P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Nej, men de ger faktiskt också ifrån sig metangas om än i mycket mindre mängd än idisslare. :p Största utsläppsposterna är dock förmodligen det bränsle som krävs för att odla fodret, gödselhantering och transporter(både av häst och foder).

Det finns uträkningar som gör gällande att klimatavtrycket för hästar ligger på 1,5 till drygt 5 ton koldioxidekvivalenter per häst och år, där variationen främst beror på foderåtgång och transporter(utrustningen som används till hästen är inte medräknad alls).
1 ton koldioxidekvivalenter motsvarar att köra 500 mil med en mellanstor bensinbil.
Jag gissar också att jag inte är den enda personen som behöver ha bil just för att jag åker till stallet. Om jag inte hade hållt på med hästar hade jag kunnat sälja min bil.

Var tänker du dig att mat ska odlas? Av vem/vilka ska den odlas? Och hur ska den komma till staden?
Hur har det ens med saker att göra?
Jag har inte skrivit något alls om detta.
 
Det är ju väldigt sällan som buss är billigare för enstaka resor. Men ofta blir kalkylen annorlunda om man åker ofta och köper periodkort.

För mig kostar det tex 25 kr enkel resa inne i tätorten att åka buss. Månadskort kan jag dock köpa för 375 kr så det är ju inte så många resor som behövs innan det börjar tjäna sig :)

Inom stan cyklar jag eller går. Den är inte så stor :-) Har inget behov av kollektivtrafik eller bil i min lilla stad. Det är när jag ska utanför stan jag behöver bilen.

Jag tror att buss måste börja bli billigare även för enstaka resor för att folk ska börja byta ut bilen mot kollektivtrafiken. Annars blir tröskeln för hög. Och för en del personer (t.ex. jag) så kan man inte byta ut bilen mot kollektivtrafiken så ofta att ett månadskort hade lönat sig jämfört med bilen. Men man hade kanske kunnat byta ut en mindre del av bilresorna mot kollektivtrafiken om inte kollektivtrafiken varit dyrare för enstaka resor. Och om alla hade bytt ut 10% av sina bilresor mot kollektivtrafiken så hade ju det varit bra!

Jag räknade på det. För att ett månadskort från mig in till centrum skulle löna sig hade jag behövt åka 18 gånger per månad. Jag kör kanske den sträckan 1-2 gånger i månaden.
 
Senast ändrad:
Jag tror på att det generellt sett är bättre för miljön om många gör lite än att några få gör mycket. Alltså borde det (enligt mig) vara fler kampanjer där man uppmuntras att låta bilen stå någon gång då och då istället för hela tiden. Och det borde bli billigare att åka kollektivt också ibland. Ofta är det ju omständigheter i livet som gör att man inte har tid att åka kollektivt så ofta som behövs för att ett månadskort ska löna sig. T.ex. hämtning av barn. De dagar man ska hämta barnen så väljer man inte att hämta dem kl. 17.30 med kollektivtrafiken om man kan ta bilen och hämta dem redan kl. 16.30. Men de dagar den andre föräldern hämtar så kanske man kan välja att åka kollektivt och komma hem senare om det gör att man sparar pengar på det. Det är där vi kan göra en stor miljövinst tror jag.
 
Inte i Östergötland, för Östgötatrafiken lägger ner alla linjer som inte har tillräcklig med passagerare.

Förstår du skillnaden mellan kollektivtrafik i glesbygd respektive tätort?

Att löna sig ekonomiskt har i det här fallet (det du alltså citerar) inget att göra med om det lönar sig miljömässigt, vilket var det jag skrev om. Läs ordentligt!

Gäller det även utanför allmänt vägnät alltså? I glesbefolkad landsbygd, där vägarna måste byggas om från grunden för att ens kunna bära belastningen av regelbunden busstrafik?
Hur långt får/kan/ska/ bussen köra, för att alls komma fram till någon destination om den ska slingra sig fram på långa vindlande grusvägar och plocka upp/släppa av folk, och fortfarande vara miljövänlig, samt rimlig att använda för att ta sig till/från jobbet, passa läkartider med mera?

Nybyggnation, drift och underhåll av vägarna är lika räknat för både buss och bil i de undersökningar jag hänvisade till, eftersom båda fordonstypen är beroende av att vägen finns och fungerar. Snälla läs ordentligt vad du svarar på, jag skrev detta innan också.

Vem ska då hämta föräldern? Tro du att elmopeden fungera bra när det är 20 minusgrader?

Ingen har sagt att det ska göras året runt eller funka varenda gång. Föräldern kanske har enklare att cykla 6 km i mörker än ett barn.

Köer, eller "leta parkeringsplats" är icke frågor på landsbygden, och faktiskt i medelstora städer också.

Inte ens i medelstora städer finns något som avlägset liknar de köer som finns i t.ex. Stockholm.

Nu pratade vi om Linköping, där jag är uppväxt och regelbundet besöker. Det är köer och rusningstrafik där. Läs vad du svarar på tack!

Kan du definiera en SUV? Menar du inte egentligen en extra bränsletörstig personbil?

Ett jeepliknade fordon kan dra mellan 0,4 liter eller 2-3 liter per mil, vilket kan sägas gälla för de flesta fordon som drivs med flytande bränsle.

Moderna SUV:ar drar lika mycket (eller lite) bränsle per mil, som vilken annan bil som helst.

Jag tänker inte definiera det eftersom jag hänvisade till vilka undersökningar det finns. DU får kolla hur DE definierar SUV om du nu vill veta. Jag uppmanar dig igen: läs ordentligt vad för text du faktiskt svarar på. Svaret på de flesta av dina frågor här ovan är givna om du läst ordentligt. Det hör till god Nettikett :)
 
Jag har en fråga: Hur ska man räkna för att få fram den korrekta kostnaden för att köra till affären och handla? Säg att det är 4 km ToR till affären. Jag tänkte storhandla d.v.s. handla mer än jag känner mig bekväm med att transportera på min cykel alt. så ösregnar det och jag vill inte cykla hem med maten då. Vad kostar det att ta bilen en så kort sträcka och i stadstrafik? Säkert mer än snittkostnaden per km men hur mycket mer? Tänkte räkna på om det lönar sig att ta bussen den sträckan eller inte.
 
Du menar alltså att folk ska typ gå eller cykla tre mil till närmaste busshållplats? Så långt ät det för mig.
Jag kan inte ens med stor dos fantasi se att jag sagt så, eller att innebörden av vad jag skrivit här i tråden ens skulle vara i närheten av att kunna tolkas på det sätt du tolkar det som.

Däremot skulle det med lite läskunnighet och sunt förnuft kunna tolkas att det skulle vara en bra idé för dig och din pånbok samt vår miljö att antingen a) samåka med någon på sträckan till busshållplatsen och därifrån utnyttja kollektivtrafiken om det skulle vara en möjlig lösning, eller b) ta bilen till busshållplatsen, parkera där och därifrån utnyttja kollektivtrafiken.
Metoden är välbeprövad. Jag trodde kanske inte att jag skulle behöva förklara den så bokstavligt för någon som bor tre mil från busshållplatsen.
 
Alltså. En sån där "beräkna ditt klimatfotavtryckgrej" på nätet, som jag fyllde i, frågade just hur mycket pengar jag lägger på husdjur i månaden. Maxvärdet var 500 kronor. Jag kände att min häst gick lite väl mycket under radarn där.

500 kronor! Pah!
Oj jag trodde nog en Grand Danois matomkostnader låg på 1000 kr i månaden :D tydligen är jag helt off.
 
Nybyggnation, drift och underhåll av vägarna är lika räknat för både buss och bil i de undersökningar jag hänvisade till, eftersom båda fordonstypen är beroende av att vägen finns och fungerar. Snälla läs ordentligt vad du svarar på, jag skrev detta innan också.
Bussar och bilar har olika krav på utrymme och körbarhet. Vissa vägar som fungerar okej för biltrafik är omöjliga för buss och andra håller inte den standard som linjetrafiken kräver även om det går att köra på den.
 
Inom stan cyklar jag eller går. Den är inte så stor :-) Har inget behov av kollektivtrafik eller bil i min lilla stad. Det är när jag ska utanför stan jag behöver bilen.

Jag tror att buss måste börja bli billigare även för enstaka resor för att folk ska börja byta ut bilen mot kollektivtrafiken. Annars blir tröskeln för hög. Och för en del personer (t.ex. jag) så kan man inte byta ut bilen mot kollektivtrafiken så ofta att ett månadskort hade lönat sig jämfört med bilen. Men man hade kanske kunnat byta ut en mindre del av bilresorna mot kollektivtrafiken om inte kollektivtrafiken varit dyrare för enstaka resor. Och om alla hade bytt ut 10% av sina bilresor mot kollektivtrafiken så hade ju det varit bra!

Jag räknade på det. För att ett månadskort från mig in till centrum skulle löna sig hade jag behövt åka 18 gånger per månad. Jag kör kanske den sträckan 1-2 gånger i månaden.
Jag håller med dig! Jag pendlar 2-3 dagar i veckan till universitetet och skulle rent tekniskt kunna ta bussen väldigt nära ytterdörren, men enkel resa kostar 88 kr, parkeringen vid stationen kostar 125 kr, det är alltså 50 kr billigare att parkera bilen än ta bussen fram och tillbaka. Skulle jag köpa pendlar kort så skulle bussresorna kosta ännu mer eftersom ett pendlar kort kostar 1110 kr och jag åker för lite för att kunna utnyttja det. I övrigt behöver vi bilen i vardagen så där är det svårt att få till något vettigt med kollektivtrafiken eller cykel. Jag tycker att det är ganska så skönt att slippa köra, men väljer ändå att ta bilen till stationen för att kunna göra andra ärenden när jag ändå är ute och åker.
 
Mitt inlägg om hästar ovan berör en rätt öm punkt när det kommer till att minska vår miljöpåverkan för var och en av oss. Det är nämligen inte särskilt svårt alls - till en viss punkt. Den punkten är just när vi måste börja avstå saker som VI tycker är viktiga eller göra saker VI tycker är jobbiga.

För den som trivs bäst hemma(eller för all del har dåligt med pengar) är det lätt att berätta om hur man aldrig åker på några flygresor. Den som inte är förtjust i kött kan prata om hur viktigt det är för miljön att äta mer vegetariskt. Trivs man i stan kan man stoltsera med hur man lever bilfritt. Men om man börjar peta i uppoffringar som många personer skulle behöva göra för att få ner sina utsläpp till en rimlig nivå måste man nog lämna bekvämlighetszonen. Om vi ska få ner dagens utsläpp om 11 ton koldioxidekvivalenter per år och person till bara 1-2 ton så går det ju inte att bara putsa lite i hörnen. Hur ska vi se på det här med att ha husdjur? Fritidsresor? Lyxkonsumtion överlag?

Jag är sannerligen inte den som pekar finger åt något håll. Jag har, precis som väldigt många andra, dragit ner på sånt som jag kan utan att det påverkar mitt liv särskilt mycket negativt - i många fall till och med positivt(vegetariskt är ju gott, t ex). Men jag roas av tankeexperimentet, inte minst eftersom jag så ofta tycker det verkar som om folk försvarar sin egen livsstil och val. De gör något som är bra för miljön(och tycker ofta att alla borde göra samma sak) men när man skrapar lite på ytan så handlar det sällan om någon enorm uppoffring för just den personen.
Man kunde ju önska och hoppas att man skulle kunna släppa ut så mycket mindre i industrin och effektivisera flygets utsläpp (varför är flygskatten på -att flyga, inte på att släppa ut mindre när man flyger? Det gör ju bara att folk fortsätter och betalar lite mer i skatt och flygbolagen har noll incitament att släppa ut mindre) att folk kan åka på semester med flyg en gång vartannat år, eller kanske en gång om året.

Men allt som handlar om att flyga på semester många gånger per år osv kan dras in. Då kan man tänka sig att om alla i städer som inte har barn och kassar cyklar -frivilligt. Så kan de som bor på landet åka bränslesnål bil osv.

För egentligen handlar det om samhället inte individen, men vi fokuserar bara på individen eftersom samhället knappt gör någonting. Det handlar också om världen, inte bara ett land, osv. Tex USA skulle sannolikt kunna göra jättemycket med mycket lite uppoffring just nu. Det är inte som att folk i Europa lider jämfört med amerikanska befolkningen som släpper ut väldigt mycket mer.

Det känns som att industrin ska släppa ut mindre framför allt, och folk flyga till Thailand mer sällan med stor effekt innan man tänker att alla på landet ska cykla 6 mil till skolan längs med landsväg utan cykelled. Det släpper ju ut mindre än stadskörning dessutom.

Man kan ta de lätta först och börja på de svåra sedan. Istället för att en familj ska ta hela bördan med sin lådcykel till praktiskt taget ingen nytta.
 
Sedan, centraliseringarna kommunerna gör. Håller det längre att lägga ned landsbygdsskolorna rent miljömässigt? Är det verkligen helt sant att man sparar pengar på det...

Är det bättre att "alla" åker in till ort X istället för att man transporterar apoteksvaror osv till lilla orten Y.
 
Bussar och bilar har olika krav på utrymme och körbarhet. Vissa vägar som fungerar okej för biltrafik är omöjliga för buss och andra håller inte den standard som linjetrafiken kräver även om det går att köra på den.

Poängen i undersökningen var att oavsett om en bil eller buss trafikerar en vägsträcka får båda fordonsslagen lika mycket minusposter för energiåtgång på byggande och underhåll av vägen eftersom båda trafikerar den. Jag tror faktiskt inte undersökningen tar hänsyn till vad enskilda avkroksvägar har för förutsättningar i olika delar av världen utan det är en förenkling för att man ska kunna jämföra transportsätten.
 
Hästens ligger snäppet över...
Jo det har jag ju koll på... pappa har haft hästar, i Stockholmsområdet... fullservice brr (även om två till slut gick runt på galopperande). 500 kr känns bara så lite även i förhållande till fyra katter liksom. Eller ens kollegans toy pudel som verkar åka till veterinären stup i kvarten.
 
Varför då? Det tar mig 58 min att åka kollektivt 11 km. Är det en rimlig restid för den sträckan bara för att jag bor inom tätort?
Med bra cykelvägar, cykel och kondis kan det ju ta 20-40 minuter att cykla 11 km. Det är det jag pratar om. Bra för folkhälsan med.

Det tar 10 minuter kortare tid för mig att åka kollektivt från Lidingö till Solna än det tar att köra bil från Uppsala till Solna. Men för bilen finns ett rimligt alternativ där iofs -tåget. Grejen är den att det ena är 6 mil motorväg.

Men på landet blir alternativen inte så rimliga längre så jag tänker att vi får ge oss på stadsbefolkningarna först. (typ mig).

Så snabb koll. Södermalm -Solna 30 minuter på cykel. Lidingö -Solna 45 minuter på (el)cykel. Om du är en dam på 50+.

Det känns helt klart som att rejäla utbyggda cykelvägar som alltid tar kortaste vägen dit man ska och så få rödlysen som möjligt är en klar vinnare här. Jag tror att bilister hellre går över till cykel än till buss.
 
Senast ändrad:
@Badger Flygbränsle och båtbränsle är ju dessutom undantaget både energiskatt och koldioxidskatt. Även i Sverige! Och internationella flygresor är momsbefriande.. Även i vissa industrier är oljeförbrukningen skattefri, exempelvis inom metallindustri. Visst är det konstigt.
Man ryser och undrar!
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 996
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 947
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp