Bukefalos 28 år!

Ovanliga sjukdomar/symptom

Sv: Ovanliga sjukdomar/symptom

2005 blev min älskade valack helt apatisk och jätte sjuk på en dag,senare på kvällen svullna han fort i ansiktet(läppar och vidare upp till ganascherna)

han hade feber till och från,under två veckor.ej längre
svullen i hela ansiktet
matthet

35.000 i vita blodkroppar första provet
27.500 vita andra provet
29.700 tredje provet

normalt skall dom ligga under 12.000
sedan var han bra i två veckor utan feber och svullnad.
innan det kom tillbaka,han gick ner ca 120 kilo.

på ale djursjukhus röntgades huvudet och dom skicka hem honom med diagnosen kvarka eller en pinne i tandköttet...
på skara djursjukhus fick han diagnosen Leukemi (blodcancer).

pratade med min distriktsveterinär och han sa att han verkligen inte trodde att det var leukemi då han endast var svullen i lymfkörtlarna under ganascherna.

efter nästan tre månader med veterinärer ute varje vecka och en tur till olika djursjukhus så gav vi upp och körde 40 mil till helsingborgs djursjukhus.
vi kände att ingen av diagnoserna stämde.
han stod i helsingborg en vecka innan dom ringde och berättade att han hade lymf cancer som spridit sig ner i magsäcken,gallgångar m.m
så han fick sluta sina dagar samma dag dom ringde,dom berättade att han var inte så dålig just då men vi bestämde att han skulle sluta när han var som bäst..

har en historia till tyvärr

en tillridning jag hade 2004 tror jag det var.
jättefin valack som vart hos oss en vecka,jag hade ridit en annan häst och fick se att han stod uppkrupen i ett hörn med huvudet nästan i backen.
gick in till han och fick han inte att lyfta huvudet så jag hämtade feber termometern och den visade på 41 grader.

vi ringde akut ut veterinären och han kom direkt och gjorde en massa undersökningar på han,sedan konstaterade han Baron Gruff.
veterinären sa att den är väldigt ovanlig och drabbar hästar som stressat mycket tex nytt stall som i detta fallet.
han trodde inte att han skulle klara sig men efter fyra timmar där han hade fått dropp och antibiotika så började han intressera sig för oss igen och smakade lite på maten,sen blev han snabbt bra.

Tråkigt med den första pållen, men skönt att höra en solskenshistoria om den andra :) tack för att du delade med dig!
 
stelkrampsvaccinering

Tänkte berätta om min hästs reaktion på stelkrampsvaccin. Några dagar efter vaccineringen märkte jag att hon började röra sig konstigt.. eller.. hon rörde sig knappt alls, det lilla hon gjorde såg riktigt konstigt ut. Testade henne lite och upptäckte att hon inte kunde röra halsen/nacken. Det gick inte varken åt sidorna eller neråt. Pga detta har vi då fått se till att all mat och vatten kom upp från backen så hon kommer åt det. Hon har nu stått i 2 veckor och tittat på det gröna gräset som kommer upp i hennes hage men som hon inte kommer åt:cry:. Ringer vet som skriver ut butta mot värken som hon uppenbarligen har. Hon har ingen feber och äter gladeligen allt som serveras. I måndags morse, 13 dgr efter vaccineringen ringer jag vet och ber henne komma ut för jag tycker knölen växer, misstänker att det blivit ngt inne i den. Den lilla svullnaden som kan bli efter vaccinering har blivit en knöl, en stor knöl som man inte får ta på. Idag, 15 dagar efter vaccinerningen kom vet ut, det slutade med att hon skar upp denna böld och mycket riktigt fanns det var där inne. Så nu ska denna dräneras, hon ska äta hippotrim och metacam i 10 dagar.
Så pga en vanlig vaccinering har hon alltså gått på ganska stor dos butta i 10 dgr, blivit "opererad" i halsen och ska äta ytterligare mediciner i 10 dgr.
Nu har jag dock fått veta att det är inte själva stelkrampsvaccinet hon är känslig mot utan det är spädningsvätskan i vaccinet som vissa hästar inte tål så nästa gång får man se till att det inteär samma sort. Men man kommer nog va ganska nervös om 3 år när det är dags igen iallafall...

bild från i förrgår, den had blivit ännu större till idag..
27312364.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·
Hästvård Hoppas någon orkar läsa denna lite omständliga fråga/fundering: Har ett halvblod född -99 som i augusti 2014 diagnosticerades med EMS...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 944
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag är egentligen ungdom, men tror att jag kan få lite bättre svar på mina frågor här, så jag hoppas att det är okej att jag lägger...
Svar
12
· Visningar
2 350
Senast: Kilauea
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 155
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp