Ge upp sport eller inte

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Hur mycket ska man eg vara på barnen för att de inte ska ge upp en sport? Dottern började på fotboll förra terminen och var pepp först och tyckte att det var roligt, kände sig sedan lite utanför när hon aldrig fick kläder (vi tjatade hela terminen) och nu när hon har kläder så är det tråkigt och hon vill inte gå. Känner ju att hon ändå behöver något där hon får röra på sig. Hon blir lätt bara sittandes inne framför skärm om man inte är på om att gå ut och leka och röra sig. Anlag finns från både mig och pappan att lätt bli överviktig och pappan framförallt har kämpat med övervikt och jojobantat hela livet. Vi vill inte att hon hamnar där men hon har redan nu tendens till det. Inte jojobantning men övervikt. Det är inget vi säger något om såklart men vi försöker peppa och promota att det är viktigt att röra på sig regelbundet.

Men ska man försöka peppa till att ge fotbollen en chans till eller ge upp den? Hon har innebandy och Bamsegympa (sista året nu med det) men det har inte börjat än. Jag vill ju att hon ska tycka att det är roligt samtidigt som jag vill lära henne att inte bara ge upp vid minsta motgång.

Tänker att 'terminen ut' är rimligt att fortsätta iallafall. Att man helt enkelt får vara med för det man betalat för. Det är inte att ge upp och sänder en signal att man fullföljer. (Dvs Inte ger upp)

Men det är nog många som byter sporter innan man ev hittar rätt. Provar testar och ser vad man gillar.
Jag hade inte tryckt på att man måste fortsätta, utan testa andra alternativ isf.

Tänker att 'terminen ut' är rimligt att fortsätta iallafall. Att man helt enkelt får vara med för det man betalat för. Det är inte att ge upp och sänder en signal att man fullföljer. (Dvs Inte ger upp)

Men det är nog många som byter sporter innan man ev hittar rätt. Provar testar och ser vad man gillar.
Jag hade inte tryckt på att man måste fortsätta, utan testa andra alternativ isf.
Så tänker jag också, men samtidigt vill jag inte att hon ska känna sig tvingad eller gå för att vi vill det.

@clusia Nej jag vill ju att hon ändå gör något där hon får röra sig.

Så tänker jag också, men samtidigt vill jag inte att hon ska känna sig tvingad eller gå för att vi vill det.

@clusia Nej jag vill ju att hon ändå gör något där hon får röra sig.
Det blir ju ändå så att hon ville testa aktiviteten från början. =inte påtvingad den även om hon inte vill fortsätta längre.

Att inte bara sluta mitt i en termin känns rimligt att man gör även om man börjar vilja avsluta.
Och man lär sig att avsluta det man påbörjat även om uppgiften är tråkig eller inte rolig längre. JAG tror man har igen det senare i livet.
Givetvis beroende på varför man vill sluta då.

Hur mycket ska man eg vara på barnen för att de inte ska ge upp en sport? Dottern började på fotboll förra terminen och var pepp först och tyckte att det var roligt, kände sig sedan lite utanför när hon aldrig fick kläder (vi tjatade hela terminen) och nu när hon har kläder så är det tråkigt och hon vill inte gå. Känner ju att hon ändå behöver något där hon får röra på sig. Hon blir lätt bara sittandes inne framför skärm om man inte är på om att gå ut och leka och röra sig. Anlag finns från både mig och pappan att lätt bli överviktig och pappan framförallt har kämpat med övervikt och jojobantat hela livet. Vi vill inte att hon hamnar där men hon har redan nu tendens till det. Inte jojobantning men övervikt. Det är inget vi säger något om såklart men vi försöker peppa och promota att det är viktigt att röra på sig regelbundet.

Men ska man försöka peppa till att ge fotbollen en chans till eller ge upp den? Hon har innebandy och Bamsegympa (sista året nu med det) men det har inte börjat än. Jag vill ju att hon ska tycka att det är roligt samtidigt som jag vill lära henne att inte bara ge upp vid minsta motgång.
Räcker inte två sporter? Om hon inte gillar fotboll lär det ju inte väcka rörelseglädje att ägna sig åt det? Dessutom hinner man ju inte vara hemma och läsa o göra läxor och sådant. Man kan ju säga att hon inte får ha skärmen om hon inte också ibland ritar och läser osv.

Tänker att rörelseglädje och goda rörelsevanor kan väckas genom att man promenerar och tävlar i fartlekar osv i familjen också till vardags? Följa med till Friskis och svettis eller gymmet. Iom att Bamsegympa, fotboll, innebandy osv lätt kan upphöra i tonåren om man inte är elit och då har man ingen naturlig go to motion att ta till? (och såklart cykla till skolan om man är typ 9+)

Annars om det måste vara tre aktiviteter, testa kanske scouter? (dvs ngt som bryter av) Eller teckning eller ngt men så långt bort att hon måste cykla ngra kilometer :D

(Svar baserat på att det nu är början på ny termin. Tycker också att man fullföljer terminen ut.)

Senast ändrad:
Jag tycker ju som någon sorts grundförutsättning att fritidsaktiviteter ska vara valfria. Men med det sagt så kan det kanske vara okej att kräva att någon av de självvalda aktiviteterna innebär fysisk rörelse och absolut okej att begränsa skärmtid! Det finns ju också andra sorters aktiviteter än regelrätta sporter som innebär rörelse - tänker på scouterna, Mulle och liknande.

Jag tänker att det sällan eller aldrig blir bra att "tvinga" ett barn att fortsätta med en aktivitet som hen har tröttnat på, men man kan ju föra en diskussion om det med barnet och till exempel bestämma att barnet provar x antal gånger till för att vara säker och att det sedan går bra att sluta. En termin är dock LÅNG för ett barn, särskilt som innevarande termin precis börjat!

Hon låter ung (med tanke på bamsegympa)? Fram till 8-9 års åldern har vi nog varit ganska "slappa". Det viktigaste är att de testar olika saker och hittar något kul att göra. Det behöver inte nödvändigtvis vara en idrott. Sen när de har hållit på med något ett tag och det börjar bli mer strukturerat, då ställer vi högre krav på att man ställer upp för laget.

När våra barn har vacklat om de ska till träningen eller inte har vi frågat vad de ska göra istället. Då får de hitta på något vettigt. Att ligga hemma med telefon eller spela tv-spel är inte tillåtet om man hoppar träningen.

Det finns ju massa andra aktiviteter än fotboll (beroende på var ni bor); orientering, friidrott, tennis, mtb, simning m.m.

Utifrån risken för övervikt tänker jag också att det är så mycket viktigare att titta på hur livet ser ut varje dag. En aktiv resa till skolan, mycket utomhuslek på fritids eller liknande är viktigare än att idrotta 1-2 gånger i veckan. Ihop med maten så klart, men det är ju självklart.

Man går klart en termin tycker jag, men med det sagt, jag tror våra barn är ganska jämngamla (6) vårat barn hade inte pallat med aktivitet 3 dagar/vecka. Vi börjar så smått snegla på den andra utöver gymnastik. Övervikt beror inte påhitt många aktiviteter man har utan på livet i stort, gener och kost. Fler aktiviteter hjälper inte mot att fastna i skärm resten av tiden. Menar inte att döma, men väg inte in det i erat beslut :)

Jag tycker inte att det är så enkelt som "man går kvar en termin". Beror jättemycket på ålder på barnet och andra förutsättningar. En termin är LÅNG för ett litet barn, och att gå på en aktivitet man tycker är tråkig eller än värre känner sig utanför riskerar ju också att få motsatt effekt dvs barnet har inte lust att gå på någon aktivitet alls, lite beroende på anledningen till att man inte vill gå.

Jag är tränare för mitt dotters fotbollslag (8-åringar) och det är väldigt tydligt vilka barn som till och från är svårmotiverade till att göra en del övningar men egentligen tycker fotboll är roligt, vilka barn som är rätt ointresserade av fotboll som sådant men gillar att gå på en aktivitet i med sina kompisar, och vilka barn som helt enkelt tycker det är tråkigt och (för sin egen skull) borde testa något annat. Jag tänker att man som förälder får studera sitt barn på träningarna och försöka få en bild av vad som är "problemet", och även prata med ledarna om vad de tycker.

När det gäller viktperspektivet så tycker jag inte att det är en anledning att fortsätta med fotbollen. Helt ärligt, för en 8-åring så gör den där timmen fotbollsträning i sig varken till eller från. Små barn är rätt stillastående under organiserad träning förutom när man leker kull ;) Den stora nyttan organiserade träningar gör i den åldern i den aspekten är att skapa intresse för och lägga grunden till fortsatt träning i äldre åldrar. Och tycker man att det är tråkigt så...

Det viktigaste är rörelseglädje och att det är ROLIGT att gå på träningarna. Gillar hon innebandyn och gymnastiken så fortsätt med det! Kommer inte dröja länge förrän det blir fler pass i veckan, och vinteridrotterna börjar direkt efter sommarlovet. Tycker ni att hon rör sig för lite så få in "motion" i vardagen istället. Ta cykelturer, åk och bada, var utomhus tillsammans, det är inte sämre motion än en fotbollsträning för ett mindre barn :)

Sen betyder inte det att jag tycker att barn ska få sluta på en aktivitet så fort de säger att det är tråkigt. Jag har i perioder fått peppa och motivera min dotter rätt mycket för att hon ska vara med på övningarna på fotbollsträningen. Och gjort det för att min bedömning hela tiden varit att hon på det stora hela tycker att det är roligt. Och nu är hon över den tröskeln och fotboll är jättekul igen.

Räcker inte två sporter? Om hon inte gillar fotboll lär det ju inte väcka rörelseglädje att ägna sig åt det? Dessutom hinner man ju inte vara hemma och läsa o göra läxor och sådant. Man kan ju säga att hon inte får ha skärmen om hon inte också ibland ritar och läser osv.

Tänker att rörelseglädje och goda rörelsevanor kan väckas genom att man promenerar och tävlar i fartlekar osv i familjen också till vardags? Följa med till Friskis och svettis eller gymmet. Iom att Bamsegympa, fotboll, innebandy osv lätt kan upphöra i tonåren om man inte är elit och då har man ingen naturlig go to motion att ta till? (och såklart cykla till skolan om man är typ 9+)

Annars om det måste vara tre aktiviteter, testa kanske scouter? (dvs ngt som bryter av) Eller teckning eller ngt men så långt bort att hon måste cykla ngra kilometer :D

(Svar baserat på att det nu är början på ny termin. Tycker också att man fullföljer terminen ut.)
Annars tycker jag resultatet från Bunkefloprojektet visar på hur viktig idrott är för inlärning, utöver då fysiskt och psykiskt hälsa.

Annars tycker jag resultatet från Bunkefloprojektet visar på hur viktig idrott är för inlärning, utöver då fysiskt och psykiskt hälsa.
Ja självklart är idrott och rörelse och raster bra för inlärning :)

Det fanns två idrotter i första posten. Frågan var om det behövdes en icke omtyckt tredje idrott.

(jag föreslog aktiviteter som tex scouter som bryter av lite mot bollsport om bollport inte var omtyckt. Multirörelse. Och aktiviteter dit man kan ta sig själv på cykel och få motion på vägen om en tredje aktivitet behövdes.)

Om man nu både har Bamsejumpa och Innebandy, och min fördom säger mig att innebandy kanske är 2 ggr i veckan och ngn match ngn helg ibland. Så blir det ju få dagar i veckan kvar att lägga på två dagar fotboll och match i veckan på det också.

Det känns som att många föräldrar idag puschar mycket hårdare i sport än de hjälper till med att skapa tid för läxläsning, pyssel och läsning. Skarpa alternativ är ju inte skärm eller ordnad aktivitet. Det känns som att vi nästan underminerar skolan genom att minimera möjlig tid för läxor och skärmlöst.

Dessutom är vardagsmotion väldigt värdefullt och någonting som stannar hela livet, till skillnad från fotboll som många slutar med i 15-17 årsåldern om de inte är väldigt duktiga och får vara med längre.

Att cykla själv 2 km till skolan varje dag/gå själv ngn km (och att inte senare inte få åka elsparkcykel, hoverboard, ngt annat självrullande, moppe eller epa så korta sträckor) blir en hel del motion utslaget över veckan och det blir en typ av motion som ger lärdomar om hur man kan ta sig fram hela resten av livet. Det är sannolikare att man cyklar iväg ngnstans som 70+ än spelar fotboll.

Faktum är att det finns även artiklar som diskuterar vardagsmotion och det är en av de främsta sakerna som man förlorat hos barn idag och som har visat ge en super grundkondition som är svår att få på andra sätt i sport och som är svår för tränare att kompensera förlusten av på den timma de har i fotbollen tre timmar i veckan. tex 1177 rekommenderar tre gånger i veckan att bli svettig minst för barn och lek ute på raster och cykla till skolan så rörelsen är ca 60 min per dag. Skoljumpan brukar tydigen bidra med ganska få minuter intensiv rörelse på en lektion.

Senast ändrad:
Ja självklart är idrott och rörelse och raster bra för inlärning :)

Det fanns två idrotter i första posten. Frågan var om det behövdes en icke omtyckt tredje idrott.

(jag föreslog aktiviteter som tex scouter som bryter av lite mot bollsport om bollport inte var omtyckt. Multirörelse. Och aktiviteter dit man kan ta sig själv på cykel och få motion på vägen om en tredje aktivitet behövdes.)

Om man nu både har Bamsejumpa och Innebandy, och min fördom säger mig att innebandy kanske är 2 ggr i veckan och ngn match ngn helg ibland. Så blir det ju få dagar i veckan kvar att lägga på två dagar fotboll och match i veckan på det också.

Det känns som att många föräldrar idag puschar mycket hårdare i sport än de hjälper till med att skapa tid för läxläsning, pyssel och läsning. Skarpa alternativ är ju inte skärm eller ordnad aktivitet. Det känns som att vi nästan underminerar skolan genom att minimera möjlig tid för läxor och skärmlöst.

Dessutom är vardagsmotion väldigt värdefullt och någonting som stannar hela livet, till skillnad från fotboll som många slutar med i 15-17 årsåldern om de inte är väldigt duktiga och får vara med längre.

Att cykla själv 2 km till skolan varje dag/gå själv ngn km (och att inte senare inte få åka elsparkcykel, hoverboard, ngt annat självrullande, moppe eller epa så korta sträckor) blir en hel del motion utslaget över veckan och det blir en typ av motion som ger lärdomar om hur man kan ta sig fram hela resten av livet. Det är sannolikare att man cyklar iväg ngnstans som 70+ än spelar fotboll.

Faktum är att det finns även artiklar som diskuterar vardagsmotion och det är en av de främsta sakerna som man förlorat hos barn idag och som har visat ge en super grundkondition som är svår att få på andra sätt i sport och som är svår för tränare att kompensera förlusten av på den timma de har i fotbollen tre timmar i veckan. tex 1177 rekommenderar tre gånger i veckan att bli svettig minst för barn och lek ute på raster och cykla till skolan så rörelsen är ca 60 min per dag. Skoljumpan brukar tydigen bidra med ganska få minuter intensiv rörelse på en lektion.
Nu vet jag inte hur det är i ts fall, men tänker att innebandy främst tränas vintertid och fotboll sommartid?

Nu vet jag inte hur det är i ts fall, men tänker att innebandy främst tränas vintertid och fotboll sommartid?

Fotboll har varit året runt sedan mina barn började på fotbollslekis eller motsvarande när de var 5 år. Innebandy har varit från augusti till maj från ca 7-8 år. Sen är det vanligt att barn som håller på med båda idrotterna prioriterar fotboll på sommaren och innebandy på vintern och inte kör fullt ut när det inte är "säsong".

Som förälder till både innebandy- och fotbollsspelande barn:
  • Innebandy tränas från första veckan i september - sista april
  • Fotboll tränas från maj-september med uppehåll under sommarlovet
Självklart varierar detta mellan föreningar. Men min poäng är att innebandy blir dubbelt så mycket träning på ett år som fotboll. Om man inte också tränar fotboll på vinterhalvåret, det varierar väll.

Håller helt med om att vardagsmotion är mycket viktigare om man fokuserar på fysisk aktivitet. Sen finns det massa andra viktiga förmågor som utvecklas genom en strukturerad fritidsaktivitet, men det behöver inte vara idrott.

Som förälder till både innebandy- och fotbollsspelande barn:
  • Innebandy tränas från första veckan i september - sista april
  • Fotboll tränas från maj-september med uppehåll under sommarlovet
Självklart varierar detta mellan föreningar. Men min poäng är att innebandy blir dubbelt så mycket träning på ett år som fotboll. Om man inte också tränar fotboll på vinterhalvåret, det varierar väll.

Håller helt med om att vardagsmotion är mycket viktigare om man fokuserar på fysisk aktivitet. Sen finns det massa andra viktiga förmågor som utvecklas genom en strukturerad fritidsaktivitet, men det behöver inte vara idrott.

Men oj, så fotbollen är alltså bara en dryg månad innan sommarlovet och en dryg månad efter sommarlovet och sen inget mer? Det måste vara väldigt små barn?

Men oj, så fotbollen är alltså bara en dryg månad innan sommarlovet och en dryg månad efter sommarlovet och sen inget mer? Det måste vara väldigt små barn?
10-11-åringar. Det blir nästan två månader innan sommarlovet och 1 1/2 efter. Två träningar i veckan+ match. Fullt tillräckligt för en icke fotbollsintresserad morsa :D.

Ingen aning, de som tränar ishockey verkar märkligt nog göra det året om och såvitt jag förstod av fotbollen numera så var det på många orter liknande med året om. Om det är så är det kanske en annan sak och man kanske vill leta efter jujutsu eller ngn kul sport till att ha.

10-11-åringar. Det blir nästan två månader innan sommarlovet och 1 1/2 efter. Två träningar i veckan+ match. Fullt tillräckligt för en icke fotbollsintresserad morsa :D.

Det förstår jag att det är :D men tycker barnen det också? ;)
Men det måste vara väldigt ovanligt med så kort utesäsong och ingen innesäsong, framför allt för 7-mannalag.

Liknande trådar

• Ryggsäck till första klass
  • Sommarlovsbingo, tips sökes
  • Frisyrtips till skolavslutning
  • Ljudboksspelare för barn

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!