Bukefalos 28 år!

Otrevligt bemötande?

Masqueradee

Trådstartare
För ett par dagar sedan när jag var på väg hem under nattens sena timma stötte jag på en tjej och en kille. Tjejen var alldeles för onykter (läs: kunde inte stå, hade noll kroppskontroll men kunde svara på tilltal och frågor hyfsat) och killen gjorde sitt allra bästa för att inte låta henne ligga på den blöta, geggiga och kalla marken men lyckades inte speciellt bra. Jag frågade då om de behövde hjälp och han tog tacksamt emot den.
Efter ca 20 minuter inser jag att vi två kommer ej lyckas med detta själva utan behöver assistans. Tjejen blir "sämre" och försvinner stundtals helt (somnar/däckar totalt). Nu kan vi alltså inte hålla henne ens sittandes på marken. Jag bestämmer mig då att ringa 112 för att beskriva vad som hänt för nu tycker jag det börjar bli obehagligt med att hon är så pass kall och inte riktigt är med oss hela tiden. Vi blir då kopplade till polisen och jag ger en vägbeskrivning till platsen vi är på (finns ingen direkt adress). Efter 20 minuter ringer jag upp igen och frågar var polisen kan befinna sig någonstans (vi är alltså ca 5 min från polisstationen och de sa att en bil skulle åka direkt) och efter ytterligare 10 minuter så får jag ett samtal av en grinig polis som undrar "vart tusan vi befinner oss någonstans" och att de minsann letat efter oss i 30 minuter. Jag förklarar läget och efter ett par minuter dyker bilen upp.
Ut kommer två poliser som genast "bröstar upp" sig och frågar med ett barskt "vad har vi här då?". Jag förklarar läget igen, får inget direkt gensvar på detta och de mer eller mindre sliter upp tjejen på fötter och säger att de ska ta henne till sjukhuset. Killen frågar om det skulle gå bra att han följer med eftersom tjejen inte känner staden, hon har bara vänner här (han en av dom) och hon är bara 19 år. De blir då otroligt otrevliga och förklarar att han minsann inte kan vara till någon hjälp för henne men när jag ryter i att det faktiskt var han som jag hittat henne med i full färd att hjälpa fick han åka med. Jag fick en flaska handsprit som jag bad om och när jag frågade om de ville ha tillbaka den fick jag knappt en blick utan en av dom viftade bara bort mig med handen.

Gjorde vi något fel som gjort oss förtjänt av denna behandling? Överdrev vi när jag ringde och bad om hjälp när en okänd person ligger mer eller mindre okontaktbar i en lerhög? Detta är andra gången jag behövt hjälp med ett sådant här fall, denna gången kom en polis i alla fall, till skillnad från första gången när tjejen slutade andas lagom till att vi lyckats BÄRA henne till akutmottagningen för "vi var ju ändå så nära"...

Nu kanske jag låter bitter, och det må jag nog vara, men jag undrar genuint om det är jag som gjort fel i dessa fall? Jag förstår att man inte kan ringa 112 så fort man ska hantera en berusad person, men när personen knappt kan säga sitt namn eller vart hen bor, och man inte kan få med sig personen, kan man inte ringa och be om assistans då?
 
Hade jag varit TS hade jag föredragit att de inte varit barska och irriterade.

Jag gissar förvisso friskt nu men det är fullt möjligt att de inte på förhand kunde veta om det varit ett bråk mellan de tre på platsen eller om alla tre var berusade/påverkade. Sen kan man förstås tycka att de skulle gått in i situationen lite mer öppna i sinnet men just det ser jag inte som prioriterat i ett LOB-ärende.
 
Jag hade inte brytt mig om deras beteende. De kom dit och de hjälpte tjejen ifråga.

Hur tycker du att de skulle ha agerat?
Hälsat? Kollat mig i ögonen när jag pratat med dom? Självfallet är jag tacksam över att de kom, men de behöver inte vara irriterade på mig för att de "fått leta i en halvtimme efter oss", de hade ju mitt nummer och kunnat ringt efter fem..
 
Jag gissar förvisso friskt nu men det är fullt möjligt att de inte på förhand kunde veta om det varit ett bråk mellan de tre på platsen eller om alla tre var berusade/påverkade. Sen kan man förstås tycka att de skulle gått in i situationen lite mer öppna i sinnet men just det ser jag inte som prioriterat i ett LOB-ärende.
Självfallet :) Nu framgår inte detta av texten som jag skrev ovan, men alla förutom jag backade undan för att ge poliserna utrymme vid tjejen. Anledningen till att jag inte flyttade mig var för att hon låg lutad mot mina ben.
 
Hälsat? Kollat mig i ögonen när jag pratat med dom? Självfallet är jag tacksam över att de kom, men de behöver inte vara irriterade på mig för att de "fått leta i en halvtimme efter oss", de hade ju mitt nummer och kunnat ringt efter fem..
Ja jo men du har ingen aning om hur deras kväll såg ut, varför de var stressiga och irriterade.

Släpp det.

@LadyCovergirl Du behöver inte förklara för mig hur polisen arbetar, jag har koll på det. Jag bara pekade på det väldigt uppenbara som nog TS hade förväntat sig. Jag säger ingenting om att poliserna gjorde fel.
 
Hälsat? Kollat mig i ögonen när jag pratat med dom? Självfallet är jag tacksam över att de kom, men de behöver inte vara irriterade på mig för att de "fått leta i en halvtimme efter oss", de hade ju mitt nummer och kunnat ringt efter fem..

Det är tyvärr inte säkert att just den patrullen fått ditt nummer i första läget. (Eller vet du med bestämdhet att de inte fick ditt nummer först efter att ha varit i kontakt med larmcentralen?)
Ett hej kunde de dock ha kostat på sig, det håller jag med om.

Självfallet :) Nu framgår inte detta av texten som jag skrev ovan, men alla förutom jag backade undan för att ge poliserna utrymme vid tjejen. Anledningen till att jag inte flyttade mig var för att hon låg lutad mot mina ben.

Okej, då förstår jag bättre. Dock vet ju inte poliserna på platsen hur situationen ser ut bara för att folk backar undan.
 
@niphredil
Fast jag vill inte "släppa det". Jag är medveten om att de kan ha haft en stressad kväll, det kan ha varit sjukt stökigt på stan, dålig dag.. I don't know. Men när jag försöker vara så trevlig jag bara kan, förklara igen för tredje gången vart vi är någonstans, och sen bli bemött på det sättet så måste jag väll ändå få veta om jag gjort något fel eftersom det är andra gången jag ringer med liknande fall och blir bemött så.
 
@niphredil
Fast jag vill inte "släppa det". Jag är medveten om att de kan ha haft en stressad kväll, det kan ha varit sjukt stökigt på stan, dålig dag.. I don't know. Men när jag försöker vara så trevlig jag bara kan, förklara igen för tredje gången vart vi är någonstans, och sen bli bemött på det sättet så måste jag väll ändå få veta om jag gjort något fel eftersom det är andra gången jag ringer med liknande fall och blir bemött så.

Om du nu inte vill släppa det, vad vill du göra då? Anmäla det och isf till vem?
 
@niphredil
Fast jag vill inte "släppa det". Jag är medveten om att de kan ha haft en stressad kväll, det kan ha varit sjukt stökigt på stan, dålig dag.. I don't know. Men när jag försöker vara så trevlig jag bara kan, förklara igen för tredje gången vart vi är någonstans, och sen bli bemött på det sättet så måste jag väll ändå få veta om jag gjort något fel eftersom det är andra gången jag ringer med liknande fall och blir bemött så.
Okej, så du vill att bukefalister som överhuvudtaget inte var på plats ska avgöra om du gjorde rätt eller fel för att kunna göra vad exakt? Vad är poängen? Om tio bukefalister säger "åh vilka dumma poliser! du gjorde helt rätt!" betyder det att du kan släppa det? Eller vad?

Hur ska VI kunna svara på om du gjorde rätt eller fel? Eller på om poliserna faktiskt var så otrevliga som du uppfattade dem? Vi var inte där.

Alltså här i livet måste man ibland acceptera att man kan försöka vara trevlig och göra rätt men ändå bli otrevligt bemött. Och man kan då bli otrevligt bemött för att 1) trots att man är trevlig så är man irriterande pga x och y, 2) trots att man TROR att man är trevlig så är man inte det, 3) trots att man är trevlig så styr man inte över andra människor - som kan vara skitstövlar, på dåligt humör, stressade etc. Det är ju bara att acceptera.
 
@niphredil
Fast jag vill inte "släppa det". Jag är medveten om att de kan ha haft en stressad kväll, det kan ha varit sjukt stökigt på stan, dålig dag.. I don't know. Men när jag försöker vara så trevlig jag bara kan, förklara igen för tredje gången vart vi är någonstans, och sen bli bemött på det sättet så måste jag väll ändå få veta om jag gjort något fel eftersom det är andra gången jag ringer med liknande fall och blir bemött så.

Detta svaret blir lite oförskämt.

Men orka älta att poliserna inte brydde sig om att vara extra trevliga???

Nej, du tyckte inte att poliserna var trevliga.
Än sedan, då?
Vad spelar det för roll i efterhand och i ett större perspektiv?
 
@niphredil @kryddelydd @LadyCovergirl

Okej. Låt mig formulera om frågan.. Har jag gjort någonting för att förtjäna detta bemötande? Jag undrar genuint om jag borde ha struntat i att ringa för jag är en sådan som aldrig skulle ringa 112 i onödan och undrar därför om detta var ett sådant fall eftersom jag nu ringt två gånger angående liknande fall och blivit bemött på exakt samma sätt. Om vi nu ska se det i ett större perspektiv..
 
Jag är alltså inte ute efter en "åh alla poliser är så dumma"-tråd för man kan stöta på rötägg inom poliskåren lika väl som att det finns rötägg som jobbar på ICA. ;) Utan jag vill veta om jag gjort rätt eller fel som har ringt.
 
@Masqueradee Jag svarade redan i mitt första inlägg på huruvida jag tyckte att du borde ringt polisen eller ej. Du valde dock att överhuvudtaget inte kommentera det så jag trodde inte att det var det du ansåg var viktigast att få svar på.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 131
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 606
Senast: Snurrfian
·
Relationer En av killens pappas kompisar ringde killen och undrade lite. Tydligen är pappans telefon avstängd igen, så han går inte att nå. Går...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp