Överviktig 7 åring

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Vår 7 åring har problem med vikten och jag behöver råd. Hon är väldigt kräsen med maten och framförallt när det gäller grönsaker. Det är jättesvårt att få i henne det.

Hon spelar fotboll två dagar i v (dock säsongsavslutning på måndag) och hon tycker det är roligt men det märks att hon är långsammare än sina lagkompisar. Hon har en lite "klumpig" springstil som jag tror begränsar henne.

Nu under höst och vinter är det extremt begränsat med sporter för hennes ålder. Jag tänkte kolla upp skridskor för det finns vet jag.

Vi försöker begränsa socker till helgerna och bara i liten mängd. Men jag behöver tips på frukost och mellanmål.

Är vikten ett problem då? Jag tänker att det som betyder något är att hon mår bra och lever hälsosamt, så som förälder hade jag fokuserat på det och mindre på vikten. Att sporta är ju absolut bra på många sätt och vis om man trivs med det, men det är ju också bara ett par timmar i veckan så man kan ju också se över aktiviteten i vardagen. Är ni ute mycket ihop? Leker, skogspromenader? Kan man färdas mer till fots eller cykel i vardagen? Åter igen, inte för att jag tycker att vikten är något man ska bry sig så mycket om på ett barn utan för att aktiviteten är bra för måendet.

Att barn inte äter grönsaker är nog väldigt vanligt. Släpp pressen på det och försök hitta andra källor till vitaminer.

Nu har jag inte barn än men jag skulle tipsa om följande förslag förslag, funkar både till frukost mellanmål:
  • yoghurt med god müsli och gärna tex banan eller bär i (färska jordgubbar är en favorit hos mig)
  • smoothie. Finns massa goda varianter, vissa baserade på mjölk andra på yoghurt. En favorit jag har består av yoghurt, mjölk, banan, kardemumma och vaniljsocker. Man kan ha i tex jordnötssmör eller mandelsmör för att öka mättnadskänsla - båda har ju dock hög fetthalt.
  • Fruktsallad - nu älskar jag frukt men generellt tror jag man äter mer frukt om den är uppskuren. Kan låta märkligt men jag tycker det stämmer.
  • Grönsakstallrik - som snacks innan middagen. Detta är något min storebror gör med sina barn. Precis innan han börjar laga middag så gör han iordning en grönsakstallrik var till mina brorsbarn. Den brukar bestå av uppskuren gurka, röd eller orange paprika (små paprikor är ofta lite sötare), morötter, små tomater, oliver samt ibland även små salamikorvar (så inte bara grönskar). Igen, uppskuren är viktigt och gör att många äter mer grönskarer och frukt.
Vet inte om du även ville få förslag på aktiviteter men kan simning vara något under vintermånaderna?

En vän till mig hade samma problem med sin dotter. Dom började laga mat tillsammans några gånger i veckan och dottern fick då i uppdrag att hjälpa till att välja vilka grönsaker som skulle vara med på tallriken och tids nog när hon började gilla uppgiften utökade dom till att hon var med och handlade och fick välja en ny grönsak/frukt som skulle testas varje gång utöver den/dom grönsaker/frukter som hon redan kände till och valde till maten. I dag äter hon massor av frukt och grönsaker men det tog sin lilla tid.
Ett tips är att ta frukt och sen doppa i lite choklad. Det kan också vara en väg in till att gilla frukten som hon får välja själv.

Om det finns simhall nära där ni bor kanske det är ett alternativ på hösten och vintern utan att det behöver vara organiserad träning. I vatten blir ju kroppen lättare och smidigare också och det kanske inbjuder till mer rörelse.

Vår 7 åring har problem med vikten och jag behöver råd. Hon är väldigt kräsen med maten och framförallt när det gäller grönsaker. Det är jättesvårt att få i henne det.

Hon spelar fotboll två dagar i v (dock säsongsavslutning på måndag) och hon tycker det är roligt men det märks att hon är långsammare än sina lagkompisar. Hon har en lite "klumpig" springstil som jag tror begränsar henne.

Nu under höst och vinter är det extremt begränsat med sporter för hennes ålder. Jag tänkte kolla upp skridskor för det finns vet jag.

Vi försöker begränsa socker till helgerna och bara i liten mängd. Men jag behöver tips på frukost och mellanmål.
Vet inte lösningen men tänker att tjock eller inte har sällan något med grönsaker att göra på det sättet eller hur nyttigt man äter.

Sen tänker jag att vården kanske kan hjälpa till om hon äter normalt men ändå är väldigt överviktig.

Jag tror också på att se över hur hela familjen äter och vad ni köper hem som är onödigt kaloririkt eller "tom" mat. Känns risky att fokusera på dottern och bättre att se över hela familjens vanor.

När våra barn var mindre så ställde vi fram grönsaker till barnen under tiden vi lagade mat. Det snackades friskt då. Mest åt de skurna morötter, gurka och tomat. Ibland paprika. Väldigt simpelt.

Att smussla ner grönsaker i den vanliga maten är också effektivt. Rivna morötter i köttfärssås tex.

Slutligen, se över hur vardagen se ut. Att träna ett par, tre gånger i veckan är inte det som gör skillnad för vikten. Leka utomhus på stora ytor, gå eller cykla till skolan osv har mycket större betydelse.

Hon går eller cyklar till och från skolan, det är dock bara 350 m så inte särskilt långt. Däremot cyklas det mycket även på rasterna. Simning är absolut en idé, dock blir det inte jätteofta eftersom vi har 4 mil till simhallen. Ridning har vi varit inne på och även varit i kontakt med ridskolan. Men ridläraren tyckte att dottern skulle ha mer utbud av en mer "riktig" nybörjargrupp och inte hästlekis, men den gruppen är inte startad än pga för få anmälda. De är inte jättebra på att annonsera och marknadsföra sig direkt. Men jag överväger att titta på en annan ridskola och se om de har någon passande grupp istället.

Vi har en jättebra grönsakshackare som verkligen hackar ner till minimala bitar, så det går att få i grönsaker i maten men det är oklart om den fixar frysta grönsaker, det har jag inte vågat prova. Dock skulle jag ju kunna hacka upp grönsaker och frysa in, så är det bara att ta fram. Vi måste absolut bli bättre på att ha grönsaker i och till maten.
Hela familjen behöver äta nyttigare överlag.

Hon är gärna med och lagar mat och tycker det är kul att skära upp grönsaker till exempel.
Men det underlättar inte att få henne att faktiskt äta det sedan. Hon har blivit bättre på att smaka på maten nu och inte bara titta på den och bestämma sig för att hon inte tycker om. Så det går ju framåt men sedan två steg bakåt igen.

Vi har kontakt med vården tack vare hennes astma och läkaren där hängde upp sig mycket på hennes vikt. Hon är 133-134cm och vägde sist vi kollade 40 kg. Men mycket sitter på magen så jag ska se till att vi får en ordentlig undersökning så att det inte är något annat som spökar.

Är det här något som är på den nivån att det kan finnas anledning att specifikt öva motoriken eller få saken bedömd av sjukgymnast/arbetsterapeut?
Jag vet inte 🤔
Nu ska man inte jämföra men jag har ändå reagerat på att hon inte rör sig lika smidigt som sina kompisar. Det är självklart inget vi har nämnt överhuvudtaget till dottern eller i närheten av henne.

Jag vet inte 🤔
Nu ska man inte jämföra men jag har ändå reagerat på att hon inte rör sig lika smidigt som sina kompisar. Det är självklart inget vi har nämnt överhuvudtaget till dottern eller i närheten av henne.
Hör med skolsköterskan och/eller idrottsläraren. Någon av dem borde ha uppmärksammat om det är något utöver det vanliga.

Min dotter har sedan typ 4 månaders ålder legat +2 standardavvikelser över snittet avseende vikten, kanske upp till 4-5 års ålder. Hon är idag 6,5 år och ligger idag genomsnittligt (men i övre delen). Vi har ständigt behövt tänka kring mat för henne och lär behöva fortsätta göra det. Släpper vi "garden" och låter henne t.ex. äta glass på sommaren lika ofta "som barn gör" så smyger vikten direkt uppåt. Tror skillnaden är att de flesta andra barn automatiskt reglerar sitt intag - om de t.ex. äter glass på eftermiddagen så äter de mindre middag, men så funkar inte vår dotter. Allt extra hon äter adderas uppepå det andra.

Båda vi föräldrar är glada i mat och har väldigt svaga mättnadskänslor, precis som vår dotter. Min dotter har dock, till skillnad från din, också alltid varit oerhört fysiskt aktiv (över snittet) och motoriskt skicklig... Men överätandet har alltid varit nåt vi behövt förhålla oss till för att minska risken för obesitas.

Det är alltid enklare att börja med sunda vanor tidigt än att ändra redan satta vanor. Men här summerar jag vårt förhållningssätt som vi haft sen hon var liten:

- Vatten huvudsaklig måltidsdryck, mjölk ibland. Så gott som aldrig (!) sötade drycker, förutom vid kalas när andra bjuder och andra barn dricker det.
- Fullkornsprodukter så långt det går och helt osötade flingor, yoghurt osv.
- Erbjuder nästan alltid grönsaker innan lagad mat.
- En snacksdag i veckan (hon har valt fredag). Får då lika många godisbitar som hon är gammal. Drygar ut med god frukt. Är vi bortbjudna, något särskilt happening eller ngt firas kan det såklart bli ytterligare ett tillfälle den veckan med t.ex. kex/bulle/tårta/glass/snacks.
- Begränsar mjuka mackor och knäckemacka har varit vår huvudsakliga mackvariant i alla år, även hos oss vuxna. Mjukbröd till helgen. Här har vi tyvärr tappat efter sommaren så nu äter hon mjukt bröd till frukost ändå, men då är vi noga med att det inte blir massa fler under dagen utan t.ex. yoghurt eller frukt till mellis.
- Främst frukt eller grönsaker till mellis.
- Max två portioner lagad mat är den generella regeln hos oss, och man kan inte bara ta mer av det som kroppen tycker är godast (typ snabba kolhydrater a la pasta) utan vi har alltid pratat om mat som bränsle och näring och att kroppen och knoppen behöver alla delar för att må och funka bra. Ibland kan då dottern inte vilja ta mer mat om hon inte får ta bara pasta, men det brukar också vara tecken på att hon eg inte är mer hungrig längre utan mer sugen. Förr i tiden la vi alltid upp portionerna till henne och gör det oftast nu också, men hon kan lägga upp själv och vet vad som är normalstor/lagom portion.

Vår dotter gillar inte sås osv så där behöver vi inte begränsa. Vi äter hemlagad, vanlig mat. Hämtmat ibland men då försöker vi välja lite bättre alternativ som typ thai, libaneiskt osv.

Det är svårare nu när hon börjat skolan. Hon säger att hon kan dricka 5-6 glas mjölk till varje måltid t.ex. Och det blir mjuka mackor till mellis och även frukost om hon skulle äta det där. Så det är svårt 😅

Min dotter har sedan typ 4 månaders ålder legat +2 standardavvikelser över snittet avseende vikten, kanske upp till 4-5 års ålder. Hon är idag 6,5 år och ligger idag genomsnittligt (men i övre delen). Vi har ständigt behövt tänka kring mat för henne och lär behöva fortsätta göra det. Släpper vi "garden" och låter henne t.ex. äta glass på sommaren lika ofta "som barn gör" så smyger vikten direkt uppåt. Tror skillnaden är att de flesta andra barn automatiskt reglerar sitt intag - om de t.ex. äter glass på eftermiddagen så äter de mindre middag, men så funkar inte vår dotter. Allt extra hon äter adderas uppepå det andra.

Båda vi föräldrar är glada i mat och har väldigt svaga mättnadskänslor, precis som vår dotter. Min dotter har dock, till skillnad från din, också alltid varit oerhört fysiskt aktiv (över snittet) och motoriskt skicklig... Men överätandet har alltid varit nåt vi behövt förhålla oss till för att minska risken för obesitas.

Det är alltid enklare att börja med sunda vanor tidigt än att ändra redan satta vanor. Men här summerar jag vårt förhållningssätt som vi haft sen hon var liten:

- Vatten huvudsaklig måltidsdryck, mjölk ibland. Så gott som aldrig (!) sötade drycker, förutom vid kalas när andra bjuder och andra barn dricker det.
- Fullkornsprodukter så långt det går och helt osötade flingor, yoghurt osv.
- Erbjuder nästan alltid grönsaker innan lagad mat.
- En snacksdag i veckan (hon har valt fredag). Får då lika många godisbitar som hon är gammal. Drygar ut med god frukt. Är vi bortbjudna, något särskilt happening eller ngt firas kan det såklart bli ytterligare ett tillfälle den veckan med t.ex. kex/bulle/tårta/glass/snacks.
- Begränsar mjuka mackor och knäckemacka har varit vår huvudsakliga mackvariant i alla år, även hos oss vuxna. Mjukbröd till helgen. Här har vi tyvärr tappat efter sommaren så nu äter hon mjukt bröd till frukost ändå, men då är vi noga med att det inte blir massa fler under dagen utan t.ex. yoghurt eller frukt till mellis.
- Främst frukt eller grönsaker till mellis.
- Max två portioner lagad mat är den generella regeln hos oss, och man kan inte bara ta mer av det som kroppen tycker är godast (typ snabba kolhydrater a la pasta) utan vi har alltid pratat om mat som bränsle och näring och att kroppen och knoppen behöver alla delar för att må och funka bra. Ibland kan då dottern inte vilja ta mer mat om hon inte får ta bara pasta, men det brukar också vara tecken på att hon eg inte är mer hungrig längre utan mer sugen. Förr i tiden la vi alltid upp portionerna till henne och gör det oftast nu också, men hon kan lägga upp själv och vet vad som är normalstor/lagom portion.

Vår dotter gillar inte sås osv så där behöver vi inte begränsa. Vi äter hemlagad, vanlig mat. Hämtmat ibland men då försöker vi välja lite bättre alternativ som typ thai, libaneiskt osv.

Det är svårare nu när hon börjat skolan. Hon säger att hon kan dricka 5-6 glas mjölk till varje måltid t.ex. Och det blir mjuka mackor till mellis och även frukost om hon skulle äta det där. Så det är svårt 😅
Vi har vatten till maten (eller, jag försöker hålla det till det men sambon gör ofta saft ändå, med ursäkten att den är ju sockerfri) och saft på helgen. Nu har vi lyckats komma så långt att vi kan ha mörkt bröd alla fall och dottern äter det. Stort framsteg, tidigare har polarkaka.varit enda brödet som duger. Och inte mycket annat duger som frukost. Yoghurt om det inte är naturell, så det känns bakvänt. Havregrynsgröt om det är honung i 🤷‍♀️ Jag försökte med rivet äpple men det gick inte hem alls.

Vi har vatten till maten (eller, jag försöker hålla det till det men sambon gör ofta saft ändå, med ursäkten att den är ju sockerfri) och saft på helgen. Nu har vi lyckats komma så långt att vi kan ha mörkt bröd alla fall och dottern äter det. Stort framsteg, tidigare har polarkaka.varit enda brödet som duger. Och inte mycket annat duger som frukost. Yoghurt om det inte är naturell, så det känns bakvänt. Havregrynsgröt om det är honung i 🤷‍♀️ Jag försökte med rivet äpple men det gick inte hem alls.

Ja, såklart bra mycket tuffare att vänja bort dåliga vanor och söta smaker när barnet väl vant sig, så förstår att det är utmanande! Man får nog ta det stegvis och ta mindre av det söta för varje dag för att vänja av barnet med de söta smakerna i all mat, och sen ha mycket tålamod. Saften kan ni ju bara ta bort rakt av dock tänker jag, dricka kommer hon ju göra när hon blir törstig oavsett 😊

När man vänjer barn vid nya smaker så behöver man tänka låååånga inställningstider och mååååååånga försök.

Hunger är verkligen bästa kryddan så jag försöker se till att dottern aldrig småäter och att erbjuda hälsosamma alternativ före vi serverar det andrs. T.ex. ställer jag fram en tallrik med grönsaker (snackstomater, snacksmorötter, gurka, paprika, rå vitkål, färsk lättkokt broccoli och frysta ärtor är favoriterna här) på bordet strax innan maten och då kan hon snacksa på rätt bra.

Det viktigaste är att vi aldrig pratar om onyttig/nyttig mat eller vikt utan vi fokuserar på att ha det trevligt när vi äter och om vi pratar mat gör det i form av mat som bränsle för att kroppen ska vara stark och frisk!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar