Bukefalos 28 år!

Stark häst med trasig mun

Bluefish

Trådstartare
Nu är det min tur att be er dela med er av er kunskap. Jag rider en oerhört stark och pigg valack sedan 2 veckor tillbaka. Han var under igångsättning när jag tog över och börjar komma i form nu.

Då till vårt problem. Han rids mest ut just nu, och oavsett om han går ensam eller med sällskap blir han så otroligt taggad. Han rids på ponnyhack (h**ks variant). I skritten är han hur cool som helst, men såfort det blir trav så går det åt skogen. Första metrarna går han lugnt, men ökar gradvis och lägger sig tyngre och tyngre i handen. Tills han slutligen kör ner huvudet och bara drar iväg för kung och fosterland. Det läskiga är att jag får inte stopp. Det spelar ingen roll hur jag än sliter och drar, han lyssnar inte. Utan jag måste satsa på en uppförsbacke för att återfå någon kontroll.

Har prövat att sakta av efter de där metrarna som går så bra i början och trava i intervaller. Vilket slutar med att han kastar sig iväg i trav oavsett hur avslappnad han är i skritten. Och håller jag in honom börjar han studsa på stället och verkligen paddlar sig fram i den allra märkligaste gångart. Har även provat öppnor och att rida serpentiner längs vägen. Går utmärkt tills jag rakriktar. Provade en skarpare variant på hack (också h**ks) för att slippa ta så mycket, tills en tränare kunnat hjälpa oss få bukt med problemet. Ja, jag har faktiskt planer på att ta ut en väldigt snart. Red på det hacket 2 gånger men upplevde ingen skillnad så sket i det. Nu är han värre än någonsin, det är som att han skiter fullständigt i sitt löjliga ponnyhack :cool:. Pga. tänderna får jag bara rida bettlöst. Jag har ingen kontroll varken ute eller på banan om vi inte skrittar. På senare tiden har han börjat visa tendenser till att resa sig bara jag ber honom stå still. VAD ska jag göra? Byta huvudlag? Se över fodret (han äter inte mycket krafftfoder, däremot till störst del betfor)? Dressyr kan man ju säga, men det fungerar felfritt i skritt, det är ju traven som det direkt blir problem med. Eftergift resulterar direkt i ett väldans tempo.
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Detta är en total chansning, men det var vad som funkade på min varmblodsvalack när han var likadan. Dock är det som alltid väldigt individuellt, men om det känns okej kan du ju ge det ett försök :)

Vad jag gör när han gör så är att jag med hjälp av sitsen och vikten gör en skarp sväng åt sidan, jag vrider höften och lägger på mycket innerskänkel (den sidan som han ska gå åt), sitter över på den sidan som han ska gå åt och tar ett ledande tygeltag (eftersom du rider på hack så kan du skippa den biten). Skit i om det är skog eller något annat i vägen, då stoppar det ju honom om inte annat. Min travare är annars så att när han väl är taggad så lyssnar han inte på vikthjälper speciellt mycket (eller några hjälper alls :D). Detta funkade dock ändå, jag kom på det av en ren slump när jag blev irriterad och gjorde så utan att tänka mig för och upptäckte att det faktiskt fungerade.

Jag tror att anledningen är att det naturliga för hästen är ju att följa vikthjälperna, och i och med att det går så snabbt så hinner han inte tänka utan bara svänger och bryter då samtidigt av.

Som sagt, inga som helst garantier att samma sak fungerar på din häst men det skadar inte att försöka! :D
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Går det bättre att jobba hästen från marken? Tömköra tex? Det går ju att tömköra på kapson tex. Det låter som att han hetsar upp sig när det blir annat än skritt. Kan du skritta lugnt igen efter 10 m trav, eller är allt kört efter det?
Prova att använda rösten om du inte redan gör det, många glömmer det!
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Jag får intrycket att det är få hästar som funkar på just hack, men desto fler som funkar på andra bettlösa alternativ, du kanske kan låna sidepull eller liknande av någon och se om det funkar? sen finns ju också bitless bridle, kapson, och bosal. Dock så kräver både kapson och bosal att man har grymt bra kommunikation, så det kanske inte är något alternativ för tillfället..

Trötta ut honom? Går det? typ longera/löslongera 20 min innan ridning?
Varför kan han inte ha bett öht? Sårskador eller?
Sen tänker jag som så, om hästen är i någorlunda kondition, låt honom springa ett tag och se om han blir kontaktbar när han hunnit "springa av sig" lite?
 
Sv: Stark häst med trasig mun

En av mina hästar funkar inte att ge betfor han blir totalt skogstokig på det.

Kram
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Försöker svara alla.

Att styra honom åt något håll alls är i princip omöjligt. Han liksom låser sig och rusar, tyvärr.

Jobba från marken har jag inte testat. Jag vet inte om han någonsin är longerad, och har inte tillgång till någon tömkörningsutrustning är jag rädd.
Han kan skritta, men i ett hetsigt tempo med väldigt mycket benföring. Det fungerar, men oavsett hur lugn han är i skritten blir han tung och het i traven.
Jag försöker befästa ett "stanna" kommando. Ibland fungerar det utmärkt, men när han eldat upp sig till en viss grad skiter han fullständigt i det.

Har aldrig provat longera honom, men ska absolut testa. Men jag är rädd att han aldrig riktigt saktar av av fri vilja. Han bara springar, oavsett hur svettig elelr flåsig han blir. Oftast är han fortfarande tungandad när vi kommit in i stallet, efter 15 min skritt. :crazy:
Ägaren hävdar att de på travet filat ner hans tänder. Och när han har bett ska han nöta ner dem ännu mer, och hen är mån om att ha honom i livet ett par år till, därför "får" jag inte använda bett.
Jag har inga tillräckliga sträckor för att han ska få sträcka ut och springa av sig är jag rädd. Och det går bara fortare och fortare. Det är verkligen såpass att ögonen tåras av motvinden och man ser inte ett dyft.

Betforen ska minskas, och krafften ska ta över just för att undvika att ge honom energikickar i onödan.
Tack för svar :)
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Hej!
Jag har haft ungefär samma problem med min travare nu ett tag!
det jag gör är att jag bara släpper lös honom på ett inhägnat område och låter honom springa! har löshoppat honom också och han älskar de, det tycker han ju är jätte kul!
Jag vet juh inte om det är överskotts energi din häst har men du skrev väl att han precis har blivit igångsatt och han är juh travare eller?!? då är han juh lixom tränad att springa snabbt! det ligger i hans natur! så jag skulle nog prova att longera eller släppa honom på t.ex. ridbanan eller ridhuset i ca 15 min innan du rider! :) lycka till
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Hur gammal är hästen och hur länge sedan travtränades den?
Ägaren hävdar att de på travet filat ner hans tänder. Och när han har bett ska han nöta ner dem ännu mer, och hen är mån om att ha honom i livet ett par år till, därför "får" jag inte använda bett
Fast det där får jag svårt att gå ihop.Bettet om det är rätt till passat ligger i hästens tandfria del av munnen.Hur kan de då nöta på tänderna?


Första metrarna går han lugnt, men ökar gradvis och lägger sig tyngre och tyngre i handen.
Då saktar man av innan hästen lägger sig i handen.(en sådan dragkamp vinner du aldrig eftersom han väger hundra tals kg mer än dig).
Trava några steg sakta av beröm ge långtygel ,låt hästen tänka lite och slappna av. använd gärna rösten eftersom det har den med sig från travet ,sen gör man om..Ingen och igen och igen Alt svänger in hästen på en volt innan det går över styr.
för då måste den slå av på tempot för att kunna balansera sig .

Gör inte detta ute utan på inhägnat område (ridbana/ridhus) av säkerhetskäl tills du känner dig trygg .sedan provar man ute.Det kan ta dagar/veckor/ i bland tom månader beroende på vilken typ av häst det är.

Jag tror att han går upp i spänning+ stress och till slut blockerar han och bara går för han förstår inte riktigt vad som krävs .Antagligen även därför han är tungandad när ni kommer hem.

En del travare är "tränade" så att de ligger på i tömmen och ju mer stöd de får via den som håller i tåtarna ju mer springer dom.De balanserar sig via ryttarens/kuskens hand och blir styva som plankor och ger gärnet Och i deras värld är de så det ska vara..Ju mer stöd i töm eller tygel desto mer fart helt enkelt.Det handlar inte alls om att han skiter i dig.Han förstår inte.

Sen handlar det även mycket om styrkan i hästen hur den orkar bära upp sin ryttare på ett vettigt sätt.Det tar ett tag att bygga om en travhäst till en ok ridhäst och vägen dit är ofta ganska krokig.
Det låter som om hästen inte fått den grundutbildning som bör till när den skolades om till ridhäst.Som det verkar har du har massor med jobb framför dig med en sådan häst som du beskriver.. Alla hjälper bör läras in och befästas till att börja med.Och det gör man i fördel i den gångart man förtillfället bemästrar.
Att ta hjälp av tränare tycker jag låter mycket klokt.
Betfor är snabb energi vilket inte bör påverka hästen nämnvärt om det inte ges i direkt anslutning till ridningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Stark häst med trasig mun

Hästen är 17 år, tävlade på bana tills han var 12. Varit tridhäst i 5 år.
Ang. bettet är jag också tveksam. Men jag antar att han tuggar frenetiskt när han har något i munnen.

Ovan skrev jag att jag inte tyckte det funkade att trava de där stegen som går bra, och sedan sakta av. Han lugnar sig kanske, men fortsätter vara taggad tills vi kommit hem. Han blir mer uppeldad av att växla såpass mycket. Och kastar sig in i traven och drar iväg, även om jag tyckt att han gått lugnt och stilla. Ge lång tygel är inte ett alternativ, då sticker han direkt. Tror jag skrev det också? Eftergifter innebär för honom att mitt motstånd försvinner och han får springa hur fort han vill.
Rösten försöker jag verkligen få att fungera, då han egentligen är både känslig och villig att göra rätt.
Tyvärr saktar han inte av på på volt heller, utan det går snarare ännu fortare, och det i kombination med att han inte kan böja sig leder till en pyttevolt där han i princip ligger ner.

Det är mycket möjligt att det är så som du tror. Han känns ju inte kontaktbar när man travat en sträcka.
Men hur ska jag få honom att förstå? När han till en början rusar oavsett hur jag blåhåller eller tom. drar i honom. Och ger jag efter så är det fullt ös medvetslös igen.

Jag tror inte han är riden i utbildningssyfte något alls, utan har mest lunkat i skogen. Men ägaren känner inte igen problemet sedan tidigare.
Visst stämmer det att jag har en hel del att bita i, men det har jag ingenting emot. Som det är nu känns det mest som att jag inte klarar att reda ut detta utan hjälp av någon utomstående.
Vi ska finslipa hjälperna på banan nu till en början. Och du har ju rätt, så det blir skritt där.
Betforen ska vi dra ner på, så har vi bestämt. Allt för att försöka få den minsta skillnad.
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Det där kan bero på massor med saker! men det jag kan tänk på just nu är:
1. Hästen är väldigt känslig, ryttaren spänner sig lite och hästen tar det som framåt drivande. Springer hästen fortare så spänner sig ryttaren mer och hästen springer fortare. I skritten är ryttaren mer avslappnad och därför går det bra då.
2. Hästen har överskotts energi!
3. Hästen är ouppfostrad, "fel riden" och okänslig.
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Jag skulle prova sidepull! Jag har inte haft en enda häst som har fungerat bra på hack!
Alla har däremot fungerat super att rida på andra bettlösa alternativ, även i bara vanlig grimma! Och den hästen var väldigt het, men med hack så sprang han bara, hände inget oavsett vad jag gjorde!

Så släng på ett sidepull på honom, det kan göra underverk! Tänk på att vara försiktig bara, ett sidepull är ett väldigt skarpt redskap!
 
Sv: Stark häst med trasig mun

KL
är det en "oriden" travare du har att göra med som aldrig blivit ordentligt tillriden under ryttare, så slopa longering och att lägga volter öht, eftersom det dels sliter på honom om han inte balanserar upp sig, och dels har han garanterat voltstartat några gånger i sitt liv, kan förstå att du inte får göra vad du vill när det inte är din häst, men försök prata med ägarna om att få ha bett på honom, iaf till en början tills ni har bättre kontakt, och är det så att han tuggar och gnisslar på bettet så byt till t.ex ett rakt bett.. Det blir ju inte kul för varken dig eller hästen att forsätta som ni gör nu, och det vore ägarna vara medvetna om..

Sedan så återstår väl markarbete, gå på promenader med honom, träna honom att springa vid hand och att sakta av på ett visst kommando, en fördel kan vara att promenera den sträckan ni brukar rida så att han inte bara förknippar den med jobb, sedan kommer han därigenom också få bättre kondis utan att du behöver bråka med honom. Lycka till :)
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Jag skulle börja från grunden. Skritt-halt-skritt-halt osv. Är ju inte helt hundra att han faktiskt FATTAR vad du vill! Och jag skulle helt enkelt skritta, läänge. Månader om så behövs. Lösgöra, stärka, klättra backar, öva in lydnaden. Att trava en häst som gått på banan innan den kan böja sig ordentligt i skritt är ju inte så bra kanske, är lite som att be om trubbel.

Min islandshäst fick jag på kurs lära att böjning = lugn. Funkar jättebra! Hon bara pinnade iväg som en galning i traven. Men efter att ha kopplat det här så funkade det bättre. Fick börja med att lära in one-rein stop. Sen gradvis minska. Tog 3 ridpass så hade jag en häst som gick bra i form och jobbade fint. Men hon var ju oxå väl riden från början.
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Jag hade definitivt löst problemet genom att sluta rida hästen. Som du beskriver det är hästen i dagsläget totalt livsfarlig att rida och jag tycker det är vansinnigt att rida en sådan häst åt någon annan.

Det finns gott om hästar runt om som behöver motioneras, definitvt betydligt mer välridna hästar.

Om du inte ser ovanstående som ett alternativ så hade jag genast slutat rida hästen i skog och mark, enbart på begränsad yta (ridbana/ridhus). Jag hade börjat att longera hästen tills den är ordentligt trött och sedan börjat från grunden med start/stopp. Jag tycker det går ganska fort att lära en häst av med "volt start" beteendet, men lite tålamod krävs ju.

Jag förutsätter att hästen är frisk och har väl anpassad utrustning.
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Det KAN bero på att sadeln är för liten/stor/trång. Om du har en ryggsäck som är tung och någon säger till dig att gå, vad gör du då? Om ryggsäcken är jätteliten och någon säger att du ska springa tex en hinderbana, vad gör du då?
Och, nej.. man ser inte om sadeln passar med ögonen, man måste ta ut en som kan prova ut sadlar.

Lycka till!
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Jag håller med Tussilago. Ge dig inte i kast med några svårare övningar innan du har befäst grunden- allt måste funka i skritt först innan du går vidare till trav och galopp.

Skritt-halt-skritt-halt i oändlighet, tempoväxlingar där du är noga med att hela tiden i varje steg vara den som avgör tempot, arbete på en liten fyrkant/åttkantvolt/annat intressant spår med raka linjer där du tex. kan jobba med ställning, göra halva eller hela fram-eller bakdelsvändningar i varje hörn, tempoväxla, göra halter osv. Ta med dig samma arbete och gå vidare med serpentiner, volter och åttvolter och introducera successivt lite böjning.

Bommar och cavaletti är också utmärkt att arbeta med med en sån här häst. För att göra det hela lite roligare för både dig&djuret kan man med fördel bygga små banor, lite a´la´ caprilli, med kanske en rad bommar på en kortsida, en bana med koner där du tex. gör halva framdelsvändningar vid varje kon och sedan några upphöjda bommar som du skrittar över och kanske ytterligare en serie bommar fast på ett annat avstånd än den första bomserien.

När skrittarbetet fungerar kan du på ett odramatiskt sätt lägga in små sansade övergångar till trav, gärna exvis på det lilla fyrkantspåret där du gör kanske en eller två igångsättningar till trav/varv till en början, travar några få steg och bryter av och tempoväxlar i skritt resten av varvet.

Om hästen hetsar upp sig och blir stark- gå tillbaka till ruta ett och skritta, gör halt, skritta, gör halt.

Sedan tycker jag inte att man ska rosta fast på ridbanan och bara skritta runt där i månader bara för att man inte fått ordning på hela kommunikationen med sin häst. Hästar mår bra av att röra sig framåt, så jag tycker att du ska hitta lite lämpliga platser ute i terrängen där du utan större fara kan rida den här hästen mer fritt.
Om du känner dig väldigt osäker/rädd för att hästen ska braka iväg med dig, så försökt leta upp en mastig backe nånstans där du kan släppa hästen.

Backar är för övrigt den bästa dressyrträning som finns- där jobbar hästen automatiskt i rätt form och musklerna kommer på köpet. För en stark och het häst är det extra trevligt att ta till, för backen i sig fungerar både som broms och energiförlösare. Rid upp och ned, upp och ned i alla gångarter (ja, okej, du behöver inte galoppera hejvilt nedför förstås) och variera tempo i den mån du kan, men stör inte för mycket, utan låt hästen forsa fram och avreagera sig och få upp ångan lite. Dressyren fortsätter du med på ridbanan sen.

Jag har också svårt att förstå varför hästen inte skulle kunna ha bett om dess enda munproblem är nedslipade tänder. Alla hästägare är inte så insatta själva, utan ofta kanske man gör på ett visst sätt mest av gammal vana eller för att man tror att det är det bästa/enda alternativet.
Det är som flera andra skrivit inte alla hästar som trivs på hackamore, så att testa olika alternativ kan definitivt vara intressant.

Hackamore är ganska skarpt, och att hästen visar tendenser att resa sig kan vara ett sätt att slå sig fri från en för hård hand och skarp betsling.

Det är ju ingen nyhet, men eftergiften är otroligt viktig och inte minst om du ska sitta och rida på hack och andra skarpare former av betsling och därtill rider en oskolad häst. Det gäller att ha en bra känsla och insikt om sin egen ridning för att inte ställa till med problem för både sig själv och hästen.

Ta hjälp av en tränare så att du inte sitter och "handrider" (vilket är lätt att hamna i på en sån här häst) utan så att din ridning kommer från säte och skänkel.

Lycka till och grattis till en festlig sorts häst som kan bli kul med rätt träning:)!
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Oj, här har råden svämmat in, men jag blir enbart tacksam! Ska försöka svara er alla så gott det går. Jag har tagit till mig en hel del och försöker praktisera det efter bästa förmåga!

Överskottsenergi trodde jag först. Men de senaste dagarna har varit helt himmelska. Jag har haft en häst som verkligen suttit under sig i övrgången skritt-trav, legat på ett mycket lätt stöd i handen och inte alls korvat ihop sig. Efter en viss sträcka går det såklart undan, han är trots allt inte i någon vidare kondis. Men vi har börjat med trav-intervaller på riktigt nu när han lyssnar. Dragit ner på betforen och ridit mer, och inte i någon särskild hastighet. Men naturligtvis rusar han iväg ibland, blir tokbred bak och helt okontaktbar. Dock mycket mer sällan senaste passen.
Jag både spänner mig och höger handen när han rusar ja. Vilket ju inte alls är bra. Men samtidigt, gör jag inte det så orkar jag inte hålla honom alls. Men jag hoppas den tilltänkta tränaren kan få bukt med även det.

Sidepull finns inte att låna, och med tanke på alla kostnader jag har tagit på mig kring denna häst, tränarutgifter och dylikt tänker jag inte köpa något. Inte ens det billiga på h**ks, då jag hört mycket negativt om det.
Tyvärr finns den möjligheten bara längre fram i tiden.

Hästen KAN böja sig, öppna och skänkelvikning i skritt, allt funkar prima i skritten. Då är han riktigt trevlig. :)
Böja
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Här omkring finns inte EN enda annan häst att rida. För att jag ska kunna kombinera ridning/skola/jobb måste hästen finnas inom gångavstånd. Det är mitt enda alternativ, och jag vill lösa detta. Så argumentet om att " det finns huuuundra andra vääälridna hästar att välja mellan " går inte hem. I mina trakter lånar de som har "välridna" hästar inte ut dem, utan man får försöka ta sig dit själv.
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Kl
Utrustningen ska sitta som den ska. Det här beteendet är alltså befäst både utan sadel och med. Det finns kvar i hans huvud att man ska göra så. Han har alltid varit "pigg", men det är först nu när han hålls igång som han blivit explosiv.

Mindre Kl

Grunderna sitter i skritt, nu börjar han kunna böja sig även i traven. Och skutta små hinder samt skritta över cavalettibommar. Kommer arbeta mycket markarbete med denna häst då han framför allt tycker det är roligt och för att bygga så mycket muskler som möjligt. Allt för att underlätta för hans ridhästkarriär. Men störst tid tillbringar vi ute. Intervalltränar, klättrar och bara strosar.

Galopp är det låååång väg till. Det fungerar inte alls. Han förstår inte fattningar och fattar bara galopp självmant om han får springa i backar. Så det lägger vi på hyllan ett tag.

Antecknar flitigt exempel på övningar och skriver ner dem i mitt anteckningsblock. :D

Har som sagt börjat göra mjuka, lugna tempoväxlingar. Och det fungerar kanon!
Grejen är den att hur långt jag än skrittar när han ångat iväg så lugnar han sig ALDRIG. Han bara fortsätter försöka smyga sig in i traven, hetsskrittar, taktar och blir helt ifrån sig när han gör halt. Jag upplever att han blir väldigt stressad när man jobbar honom i ett högre tempo ( i trav ). Så det är ju synd att han inte riktigt orkar med en bärig arbetstrav än. Det blir ju en ond cirkel.
Jag är inte rädd för honom eller osäker på honom, men jag blir ganska chockad när han ingonerar allt jag gör och bara rusar. Och då blir jag orolig att jag inte ska få stopp utan kommer hamna framför en lastbil eller liknande. Men att styra av rakt in i skogen har fungerat bitvis.
Branta uppförsbackar är hans favoriter ;)

Det är inte min häst så jag får respektera att det är dessa betslings-regler som gäller att förhålla sig till. En hästtandläkare avrådde henne att använda bett om det inte var absolut nödvändigt. Och enligt henne är han värre med bett. Då går han bara emot och brakar på som han känner för.
Han studsar och lättar fram även på lös tygel o han inte får gå.
Börjat introducera eftergiften nu, utan att han tar och rusar iväg. Men det krävs att han fått arbeta lite först.

Tränare är på G.
Och tack för alla råd och tips!
 
Sv: Stark häst med trasig mun

Skönt att höra att det går åt rätt håll iaf! :bow:

Tips är faktiskt att träna på en sådan simpel som som att stå still.
Flytta diverse kroppdelar och be honom använda hjärnan istället för kroppen.
En sak du kan passa på är att lära honom one rein stop, Dvs en nödbroms.

Nu är han så pass gammal så jag skulle tro att det är en väldigt lång väg att gå, Men det är absolut inte omöjligt!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 181
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 157
Senast: Stergo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp