Ovanliga hundraser.

Dosa 😭
7F5CE640-8E72-4383-8AE2-20BCD0AE40D6.jpeg
 
TrÄkigt. Fysiskt ser det ju ut att vara en vÀldigt fragil hund, ingenting jag skulle vilja ta med mig pÄ en fjÀllvandring eller sÄ... men just den hÀr Àr jag som sagt vÀldigt förtjust i. Han Àr alltid sÄ glad att se all hotellpersonal och alla gÀster och viftar med den minsta propellersvansen i hela vÀrlden! :D
Sedan kan jag tÀnka mig att aveln lÀtt gÄr Ät fanders sÄ snart en blandar in ordet "toy" och siktar mer pÄ storlek (eller brist pÄ) Àn nÄgot annat. SÀrskilt hos en terrier.
Ja jag trÀffar dom ofta för att dom antingen brutit benen eller blivit tappade i golvet och fÄtt skalltrauma. Fragila varelser Àr helt rÀtt beskrivning. Men en med bra mentalitet Àr sÀkert en kÀck och clownig hund!
 
Åh, och vi har en Russkiy Toy Terrier (flykting frĂ„n Ukraina) som bor med oss pĂ„ hotellet. Jag vet inte hur ovanlig rasen Ă€r men det hĂ€r Ă€r den första jag nĂ„gonsin trĂ€ffat... och den minsta hund jag sett! Man tror liksom inte att han Ă€r pĂ„ riktigt. JĂ€ttefin och pigg och glad och skitsöt, men kan aldrig vĂ€ga mycket mer Ă€n ett knappt kilo. 😅
Visa bifogad fil 111178
Jag Ă€r bekant med en snubbe med en sĂ„n eller om det var en prazky? jag har inte trĂ€ffat hunden men han menar att det Ă€r den tuffaste hund han uppfostrat. hur hĂ„rd kunde en hund i storlek med en mindre kanin vara? StenhĂ„rd och helt övertygad om att den Ă€r stor hund tydligen. Ägaren hade trott att uppfödaren överdrev, men fĂ„tt lĂ€ra om :-)
 
Jag Ă€r bekant med en snubbe med en sĂ„n eller om det var en prazky? jag har inte trĂ€ffat hunden men han menar att det Ă€r den tuffaste hund han uppfostrat. hur hĂ„rd kunde en hund i storlek med en mindre kanin vara? StenhĂ„rd och helt övertygad om att den Ă€r stor hund tydligen. Ägaren hade trott att uppfödaren överdrev, men fĂ„tt lĂ€ra om :-)
Det ÄR ju en terrier. :D
 
Tror att det var denna ön pappa bodde pÄ. Jag Àr inte sÀker men tycker att jag kÀnner igen ö/rasnamnet. Jag kan inte minnas att han nÀmnde nÄgon ridge men han var ingen hundmÀnniska. RejÀlt ovanliga Àr de iallafall!
Phu Quoc Ridgeback
Visa bifogad fil 111187
TÀnkte lÀgga in den men du hann före. Aldrig trÀffat en men blev erbjuden en (eller flera egentligen) nÀr jag sökte efter omplacering.
 
Jag Ă€r bekant med en snubbe med en sĂ„n eller om det var en prazky? jag har inte trĂ€ffat hunden men han menar att det Ă€r den tuffaste hund han uppfostrat. hur hĂ„rd kunde en hund i storlek med en mindre kanin vara? StenhĂ„rd och helt övertygad om att den Ă€r stor hund tydligen. Ägaren hade trott att uppfödaren överdrev, men fĂ„tt lĂ€ra om :-)
Visst finns det en som födde upp prazky/och/eller/toy som hÀngde hÀr innan.
Kommer ihÄg att hon hade bÄde ett gÀng jakthundar och ett gÀng barn.
 
PÄtal om ridgehundar sÄ har jag bara trÀffat en enda individ av thai ridgebackdog-superlÀcker men vÀldigt försiktig av sig. Visa bifogad fil 111191

(lÄnad bild)
OcksÄ trÀffat en, otroligt vacker hund men fungerade bara med riktigt dominanta hanar. Den jagade ifatt min tik nÀr den kom lös och bet henne i ryggen nÀr hon försökte fly. Skrek Ät Àgaren att ta sin hund men hon vÄgade inte, tydligen bett den henne ocksÄ ibland.
 
Ingen av dem Àr renrasiga. En kan bara hoppas att det inte fÀrgavlas Ät det hÄllet.
Hur vet du att taxen inte Àr renrasig? Den Àr iallafall steril sÄ det kan inte bli valpar frÄn just den men genen Àr recessiv sÄ det Àr inte omöjligt att det dyker upp fler inom samma linje
 
Hur vet du att taxen inte Àr renrasig? Den Àr iallafall steril sÄ det kan inte bli valpar frÄn just den men genen Àr recessiv sÄ det Àr inte omöjligt att det dyker upp fler inom samma linje
Jag resonerar mest trovÀrdigt helt enkelt. Var kom den genen ifrÄn? Förekommer en fÀrg inte inom rasen och den helt plötsligt dyker upp brukar det innebÀra att nÄgon halkat pÄ sniskan tidigare.
Gatuhunden i bild nummer tvÄ Àr i alla fall absolut inte en tax. :)
 

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund pÄ ca 2 Är, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha tvÄ hundar och har tÀnkt mycket pÄ...
Svar
2
· Visningar
748
Senast: Sandora
·
Övr. Hund HĂ€r Ă€r jag med en flummig liten trĂ„d igen :o Vilka raser Ă€r vanligast dĂ€r ni bor? NĂ„gon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 266
Senast: copernica
·
Hundavel & Ras Hej! Planen Ă€r att köpa en valp men jag Ă€r inte helt sĂ€ker pĂ„ ras eller uppfödare/förĂ€ldradjur Ă€n. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 710
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 592
Senast: ildiko
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • UppdateringstrĂ„d 29

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp