej samtidigt som jag trycker henne bakot.
När vi väl ska gå sen så ligger hon på i grimskaftet och drar, jag får använda min tyngd för att få henne att sakta ner. JAg har provat att rya i NEJ och göra ett ryck i gromskaftet när hon drar men det hjälper bara en liten stund. Det går att göra halt om man tar i, men hon är ivrig att gå igen...
Hon verkar liksom sakna lite respekt för att jag befinner mig vid henne. Hon är snäll annars, lite tjurig bara.

Nån som har tips på hur jag bäst och snabbast får bukt med detta?
Visst öfrstår jag att ho är en smula stressad av allt nytt, men hon borde väl ändå kunna lyssna bärrte när jag säger åt henne? Eller ska jag bara ge henne mera tid?
 
Jag tycker du kan ge henne lite tid(beror på hur länge hon varit hos dig) men efter två veckor så ska hon börja lysna på dig. Fungerar inte det så sätt en hingstkedja och dra till en gång så kanske hon fattat att det är du som bestämmer här.
 
Ok! Tack för ditt svar! Alltså, jag fick hem henne i lördags, så jag ska väl inte ställa så stora krav på henne ännu, men det är jobbigt att veta att de andra i stallet kanske också får kämpa med att hållajämna steg med henne... Hittils har jag masat mig till stallet själv varje morgon för att jag vill ta ut hene själv, utan attt riskera att det händer ngt med ngn annan... *lite harig*

Tack för ditt svar! :bow:
 
Så där gjorde min när han var ny här. (Fast det är ett bra tag sen nu) Det gav sig när han fick "landa" och vänja sig med det nya stallet och de nya människorna. Mina stallkompisar vägrade ha med honom att göra de första veckorna, men det belv bra så småningom.
 
Ta tid på dig när du ska leda ut henne, led henne runt på gårdsplan tills hon lugnar ner sig, sen kan du släppa ut henne.
Jag brukar göra med mina hästar att jag om de går iväg framför mig så vänder jag och går åt andra hållet så att det blir jobbigt för dem att följa med, springer de förbi mig vänder jag om igen. Till slut inser de att det är minst jobbigt att följa mig och slutar springa förbi.
Ska jag hantera andras hästar så löser jag det lite snabbare och snurrar med grimskaftet framför nosen på dem, då stannar de upp och saktar in. Men det är bara när jag leder andras hästar, ser det som en tillfällig lösning bara!
Så gör jag ;)

Tror också på att det blir bättre när hon anpassat sig till stallet och de andra hästarna och alla rutiner!
 
Jag har lekt med henne i hagen idag och hon svansade efter mig som en hund ett tag, så såå farlig kan jag inte vara.. ;)
 
Ja, det är det jag är rädd för, att de andra inte vill handskas med henne. Jag kan ju inte hålla på att åka dit hela tiden varje dag... Jag jobbar ju också... Jag hoppas verkligen att det lägger sig...
 
Ja, så skulle jag ju kunna göra... *funderar* Det där med att snurra grimskaftet gör jag också ibland. Tycker dock inte att det var så jättestrålande i just detta fall, hjälpte ju bara för stunden liksom.

Tack för era svar alla! :bow:
 
Tvinga henne att hålla sig bakom dig hela tiden när du leder henne. När hon fösöker gå förbi så slänger du ut armen du håller grimskaftet i framför nosen på henne. Du kan åxå stanna till och då ska hon åxå stanna. Fattar hon inte utan traskar på dig kan du slå ut med båda armarna åt sidorna. Slå inte till henne men respekterar hon inte att du står där och är på väg över dig så låt henne komma i vägen för dina gestikulerande armar å grimskaft. Så fort hon stannar upp en sekund har du nått målet. Om du sen måste härja till och ställa dig på huvudet spelar ingen roll bara du får henne att stanna till. Det är lätt att lära dom detta, brukar gå på några "stanna till". Så fort hon tvekar slutar du naturligtvis med det att vifta.
Lycka till :smirk:
 
Kanske bör du också se över foderstaten? Får hon mycket kraftfoder så kan det kanske löna sig att dra ner på det ett tag och öka på stråfodret. Det är ju onödigt att fodra fram beteende som man sedan får korrigera, till onödig frustration för alla inblandade...
 
Du kan ju få henne att göra halt och sedan backa med henne så fort hon försöker att springa förbi dej..
Då märker hon förhoppningsvis att det går mkt fortare att bara gå bakom dej hela tiden..:)
 
Just som du beskriver har jag gjort. Och, hon har hamnat ivägen för både grimskaft och armar, och alltså fått sig en "smäll". Hon kliver då bak några steg och stannar där en stund och vi börjar gå, hon kommer då fram mer och mer och tillslut är hon för nära och jag viftar osv. Hon har blivit lite bätre faktiskt, nu behöver ajg inte vifta lika mycket och stort. Nu räcker det att jag rycker till i armaen så stannar hon upp och slänger upp huvudet och saktar ner. Tror du det är ngn risk att hon blir huvudskygg av mitt viftande? Jag ser ingen nåd än att hålla på så här, för att vrålhålla henne blir bara en dragkamp som hon vinner...
 
Foderstaten borde inte vara ngt problem. Hon är ett grovt varmblodssto (travare) runt 155 i manken, bred och kraftig. Hon får 8kg hö och 5dl betfor 4 dl kornkross. Och mineraler då da. Är det för mycket tror du? Hon ska ju till att sätttas igång nu och kommer aktiveras mer och mera. Just nu varannan dag, antingen longering, promenad för hand eller lätt ridning i skritt och lite trav.

Vet ju endel hästar som kan bli stressade om man ger dem för lite mat..
 
Jag har provat det också, och jag har fått ta i för att backa henne, men hon har backat...
Däremot kan hon backa så fint så fint annars när man ber om det, när vi inte är ute och går... Tex i boxen eller stallgången, där backar hon för minsta lilla...

Ja det håller på att bli bättre iaf, hon har ju bara vart hos oss sedan i lördags eftrmiddag, så det kanske ger sig. Jag var ute och longerade henne i tisdags och hon lyssnade fint då. Förutom under promenaden dit... :smirk:
 
Jag kan bara säga som någon annan sa, ta tid på dig och låt henne landa. I princip alla nya hästar vi får hit och som är jobbiga att leda i början blir fromma som lamm efter ett tag när de hunnit vänja sig vid omgivningen och börjat få lite rutiner i tillvaron. Och fortsätt du med dina ledarskapsövningar under tiden (som andra här säkert är bättre på att ge tips om)

Lycka till :D

//Frida
 
Att lägga grimskaftet runt nosen är en nödlösning – absolut inget att rekommendera i det första känsliga läget när man ska bygga förtroende. Ge henne tid! Ta ut henne i grimman även när hon inte ska till hagen – även om det bara blir en kort promenad runt stallet. Hon har förmodligen haft folk som ”stretat” i hennes grimskaft hela livet. Det är en fullkomlig livsfarlig okunnighet att leda med spänt grimskaft, då man inte har några som helst marginaler om något händer utan man rycks direkt iväg och tappar fotfästet. Ge henne tid! Nödlösningar är oftast senvägar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 136
Senast: purity_666
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 461
Senast: zabby
·
Ridning Nu är det min tur att be er dela med er av er kunskap. Jag rider en oerhört stark och pigg valack sedan 2 veckor tillbaka. Han var under...
2
Svar
20
· Visningar
2 476
Senast: Pettsson
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 421
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp