Bukefalos 28 år!

Otroligt spänd nacke. Tips mottages!!

dumle_gumman

Trådstartare
Ca 10-15 cm bakom huvudet är min häst stenhård i nacken. Det yttrar sig i ridningen genom att den (när det är som värst) knappt ens vill rakställa halsen. Har gärna huvudet åt vänster. Är som cement i höger handen och blir stressad och obekväm och man tar i höger tygeln och försöker ställa igenom åt höger eller ens rakställa! Detta är i extrem-fallen.

Till "vardags" dyker antingen hästen med huvudet eller drar upp det högt i skyn. Ibland när man skrittar på långa tyglar drar hästen ner huvudet nästan ända ner till marken och går så lågt nere och vill sträcka ut där.

Hästen har nyligen haft en dold vargtand som blivit bortopererad och det blev då en rätt stor skillnad. Tills nu... nu känns det som ruta ett igen. :confused: Rider på 3-delat bett med fasta bettringar. Sadlen ligger bra enligt flera experter på området som kollat.

Tips och idéer mottages!

:confused::crazy::confused:
 
Sv: Otroligt spänd nacke. Tips mottages!!

Veterinär utlåtande och på ordination tex equiterapeut .
 
Sv: Otroligt spänd nacke. Tips mottages!!

Hur gammal är hästen?
Hur länge har du haft den?
Är den genomkollad av veterinär?
Har den tidigare/nyligen varit sjuk och avställd av något skäl?

Om hästen är kollad av veterinär och anses frisk så kan du börja testa annat.

Jag skulle tro att hästen snedbelastar öht av ngt skäl. Är den smärtfri kan man hjälpa den träna bort det. Men det är svårt. och för att det ska gå krävs nog tränare som hjälper dig på plats.
Du kan få hjälp en bit på vägen av en equiterapeut.
Om man själv är väldigt duktig kan man träna bort sånt och ändra hästars rörelsemönster. Men då bör man vara proffs med specialinriktning på sånt. För det grejar inte ens de flesta utbildade tränare fort nog.
Om hästen är genomgången av veterinär och ses som frisk skulle jag nog rekommendera dig att kontakta equiterapeut.
Mig veterligen har ni ingen tränare som sysslar med att ändra rörelsestörningar i Kalmar. Så bäst är equiterapeut och sen tränare, när ni fått en kickstart av equiterapeutens jobb.

Jag skulle gissa att din hästs snedhet i halsen beror på snedhet som också visar sig någon annanstans. Det brukar i stort sett alltid vara så.
När jag jobbar med såna hästar så märker jag ofta att de är oliksidiga öht.
De böjer sig olika till höger resp till vänster om man böjer dem. De har olika starkt påskjut och olika stark bärighet. Och inte minst så brukar de lite grann luta i manken åt ena hållet.
För en del kan det vara stressande att man ändrar om deras balans. För de tror på allvar att de ska ramla omkull om de inte får gå som de är vana vid. För ett flyktdjur är det en väldig stress att känna sig ur balans. För då kan man inte fly.
Det brukar gå rätt fort för dem att fatta om man som människa gör rätt. Då brukar de tom uppskatta att gå i den nya balansen, när de förstår att den faktiskt är trevligare.
Men innan man fått dem dit så de belastar helt rätt och är mjuka kan de stressa upp.
Och är man inte proffs kan man inte riktigt göra det jobbet fort nog. Det är inte just mot hästarna att sätta dem i den stressen.
Så därför tycker jag du ska be en equiterapeut om hjälp först.

Har de stora balsmissar bör man dessutom ta det i kapson. För att man vill vara försiktig med den känsliga munnen.
 
Sv: Otroligt spänd nacke. Tips mottages!!

Enligt vad jag hört från flera som tagit bort vargtänder hos professionella tandläkare så kan man behöva operera flera gånger. Det verkar som att det är svårt att få bort hela tanden på ett försök. Kanske dags för ett återbesök hos tandläkaren?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 263
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 834
Senast: CindyLou
·
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp