Ovanligt liten fralla (?)

Nu är vi hemma från vetten. Valpen är smuggelhund, passet är falskt och hunden är runt 10 veckor gammal enl. vet. Hon är i ”gott skick” enligt veterinären men hon ska sitta i karantän då vaccinationen antagligen inte är giltig. Jordbruksverket och polis har fått anmälan och förhoppningsvis kan denna importör inte fortsätta efter utredningen. Vill tacka alla stöttande kommentarer och speciellt @dobbis som hjälpte mig hela natten igår❤ Även tack till de lite hårdare kommentarerna som skärpt mig kring detta ämne. Lägger upp och berättar mer om allt från kontakt till köp imorgon i hopp om att hindra andra från att falla i samma fälla som oss.

Du har hanterat detta föredömligt 💪
 
Ja hjälp vad skrämmande jag är 😂 ni skriver alla ungefär som mig när det handlar om gatuhundar men smuggelhundar är plötsligt okej och ägaren ska ha en klapp på Axeln.
Nej jag köper inte att det är ”lätt”att missa med tanke på all info som finns om smuggelhundar numera och även hur enkelt man googlar valpköp.

Den stora skilnaden på denna tråden mot andra är att den här TS är ödmjuk inför vad som skett, försvarar inget, skyller inte ifrån sig, gör sig inte till ett offer varken mot Bukes kunskap eller "uppfödaren" och gapar och svär inte åt dem som kommer med råd.
 
Den stora skilnaden på denna tråden mot andra är att den här TS är ödmjuk inför vad som skett, försvarar inget, skyller inte ifrån sig, gör sig inte till ett offer varken mot Bukes kunskap eller "uppfödaren" och gapar och svär inte åt dem som kommer med råd.
Det är ändå förbryllande att ts och vissa andra fortfarande inte vet om smuggelhundarnas existens. När till och med dom flesta helt utan hundintresse känner till detta då det varit både på nyheter och i tidningar genom åren.
Tror det även ibland handlar om förnekande liksom med gatuhundarna man vill ha en hund enkelt här och nu.
 
Det är ändå förbryllande att ts och många andra fortfarande inte vet om smuggelhundarnas existens. När till och med dom flesta helt utan hundintresse känner till detta då det varit både på nyheter och i tidningar genom åren.

Många vet, men de som smugglar och säljer smuggelhundar kan vara otroligt övertygande. De presenterar vuxna hundar av samma ras, ofta i trevlig hemmamiljö, är duktiga skådelespelare och presenterar papper och pass. Jag förstår helt och hållet att det är lätt att svepas med.
 
Det fanns en superbra brittisk dokumentär där de skildrade hur folk kränger hundar från valpfabriker, men nu kan jag inte hitta den! Så irriterande, för den var helt klart en ögonöppnare. De går verkligen hela vägen för att övertyga köpare - de hyr lägenheter, tar som sagt med vuxna hundar av samma ras, möter upp för hemmaträffar etc etc.
Det förekommer säkert fortfarande att någon försöker sälja valpar ur bakluckan på en folkvagn på parkeringen bakom Ica Maxi, men många är rätt listiga och när man sitter där med en efterlängtad valp i famnen är det lätt att få stjärnor i ögonen.
 
För något år sedan pratade jag med en person som var i liknande situation som TS. Personen kände till om smuggelhundar men hade ändå inte fattat att det var det det handlade om. Personen sa själv att de blev lurade av att det "inte kändes sunkigt." Utan vanligt bostadsområde, seriösa trevliga människor, såg ut som en vanlig familj etc.
 
Många vet, men de som smugglar och säljer smuggelhundar kan vara otroligt övertygande. De presenterar vuxna hundar av samma ras, ofta i trevlig hemmamiljö, är duktiga skådelespelare och presenterar papper och pass. Jag förstår helt och hållet att det är lätt att svepas med.
Jag förstår inte det alls, valpar säljs inte vid 16 veckors ålder i Sverige utan vid 8 -10 veckor.
En kull 16 veckors valpar av en så populär ras i dessa Coronahysteritider säger allt!
 
Jag förstår inte det alls, valpar säljs inte vid 16 veckors ålder i Sverige utan vid 8 -10 veckor.
En kull 16 veckors valpar av en så populär ras i dessa Coronahysteritider säger allt!
Fast om valparna är lagligt importerade är det givet att de är äldre. Jag fick inte flyga in med min valp till Sverige innan hon var rabiesvaccinerad + x veckor. Hon fick vaccineras först vid tolv veckor.
 
För något år sedan pratade jag med en person som var i liknande situation som TS. Personen kände till om smuggelhundar men hade ändå inte fattat att det var det det handlade om. Personen sa själv att de blev lurade av att det "inte kändes sunkigt." Utan fin adress i välbärgat område, seriösa trevliga människor etc.
Ja då är personen ändå lättlurad som tror att säljaren måste vara fattig och leva i misär för att handla med hundar.
 
Ja vet man om att dom är importerade borde man verkligen ta reda på vart dom är födda innan köp, då om någonsin!
Borde borde man självklart, men det är lätt att vara efterklok och att skälla på den som ändå anar missråd och faktiskt tar sitt ansvar gör ingen situation bättre.

kl*
Jag tycker detsamma gäller jargongen i flera trådar där folk ber om hjälp med sina importerade gatuhundar - vad gör det för nytta att gorma på de få människor som faktiskt öppnar ögonen och ber om råd? Hunden finns och situationen existerar.
 
Borde borde man självklart, men det är lätt att vara efterklok och att skälla på den som ändå anar missråd och faktiskt tar sitt ansvar gör ingen situation bättre.

kl*
Jag tycker detsamma gäller jargongen i flera trådar där folk ber om hjälp med sina importerade gatuhundar - vad gör det för nytta att gorma på de få människor som faktiskt öppnar ögonen och ber om råd? Hunden finns och situationen existerar.
För att man är så oerhört trött på att alla dessa hundratusentals hundar får lida för att människor inte kan ta reda på det mest grundläggande inför ett valpköp.
Jag har för länge sen släppt ts dock, ts har tagit sitt ansvar nu och även kommer anmäla säljaren vilket är riktigt bra :)
 
Senast ändrad:
Är även veterinärintyget från Evidensia förfalskat (jag antar det)?

Bra jobbat att du har tagit tag i det här, TS! @dobbis - :heart
Jag undrar också lite över det där intyget. Om det är förfalskat så vill nog Evidensia gärna ha reda på det. Om det inte är förfalskat så borde den veterinär som besiktat hundarna också få reda på att det var smuggelhundar, och kanske en uppdatering om gällande lagar, regler och korrekt förfarande (tex att inte besikta valparna om de är smuggelhundar).
 
Jag undrar också lite över det där intyget. Om det är förfalskat så vill nog Evidensia gärna ha reda på det. Om det inte är förfalskat så borde den veterinär som besiktat hundarna också få reda på att det var smuggelhundar, och kanske en uppdatering om gällande lagar, regler och korrekt förfarande (tex att inte besikta valparna om de är smuggelhundar).

Exakt min tanke. Plus att det ju är ganska stor skillnad på en valp som är 9-10 resp 15-16 veckor. Det känns som att en veterinär omöjligt borde missta det förstnämnda för det sistnämnda. Min egen valp är 17 veckor idag och nu börjar hon se ut som en liten HUND snarare än valp, har uppnått mer än halva den förväntade vuxenvikten osv. En 9-10 veckor är ju fortfarande en riktigt liten valp.
 
Jag förstår inte det alls, valpar säljs inte vid 16 veckors ålder i Sverige utan vid 8 -10 veckor.
En kull 16 veckors valpar av en så populär ras i dessa Coronahysteritider säger allt!
Jag har både köpt och sålt valp vid ca 16 veckor. Det kan definitivt finnas anledningar till det, så att säga att valpar inte säljs vid den åldern i Sverige är rakt av fel.
 
Jag har både köpt och sålt valp vid ca 16 veckor. Det kan definitivt finnas anledningar till det, så att säga att valpar inte säljs vid den åldern i Sverige är rakt av fel.
Nej det är inte rakt av fel, det är standard att valpar flyttar vid 8 eller 10 veckor,få uppfödare har frivilligt kvar en valp till 16 veckor om den inte ska utomlands eller finns en särskild anledning !
 
Nej det är inte rakt av fel, det är standard att valpar flyttar vid 8 eller 10 veckor,få uppfödare har frivilligt kvar en valp till 16 veckor om den inte ska utomlands eller finns en särskild anledning !
Jo, att säga att valpar inte säljs vid 16 veckor i Sverige är rakt av fel. Att standard är åtta eller tio veckor är en annan sak. De som inte säljs vid standardåldern säljs ju ofta de också, således säljs valpar senare än 8-10 veckor.

Det finns många anledningar att behålla en valp. För det första att den inte blir såld och är man inte så insatt i hundvärlden utan har sin hund som sällskap och familjemedlem så är det inte säkert att Corona-effekten är helt tydlig även om det har stått i pressen. Sen kan valpen behållas för att uppfödaren själv väljer mellan flera valpar (förekommer även under Corona), att man vill vänta på rätt köpare till en speciell valp, att valpen var tingad men det blev återbud (förekommer också under Corona), att det finns någon speciell anledning som gör att uppfödaren vill vänta. Till detta kan komma anledningar som göra att hen måste vänta, som smitta i kenneln eller sjukdom hos uppfödaren.

Därför tycker jag inte det är läge att trasha någon som i god tro har köpt en äldre valp med att hen borde fattat att man inte kan köpa (och därmed sälja) en 16 veckorsvalp i Sverige på ett seriöst sätt. För det kan man.
 
Jo, att säga att valpar inte säljs vid 16 veckor i Sverige är rakt av fel. Att standard är åtta eller tio veckor är en annan sak. De som inte säljs vid standardåldern säljs ju ofta de också, således säljs valpar senare än 8-10 veckor.

Det finns många anledningar att behålla en valp. För det första att den inte blir såld och är man inte så insatt i hundvärlden utan har sin hund som sällskap och familjemedlem så är det inte säkert att Corona-effekten är helt tydlig även om det har stått i pressen. Sen kan valpen behållas för att uppfödaren själv väljer mellan flera valpar (förekommer även under Corona), att man vill vänta på rätt köpare till en speciell valp, att valpen var tingad men det blev återbud (förekommer också under Corona), att det finns någon speciell anledning som gör att uppfödaren vill vänta. Till detta kan komma anledningar som göra att hen måste vänta, som smitta i kenneln eller sjukdom hos uppfödaren.

Därför tycker jag inte det är läge att trasha någon som i god tro har köpt en äldre valp med att hen borde fattat att man inte kan köpa (och därmed sälja) en 16 veckorsvalp i Sverige på ett seriöst sätt. För det kan man.
Jag måste bara hålla med här. Även om standard är 8-10 veckor så innebär inte det att det inte finns valpar som säljs senare.

Själv köpte jag min yngsta hund (SKK-registrerad storpudel) när hon var ca 20 veckor, dvs. 5 månader. Jag köpte henne då direkt från uppfödaren, som hade två tikar kvar som blev över och som inte hunnit bli sålda innan dess. Det var en liten och okänd kennel, som inte är ett dugg aktiv på internet, som med ganska omeriterade föräldrar fick 9 tikvalpar. Inga annonser på pudelklubbens hemsida varken för valpkullen eller för kenneln, inga annonser på Blocket eller liknande, och ingen hemsida. Det enda de hade var en flera månader gammal "annons" på SKK Köpa Hund (som då inte var särskilt uppdaterad, det var MÅNGA valpkullar som var gamla och inte uppdaterade/borttagna trots att valparna var sålda sedan länge), där jag testade att maila och fråga om de fortfarande hade någon valp kvar.

Sen är det ju kanske en annan situation nu med corona som gör att det går lättare att sälja, men lägger man inte upp annonser på något sätt så märker man kanske inte det som uppfödare.
 
Det är ändå förbryllande att ts och vissa andra fortfarande inte vet om smuggelhundarnas existens. När till och med dom flesta helt utan hundintresse känner till detta då det varit både på nyheter och i tidningar genom åren.
Tror det även ibland handlar om förnekande liksom med gatuhundarna man vill ha en hund enkelt här och nu.

Nu har vi ingen kännedom alls om hur skickligt förfalskade den här hundens papper är.
Som det visades i dokumentären "älskade smuggelvalp" så är en del smugglare extremt skickliga. Det finns tom hundar med Svenska veterinärbesiktningar och förfalskade SKK-registreringar. Här pratar vi medvetet lurendrejeri på hög nivå som även en försiktig köpare kan gå på.
Det tycker inte jag alls är att jämföra med en gatuhundsimport där det mest handlar om slarv från organisationerna.
 

Liknande trådar

Övr. Katt För att inte sno någon annans tråd så skapar jag en egen. Jag har äntligen fått en fast tjänst på mitt jobb, 75 % från och med...
Svar
7
· Visningar
914
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 832
Senast: cili
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 312
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Fick hem en alldeles underbar liten valp för 2 veckor sedan (Hope alias Loppan). En korsning schäfer (87,5%), labrador (12,5%) som nu...
2
Svar
34
· Visningar
4 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp