Bukefalos 28 år!

Stark häst med trasig mun

Sv: Stark häst med trasig mun

Det här blir bara ett kort inlägg med en spontan grej bara, men jag har en häst som betett sig liknande här hemma, dock hade han inga problem med tänder eller mun så jag har ridit på vanligt tränsbett.

Jag va också säker på att han inte hade ont, sadeln va korrekt osv när jag till slut fick nog och tänkte att det va värt ett försök. Han stack alltid, varje gång vi red och va stark som ett lok. Jag red helt enkelt till en väg där jag visste att vi hade utrymme, där inga bilar kom och där jag visste att längden va tillräcklig. När han så stack drev jag bara på honom, använde mig alltså av lite omvänd psykologi. När han "va klar" och ville sakta ner drev jag lite till så att jag även fick avsaktningen "på min sida".
Jag har inte provat detta på någon varken innan eller efter men det va vad som fungerade på honom.
Observera att det gick ändå lugnt till, jag hade tänkt över det innan så att jag va på rätt plats, hur jag skulle hantera det och vad jag skulle göra.

Jag visste dock att han haft ont innan jag köpte honom och i och med det hade han börjat skena med ryttaren ute på ridturer såväl som på tävlingsbanan.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 037
Senast: mily
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 205
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 207
Senast: Stergo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 713
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp