Bukefalos 28 år!

P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Nej, jag menar skatterna. Och nej, ställer vi om snabbt och bra så kommer olja att finnas även om 500 år som drivmedel. För de som behöver det.
För då kommer behovsprinciper för fördelning att vara införda, istället för dagens marknadsprinciper där annat än behov avgör hur fördelningen faller ut?
 
Största anledningen till att tågtrafiken fungerar usel beror nog främst på att staten sket i underhållet från 60-talet och fram till typ idag.
3 USD per gallon = 7 SEK per liter. (USA)
1.52 AUD per liter = 9.78 SEK per liter. (Australien)
0.28 USD per liter = 2.50 SEK per liter. (Kuwait)
7.75 EGP per liter = 3.84 SEK per liter (Egypten)
1.18EUR per liter = 12.25 SEK per liter. (Litauen)
1.47EUR per liter = 15.27 SEK per liter. (Belgien)
16.02 SEK per liter (Sverige)

Och nej, jag är inte för en massa sänkningar på fossila drivmedel, men anser inte heller att generella höjningar för alla utan att kunna erbjuda alternativ är en bra väg framåt. En snål dieselbil är ett utmärkt miljöalternativ för den som har bilen som allra effektivaste transportmedel, dvs där sträckorna är ganska långa och ingen annan vill åka dessa.
Tills vidare ser vi ju heller inga höjningar av det pris som konsumenten betalar. Räknat mot den disponibla inkomsten över tid.

Du drar dig inte för att jämföra med länder som subventionerar bensin.
 
Det heter elcykel. Antalet cyklister som pendlar även på vintern har ökat i antal och de behöver inte byta om när de kommer till jobbet. De behöver heller inte vara extrema hurtbullar. Du cyklar milen under 30 min om du inte måste kryssa dig fram bland andra trafikanter.

Det börjar ju hända lite inom transportsektorn och jag förstår att många tycker det känns lite obehagligt när det börjar förändras och inte är "som vanligt".

För att cykla milen på 30 min behöver du hålla en genomsnittshastighet på 20 km i h, det tror jag få klarar i stadsmiljö utan att vara trafikfarliga. Ett par stopp för att korsa vägar eller liknade och man får köra på ordentligt för att klara det. Och ett par stopp på en mil är lågt räknat i det sammanhanget.

Om det inte är korsande vägar eller andra trafikanter att ta hänsyn till så är det förmodligen lätt men vem har det så.
 
För då kommer behovsprinciper för fördelning att vara införda, istället för dagens marknadsprinciper där annat än behov avgör hur fördelningen faller ut?

Nej, det kommer att finnas olja i överskott som gör att många har råd som behöver det. Dagens marknadsprinciper förutsåg jag ingen större förändring av i mitt inlägg.
 
Du drar dig inte för att jämföra med länder som subventionerar bensin.

Varför skulle inte en benchmarking inkludera allt från minusskatt (subvention) till höga skatter på drivmedel? Jag trodde benchmarking var just det - vad kostar samma mängd drivmedel i andra länder jorden runt.

Att jämföra med länder som har exakt samma beskattningsnivå på drivmedel - känns - extremt krystat och ointressant.
 
För att cykla milen på 30 min behöver du hålla en genomsnittshastighet på 20 km i h, det tror jag få klarar i stadsmiljö utan att vara trafikfarliga. Ett par stopp för att korsa vägar eller liknade och man får köra på ordentligt för att klara det. Och ett par stopp på en mil är lågt räknat i det sammanhanget.

Om det inte är korsande vägar eller andra trafikanter att ta hänsyn till så är det förmodligen lätt men vem har det så.
Det är inte så vanligt i Sverige att stadsmiljön är så stor att du cyklar en mil i den.
 
Varför skulle inte en benchmarking inkludera allt från minusskatt (subvention) till höga skatter på drivmedel? Jag trodde benchmarking var just det - vad kostar samma mängd drivmedel i andra länder jorden runt.

Att jämföra med länder som har exakt samma beskattningsnivå på drivmedel - känns - extremt krystat och ointressant.
Eftersom det är ett vanligt påstående att bilkörningen blir dyrare, verkar det rimligt att jämföra inom samma land och över tid. Över tid har bilkörning blivit billigare i Sverige.

Att det är ännu billigare i Saudi känns ganska irrelevant.
 
Inte?
Från Torgnys gata i Linköping är det enligt hitta.se 18 km drygt till Uppvindsvägen i Linköping.
Linköping är inte en extremt stor stad, elelr?
Jag är inte bekant med Linköping. I Göteborg cyklar jag typ 3 km genom absoluta centrum. Mycket få hundra meter åt olika håll är framkomligheten på cykel rätt ostörd. En del rödljus, så klart, men inga jobbiga korsningar som inne i centrum.
 
Inte?
Från Torgnys gata i Linköping är det enligt hitta.se 18 km drygt till Uppvindsvägen i Linköping.
Linköping är inte en extremt stor stad, elelr?
Linköping är ju en lite udda stad om man kollar på hur den är uppbyggd, samt att Malmslätt nog inte räknas in till tätorten Linköping.
Sedan så är hitta.se väldigt dåligt för cyklister. Knappt 13 km får jag fram hos Google.
 
Inte?
Från Torgnys gata i Linköping är det enligt hitta.se 18 km drygt till Uppvindsvägen i Linköping.
Linköping är inte en extremt stor stad, elelr?

Nu har ju Linköpingsbor tidigare i tråden haft lite andra åsikter än mig vad som är stadsmiljö (:D nej bara på skoj) men inte är alla de 18 kilometrarna stadsmiljö? Tittar man på kartan verkar man ju passera både skog, golfbana och åker.

Det kan ju inte vara mer än max ett par km som det är problem att hålla 20 km/h med elcykel?
 
Senast ändrad:
För att cykla milen på 30 min behöver du hålla en genomsnittshastighet på 20 km i h, det tror jag få klarar i stadsmiljö utan att vara trafikfarliga. Ett par stopp för att korsa vägar eller liknade och man får köra på ordentligt för att klara det. Och ett par stopp på en mil är lågt räknat i det sammanhanget.

Om det inte är korsande vägar eller andra trafikanter att ta hänsyn till så är det förmodligen lätt men vem har det så.
Min man jobbar i city och snittar över 20. Men det är såklart för att han kan hålla högre fart i förorterna. Men i alla debatter påpekas det att alla inte "cyklar i Stockholm" så det borde ju vara orelevant även ur denna aspekt ;)
 
Linköping är ju en lite udda stad om man kollar på hur den är uppbyggd, samt att Malmslätt nog inte räknas in till tätorten Linköping.
Sedan så är hitta.se väldigt dåligt för cyklister. Knappt 13 km får jag fram hos Google.

Det var ju inte inom tätort utan inom stadsmiljö som medför problem att hålla 20 km/h som var grejen :)
 
Det är inte så vanligt i Sverige att stadsmiljön är så stor att du cyklar en mil i den.
Jag är uppväxt i Malmö och där är det många som cyklar som flera vittnat om, 0,5 -1 mil är vanligt och givetvis får man räkna om sträcka/tid efter det aktuella avståndet. De flesta har inte en såpass snäll trafikmiljö att de bara kan bränna rakt fram utan hänsyn till övriga trafikanter och de flesta kör åtminstone delvis i stadstrafik när de ska till jobb. Det är rödljus, det är stopplikt det är korsande cykelvägar, folk man behöver köra om, det platser med skymd sikt man behöver sakta in även i utan för tätorterna. 20 km i timmen i snitt på en elcykel är en hög hastighet.
 
Och i Malmö är en av de mest centrala cykelvägarna/cykelautostradan ganska avskiljd från biltrafik, och de korsningar som finns byggdes om för ett par år sedan så cyklister har företräde framför bilar :up: Ett rödljus över en trafikerad bilväg är det förvisso. Längs med denna sträcka (och många andra) räknas antal passerande cyklister per dag. Detta är alltså en cykelväg på en parallellgata till gågatan i centrum. På helger är det mycket gående folk i vägen, men vardagar är det prima cykling. Mellan 2003-2015 ökade antalet cyklister i Malmö med 50%, medan befolkningsökningen samma tid var 21%. Fler och fler väljer cykeln, och fler och bättre cykelöverfarter, cykelvägar med mera blir det. Nu byggs en stor dubbelfilig cykelväg längs med hela Nobelvägen i Malmö exempelvis.
 
Nä bättre att alla tar bilen istället! Jag tänkte inte på det!
Ja en del tänker som du, tar man upp hur verkligheten ser ut så gömmer de sig under motorhuven.

Varför är det bättre att köra bil för att jag påtalar att det inte ofta är görligt att cykla 1 mil på 30 minuter på ett säkert vis? Tar sträckan på något konstigt vis längre tid i praktiken än tidigare eller?
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 306
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 297
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
721
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp