Bukefalos 28 år!

P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Var fjärde Malmöbo cyklar till jobbet. Visst är skåningar lite knasiga men jag gissar att inte alla de är extremister, att några hämtar på förskola och inte alla ser det som ett pass på gymmet.

Självklart har Malmö bättre förutsättningar i form av klimat och topografi. Men det är inte hela svaret. Cykelinfrastruktur och cykelkulturen påverkar massor också.

Såklart inte alla kommer kunna cykla till jobbet. Och långt från alla klarar ju att pendla 2 mil. Men det är för mig helt obegripligt varför alla dessa bilister som absolut inte kan cykla är mer positiva till att deras bilkögrannar börjar cykla istället. Det är ju absolut inte så att alla som skulle kunna cykla gör det.
Det blir ju mer plats för deras bilar ju fler som cyklar, så de ska vara tacksamma.
 
Nej jag håller inte med där helt enkelt. Jag har runt 5 km till centrum och cyklar det gärna själv, men om jag ska ha med familjen föredrar jag bil eller buss. Barnet är för tungt för en cykelstol och har varit sedan han var 2 eller något. Men att skjutsa på pakethållaren känns vanskligt och ont i rumpan 20 min senare. Att cykla 5 km med ett barn på en liten cykel med små hjul tar väldigt mycket längre tid än att cykla själv. Sedan gå på stan en hel dag och så tillbaka igen med en trött unge, cykla 5 km. Jag har bara inte lust. Kanske sedan när han har 24 tumscykel.

Men tänk om man har tre barn som de flesta ute hos oss. Så då ska man ha en unge fram, en bak, bebisen på magen och så kassar på styret? och ingen vagn fick man med sig.

Vi har grannar med fem barn, de är extremt miljövänliga, två barn i lådcykeln, ett cyklar själv, och två på andra förälderns cykel. Men kassarna vet jag inte om de får med? har inte sett dem tillbaka från shopping, lägger man tre kassar i knät på barnen då? Räcker tre kassar för två dagar för en fembarnsfamilj?

Lite som att gå till skolan tex, folk tänker att 2,4 km går man raskt på 20 minuter, big deal. Men för en 6 åring så tar det i alla fall 40 minuter.

Eller avståndet till bussen, de skulle flytta vår busshållsplats som är utanför ett äldreboende. Visst, för mig kan det ta 2 minuter extra att jogga till nästa hållplats, men för tant Agda? (den är kvar)
Jag har cykelkärra för att få med den yngsta och slippa skjutsa honom på pakethållaren (vi har tre barn). Plats för matkassar finns det också i vagnen.
 
Nej jag håller inte med där helt enkelt. Jag har runt 5 km till centrum och cyklar det gärna själv, men om jag ska ha med familjen föredrar jag bil eller buss. Barnet är för tungt för en cykelstol och har varit sedan han var 2 eller något. Men att skjutsa på pakethållaren känns vanskligt och ont i rumpan 20 min senare. Att cykla 5 km med ett barn på en liten cykel med små hjul tar väldigt mycket längre tid än att cykla själv. Sedan gå på stan en hel dag och så tillbaka igen med en trött unge, cykla 5 km. Jag har bara inte lust. Kanske sedan när han har 24 tumscykel.

Men tänk om man har tre barn som de flesta ute hos oss. Så då ska man ha en unge fram, en bak, bebisen på magen och så kassar på styret? och ingen vagn fick man med sig.

Vi har grannar med fem barn, de är extremt miljövänliga, två barn i lådcykeln, ett cyklar själv, och två på andra förälderns cykel. Men kassarna vet jag inte om de får med? har inte sett dem tillbaka från shopping, lägger man tre kassar i knät på barnen då? Räcker tre kassar för två dagar för en fembarnsfamilj?

Lite som att gå till skolan tex, folk tänker att 2,4 km går man raskt på 20 minuter, big deal. Men för en 6 åring så tar det i alla fall 40 minuter.

Eller avståndet till bussen, de skulle flytta vår busshållsplats som är utanför ett äldreboende. Visst, för mig kan det ta 2 minuter extra att jogga till nästa hållplats, men för tant Agda? (den är kvar)
Häromkring är det många som har en cykelkärra som snabbkopplas och när den inte är cykelkärra fungerar den som barnvagn. På så sätt har de barnvagn med sig ändå. Självklart ser jag också att det är tyngre och besvärligare att cykla med flera små barn och jag vill verkligen inte sätta mig till doms över trötta småbarnsföräldrar, men här, där bil snarare ökar transporttiden jämfört med cykel (ja, det har mätts) är det många som hittat sätt att få med sig allt och alla på cykeln. Men, som sagt, all respekt för att våra förutsättningar är olika och varierar över tid och med livssituation.
 
Har ingen uttryckt att det körs/åks bil i onödan?

Då har jag helt missuppfattat vad tråden handlar om.

Jag trodde på fullt allvar att förslaget om skatt på parkering på köpcentra handlar om att människor anses köra/åka bil i onödan i stället för att välja andra alternativ.
Nu gällde det

Hela tråden handlar ju om åsikter om hur människor åker bil.
Undvika onödigt bilåkande.
Och jag utgår från att de som berättar hur de låter bli bilen själva, för att det är onödigt att åka bil kortare sträckor än fem kilometer anser att det är onödigt för ALLA att åka kortare sträckor än fem kilometer.

Där jag svarade

Hur tänker du nu, varför utgå från något ingen (vad jag vet) uttryckt? Att man själv undviker bilen vid en viss sträcka innebär inte att det gäller i alla lägen, inte ens för en själv.
Jag menar alltså att ingen uttryckt att det är onödigt för alla att åka kortare sträckor än 5 km med bil.
 
Jag frågade inte efter din upplevelse, jag frågade vilka "man" du menar.

Politiker som vill höja drivmedelsskatterna. Stadsbor som tycker att det visst finns andra lösningar, i vilket de såklart har rätt om man begränsar utsikten ur periskopet kraftigt.

Jag tycker bilfria innerstäder är superbra att jobba mot, där bilar vare sig behövs eller är effektiva. Samtidigt behöver man se till att de effektiva alternativen finns, utan att bli så dyra att de driver en urbanisering/gentrifiering, även för dem som inte bor i städer.

Alltså är generella skattehöjningar inte något vidare. Riktade skatteväxlingar betydligt bättre, men de måste helst nå hela målgruppen. Trängselskatter är utmärkt. Höjda parkeringsavgifter är utmärkt, så länge infartsparkeringar för anslutning till kollektivtrafik kan erbjudas.
 
Politiker som vill höja drivmedelsskatterna. Stadsbor som tycker att det visst finns andra lösningar, i vilket de såklart har rätt om man begränsar utsikten ur periskopet kraftigt.

Jag tycker bilfria innerstäder är superbra att jobba mot, där bilar vare sig behövs eller är effektiva. Samtidigt behöver man se till att de effektiva alternativen finns, utan att bli så dyra att de driver en urbanisering/gentrifiering, även för dem som inte bor i städer.

Alltså är generella skattehöjningar inte något vidare. Riktade skatteväxlingar betydligt bättre, men de måste helst nå hela målgruppen. Trängselskatter är utmärkt. Höjda parkeringsavgifter är utmärkt, så länge infartsparkeringar för anslutning till kollektivtrafik kan erbjudas.
Jag har inte heller sett någon, som jag vet är storstadsbo, problematisera trängselskatter och dyra p-platser i tråden. Tvärtom. Det är typiskt sådana förslag som möter protester initialt och sedan vanligen landar väl efter ganska kort tid. (Detta är studerat, alltså.)

Drivmedelsskatterna är ju inte värre än att bensinen länge låg under konsumentprisindex. Nu ligger bensinpriset så att en liter bensin kostar lika stor andel av en genomsnittlig industriarbetarlön som för 30 år sedan.

Den här propagandan om att bensinen är dyr, borde ingen som behärskar de fyra räknesätten behöva gå på. Eftersom billobbyn är en kommersiell aktör, behöver vi andra ju inte upplåta vår fritid till att hjälpa den.
 
Jag har inte heller sett någon, som jag vet är storstadsbo, problematisera trängselskatter och dyra p-platser i tråden. Tvärtom. Det är typiskt sådana förslag som möter protester initialt och sedan vanligen landar väl efter ganska kort tid. (Detta är studerat, alltså.)

Drivmedelsskatterna är ju inte värre än att bensinen länge låg under konsumentprisindex. Nu ligger bensinpriset så att en liter bensin kostar lika stor andel av en genomsnittlig industriarbetarlön som för 30 år sedan.

Den här propagandan om att bensinen är dyr, borde ingen som behärskar de fyra räknesätten behöva gå på. Eftersom billobbyn är en kommersiell aktör, behöver vi andra ju inte upplåta vår fritid till att hjälpa den.
Instämmer. Säger som jag brukar: det är en DRÖM att tanka i Sverige just nu jämfört med typ Italien och Frankrike. I somras tror jag att rekordet blev nästan 23 kr/l (dock strax utanför Monaco, så säkert väl tilltagna priser efter målgrupp). Glad att min SUV är ganska otörstig ändå, men det var gött att rulla över bron från Danmark på ångorna och tanka i Malmö. Jag undrar om någon benchmarking alls görs innan raseriet tuggar igång över priserna i Sverige?
 
Instämmer. Säger som jag brukar: det är en DRÖM att tanka i Sverige just nu jämfört med typ Italien och Frankrike. I somras tror jag att rekordet blev nästan 23 kr/l (dock strax utanför Monaco, så säkert väl tilltagna priser efter målgrupp). Glad att min SUV är ganska otörstig ändå, men det var gött att rulla över bron från Danmark på ångorna och tanka i Malmö. Jag undrar om någon benchmarking alls görs innan raseriet tuggar igång över priserna i Sverige?

3 USD per gallon = 7 SEK per liter. (USA)
1.52 AUD per liter = 9.78 SEK per liter. (Australien)
0.28 USD per liter = 2.50 SEK per liter. (Kuwait)
7.75 EGP per liter = 3.84 SEK per liter (Egypten)
1.18EUR per liter = 12.25 SEK per liter. (Litauen)
1.47EUR per liter = 15.27 SEK per liter. (Belgien)
16.02 SEK per liter (Sverige)

Och nej, jag är inte för en massa sänkningar på fossila drivmedel, men anser inte heller att generella höjningar för alla utan att kunna erbjuda alternativ är en bra väg framåt. En snål dieselbil är ett utmärkt miljöalternativ för den som har bilen som allra effektivaste transportmedel, dvs där sträckorna är ganska långa och ingen annan vill åka dessa.
 
Och nej, jag är inte för en massa sänkningar på fossila drivmedel, men anser inte heller att generella höjningar för alla utan att kunna erbjuda alternativ är en bra väg framåt. En snål dieselbil är ett utmärkt miljöalternativ för den som har bilen som allra effektivaste transportmedel, dvs där sträckorna är ganska långa och ingen annan vill åka dessa.

Eftersom olja är en ändbar resurs minskar tillgången på den hela tiden. priserna KOMMER öka hela tiden. Är det det du menar med generella höjningar? Eller skatterna?
 
3 USD per gallon = 7 SEK per liter. (USA)
1.52 AUD per liter = 9.78 SEK per liter. (Australien)
0.28 USD per liter = 2.50 SEK per liter. (Kuwait)
7.75 EGP per liter = 3.84 SEK per liter (Egypten)
1.18EUR per liter = 12.25 SEK per liter. (Litauen)
1.47EUR per liter = 15.27 SEK per liter. (Belgien)
16.02 SEK per liter (Sverige)

Och nej, jag är inte för en massa sänkningar på fossila drivmedel, men anser inte heller att generella höjningar för alla utan att kunna erbjuda alternativ är en bra väg framåt. En snål dieselbil är ett utmärkt miljöalternativ för den som har bilen som allra effektivaste transportmedel, dvs där sträckorna är ganska långa och ingen annan vill åka dessa.

Alltså, att jämföra med USA, Kuwait och Egypten känns inte helt rimligt i min mening.
 
Jag är, för att få vardagen att funka, förvisad till typiska pendlartiderna (6.30-8, respektive 15-18) och då är det hopplöst. Eller var 2015, när jag provade senast.
Det är oftast bättre nu :) Plus att det kommer bli trevligare att vänta i Hede när byggnationerna där är klara (om en nu måste vänta).

Både sambo och föräldrar tågpendlar på den sträckan (plus/minus någon hållplats) och har gjort i flera år. Det är bara i undantagsfall det inte fungerar så bra :) Så det kan ju vara värt att testa igen :)
 
Alltså, att jämföra med USA, Kuwait och Egypten känns inte helt rimligt i min mening.

Benchmarking. Det verkar dumt att inte hämta priser lite varstans, med olika förutsättningar. Annars kan vi nog inte jämföra alls. Kuwait och Egypten subventionerar drivmedel extremt (dvs anti-skatt)
 
Eftersom olja är en ändbar resurs minskar tillgången på den hela tiden. priserna KOMMER öka hela tiden. Är det det du menar med generella höjningar? Eller skatterna?

Nej, jag menar skatterna. Och nej, ställer vi om snabbt och bra så kommer olja att finnas även om 500 år som drivmedel. För de som behöver det.
 
Det är oftast bättre nu :) Plus att det kommer bli trevligare att vänta i Hede när byggnationerna där är klara (om en nu måste vänta).

Både sambo och föräldrar tågpendlar på den sträckan (plus/minus någon hållplats) och har gjort i flera år. Det är bara i undantagsfall det inte fungerar så bra :) Så det kan ju vara värt att testa igen :)
Oftast är inte gott nog för en bränd katt som den här. ;) Men det låter ändå lovande, även om jag tycker att jag alltför ofta får notiser om att det är förseningar/störningar på Kungsbackapendeln. Men det nya stationshuset tror jag kommer bli ett jättelyft, det är förskräckligt kallt att stå och frysa på den där perrongen vintertid.
 
Oftast är inte gott nog för en bränd katt som den här. ;) Men det låter ändå lovande, även om jag tycker att jag alltför ofta får notiser om att det är förseningar/störningar på Kungsbackapendeln. Men det nya stationshuset tror jag kommer bli ett jättelyft, det är förskräckligt kallt att stå och frysa på den där perrongen vintertid.
Jag kan be föräldrarna föra statistik ett tag och återkomma :D nä men skämt åsido så tycker jag, utifrån det vi pratar om pendling hemma, att det inte är så ofta det är problem men när det är det så är det ju det vi kommer ihåg och pratar om :) Så det blir liksom fokus på problemet snarare än alla andra dagar när det fungerar bra.
 
Ja, tågen funkar ju för dåligt. Den här bolagiseringen och allmänna nedrustningen av det gemensamma i samhället, är väldigt problematisk. Det är ju ett politiskt problem, inte bara ett praktiskt. Men trots allt är de flesta tåg i tid, dock ej på just den sträcka som du och jag oftast frekventerar. Men till och med på den sträckan, så är ju förseningar på runt en kvart till en halvtimme det vanliga. Det vanliga är inte att man sex timmar senare bara är hemma igen (vilket hände min partner häromsistens). Min arbetsgivare tillåter inte flyg den sträckan, vilket jag är helt nöjd med.

Jag tågpendlar mellan Gbg och Kungsbacka, men vid lite konstiga tider. Det går faktiskt fortare än att stå i kö på E6, samt att jag kan göra lite jobb på tåget.
Största anledningen till att tågtrafiken fungerar usel beror nog främst på att staten sket i underhållet från 60-talet och fram till typ idag.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 434
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 507
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
731
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp