P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Jahopp. Då är det väl MiniLi du kanske skulle adressera det till då.

Nu är det förvisso försent att ändra inlägget men visst. @MiniLi

Jag adresserade det dock till dig eftersom du antog att det var Petruska som felat. Jag ville bara uppmärksamma att så behöver inte vara fallet. :)
 
Är det inte vad tråden handlar om?

Sen kan jag se fördelar med att inte alla gator proppas av parkeringsletande bilar, och dessa parkeringshus tycker jag definitivt ska avgiftbeläggas. Liksom jag tycker att bensinpriset gott och väl kan höjas rejält.
Visst, jag upptäckte bara målkonflikten. Självkörande bilar kommer inte att lösa någonting. Då kommer folk bara att skicka ut dem i "omloppsbana" om det inte finns parkeringsplatser.

Faktum är att ett äventyr med Judge Dredd tar avstamp ifrån detta. I Mega City-Ett är det sådan bostadsbrist att en del bor i sina självkörande husbilar. En sådan kraschar och man upptäcker ett gammalt mord. Det var "Sob Story" som publicerades i 2000 AD #132 (September 22, 1979). Redan 1979 spånade ett gäng britter som förmodligen knappt använt sig av en dator på vad självkörande bilar kan missbrukas till. 1979!

Målet kan ju inte vara att göra bilen till icke-fungerande transport, så att bilarna står och spyr ut ännu mer avgaser i stillastående köer och vissa inte längre kan ta sig till och från jobbet. Jag ser inte de direkta målkonflikterna i att styra trafiken mot kollektiva lösningar och gång- och cykelfrämjande åtgärder, samtidigt som man ser till att lösa de problem som skapas av biltrafiken på olika sätt och minimera bilarnas sträckor i innerstäderna.

Jag tror inte ofräscha parkeringshus, bilköer och kassa trafikregler är det som kommer göra stadsmiljön bättre.

Bilen kommer att finnas kvar och behövas. Men bara för en liten bråkdel av ressträckorna den används för idag.
Jag har inte så färska uppgifter, men i Uppsala hade man iaf länge en förvirrande trafikpolitik som uppenbarligen bara var till från att avskräcka folk från att köra bil i innerstaden.

Jag skulle säga att det är inte trots, utan tack vare bilen vi har storstäder. Filmen Citizen Jane: Battle for the City håller inte igen slagen mot motorleder som försöker separera fotgängare från fordonstrafik.
 
Jag och sambon åkte buss 2 mil i somras, för oss två kostade det billigaste alternativet 140 kronor enkel väg. Med bil skulle det kosta ca 50 kronor inkl slitage på bilen per resväg, då det är gratis parkering i stan. Det är alltså ca 200 kronor billigare att ta bilen än bussen tur och retur.
 
Jag och sambon åkte buss 2 mil i somras, för oss två kostade det billigaste alternativet 140 kronor enkel väg. Med bil skulle det kosta ca 50 kronor inkl slitage på bilen per resväg, då det är gratis parkering i stan. Det är alltså ca 200 kronor billigare att ta bilen än bussen tur och retur.
Det är ju väldigt sällan som buss är billigare för enstaka resor. Men ofta blir kalkylen annorlunda om man åker ofta och köper periodkort.

För mig kostar det tex 25 kr enkel resa inne i tätorten att åka buss. Månadskort kan jag dock köpa för 375 kr så det är ju inte så många resor som behövs innan det börjar tjäna sig :)
 
Jag och sambon åkte buss 2 mil i somras, för oss två kostade det billigaste alternativet 140 kronor enkel väg. Med bil skulle det kosta ca 50 kronor inkl slitage på bilen per resväg, då det är gratis parkering i stan. Det är alltså ca 200 kronor billigare att ta bilen än bussen tur och retur.
Håller med om att det är dyrt att köpa turbiljetter. Men, med långsiktigt regelbundet kollektivtrafikåkande kan det liksom inte bli billigare. Ju mer du reser desto billigare blir det. Årskort eller månadskort i kombo med många resor är svårslaget billigt.
 
Det är ju väldigt sällan som buss är billigare för enstaka resor. Men ofta blir kalkylen annorlunda om man åker ofta och köper periodkort.

För mig kostar det tex 25 kr enkel resa inne i tätorten att åka buss. Månadskort kan jag dock köpa för 375 kr så det är ju inte så många resor som behövs innan det börjar tjäna sig :)
Jag tycker också att det är fel när bil blir det billigaste då buss finns. I min stad hade p-avgiften raskt ätit upp @grodan21 s förtjänst.

Mitt periodkort kostar ca 1400/mån och täcker då min stad plus några kranskommuner. Vanliga dagar, 5-6 ggr/vecka, åker jag ca 7 mil. Plus diverse kortare strösträckor om det ösregnar.

Lågt räknat alltså 140 mil/månad. Dvs MAX en milkostnad på 10 kronor. P-avgift, trängselskatt etc tillkommer inte.
 
Jag betalar 750:/månaden i 9 månader. Tre månader är "gratis" eller avgiftsfria då, utslaget är kostnaden 562.50 i månaden i tolv månader. Obegränsat resande i närområde vilket tar mig bra långt utanför stan.
 
Det är ju väldigt sällan som buss är billigare för enstaka resor. Men ofta blir kalkylen annorlunda om man åker ofta och köper periodkort.

För mig kostar det tex 25 kr enkel resa inne i tätorten att åka buss. Månadskort kan jag dock köpa för 375 kr så det är ju inte så många resor som behövs innan det börjar tjäna sig :)

575 och då är det bara inom tätorten där man ändå kan cykla från och till alla destinationer. 750 för resten av kommunen. Men du kanske har någon slags specialrabatt?
 
Håller med om att det är dyrt att köpa turbiljetter. Men, med långsiktigt regelbundet kollektivtrafikåkande kan det liksom inte bli billigare. Ju mer du reser desto billigare blir det. Årskort eller månadskort i kombo med många resor är svårslaget billigt.
Då buss till och från jobbet inte fungerar, pga att det skulle ta mig över 16 timmar att åka tur och retur, är jag hänvisad till att köpa enkelbiljetter
 
Eftersom jag pendlar till en annan kommun betalar jag 1750 kr i månaden för kollektivtrafik. Då kan jag åka både till mina föräldrar, mina svärföräldrar samt till alla mina vänner som är utspridda i kranskommuner. Det är betydligt billigare än vad vår bil kostar i månaden.
 
Visst, jag upptäckte bara målkonflikten. Självkörande bilar kommer inte att lösa någonting. Då kommer folk bara att skicka ut dem i "omloppsbana" om det inte finns parkeringsplatser.

Faktum är att ett äventyr med Judge Dredd tar avstamp ifrån detta. I Mega City-Ett är det sådan bostadsbrist att en del bor i sina självkörande husbilar. En sådan kraschar och man upptäcker ett gammalt mord. Det var "Sob Story" som publicerades i 2000 AD #132 (September 22, 1979). Redan 1979 spånade ett gäng britter som förmodligen knappt använt sig av en dator på vad självkörande bilar kan missbrukas till. 1979!

Jag har inte så färska uppgifter, men i Uppsala hade man iaf länge en förvirrande trafikpolitik som uppenbarligen bara var till från att avskräcka folk från att köra bil i innerstaden.

Jag skulle säga att det är inte trots, utan tack vare bilen vi har storstäder. Filmen Citizen Jane: Battle for the City håller inte igen slagen mot motorleder som försöker separera fotgängare från fordonstrafik.
Ja den minns jag Judge Dredd serien, hade bilen inte kört runt med döingen ganska länge. Det är onekligen en relevant tanke som man måste ta hänsyn till.
 
Min bil kostar mer än 1000 kr per månad bara i skatt och service - utan en enda körd mil eller en enda betald p-avgift, eller biltvätt eller inköpskostnad - så det är fånigt att säga att kollektivtrafiken är dyr i förhållande till att äga och använda bil.
Fast det kan ju vara rimligt att man behöver äga en bil och ändå använda sig av kollektivtrafiken. Problemet är ju att så fort du äger en bil blir det billigare och smidigare att nyttja den än att åka kollektivt. Att lösa allt med kollektivtrafik är inte rimligt och det är det heller ingen som argumenterar för vad jag sett politiskt bara att vi behöver minska bilresandet.
 
Målet kan ju inte vara att göra bilen till icke-fungerande transport, så att bilarna står och spyr ut ännu mer avgaser i stillastående köer och vissa inte längre kan ta sig till och från jobbet. Jag ser inte de direkta målkonflikterna i att styra trafiken mot kollektiva lösningar och gång- och cykelfrämjande åtgärder, samtidigt som man ser till att lösa de problem som skapas av biltrafiken på olika sätt och minimera bilarnas sträckor i innerstäderna.

Jag tror inte ofräscha parkeringshus, bilköer och kassa trafikregler är det som kommer göra stadsmiljön bättre.

Bilen kommer att finnas kvar och behövas. Men bara för en liten bråkdel av ressträckorna den används för idag.
Jag tror också på att det finns en väg genom att tänka framåt och positivt istället för obstruerande.

Jag är på riktigt som sagt jätteglad över snabbcykellederna och över kommunens luftpumpar till cykel. Jag tror att man kan locka folk ut på cykelbanorna.

I alla kommuner utom de tre största tror jag helt ärligt att det stora flertalet rimligen kunde cykla från ena änden av "närförort" till den andra på 40 minuter. Om det funnes snabbcykelleder. Snabbare än buss med byte, bekvämare än bil.

Jag tror att saker som helt gratis bussresor och gratis busskort drar bort folk från trottoarer och cyklar och in i bussarna och ned i tunnelbanan. Utan det måste kosta någonting att ta bussen, men att det gärna får hållas så det inte blir billigare med bilen.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 992
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp