Bukefalos 28 år!

Otrevligt bemötande?

Om du nu inte vill släppa det, vad vill du göra då? Anmäla det och isf till vem?
Såg detta nu!
Nej självfallet vill jag inte anmäla, det finns ingenting att anmäla :) Jag undrade bara om det var jag som överdrev och var "jobbig" som ringde om detta i onödan.

@Masqueradee Jag svarade redan i mitt första inlägg på huruvida jag tyckte att du borde ringt polisen eller ej. Du valde dock att överhuvudtaget inte kommentera det så jag trodde inte att det var det du ansåg var viktigast att få svar på.
Jag såg det nu men taggade igång lite väl mycket på just "släpp det" när det var just det jag inte ville göra ;) utan att riktigt läsa vad andemeningen var.
 
Jag försökte få ut ambulans hem till mig när en, för mig, okänd tjej som tagit sig in på min fest däckade. Hon låg på rygg i min soffa och kräktes medan alla stod och tittade på, jag var ute på balkongen och rökte. Lyfte in henne till badrummet och tilldelade några ansvaret att ta hand om henne.

De vägrade skicka ambulans trots att hon ej var kontaktbar, då sa jag att jag ville anmäla och att de fick skicka polisen. Så blev det och tjejen fick skjuts hem.
Det här hände för knappt 20 år sen, poliserna var först väldigt irriterade på mig men efter ett samtal och de fick se tjejen så tinade de upp.

Efter en extremt lång harang - ja, jag tycker du gjorde rätt :)
 
@niphredil @kryddelydd @LadyCovergirl

Okej. Låt mig formulera om frågan.. Har jag gjort någonting för att förtjäna detta bemötande? Jag undrar genuint om jag borde ha struntat i att ringa för jag är en sådan som aldrig skulle ringa 112 i onödan och undrar därför om detta var ett sådant fall eftersom jag nu ringt två gånger angående liknande fall och blivit bemött på exakt samma sätt. Om vi nu ska se det i ett större perspektiv..

Ibland, ganska ofta, blir man inte bemött som man tycker att man förtjänar. I de allra flesta fall anser jag att det bara är att gå vidare i livet. Det är liksom inte värt energin. Är det riktigt illa kan man givetvis anmäla det till en högre instans men det skulle åtminstone jag inte lägga tid på om det bara är mindre grejer.
Givetvis var det rätt av dig att kontakta SOS när den här situationen inträffade. Har någon sagt åt dig att du inte borde gjort det?
 
Ibland, ganska ofta, blir man inte bemött som man tycker att man förtjänar. I de allra flesta fall anser jag att det bara är att gå vidare i livet. Det är liksom inte värt energin. Är det riktigt illa kan man givetvis anmäla det till en högre instans men det skulle åtminstone jag inte lägga tid på om det bara är mindre grejer.
Givetvis var det rätt av dig att kontakta SOS när den här situationen inträffade. Har någon sagt åt dig att du inte borde gjort det?

KL och fortsättning
Man får väl också ha i åtanke hur otroligt mycket stress och press den underbemannade och underbetalda poliskåren får arbete under. Jag har full förståelse för att polisen inte alltid är trevlig och glad när man har med de att göra. Så länge de gör sitt jobb och inte är aggressiva eller hotfulla så tycker jag: Släpp det.
Inse att du förmodligen inte var deras första kontakt för kvällen, de hade förmodligen fått hantera både det ena och det andra och jag kan gissa på att de generellt är ganska så övertrötta på folk som inte kan dricka med måtta utan blir så fulla att de inte kan ta hand om sig själva och de måste lägga sin tid på att köra folk till sjukhus när de hade kunnat göra vettigare saker.
Du gjorde nånting bra, var nöjd med det.
 
@niphredil @kryddelydd @LadyCovergirl

Okej. Låt mig formulera om frågan.. Har jag gjort någonting för att förtjäna detta bemötande? Jag undrar genuint om jag borde ha struntat i att ringa för jag är en sådan som aldrig skulle ringa 112 i onödan och undrar därför om detta var ett sådant fall eftersom jag nu ringt två gånger angående liknande fall och blivit bemött på exakt samma sätt. Om vi nu ska se det i ett större perspektiv..

Ingen aning om du gjort något (i ditt tonfall) för att förtjäna ett i dina ögon dåligt bemötande. Hur ska jag eller någon annan kunna veta det?
Men antagligen inte.
 
Vad tråkigt, jag är likadan suger åt mig jättemycket när någon är otrevlig.
Tråkigt när man själv är snäll, men man får försöka att inte ta det personligt precis som här när folk är lite hårda.
 
Jag kan också vara känslig. Men de kom, de hjälpte. Det är enough för mig.

Barskheten lär dessutom spara tid, ingen risk för "småprat" om man sätter nivån från start.

(Än så länge har jag bara blivit trevligt bemött trots att jag faktiskt varit "jobbig" i min kontakt men jag tror oron har lyst igenom. Innan jag slutade köra buss var jag ju vittne till en ganska otäck trafikolycka. Där fick polisen bita ifrån till några, inga som fotade utan chockade vittnen som yrade runt och var i vägen, försökte torka blod i öppna skallskador osv. Helt rätt där och då men någon av de kan säkert ha tagit illa vid sig.)
 
Ibland, ganska ofta, blir man inte bemött som man tycker att man förtjänar. I de allra flesta fall anser jag att det bara är att gå vidare i livet. Det är liksom inte värt energin. Är det riktigt illa kan man givetvis anmäla det till en högre instans men det skulle åtminstone jag inte lägga tid på om det bara är mindre grejer.
Givetvis var det rätt av dig att kontakta SOS när den här situationen inträffade. Har någon sagt åt dig att du inte borde gjort det?

Nej ingen har sagt åt mig att jag inte borde ha gjort det, varken här eller någon annan stans. Det var mer så att jag undrade om mitt samtal var onödigt och att jag kanske inte borde ha ringt i denna situation och att det var därför de var lite väl barska och "otrevliga".

Ingen aning om du gjort något (i ditt tonfall) för att förtjäna ett i dina ögon dåligt bemötande. Hur ska jag eller någon annan kunna veta det?
Men antagligen inte.

Som jag svarat ovan och innan, jag undrar alltså inte om jag varit otrevlig utan snarare om jag gjort fel i att kontakta dom överhuvudtaget :)

***
Tack för alla era svar! Jag vill återigen påpeka att jag inte var ute efter en "alla poliser är dåliga"-tråd, för det tycker jag verkligen inte. Det jag undrade var som sagt om jag borde ha låtit bli att ringa, men det verkar de flesta inte tycka i alla fall :) Och återigen så är det alltså inte de specifika poliserna jag är ute efter och jag är väl medveten om deras arbetssituation så ni alla kan väll "släppa det" eftersom jag ska släppa deras beteende. Jag såg detta bemötande, och det bemötandet jag fick gången innan som kanske ett tecken på att det var JAG som gjort fel, inte poliserna, därför startade jag denna tråd för att kolla om jag handlat rätt eller ej.
 
Jag hade också känt mig illa bemött och hur gör man för att borsta av sig och släppa saker? Man pratar om dem! Med någon som lyssnar. Klart det känns bättre då. "Men släpp det bara" är inte speciellt pedagogiskt och det kan ju buke så bra på att vara i andra sammanhang, relationstrådar och så vidare. TS ville väl bara få bolla lite, det är väl inget konstigt i det. :)

Jag tycker faktiskt att det är ganska illa med ett sådant bemötande av polis. Poliser är i en maktposition och en del av deras yrkesroll innebär att inge förtroende. De ska finnas där när vi medborgare behöver hjälp och det ska vi inte behöva känna oss besvärliga för. Jag kan förstå att man blir vresig och kan verka kall eller hård i arbete med aggressiva och farliga människor men inte till en medmänniska som vill ha hjälp att ta hand om en redlös person. Det tycker jag var fel av dem. Och det kan vara skönt att få höra! Det är inte professionellt att uppträda snorkigt och otrevligt. Att bli snorkigt bemött på ICA är också otrevligt men på ICA är du förmodligen inte i samma utsatta läge/i behov av hjälp eller särskilt sårbar. När du behöver hjälp av polis är du ofta det.

Jag vet inte om andra tycker att detta går att jämföra alls men jag jobbar som USK i hemtjänsten. Jag jobbar underbetalt och under ganska tvivelaktiga arbetsförhållanden jag med med mycket smala resurser och under stort ansvar. Jag skulle ändock under inga omständigheter kunna vara snäsig eller otrevlig mot någon av mina vårdtagare, även om hen var otrevlig eller besvärlig mot mig. Även om jag är stressad varje dag, har massor av bollar i luften och får svara på samma frågor och ta hand om samma olyckliga situationer om och om och om igen. För jag är i min yrkesroll och jag som vårdgivare är i en maktposition då jag träffar sårbara och utsatta människor som behöver min hjälp. Det är en självklarhet att alla jag träffar i min yrke, vårdtagare som anhöriga, ska bli bemötta på ett schysst sätt. Det ingår i mitt jobb och brister jag där blir det problem.

Jag säger inte att du TS borde anmäla detta, men vill du tycker jag du kan ringa till poliskontoret i din stad (eller vem man nu vänder sig till med såna här synpunkter), be att få prata med en chef/personalansvarig och berätta om det här bemötandet. Förhoppningsvis kan då hen ta ett snack med vederbörande eller iallafall ha detta med sig i bakhuvudet om det skulle vara så att detta inte var en engångsföreteelse. Om du orkar lägga ner tiden på det.
 
Jag hade också känt mig illa bemött och hur gör man för att borsta av sig och släppa saker? Man pratar om dem! Med någon som lyssnar. Klart det känns bättre då. "Men släpp det bara" är inte speciellt pedagogiskt och det kan ju buke så bra på att vara i andra sammanhang, relationstrådar och så vidare. TS ville väl bara få bolla lite, det är väl inget konstigt i det. :)

Jag tycker faktiskt att det är ganska illa med ett sådant bemötande av polis. Poliser är i en maktposition och en del av deras yrkesroll innebär att inge förtroende. De ska finnas där när vi medborgare behöver hjälp och det ska vi inte behöva känna oss besvärliga för. Jag kan förstå att man blir vresig och kan verka kall eller hård i arbete med aggressiva och farliga människor men inte till en medmänniska som vill ha hjälp att ta hand om en redlös person. Det tycker jag var fel av dem. Och det kan vara skönt att få höra! Det är inte professionellt att uppträda snorkigt och otrevligt. Att bli snorkigt bemött på ICA är också otrevligt men på ICA är du förmodligen inte i samma utsatta läge/i behov av hjälp eller särskilt sårbar. När du behöver hjälp av polis är du ofta det.

Jag vet inte om andra tycker att detta går att jämföra alls men jag jobbar som USK i hemtjänsten. Jag jobbar underbetalt och under ganska tvivelaktiga arbetsförhållanden jag med med mycket smala resurser och under stort ansvar. Jag skulle ändock under inga omständigheter kunna vara snäsig eller otrevlig mot någon av mina vårdtagare, även om hen var otrevlig eller besvärlig mot mig. Även om jag är stressad varje dag, har massor av bollar i luften och får svara på samma frågor och ta hand om samma olyckliga situationer om och om och om igen. För jag är i min yrkesroll och jag som vårdgivare är i en maktposition då jag träffar sårbara och utsatta människor som behöver min hjälp. Det är en självklarhet att alla jag träffar i min yrke, vårdtagare som anhöriga, ska bli bemötta på ett schysst sätt. Det ingår i mitt jobb och brister jag där blir det problem.

Jag säger inte att du TS borde anmäla detta, men vill du tycker jag du kan ringa till poliskontoret i din stad (eller vem man nu vänder sig till med såna här synpunkter), be att få prata med en chef/personalansvarig och berätta om det här bemötandet. Förhoppningsvis kan då hen ta ett snack med vederbörande eller iallafall ha detta med sig i bakhuvudet om det skulle vara så att detta inte var en engångsföreteelse. Om du orkar lägga ner tiden på det.
Försökte få ihop något liknande.

TS Jag tycker att du gjorde helt rätt som ringde!
 
Bra att du ringde. Polisens bemötande var inte som du väntat, de är bara människor vi vet inte vad de gjort innan vad de tänkte el kände. Var nöjd m din insats och att tjejen blev omhändertagen :)
 
Nej ingen har sagt åt mig att jag inte borde ha gjort det, varken här eller någon annan stans. Det var mer så att jag undrade om mitt samtal var onödigt och att jag kanske inte borde ha ringt i denna situation och att det var därför de var lite väl barska och "otrevliga".

De är ju rätt vanligt att "kompisarna" också är rätt packade i dessa situationer och packade människor är ofta tjafsiga. De kanske bara ville göra vad de skulle snabbt och smidigt och undvika tjafs. (Obs! Menar inte att du var det, men i liknande situationer har jag blivit bemött som att de tror att jag är full trots att jag är spiknykter, just för att typ alla omkring är det.)

Men, lånade du handsprit av polisen? :laugh:
 
Jag hade också känt mig illa bemött och hur gör man för att borsta av sig och släppa saker? Man pratar om dem! Med någon som lyssnar. Klart det känns bättre då. "Men släpp det bara" är inte speciellt pedagogiskt och det kan ju buke så bra på att vara i andra sammanhang, relationstrådar och så vidare. TS ville väl bara få bolla lite, det är väl inget konstigt i det. :)

Jag tycker faktiskt att det är ganska illa med ett sådant bemötande av polis. Poliser är i en maktposition och en del av deras yrkesroll innebär att inge förtroende. De ska finnas där när vi medborgare behöver hjälp och det ska vi inte behöva känna oss besvärliga för. Jag kan förstå att man blir vresig och kan verka kall eller hård i arbete med aggressiva och farliga människor men inte till en medmänniska som vill ha hjälp att ta hand om en redlös person. Det tycker jag var fel av dem. Och det kan vara skönt att få höra! Det är inte professionellt att uppträda snorkigt och otrevligt. Att bli snorkigt bemött på ICA är också otrevligt men på ICA är du förmodligen inte i samma utsatta läge/i behov av hjälp eller särskilt sårbar. När du behöver hjälp av polis är du ofta det.

Jag vet inte om andra tycker att detta går att jämföra alls men jag jobbar som USK i hemtjänsten. Jag jobbar underbetalt och under ganska tvivelaktiga arbetsförhållanden jag med med mycket smala resurser och under stort ansvar. Jag skulle ändock under inga omständigheter kunna vara snäsig eller otrevlig mot någon av mina vårdtagare, även om hen var otrevlig eller besvärlig mot mig. Även om jag är stressad varje dag, har massor av bollar i luften och får svara på samma frågor och ta hand om samma olyckliga situationer om och om och om igen. För jag är i min yrkesroll och jag som vårdgivare är i en maktposition då jag träffar sårbara och utsatta människor som behöver min hjälp. Det är en självklarhet att alla jag träffar i min yrke, vårdtagare som anhöriga, ska bli bemötta på ett schysst sätt. Det ingår i mitt jobb och brister jag där blir det problem.

Jag säger inte att du TS borde anmäla detta, men vill du tycker jag du kan ringa till poliskontoret i din stad (eller vem man nu vänder sig till med såna här synpunkter), be att få prata med en chef/personalansvarig och berätta om det här bemötandet. Förhoppningsvis kan då hen ta ett snack med vederbörande eller iallafall ha detta med sig i bakhuvudet om det skulle vara så att detta inte var en engångsföreteelse. Om du orkar lägga ner tiden på det.

Så otroligt bra skrivet! Är man i sin yrkesroll (polis, läkare osv) så får man faktiskt försöka ta på sig "masken" i sin kontakt med andra människor trots att man själv har en pissig dag. Kan man inte det får man nog överväga att byta jobb eller sjukskriva sig tills man mår bra igen.
Jag har jobbat som tandsköterska och jobbar idag som habiliteringsassistent och skulle *aldrig* komma på tanken att snäsa av mina patienter/brukare.
Att be någon "släppa" något som stör dom är rent av snudd på oförskämt. Ber man deprimerade att släppa sina problem också? Det är just sådana här saker som kan få en känslig person att falla ner i ett hål.

TS - du ska ha en stor eloge som brydde dig om din medmänniska. Jag hoppas, och tror, att du kan gå vidare från det här och du ska hålla huvudet högt. Det är sådana som dig som är ovärderliga i samhället.
 
Jag hade mejlat till polisen och berättat om vad jag varit med om. Jag tycker inte det är ett ok bemötande. Jag anser att alla ska behandlas med respekt, även av poliser. Alltid. Respekt är inte samma sak som att gulla med folk.

Med ett mejl kan de svara "när de har tid". De får göra vad de vill med informationen, men du har i alla fall lämnat ifrån dig dina synpunkter.
 
Nu vet jag ju inte exakt vad som hände men ofta måste poliser gå in lite fyrkantigt och peka med hela handen och visa vem som bestämmer i olika situationer. Ibland får man bara en chans innan en situation spårar ur. Vi vet inte vad polisen fick för larm. Dom kan ha fått uppgifter om att det verkade stökigt på platsen, att det var många fulla människor eller vad som helst. Då har man inte tid att vara trevlig och måste styra upp situationen snabbt. Eller så va dom stressade. Eller så va dom helt enkelt bara otrevliga.
Hon fick hjälp. Du gjorde rätt som ringde. Stämmer in i kören som säger släpp det ;)
 
De är ju rätt vanligt att "kompisarna" också är rätt packade i dessa situationer och packade människor är ofta tjafsiga. De kanske bara ville göra vad de skulle snabbt och smidigt och undvika tjafs. (Obs! Menar inte att du var det, men i liknande situationer har jag blivit bemött som att de tror att jag är full trots att jag är spiknykter, just för att typ alla omkring är det.)

Men, lånade du handsprit av polisen? :laugh:

Jag frågade om de hade någon handsprit då tjejen spydde ganska rejält och jag tog i hennes kläder vilka hon hade spytt ned. Ville bara vara vänlig och ge tillbaka flaskan då jag fick en helt ny :)
 
KL och fortsättning
Man får väl också ha i åtanke hur otroligt mycket stress och press den underbemannade och underbetalda poliskåren får arbete under. Jag har full förståelse för att polisen inte alltid är trevlig och glad när man har med de att göra. Så länge de gör sitt jobb och inte är aggressiva eller hotfulla så tycker jag: Släpp det.
Inse att du förmodligen inte var deras första kontakt för kvällen, de hade förmodligen fått hantera både det ena och det andra och jag kan gissa på att de generellt är ganska så övertrötta på folk som inte kan dricka med måtta utan blir så fulla att de inte kan ta hand om sig själva och de måste lägga sin tid på att köra folk till sjukhus när de hade kunnat göra vettigare saker.
Du gjorde nånting bra, var nöjd med det.
Ja det var väl min tanke med. Hade jag varit polis hade jag nog varit rätt less på att köra fyllon. Dock inte en anledning till att vara otrevlig men nu blev det så. Även jag har haft dagar när jag varit trött och grinig och kanske varit otrevlig i onödan. Både i jobbet och hemma.
 
Jag håller med Nyponros! Att få bolla känslor utan svar med irriterande ton är ett bra sätt att bearbeta dem. När folk säger "Släpp det bara" har jag lust att nita dem, vissa människor kan inte bara släppa saker utan behöver älta/bearbeta det. Även de minsta sakerna.

Det var oartigt att de var otrevliga mot dig, de kunde gott ha varit lite mer vänligt sinnade - inte ouppmärksamma men mildare. Vilket jobb man än har ska man klara av att vara lite trevlig. Man kan ha en dålig dag men måste ändå ta på sig en professionell roll.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 130
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 593
Senast: Snurrfian
·
Relationer En av killens pappas kompisar ringde killen och undrade lite. Tydligen är pappans telefon avstängd igen, så han går inte att nå. Går...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp