Ovanligt liten fralla (?)

Är hon importerad och 16 veckor?

En importerad hund ska ha pass. I passet ska rabiesvaccineringen vara införd. Snälla säg att du har passet!

Hunden måste vara minst 12 veckor för att grundvaccineras mot rabies sedan måste man vänta 21 dagar innan man reser med hunden. Så är den för ung har du riktiga problem. Även om allt stämmer har det lilla livet varit med om mycket på en vecka - kommit till Sverige till säljaren, varit hos Evidensia, kommit hem till dig...
12 + 3 v blir 15 så den är på pappret inte för ung,sen hur dom papprena överstämmer med verkligheten är en annan sak
 
Dom senaste åren har det skrivits om smuggelhundar av populära raser ÖVERALLT!
Åh jag känner hur arg jag blir över att folk fortfarande köper av dessa försäljare ,helt ärligt ts varför köper du en valp på 16 veckor? Som säljs ihop med syskon i samma ålder? Trodde du hunden var svenskfödd och kvar tills den är 16 veckor och om inte hur sjutton kan du bara köpa den rakt av utan att kolla upp var den kommer ifrån? Hur är det möjligt att fortfarande inte ha en aning om dessa vidriga valpfabriker?!
Låt mig gissa att hunden även har en unik färg pga ”lite” chihuahua i blodet 🥵
 
Det ska finns tre datum per vaccination i passet. I vilken ruta står det 05.11.2020?
1. Vaccinationsdatumet
2. Giltig fr.o.m. (21 dagar efter sprutan)
3. Giltig t.o.m.
Står det i ruta 1 så får inte hunden vara här.. Då är den smugglad. Står det i ruta 2 så är det lagligt (beroende på när hunden kom till Sverige förstås).

Vilket datum är valpen född?

För mer insatta, vilka tillverkare kräver 2 rabiessprutor? Hittills har jag bara vaccinerat med märken som kräver en injektion. Och då har jag ändå importerat från Ryssland, Ungern och Irland.
 
Det är 2 vacc, läste fel. Sista datumet är 5/11. 3dje datumet som står är 15.11.2021
Rabies ger man 1 gång till en valp, och den får inte komma in till Sverige förrän 21 dagar efter sprutan.
Jag skulle som sagt anta att din valp inte alls fått en rabiesvaccination oavsett stämpel i passet, och det finns risk för att valpen alltså när på rabies som är en dödlig sjukdom för både valpen och dig.
Veterinären som har besiktat din valp har uppenbart gjort helt fel och inte ens kollat ordentligt i valpens pass. En sådan valp ska man inte besikta utan man skickar alla papper till länsstyrelsen som beslutar om valpen ska avlivas eller sättas i hemkarantän om den visar sig vara illegalt importerad.
Jag hade inte haft kvar valpen och jag hade försökt kontaktat säljaren direkt och meddelat att anmälan kommer göras både till polis och länsstyrelse.
 
Hon är importerad. Var inget som det man läser om i tidningarna men då alla era svar lutar dit så känns det verkligen som att jag blivit lurad. Känner mig så himla dum och ledsen just nu. Jag hoppas att vetten säger att hon mår bra imorgon, men sen blir det att anmäla uppfödaren.

Hon är besiktad på evidensia u.a på alla kategorier.
Jag går lite mot strömmen här. Det är lätt hänt att bli lurad om man inte har stenkoll på ALLT. Jag tycker ändå att du ska ge dig själv en klapp på axeln som nu har börjat rota i det Och inte ryggar ifrån din upptäckt.

Jag hoppas att det löser sig för dig och att du slipper avliva hunden. Jag vill också rekommendera dig att själv vaccinera dig mot rabies. Det är ett väl beprövat vaccin som fungerar bra. Men det måste tas innan ev symptom har uppkommit. Lite som extra försiktighetsåtgärd sådär :)
 
Jag går lite mot strömmen här. Det är lätt hänt att bli lurad om man inte har stenkoll på ALLT. Jag tycker ändå att du ska ge dig själv en klapp på axeln som nu har börjat rota i det Och inte ryggar ifrån din upptäckt.

Jag hoppas att det löser sig för dig och att du slipper avliva hunden. Jag vill också rekommendera dig att själv vaccinera dig mot rabies. Det är ett väl beprövat vaccin som fungerar bra. Men det måste tas innan ev symptom har uppkommit. Lite som extra försiktighetsåtgärd sådär :)

Jag håller med (även om jag inte tror att du går emot strömmen, egentligen). Det är nog för väldigt många människor svårt att vända i dörren vid ett valpköp även när man ser att allt nog inte står rätt till. I den bästa av världar så är alla valpköpare superinformerade och superrationella. Men det är lätt för hjärnan att rationalisera kring rimliga förklaringar till avvikelser, särskilt om man (möjligen felaktigt) uppfattar att alla papper är i sin ordning och att valpen är besiktigad. Man behöver inte vara dumbom för att bli lurad.

Bra tips om att vaccinera mot rabies som en försiktighetsåtgärd!

@FrallanB Hoppas att du får klarhet hos veterinären idag. Det är starkt av dig - för både valpens skull, andra hundars skull och för hela samhällets skull - att ta tag i saken även om du känner dig lurad och ledsen.
 
Rabies ger man 1 gång till en valp, och den får inte komma in till Sverige förrän 21 dagar efter sprutan.
Jag skulle som sagt anta att din valp inte alls fått en rabiesvaccination oavsett stämpel i passet, och det finns risk för att valpen alltså när på rabies som är en dödlig sjukdom för både valpen och dig.
Veterinären som har besiktat din valp har uppenbart gjort helt fel och inte ens kollat ordentligt i valpens pass. En sådan valp ska man inte besikta utan man skickar alla papper till länsstyrelsen som beslutar om valpen ska avlivas eller sättas i hemkarantän om den visar sig vara illegalt importerad.
Jag hade inte haft kvar valpen och jag hade försökt kontaktat säljaren direkt och meddelat att anmälan kommer göras både till polis och länsstyrelse.

Superbra info, vill bara förtydliga att det är till Jordbruksverket som anmälan ska ske. Och de beslutar om ev åtgärder. Länsstyrelsen har inget mandat i de här frågorna.
 
Dom senaste åren har det skrivits om smuggelhundar av populära raser ÖVERALLT!
Åh jag känner hur arg jag blir över att folk fortfarande köper av dessa försäljare ,helt ärligt ts varför köper du en valp på 16 veckor? Som säljs ihop med syskon i samma ålder? Trodde du hunden var svenskfödd och kvar tills den är 16 veckor och om inte hur sjutton kan du bara köpa den rakt av utan att kolla upp var den kommer ifrån? Hur är det möjligt att fortfarande inte ha en aning om dessa vidriga valpfabriker?!
Låt mig gissa att hunden även har en unik färg pga ”lite” chihuahua i blodet 🥵
Nu är TS redan jätteledsen och försöker gör saker och ting rätt i efterhand så det är väl ingen idé att strö mer salt i såren.
 
Jag går lite mot strömmen här. Det är lätt hänt att bli lurad om man inte har stenkoll på ALLT. Jag tycker ändå att du ska ge dig själv en klapp på axeln som nu har börjat rota i det Och inte ryggar ifrån din upptäckt.

Jag hoppas att det löser sig för dig och att du slipper avliva hunden. Jag vill också rekommendera dig att själv vaccinera dig mot rabies. Det är ett väl beprövat vaccin som fungerar bra. Men det måste tas innan ev symptom har uppkommit. Lite som extra försiktighetsåtgärd sådär :)

Jag vill bara inflika att valpen kommer inte att avlivas så vida den inte visar sig ha rabies. Däremot kommer den och TS andra hund att få sitta i karantän i hemmet.
 
Jag håller med (även om jag inte tror att du går emot strömmen, egentligen). Det är nog för väldigt många människor svårt att vända i dörren vid ett valpköp även när man ser att allt nog inte står rätt till. I den bästa av världar så är alla valpköpare superinformerade och superrationella. Men det är lätt för hjärnan att rationalisera kring rimliga förklaringar till avvikelser, särskilt om man (möjligen felaktigt) uppfattar att alla papper är i sin ordning och att valpen är besiktigad. Man behöver inte vara dumbom för att bli lurad.

Bra tips om att vaccinera mot rabies som en försiktighetsåtgärd!

@FrallanB Hoppas att du får klarhet hos veterinären idag. Det är starkt av dig - för både valpens skull, andra hundars skull och för hela samhällets skull - att ta tag i saken även om du känner dig lurad och ledsen.
Nej jag såg ett sånt inlägg och på andra ställen har jag sett betydligt fler där man bara trashar den som har råkat bli lurad.

Jag har själv köpt en valp på väldigt konstiga premisser. Det är många år sedan nu, men den skulle mycket väl kunna ha varit import. Och veterinärbesiktningen var garanterat falsk eftersom veterinären hade missat både öronskabben och den extra tån på ena bakbenet.

Men vad gör man när man står där med en säljare som verkar totalt nerknarkad? Jo man köper valpen, för ens hjärta klarar inte annat. Och sen håller man tummarna för att det inte var mer fel än så. Detta var dock lååångt innan jag var insatt i problemet med importhundar osv. Och så vitt jag vet var hunden inte importerad, men såhär i efterhand så har jag egentligen ingen aning.
 
Nu är TS redan jätteledsen och försöker gör saker och ting rätt i efterhand så det är väl ingen idé att strö mer salt i såren.
Nja jag håller inte med. Det får vara stopp på detta nu,all info finns överallt och det finns gränser för hur lättlurad man för lov att vara när det gäller djur. Köp en begagnad bil som försäljaren lovprisar men djur där måste det vara stopp på denna vidriga insmuggling snart.
 
Nej jag såg ett sånt inlägg och på andra ställen har jag sett betydligt fler där man bara trashar den som har råkat bli lurad.

Jag har själv köpt en valp på väldigt konstiga premisser. Det är många år sedan nu, men den skulle mycket väl kunna ha varit import. Och veterinärbesiktningen var garanterat falsk eftersom veterinären hade missat både öronskabben och den extra tån på ena bakbenet.

Men vad gör man när man står där med en säljare som verkar totalt nerknarkad? Jo man köper valpen, för ens hjärta klarar inte annat. Och sen håller man tummarna för att det inte var mer fel än så. Detta var dock lååångt innan jag var insatt i problemet med importhundar osv. Och så vitt jag vet var hunden inte importerad, men såhär i efterhand så har jag egentligen ingen aning.
Nej man ringer länsstyrelsen soc och polisen om försäljaren är nedknarkad
 
Nja jag håller inte med. Det får vara stopp på detta nu,all info finns överallt och det finns gränser för hur lättlurad man för lov att vara när det gäller djur. Köp en begagnad bil som försäljaren lovprisar men djur där måste det vara stopp på denna vidriga insmuggling snart.

Att hålla på som du gör i tråden hjälper inte det minsta, det gör snarare saken värre.
Även om du struntar i TS måste du väl ändå förstå att det inte hjälper mot smuggelproblemet att du skriver shamande inlägg till någon som ber om hjälp och försöker ta tag i sitt misstag?

Till TS: gå till veterinären. Sen när du vet mer om hur det ligger till anmäler du "uppfödaren". Du kan även kontakta veterinären som besiktigat valpen och undra hur fan hen tänkte. Om det nu ens varit en riktig besiktning. Har det slarvats där borde du anmäla det också.
 

Liknande trådar

Övr. Katt För att inte sno någon annans tråd så skapar jag en egen. Jag har äntligen fått en fast tjänst på mitt jobb, 75 % från och med...
Svar
7
· Visningar
914
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 843
Senast: cili
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 321
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Fick hem en alldeles underbar liten valp för 2 veckor sedan (Hope alias Loppan). En korsning schäfer (87,5%), labrador (12,5%) som nu...
2
Svar
34
· Visningar
4 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp