Bukefalos 30 år!

Jag blev stoppad i fjol med mitt stora tunga släp, men polisen verkade vara lite besviken när det såg att jag hade BE och att släpet var tomt:grin: Annars hade nog vägning varit aktuellt, såg dem plocka in ett husvagnsekipage från mötande trafik, så bil med släp var nog deras fokusområde den dagen.
Jag var med om motsatt reaktion. Var på väg till tävling med min unghäst. Poliskontroll utanför stan, tidig lördagmorgon. Polisen vinkar in mig, tittar på min Skoda Yeti och mitt stora Fautras Provan. Något dör i hans ögon och man ser hur han suckar. Ber om körkortet, ger blåsapparaten till mig. Kollar körkortet och skiner upp "...och E-kortet har du också"

Vi ska byta till en tyngre bil så maken skall uppdatera sitt körkort till B 96 nästa vecka. Eu är på är på väg att ändra lagen så man kan ska kunna köra tyngre ekipage på vanligt B körkort.

På den tiden då jag körde Cheva Van så blev jag stoppad och kontrollerad några gånger av "Tunga Gruppen".
Men det var rimligt eftersom att det syntes att ekipaget var över 3,5 ton och behövde högre behörighet på körkortet.
Samma här. Körde en Nissan Terrano med ett Ifor efter.
Stoppades ofta och poliserna brukade se förväntansfulla ut. Tills jag langade fram körkortet.
Brukar annars inte bli stoppad men Terranon lockade tydligen.

Har stoppats en gång, när jag var på Ikea och köpte garderober :cautious: körde en v70 med dragvikt 1600 och drog en star trailer diamant med totalvikt 1500, dvs allt var lugnt. Men den där polisen var inte så bra på matte, han stod med block och penna och räknade länge. Till slut kom han dock fram till att jag hade rätt :grin: Men det är alltså en enda gång på över 20 år.

En liten bidraga i ämnet. Någon som varit med om någon olycka när man haft överlast? Har det blivit några konsekvenser då?

Det var en gång pappa blev stoppad för nykterhetskontroll typ 6 ggr samma dag av samma polis. Tillslut bad vederbörande om ursäkt. Han talade om att han hade inget att dölja så det var inget problem.

Polisen i Falun var alltid på hugget när Faluns Red Devils hade storfest (dvs HA-toppar). Jag var på väg hem från en utställning och blev stoppad för blåskontroll både när jag körde in i Falun och ut igen :D

En liten bidraga i ämnet. Någon som varit med om någon olycka när man haft överlast? Har det blivit några konsekvenser då?
Vi klarade oss från att åka av vägen, men det var bra nära när pappa lastade en gigantisk båt på ett rangligt släp och gav sig upp på motorvägen. Hela ekipaget började wobbla så bakhjulen var nog nästan helt i luften ett tag. Till och med pappa blev rädd efter det och saktade ned och det är nog enda gången jag har sett honom sakta ned

Polisen i Falun var alltid på hugget när Faluns Red Devils hade storfest (dvs HA-toppar). Jag var på väg hem från en utställning och blev stoppad för blåskontroll både när jag körde in i Falun och ut igen :D
Jag dejtade en kille som bodde i gottsunda för länge sen. Brukade bli stoppad i blåskontroll på väg ut ur området på lördagsmorgonen. 🙄

Smyger in en fråga om vikter här bland folk som kan; jag har BE, låtsas att jag kör en bil som får dra 1500kg. Kopplar ett släp (totalvikt 2000kg) med tjänstevikt 1000kg och lastar den med 600kg. Räknas det som överlast på bilen då eller blir det olovlig körning? Och nej, jag tänker inte testa men började fundera och hittade inget vettigt när jag sökte och blev nyfiken.

Smyger in en fråga om vikter här bland folk som kan; jag har BE, låtsas att jag kör en bil som får dra 1500kg. Kopplar ett släp (totalvikt 2000kg) med tjänstevikt 1000kg och lastar den med 600kg. Räknas det som överlast på bilen då eller blir det olovlig körning? Och nej, jag tänker inte testa men började fundera och hittade inget vettigt när jag sökte och blev nyfiken.
Bortsett från att du sliter oerhört på bilen så är det överlast det är frågan om, och inte på bilen utan på släpet eftersom det är släpet du har lastat.

Bortsett från att du sliter oerhört på bilen så är det överlast det är frågan om, och inte på bilen utan på släpet eftersom det är släpet du har lastat.
Ok, så det blir överlast fast själva släpet tål lasten? Läste att man räknar ut överlasten från totalvikten - men hur funkar det i detta fallet? Man kan ju inte ta släpets totalvikt, räknar man då med vad man får dra med bilen, alltså 1500kg här?

Ok, så det blir överlast fast själva släpet tål lasten? Läste att man räknar ut överlasten från totalvikten - men hur funkar det i detta fallet? Man kan ju inte ta släpets totalvikt, räknar man då med vad man får dra med bilen, alltså 1500kg här?
Har du BE så räknar du med bruttovikten (dvs släpets vikt plus aktuell last) och inte totalvikten. Bruttovikten får inte överstiga vad bilen får dra, gör den det så är det överlast.

Mvh,
Lady_S

Precis, du får aldrig lasta tyngre än vad bilen får dra, oavsett körkort.

Har du BE så räknar du med bruttovikten (dvs släpets vikt plus aktuell last) och inte totalvikten. Bruttovikten får inte överstiga vad bilen får dra, gör den det så är det överlast.

Mvh,
Lady_S
Hur man räknar vikten med BE har jag koll på, det var just vad det räknas som om man lastar över vad bilen får men inte släpet. Tänkte att släpet i sig är ju inte överlastat (är ju laglig med en bil som får dra 1600) utan det är bilen som drar för tungt. Därför jag undrade hur det räknades, men nu har jag fått reda på att det är överlast, tackar för det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka